Bukefalos 28 år!

Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Tollare har jag hört så mkt negativt om, att det ska vara så svårt att få en vettig :confused:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Staffar är ljuvliga men jag är ju nojjig att det ska vara en hund som kanske inte är lika vädertålig? Inte för att det är så bängligt med täcken och sånt men ändå? Sen så tickar ju mitt hjärta så starkt för flat att jag kommer på mig själv att det är ju flat jag vill ha eller en kopia :rofl: Slutar säkert med en flat... och en sambo som måste byta bil :angel:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Jag har bara varit i kontakt med fyra uppfödare, men alla har haft abretsvilliga, vakna och glada hundar.
Dock har två av dem hundar som ser ut som gutefår..
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

:rofl: vilken härlig beskrivning ser framför mig ett envist får, jag har nämligen haft mer kontakt med får än Tollare :)
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Ang. curly så bor väl Karin med sina krulliga i Luleå? Hon har iaf tidigare haft kullar under prefixet Vilsan's. Om inte annat så tror jag hon vet det mesta man behöver veta om Curlysar!
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

En krympt flat = en tollare ifrån en vettig uppfödare.


Verkligen inte min uppfattning om rasen alls.

Tollaren är den av retriverraserna som är mest vass och flatten är dess raka motsatts ( inte alls speciellt vass )
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

De ESS jag träffat har varit väldigt dryga. Svåra och tjuriga hundar. Goa att klappa, men lyssnar inte för 5 öre och så hanhundsaggressiva. En fin tik har min kompis, men hon var ju rädd för allt = väldigt lätt att "uppfostra" = trodes ju aldrig lämna hennes fötter.

Det känns lite som bingolotto med ESS om man inte är mycket insatt???
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Min erfaenhet av Tollare är intensiva hundar som kräver sin ägare. Jag blev f.ö. biten av en Tollare för någon sommare sedan, en yngre hane som jag kände sen tidigare. Det var rätt så udda. Dock inget blodvite utan det var en varning/markering i ett läge som kändes "helt fel". Tidigare hade han inte visat så stor integritet och jag tyckte att det var konstigt att han ändrade sig så snabbt. Mina hundar hade bara gått undan. Jag tror att man ska ha mycket energi med en Tollare och kanske inte så små barn???
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Precis min uppfattning om rasen och jag har faktiskt också blivit biten i handen av en tollare som jag hade på kurs ( inte för att den enda hunden talar för tollare rent allmänt )
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Håller helt med den åsikten om tollare jag med:) Ingen hund som ligger på mina rekomendatinslistor alls.
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Men jag känner bara till EN som jag anser är väldigt bra, i sverige.
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Jag har ju funderat på Curly tidigare, innan vi blev med flat förra ggn... men det verkade vara så utbrett med D-höfter.... sambons förra hund var den enda i sin kull som hade okej höfter tex och då kom han tydligen från en riktigt lovande kombination osv.
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Fast är du intresserad av rasen så kolla på lite kennlar iaf, kan rekommenader dig några om du vill, med bra statistik. ;)
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Det må så vara, men som tidigare uppfödare av rasen, så känner jag till flera som är både seriösa och som har mkt bra hundar!
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Min dotter har en flat,så liten och nätt,så den storleken kan du nog knöggla in i en baklucka på golfen!
Hennes kanske är lite lite för rasen,men den är en underbar jakthund!
15999221.jpg
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Verkligen inte min uppfattning om rasen alls.

Tollaren är den av retriverraserna som är mest vass och flatten är dess raka motsatts ( inte alls speciellt vass )


Jag gissar att vi träffat tollare med helt olika ägare. De jag träffat används aktivt i viltspår, apporteringsarbete, lydnad och agility. Alla har varit milda, vänliga och balanserade hundar. Otroligt lättlärda och arbetsvilliga. Flattar (min personliga favoritras :love: ) däremot har jag träffat många med helt fel ägare, understimulerade hundar som hoppar upp och ner och skriker så fort de ser ett levande ting.

Dock känns det, precis som du säger, att tollaren är snäppet vassare och det känns som om man gör fel med flatten, blir det ändå aldrig någon katastrof - de har kvar sitt glada humör. Och konsekvenserna med en fel- eller underaktiverad tollare kan bli hårdare och "farligare".
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Jag har enbart träffat tollarfolk på brukshundklubben, sådana som aktiverar sina hundar mycket väl.

Tycker fortfarande inte att man kan säga att tollaren är en mindre flatt ;)
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Min erfaenhet av Tollare är intensiva hundar som kräver sin ägare. Jag blev f.ö. biten av en Tollare för någon sommare sedan, en yngre hane som jag kände sen tidigare. Det var rätt så udda. Dock inget blodvite utan det var en varning/markering i ett läge som kändes "helt fel". Tidigare hade han inte visat så stor integritet och jag tyckte att det var konstigt att han ändrade sig så snabbt. Mina hundar hade bara gått undan. Jag tror att man ska ha mycket energi med en Tollare och kanske inte så små barn???

Där sa du något jag missat. Barn och en såpass aktiv hund känns inte som världens kombo.
Jag drar nog tillbaka min rekomendation, och lägger en ny: Cocker Spaniel.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 951
Övr. Hund Jag och sambon vill gärna ha en till hund! Frågan är vilken som passar bäst in i vårt liv och vilken som är ungefär lika krävande som...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: wtf
·
Övr. Hund Det finns ju ganska många "välja ras" trådar uppe titt som tätt, även jaskapade en i vintras om huruvida cocker spanieln var en ras för...
Svar
2
· Visningar
1 266
Övr. Hund Okej, jag och min sambo har ju diskuterat fram och tillbaka, Curly Coated har vart på tapeten länge, men vi känner att det inte är rätt...
2
Svar
27
· Visningar
2 559
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp