rätta mig om jag har fel-ang.golden

M

Monkmonk

vi (jag och min pojkvän) går i hundköpartankar. Inte just nu kanske, men om något år. Jag vill ha en lite mer livlig och samarbetsvillig hund, med "go" i.
vill träna lite lydnad, spår,kanske lite agility osv.

Min pojkvän har hela tiden varit inne på golden, men det är där det faller. rätta mig om jag har fel- men den uppfattningen jag fått av golden är att de är lite lama och nästan.. tråkiga :o
jag har ingen närmare erfarenhet av golden förutom några få som jag just tycker passar in på de fördomar jag har om goldens. vad säger ni?
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Jag uppfattar utställningsgolden som "lama och lite tråkiga", men de jaktgoldens jag sett har verkat vara betydligt mycket piggare, mer alerta och "roliga".
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Jaktgolden är i stort sett den ultimata tävling- och träningshunden om man vill ha en superrolig, positiv hund att aktivera på alla möjliga sätt; jakt, agility, lydnad, spår etc

Utställningsvarianten är inte bra till någonting om man inte får tag i ett riktigt superexemplar.
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Fast det där tycker jag var lite hårt sagt.

Min hane är helt okej på lydnadsplanen och spårar superfint. Och ngt superexemplar tvivlar jag på han är.

Ts; med det du räknade upp är det jaktgolden ni ska ha om det är golden som känns intressant!
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Du ska nog ha en jakt, om du vill ha en Golden.

Jag har utställningstypen. Mycket lekfull och livlig, men dummare än tåget när det gäller lydnad. ;) Nu är han bara ett år än så länge så han kanske växer upp.
Trick lär han sig i mängder, men någon övrig lydnad förutom att gå fot, stanna och kom hit vill han inte lära sig.

Vi har haft två utställningsgolden innan med, Hanen vi hade var ungefär som den vi har nu, men blev underbart lydig och följsam när han lugnat ner sig, med det
tog fem år :p Tiken vi hade var underbart lydig, smart och lätt i alla lägen. Henne tränade vi Allt med och allt gick lika bra.
 
Senast ändrad:
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Försök tala om för min golden att han ska ta det lugnt och vara tråkig du ;)

Som föregående redan har sagt så välj en golden av jakttyp, de är framavlade för att jobba.
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Jag tycker att utställningsgolden kan vara rätt livliga, tills man kräver något av dem ;)

Jag menar inget negativt, har ju haft tre stycken själv!
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Möjligt att det var hårt sagt, och det är även möjligt att alla de utställningsgoldens jag har träffat har haft inkompitenta ägare, men de jag har träffat har varit otroligt trevliga hundar dock har de inte haft någon fart eller egen arbetsvilja över huvudtaget. En "trevlig tränings- och tävlingshund" ska inte behöva motiveras varenda steg till att göra någonting, vilket jag tycker att utställningsgolden tenderar att behöva.

Självklart går de att lära saker (de är också hundar ;)), men har de haft "go" och egen vilja att arbeta? Nej.
 
Senast ändrad:
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Tror att många tror att golden är riktiga sofflggare som inte vill göra något.
Skaffa dig en bra jaktgolden så är det full fart hela tiden!!!
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Jag kör viltspår och agility med mina hundar. Har även börjat med kantarellsök. Sen är det förståss vardagslydnad, trix, lydnad mm på programmet också. Funkar kanoners.

Ska du ha en från showlinjer skulle jag rekommendera att du träffar föräldrarna innan så du kan gissa lite mer hur valparna kan bli. Det finns självklart seeeegisar, men ingen av mina och ingen av valparna ur den kull jag fött upp är slöa. Snarare tvärt om ;) Lite mer fart och arbetsglädje än några av valpköparna tänkt sig. :)

Sen beror det väl lite på hur långt du vill komma i tävlingssammanhang vilken typ du ska ha. Mina är av showtyp och jag skulle inte sälja till någon som tänkt sig att bli multichampion. Ska man köpa jaktvarianten tycker jag dock man bör hålla på med apportering.

Edit: Jag tävlar inte med mina hundar på grund av att jag blir så oerhört nervös så det är inte värt det. Har dock en på G som kan tänka sig att tävla mina i agility och en annan i viltspår.
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Min pojkvän har hela tiden varit inne på golden, men det är där det faller. rätta mig om jag har fel- men den uppfattningen jag fått av golden är att de är lite lama och nästan.. tråkiga :o
jag har ingen närmare erfarenhet av golden förutom några få som jag just tycker passar in på de fördomar jag har om goldens. vad säger ni?

Jag trodde likadant och golden var inte ens med på min lista av intressanta raser när jag skulle skaffa mig en allroundhund att träna och tävla med. Sen sprang jag på begreppet "jaktgolden" och nog 17 finns det golden med liv i! :p

Min Loka:



Hon är en aktiv och pigg hund om än inget klockrent tävlingsämne, tyvärr.

Min förra, Billie (av dual purpose typ):



Hon var den helt suverän att träna med, om jag lyckades få henne samla all sin energi åt ett håll. :D Hon var med på ALLT, gärna hela dagen, långa pass och bad om mer, mer. Dock var hon lite jobbig att leva med då... Intensiv så det förslog.

En kombination av de två hade varit den perfekta golden retrievern.
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Du och jag har nog ungefär samma åsikt om golden.. :D

Funderat alls på flat? Det är ju en gång i ursprunget samma hund. Flaten är betydligt livligare och mer uppmärksam enligt min erfarenhet. De flattar jag har haft har varit begåvade med en tydlig av/på-knapp. Mycket livlighet vid arbete/aktivitet och är lättstartade och villiga att vara till lags. Men lugna och avslappnade när de är "av".
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Säg till mina hundar att de måste motiveras. Tror de missat den biten. :banana: Arbetet i sig verkar vara belöning. Sen använder jag ju belöningsformer ändå såklart men. ;)
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

*KL*

De flesta golden av utställnings typ. (vita grova "feta") är slöa mest pga av att de hålls för feta. Finns dock massor med ljusa golden som har massa fart o klarar av både lydnad jakt viltspår agillity ja allt. Sveriges (kanske) bästa lydnadsgolden är vit men inte ett dugg slö. Den är lydnadschampion den har startat jaktprov den är utställd med CK samt tävlat bruks spår samt även tävlats i agillity. Den skulle platsa även som freestyle hund om bara ägaren orkade sätta ihop ett program.

Samt om man köper en renavlad jakthund så måste man vara beredd på att arbeta med den. Den kräver massor annars så får man problem då den har mycket energi o motor att förvalta.

Träffa föräldrarna o se vad dom gjort o hur dom är. En golden kan vara precis hur som helst. Finns massor med uppfödare som föder upp golden som är lagom med fart i de kallas DP golden. Jag skulle inte rekomendera en ren jaktgolden till någon som inte haft hund förut men det kanske ni haft. Kan bli en katastrof.
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

*kl*

Intressant då jag funderar lite i samma banor... Men jag har varit lite mer inne på en Flat (som även nån nämde).. Är det samma sag där? Att de är av två olika typer?
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Förstår vad Fanzia menar. En jaktgolen är så extrem avlad på jakt att den bör få apportera då den är gjord för det. De flesta är sånna arbetsmaskiner att de behöver jobba med det för att fungera normalt.

Men visst det finns ju undantag

Vart är din golden ifrån?
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Visst är det så, men om hunden ändå får jobba med sådant den tycker är kul ser jag inget fel i att inte träna apportering. Jag tränar viltspår och lydnad med min och han verkar trivas alldeles utmärkt med livet.

Han är från Gyllene Horden.
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Du skriver att du vill träna "lite lydnad och spår, kanske agility". Då tror jag faktiskt inte att en bra Golden är "för lite" för dig och din pojkvän. Ger du dig i kast med något mer energiskt och intensivt, misstänker jag att det kan bli en chock och för mycket hund helt enkelt. En hund med mycket motor och go´ är nog bra för en som tänker träna och tävla mycket, som är van vid den typen av hund och som vet vad det handlar om. En "vanlig" (obs inget illa ment!) person som vill vara normalt aktiv med sin hund, får nog betydligt större glädje, och större husfrid, med en "lagom" hund.
De Golden jag känner är jättetrevliga, absolut inte tråkiga, och kan mycket väl vara en handfull som unga åtminstone! Det är ju många som tränar och tävlar lydnad med sina Golden och är supernöjda med dem!
Leta inte efter en extrem hund i tron att den är "roligare" än en "normal" hund! Den är säkert bättre för en tävlingsinriktad person men inte för en medel-hundägare som vill ha kul med sin hund till vardags!
Lycka till!
 
Sv: rätta mig om jag har fel-ang.golden

Jag tycker det låter som att en DP-variant med lite fart i skulle passa dig ypperligt. :)

/Lilljess med jaktgolden
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 177
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 282
Senast: AnneB
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 223
Senast: Bison
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 483
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp