Bukefalos 28 år!

Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

KesoNeso

Trådstartare
Min lilla stackare går och kliar sig här hemma, han har fått rävskabb.

Givetvis glömde jag ställa hälften av frågorna jag skulle när jag pratade med vet. och därför tänkte jag höra mig för lite här.

Vill dock påpeka att vet skall kontaktas igen imorgon i vilket fall som, men vissa frågor kanske jag inte behöver uppehålla honom med.

Behandling är påbörjad, två tabletter varannan dag åtta gånger. Vet sa att jag skulle inte räkna honom som smittfri förrän kuren är över dvs om 16 dgr.

Mina frågor är då:

Hur pass smittsamt är det? Om en kompis kommer hit kan h*n då få smittan med sig hem till sina hundar?

Vilka andra djur kan bli smittade?
Vi har, förutom hunden, katter, kaniner, getter, får, grisar, häst och åsna, är någon av dem mottagliga (jag gissar att katterna är det) ?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Hur pass smittsamt är det?

Mycket!!

Om en kompis kommer hit kan h*n då få smittan med sig hem till sina hundar?

Ja.

Vilka andra djur kan bli smittade?
Vi har, förutom hunden, katter, kaniner, getter, får, grisar, häst och åsna, är någon av dem mottagliga (jag gissar att katterna är det) ?

Katt = absolut och kanin kan jag tänka mig att skabben också kan överleva på och föröka sig på. Förmodligen överlever de inte så värst länge på övriga djur och kan heller knappast föröka sig på dessa.
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Tack för snabbt svar!

Ja, jag har också fått för mig att det är mycket smittsamt, men så fick jag höra en sak som gjorde mig undrande.

En kompis var nämligen här med sin hund så de lekte ute ca en timmes tid.
Detta var efter vår blev smittad (dvs då han hade kontakt med räv) men innan det "bröt ut" , så vi visste inte att han blivit smittad då.

När jag nu märkte det ringde jag ju genast kompisen och informerade, som i sin tur ringde och rådfrågade sin vet då hon har fler hundar.

Hennes vet sa då att hon behövde inte vara särskilt orolig då risken att hennes hund blivit smittad var liten.

Hur ska man veta vilket som stämmer egentligen?

Inte så lätt för dig att veta såklart, sitter nog mest och funderar "högt".

Ursäkta om det blev lite rörigt.......:D
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Katter kan i enstaka fall bli smittade dock ovanligt i förhållande till alla katter som funnits i samma hushåll som skabbhundar.
Har själv aldrig sett det.
PL
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Ju mindre mängd skabb hunden har = desto mindre risk att det lyckas kravla över något på annan hund, så om hunden var nysmittad och bara hade några enstaka kvalster så är nog inte risken jättestor.

När ni märkte symptomen, så hade krypen mångdubblats flera gånger om = stor risk att smitta andra i det läget.
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Jag har lärt mig att det smittas inte från hund till hund utan bara från typ räv till hund. Men då har jag fått lära mig fel med andra ord? Tror en veterinär har sagt det:crazy:
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Ja, det är fel. Skabb smittar mellan hundar också givetvis.
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Då jag har fått för mig att du är veterinär?? - känns det bra att höra. Vi har nämligen fyra katter.

Så då borde det räcka att hålla koll på dem?
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Ja, det känns ju ganska logiskt. Så långt tänkte jag inte ens :)
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

En anledning till att en del lodjur avlider enligt den jakttokige (och mkt kunnige) maken är just rävskabb, så håll koll på katterna.

Lodjuren får iofs en annan kontakt med skabbrävarna iom att lo faktiskt äter räven och våra tamkatter är väl inte i samma närkontakt med vare sig räv eller hund ;) Men om de delas sovplats, är mkt sociala med varandra så skulle jag bedöma risken som ganska stor att katten kan få skabb.
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Då jag har fått för mig att du är veterinär?? - känns det bra att höra. Vi har nämligen fyra katter.

Så då borde det räcka att hålla koll på dem?

Som Peter säger så får inte katter rävskapp lika lätt som hundar. Jag har aldrig behandlat mina katter när hundarna fått rävskapp.
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Jag fick igår reda på att två hundar i bekantskapskretsen troligen har blivit smittade med rävskabb, men ingen utav hundarna har varit hos veterinär än. Tänkte passa på att ställa några frågor om det är okej?

Hur går undersökningen till hos veterinären? Och vad kommer behandlingen (är det interceptor du har fått utskrivet?) kosta för din hund? Vad väger den?

Tack på förhand!
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Okej. Nä, för jag kommer ihåg en gång för rätt länge sen, jag var typ 12-13 el nåt. Då fick en av mammas hundar rävskabb och vi märkte det rätt sent. Så rävskabben va ju långt gången om man säger så. Men ingen av de andra hundarna fick något och det va då jag har för mig att vet. sa att det smittas inte från hund till hund. Så vi lärde ju oss det så en gång till efter det, ngt år senare fick en hund ytterligare rävskabb(tidigare upptäckt) och även denna gång smittades det inte till de andra hundarna.
Så vi lärde ju oss och fick egen erfarenhet av det, men nu med andra ord så var det väl bara ren tur att de andra inte fick något ^^
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Risken finns men jag bedömmer den som väldigt liten.
Har ingen aning varför rävskabben slagit så hårt på lodjursstammen men knappast ses på katt.
PL
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Ja det sades så en gång, nu vet vi sen länge att det inte är sant.
Jag fick faktiskt på 70-talet lära mig av SLUs dåvarande hudexpert att rävskabb inte alls går på hund.
PL
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Till alla

Saxat ur SVAs information om rävskabb.

"Sarcoptes scabiei är ett kvalster och tillhör, liksom fästingarna, spindeldjuren. Skabbkvalstren är 0,2-0,45 mm långa och 0,2-0,35 mm breda. Med sin något tillplattade kropp och korta ben liknar de en sköldpadda. Kvalstret lever huvudsakligen i hudens översta cellskikt, väl gömt och skyddat mot yttervärlden. I huden gräver skabbkvalstret gångar i vilka honan lägger 3-4 ägg per dag under sin levnad, vilken är 2-4 veckor. Äggen kläcks efter några dagar till larver, som via två olika nymfstadier blir vuxna och könsmogna. Hela utvecklingen i huden tar omkring två veckor.

Smittorisken
Hundar kan smittas både genom direkt kontakt med redan smittade djur (vanligtvis räv) och indirekt genom att skabbkvalstret överlevt en kortare tid på platser där infekterade djur, räv eller hund, vistats.

Hundar uppsöker ofta platser där smittade rävar varit, exempelvis gryt och hundkojor, men också andra platser där den kliande räven (eller hunden) kliat av sig hudflagor och hårtussar i vilka skabbkvalster kan finnas. Dock är skabbkvalstrena utanför huden känsliga för väder och vind. De är framförallt känsliga för uttorkning och för både låga (minusgrader) och höga temperaturer. I kylskåpsmiljö kan dessa kvalster överleva i drygt två veckor, men när de vistas utanför den skyddade miljön i huden där temperatur och fuktighet är optimala, avtar deras benägenhet att effektivt kunna infektera ett nytt värddjur. I den torra luften inomhus dör kvalstret inom ett par dygn. Utomhus om temperaturen är svalare och fuktigheten högre är chansen däremot större för kvalstret att överleva. Vid temperaturer under 18°C förblir det orörligt. Således krävs det temperaturer över 18°C, d.v.s. sommarväder, för att kvalstret aktivt ska kunna röra sig mot ett eventuellt offer."

Eftersom jag i 14 år varit verksam smådjursveterinär i ett område där rävskabben tidvis varit frekvent och även har 2 hundar, varav en har drabbats så har jag utvecklat en personlig teori om smittorisken hund till hund.

- rävskabben lever och verkar i huden

- rävskabben hoppar inte som en loppa från individ till individ

- vill rävskabben begå självmord ska den söka sig från sin nuvarande värd (exempelvis din hund) där den har det så bra och chansa på en annan hund – ett osäkert prospekt!- rävskabben har preferenser avseende värd (slutsats dragen av att jag haft rävskabb på en hund men inte den andra trots att båda sover i samma soffa, visserligen i var sitt hörn).

- eget exempel: primärhunden (ung explorativ hanhund) smittas av kontakt med platser där smittade rävar varit, exempelvis gryt och hundkojor, men också andra platser där den kliande räven (eller hunden) kliat av sig hudflagor och hårtussar i vilka skabbkvalster kan finnas.

- rävskabben stannar där den trivs och smittorisken är förhållandevis liten (sekundärhunden, äldre bekväm dam som inte rör sig så mycket i environgerna smittas inte).

- att människor smittas beror på vårt kroppsnära umgänge med vår hund, rävskabben misstar sig men dör snart (fatalt misstag från rävskabbens sida).

- att rävskabben inte går på kattdjur anses bero på deras intensiva pälsvård, skabben har inte en chans att hinna leta sig in i huden, hamnar i kattens mun för vidare färd ...

Funderingar UPA
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Givetvis ska jag hålla koll på katterna, men än så länge har de inte visat några symptom.

Pratade vidare med vet idag som sa att mest smittsamt är det mellan räv och hund (vilket kan förklara varför lodjuren smittas, det är ju också direkt från räven).

Mellan hund och hund är det betydligt mindre smittsamt dvs det är inte säkert att hundar i samma hushåll smittar varandra ens.

Minst risk är det som Peter säger mellan hund och katt.

Det var den informationen jag fick av en av mina vet. (man o fru som har klinik ihop-mycket smidigt :D )
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Jag fick igår reda på att två hundar i bekantskapskretsen troligen har blivit smittade med rävskabb, men ingen utav hundarna har varit hos veterinär än. Tänkte passa på att ställa några frågor om det är okej?

Hur går undersökningen till hos veterinären? Och vad kommer behandlingen (är det interceptor du har fått utskrivet?) kosta för din hund? Vad väger den?

Tack på förhand!

Helt okej!

Jag behövde faktiskt inte göra någon undersökning då min vet tyckte det var så tydliga symptom + att vi vet att han varit i direkt kontakt med räv, så vi fick bara recept utskrivet direkt.
Dock har jag fått höra att man antingen kan ta ett blodprov eller ett s.k. skrapprov av huden. Om någon vet något annat får ni gärna rätta mig.

Jag fick interceptor. Min hund väger 40 kg och ska därför ta två tabletter per gång. Detta ska göras varannan dag och åtta gånger, dvs 16 dgr tills han är färdigbehandlad.

Kostnad: 600 :- (300 :- / paket) + receptavgift.
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

jag har fått väldigt olika bud från olika veterinärer. enligt en veterinär var skabbet extremt smittsamt och menade att alla hundar i hushållet skulle behandlas + att hemmet skulle saneras och sprayas tiguspray. senaste vet menade att det inte alls var särskilt smittsamt, och tyckte bara att jag skulle behandla den hund som kliade sig (1 av 3) samt att jag inte behövde sanera. de två andra hundarna som inte behandlades blev faktiskt aldrig smittade och den som kliade sig blev bra på medicinen.
 
Sv: Rävskabb - hur smittsamt o vilka?

Helt okej!

Jag behövde faktiskt inte göra någon undersökning då min vet tyckte det var så tydliga symptom + att vi vet att han varit i direkt kontakt med räv, så vi fick bara recept utskrivet direkt.
Dock har jag fått höra att man antingen kan ta ett blodprov eller ett s.k. skrapprov av huden. Om någon vet något annat får ni gärna rätta mig.

Jag fick interceptor. Min hund väger 40 kg och ska därför ta två tabletter per gång. Detta ska göras varannan dag och åtta gånger, dvs 16 dgr tills han är färdigbehandlad.

Kostnad: 600 :- (300 :- / paket) + receptavgift.

Tack! Då vet jag vad jag har och vänta mig om hundarna börjar klia sig.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 824
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Min hund har fått rävskabb... :( Men han har varit hos vetrinären så han mår bra och kliar sig inte längre. Vi glömde fråga vetrinären...
Svar
13
· Visningar
2 303
Senast: lundborg
·
Övr. Hund I påskas var vi på besök hos brorsan. När vi kom dit fick vi veta att en av de tre hundarna, tiken, har kli på örat och därför går med...
2
Svar
23
· Visningar
10 999
Senast: malumbub
·
  • Låst
Övr. Barn Sonen, 5 år, har nu på prick-test reagerat på häst, katt, hund och diverse gräs. Inte på björk, al, kvalster, gummi/latex, kanin. Vi har...
Svar
12
· Visningar
1 372
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp