Bukefalos 28 år!

Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

Så du kan alltså garantera att hästar som går i beteshage, vilket var det som från början nämndes, inte skadar sig på maskiner som mot förmodan skulle vara uppställda där?

När betet tryter och de ska beta mellan skären på plogen?
Eller ska klia sig på pressen och skär sig på en vass kant?
Eller betar intill hövändaren, blir skrämda, vrider till sig och får en pinne i ögat?

Menar du att hästar inte bryr sig om något som man ställer ut i hagen bara det inte går att äta?
Jag kan givetvis inte garantera varken det ena eller andra, kan du? Resten ids jag inte ens kommentera.
Jag förstår fortfarande inte var misskötseln kommer in i bilden.

LIA
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag kan givetvis inte garantera varken det ena eller andra, kan du? Resten ids jag inte ens kommentera.
Jag förstår fortfarande inte var misskötseln kommer in i bilden.

LIA



Och jag förstår inte varför du inte förstår att hästar kan skada sig på jordbruksmaskiner som mot förmodan skulle stå uppställda i en beteshage, det var du som menade på att hästar inte bryr sig för att maskinerna inte går att äta, inte jag, varför ska jag göra garantier då?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Hästarna är inte dumma ,de kan tänka själva och om en människa kommer i hagen där och går förbi maskinen inte hoppar väl hon in i maskinen om hon blir rädd .,Det tror jag inte hästen gör heller,blir den rädd , tar de väg förbi hinder, som de också kan göra då om de spränger en hage .Men gamla hästar är inte så busiga ,de är mer mogna ,i alla fall de jag sett
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag har inte påstått tvärsäkert att det stod maskiner i hagen. Tog bara upp det som ett exempel på missförhållanden, som jag tyckte, eftersom det nämndes i artikeln.

Vilka missförhållanden är det du syftar på som ska ge djurförbud menar du? jo, du påstod ideligen att att det var beteshagen som gällde, men nu vet du att det var i en vinterhage,dvs utan så mkt bete..
 
Sv: Rätt gå in till häst

Det faktum att andra har farliga staket och/eller maskiner i hagen gör det inte mer rätt att själv ha det. Just det resonemanget har jag svårt för. En harv kan vara ganska farlig för en häst tex.

Om närstående till inspektören har brister så är det dessa man skall klaga på. Man skall inte själv anse sig ha rätt att samma brister på sin gård.

Ditt resonemang håller inte heller. Det är av yttersta vikt att man som myndighetsperson föregår med gott exempel, speciellt i sådana här frågor som innebär att man i princip kan slå undan benen för en verksamhet pga av ett felaktigt beslut av en inspektör med storhetsvansinne. Vi som djurägare och stallinnehavare MÅSTE veta vad som gäller!! Innebär en harv i en hage alltså automatiskt att djurförbud ska inträda så måste det gälla alla i hela Sverige!! Då måste vi naturligtvis rätta oss efter den regeln och se till att inga harvar hamnar där om det nu finns en sådan regel!
 
Sv: Rätt gå in till häst

Vilka missförhållanden är det du syftar på som ska ge djurförbud menar du? jo, du påstod ideligen att att det var beteshagen som gällde, men nu vet du att det var i en vinterhage,dvs utan så mkt bete..



Som sagt, jag tar det en gång till... för säkerhets skull...
Jag nämnde jordbruksmaskiner i beteshage som misskötsel, vad jag ansåg, rent allmännt, och har heller aldrig nämnt att det skulle ges djurförbud av den anledningen.
Sätt inte åsikter jag inte har på mig bara för du har brist på argumentation, och hur var det nu, lär sig hästar fortfarande att passa sig för jordbruksredskap, bara man lär dem?
 
Sv: Rätt gå in till häst

Så du menar precis som LIA att det inte är någon som helst fara med att ha jordbruksmaskiner stående i en beteshage?
För att de vänjer sig?
Varför vänjer sig då inte hästar vid taggtrådsstaket, om det nu är så som du menar, att de vänjer sig vid omgivningen?

Nu resonerar du som ett barn, klart att taggtrådsstaket är mkt farligare, för det första SER inte hästarna det på samma sätt som en maskin och alla som har häst vet oxå att hästar ibland spränger tråden. Därmed inte sagt att jag tycker det är LÄMPLIGT att ha en harv i vinterhagen, men upprörande? Nej inte speciellt, däremot är det upprörande att utfärda ett djurförbud pga av detta för att man inte kunnat hitta värre saker! Om du verkligen SÖKER och VILL hitta fel så säkerligen kan någon inspektör ha anmärkningar även hos dig, det är jag övertygad om! Jag kan inte begripa att du inte kan SE hur illa den här inspektören har skött det här ärendet, ett maktmissbruk av högsta grad och det beteendet försvarar du?? obegripligt!! och sen tycker jag att du har "fastnat" i ditt tankesätt på den här harven, för det första tycker jag att både du och inspektören ska fullkomligt sk**ta i om hon har en harv ihagen... jag anser att det är hennes eget val, hon har säkert gjort en riskbedömning och känner sina hästar väl, dessutom har ingen gjort sig illa på harven, samt att den inte stod där normalt, utan tillfälligt. Du verkar "tänka" precis som inspektören, att fastna på någon enstaka förseelse istället för att se till helheten..:mad:
 
Sv: Rätt gå in till häst

Ditt resonemang håller inte heller. Det är av yttersta vikt att man som myndighetsperson föregår med gott exempel, speciellt i sådana här frågor som innebär att man i princip kan slå undan benen för en verksamhet pga av ett felaktigt beslut av en inspektör med storhetsvansinne. Vi som djurägare och stallinnehavare MÅSTE veta vad som gäller!! Innebär en harv i en hage alltså automatiskt att djurförbud ska inträda så måste det gälla alla i hela Sverige!! Då måste vi naturligtvis rätta oss efter den regeln och se till att inga harvar hamnar där om det nu finns en sådan regel!

För sista (?) gången. Jag förespråkar inte djurförbud för harvar i hagen.

Men varför är det så viktigt att få ha kvar tex en harv i hagen. oavsett vad jag själv tyckte så skulle jag flytta en harv om en inspektör påpekade detta. Det är så enkelt att göra och en så onödig grej att börja bråka med myndigheterna om. Jag sparar krutet till viktigare strider.
 
Sv: Rätt gå in till häst

För sista (?) gången. Jag förespråkar inte djurförbud för harvar i hagen.

Men varför är det så viktigt att få ha kvar tex en harv i hagen. oavsett vad jag själv tyckte så skulle jag flytta en harv om en inspektör påpekade detta. Det är så enkelt att göra och en så onödig grej att börja bråka med myndigheterna om. Jag sparar krutet till viktigare strider.

jo men det har hon ju oxå gjort, så varför tjatas det öht om den där harven?? sen har jag inte heller sagt att DU förespråkar djurförbud, utan inspektören! och då måste man föregå med gott expempel inget konstigt idet!
 
Sv: Rätt gå in till häst

För sista (?) gången. Jag förespråkar inte djurförbud för harvar i hagen.

Men varför är det så viktigt att få ha kvar tex en harv i hagen. oavsett vad jag själv tyckte så skulle jag flytta en harv om en inspektör påpekade detta. Det är så enkelt att göra och en så onödig grej att börja bråka med myndigheterna om. Jag sparar krutet till viktigare strider.

Var har du läst det? att hon skulle bråka med myndigheterna om harven?? Hon har ju flyttat den, det är väl inte att bråka?
Sen förstår jag INTE hur du tolkar in att jag skulle anse att DU anser att djurförbud skulle gälla pga det här. Det har jag absolut INTE sagt och iså fall får du nog läsa igen, och om du ändå tolkar mitt inlägg så, får du visa var jag skrivit det så kan jag i så fall förklara, Klistra inte på mig massa åsikter om dig som jag inte sagt!
 
Sv: Rätt gå in till häst

Var har du läst det? att hon skulle bråka med myndigheterna om harven?? Hon har ju flyttat den, det är väl inte att bråka?
Sen förstår jag INTE hur du tolkar in att jag skulle anse att DU anser att djurförbud skulle gälla pga det här. Det har jag absolut INTE sagt och iså fall får du nog läsa igen, och om du ändå tolkar mitt inlägg så, får du visa var jag skrivit det så kan jag i så fall förklara, Klistra inte på mig massa åsikter om dig som jag inte sagt!

Jag kan inget om just det enskilda fallet och tänker inte diskutera enskilda personer heller för den delen.

Jag skriver bara rent principiellt vad jag anser om saker som kan skada hästarna i hagen.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag kan inget om just det enskilda fallet och tänker inte diskutera enskilda personer heller för den delen.

Jag skriver bara rent principiellt vad jag anser om saker som kan skada hästarna i hagen.
Jag anser att det blir väldigt svårt att diskutera saker då om man inte sätter sig in ärendet så gott det går utan bara hänvisar till sina principer...det handlar ju just om ett enskilt fall med en enskild person som drabbats...
 
Sv: Rätt gå in till häst

Utgångsläget är följande, finns det chans att skada sig så tar hästear det. Dom är bara sånna. Lämna en harv i hagen säger mycket om hästägaren och inget gott. Men förbud av det, nä. Är man så korkad att man lämnar harven så får man ta smällen med skadat djur.
Har sett hästar som har gått in mellan träd där dom har fastnat, djurförbud för det? Eller regel om hur tätt träd får växa?
Tyvärr så är den moderna hästägaren i det närmaste intelligensbefriad när det gäller att tänka i förväg. Detta har medfört dessa inspektioner och regler som ställer till problem för dom som redan har fullgott tänk och även ökade kostnader. Det är alltså inte dom horribla fallen med djur som dör i sin skit som är orsaken till reglerna utan dom vanliga människorna som skaffar häst utan att ha intelligens för det.
En sånig regel om glipa under boxdörr, löjligt. Vem som helst med minimi intelligens kan räkna ut att glipan inte ska vara större än att hoven, benet inte kan få plats att fastna. En Shire kan alltså ha större glipa än ett minishettis föl. Men en regel som gäller alla hästar är bara fånig. Bredd på stalldörr? behöver inte vara bredare än att hästen går igenom utan ta i. Ställer sig ägaren i dörren samtidigt och får revbenen krossade så är det åter en brist på intelligens. Takhöjden är också helt ointresant i cm, vad som är av vikt är luften i stallet. Minimihöjd är fånigt det med, vad hjälper det med 1 meter luft ovan öronen om boxen är full med amoniak.
Dom som skriker efter regler är dom som ska ha djurförbud, dom har redan visat att dom inte är smarta nog för att ha djur eftersom dom måste ha ett regelverk som befriar dom från eget ansvar.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Jag kan inte begripa att du inte kan SE hur illa den här inspektören har skött det här ärendet, ett maktmissbruk av högsta grad och det beteendet försvarar du?? obegripligt!! och sen tycker jag att du har "fastnat" i ditt tankesätt på den här harven, för det första tycker jag att både du och inspektören ska fullkomligt sk**ta i om hon har en harv ihagen...



Var vänlig citera VAR jag FÖRSVARAT inspektörens beteende angående djurförbud i detta fall?

Att jag har fastnat med harven är för att du och Lia påstår det är ofarligt med jordbruksmaskiner i beteshagar, ni menar att hästar lär sig, jag menar tvärtom ochatt man ska minska på riskerna och ha maskinerna någon annanstans.

Och ursäkta en gång till, hur faan kan du få mina inlägg till att jag försvarar inspektören, det enda jag försvarat är att jag tycker att inspektören gjorde rätt som påpekade jordbruksmaskinerna, inte att djurförbud utfärdades, det har jag varit tydlig med, kan DU inte läsa, du som i var och varannan tråd påtalar andra sin läsokunnighet?:grin:
 
Sv: Rätt gå in till häst

Var vänlig citera VAR jag FÖRSVARAT inspektörens beteende angående djurförbud i detta fall?

Att jag har fastnat med harven är för att du och Lia påstår det är ofarligt med jordbruksmaskiner i beteshagar, ni menar att hästar lär sig, jag menar tvärtom ochatt man ska minska på riskerna och ha maskinerna någon annanstans.

Och ursäkta en gång till, hur faan kan du få mina inlägg till att jag försvarar inspektören, det enda jag försvarat är att jag tycker att inspektören gjorde rätt som påpekade jordbruksmaskinerna, inte att djurförbud utfärdades, det har jag varit tydlig med, kan DU inte läsa, du som i var och varannan tråd påtalar andra sin läsokunnighet?:grin:
Ja det har du försvarat samt att du insinuerat att inspektören gjort rätt som tog sig in i stallet, men om du menar att trots att jag läst detta innantill, att du inte tycker det, så kan jag inte göra mkt åt det... och du, svär inte det låter så illa...!:grin:
Och ang harven har jag redan redogjort för min ståndpunkt här ovanför. Sen handlar väl denna tråd inte om vad jag o Lia tycker om harvar eller inte..? det handlar ju om hur Anette blivit behandlad av en myndighetsperson, så istället för att, tjafsa om din ståndpunkt och din vilja att tvinga andra att ha samma syn på en harv, se istället på helheten och ställ dig själv frågan, är detta rimligt??
 
Sv: Rätt gå in till häst

Var vänlig citera VAR jag FÖRSVARAT inspektörens beteende angående djurförbud i detta fall?

ok. Detta citat var direkt kopplat till mitt inlägg om djurförbud: Jag citerar från dig:
ginnies;11065336]Fast det håller jag inte med om, att bara djuret i sigt ska inspekteras.
Att ha jordbruksmaskiner stående i hagar är en stor risk som enligt mig kan jämföras med misskötsel.[/QUOTE
 
Sv: Rätt gå in till häst

Det var faktiskt lst i Skåne som tog upp tolkningen i material till ett samordningsprojekt.
PL

jo det var ju det jag menade. Fast det var hans lst så följer han inte det då han inte anser det vara korrekt. Det är en mkt omdisk djurinspektör som varit inblandad.
 
Sv: Rätt gå in till häst

Att jag har fastnat med harven är för att du och Lia påstår det är ofarligt med jordbruksmaskiner i beteshagar, ni menar att hästar lär sig, jag menar tvärtom ochatt man ska minska på riskerna och ha maskinerna någon annanstans.

ursäkta men hur f**n kan du få mina inlägg till att det är ofarligt??
Var vänlig citera!!
Jag har aldrig uttalat ordet ofarlig, jag har sagt att hon det är upp till Anette, hennes val, hon gör en riskbedömning, själv har jag i mer än ett inlägg sagt att det kanske är ett olämpligt ställe. Själv skulle jag inte ha min häst där men hon är en 6 åring som inte riktigt vet var hon har fötterna, som jag sagt tidigare drattar på ändan pga av en liten bergsknalle medans du pratar om att detta skulle jämställas misskötsel....herrejösses...:confused:
 
Sv: Rätt gå in till häst

Utgångsläget är följande, finns det chans att skada sig så tar hästear det. Dom är bara sånna.
Nu är jag OT här, men vad för slags hästar är det du har erfarenhet av? :confused:

LIA
 
Sv: Rätt gå in till häst

Ja det har du försvarat samt att du insinuerat att inspektören gjort rätt som tog sig in i stallet, men om du menar att trots att jag läst detta innantill, att du inte tycker det, så kan jag inte göra mkt åt det...


Var har jag skrivit innantill att inspektören gjorde rätt i detta fall, annat än att påtala maskinerna?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 947
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp