Bukefalos 28 år!

Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Nu blir jag nyfiken, du skriver ju själv

Dock känns det, precis som du säger, att tollaren är snäppet vassare och det känns som om man gör fel med flatten, blir det ändå aldrig någon katastrof - de har kvar sitt glada humör. Och konsekvenserna med en fel- eller underaktiverad tollare kan bli hårdare och "farligare".

Så nu vill jag att du förklarar hur du samtidigt kan säga att Tollare är en Flatt men i mindre format för jag hänger inte riktigt med :)

Då gillar vi och/eller tittar på olika saker

Det här förstod jag inte alls vad det hade med Tollare VS Flatt att göra heller ..
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Jag kanske uttryckte mig oklart.
Det jag menade var att tempramentsmässigt anser jag tollaren vara som flatten, en mild, arbetsvillig, glad och tålig hund.
Det jag esdan försökte säga var att det är svårare att få en hund av ras Flatcoated Retriever bitsk/aggressiv än en tollare, om man gör så pass grava fel att hunden riskerar att bli otrygg. Förstår du? Att de kanske ligger lättare till otrygghet, flatten är så EXTREMT godtrogen och ofta stabila i sig själva.
Tollaren är en vassare hund, men enligt mig inte på det sättet att de är mer svårmotiverade eller bitska i största allmänhet, snarare att de gärna blir reserverade emot främlingar och enmanshundar om de t ex lever med sin jägare.


ShitAlabama vad krångligt det blev nu. Förstår du lite vad jag försöker få fram?
Jag kanske bara låter motsägelsefull :p

Sista kommentaren var för jag tolkade det som att du var "anti" (tolka mig inte fel, du får gärna ha en åsikt! ;)) emot tollaren, och då skrev jag det för att.. klargöra att vi tycker olika? Nej, jag vet inte. God natt! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Haha nja jag hänger med i den förklaring du skrev nu om skillnaderna och förstår liksom inte vad liknelsen du drog förut kommer in.

Båda två är ju retriverraser så viss likhet finns det ju, men jag anser absolut INTE att Tollaren är en Flatt i mindre format!
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

KL

Ska prata med en flat-uppfödare idag... som jag blivit rekommenderad :) Sambon sa "Men du, då "Måste" jag ju spana efter en avensis-kombi" :angel: (som han vill ha :rofl: )
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Ja men jag kan ju inte skriva i tråden att jag känner till flera seriösa uppfödare om jag bara känner till en? Jag förstår inte vart du vill komma riktigt. :)

Jag skriver ju endast ur min synvinkel... Ni som har erfarenhet av fler kan ju lägga till då att det finns ett antal uppfödare som ni tycker är vettiga. Jag kan ju inte dela med mig av era erfarenheter? :p
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Ja det är en djungel inom alla raser tycker jag... man får sålla mkt!


Jag har mest erfarenhet av LH-collie och är förtjust i den amerikanska varianten den större (inte så omtyckt på utställning)-varianten.... verkar dock vara väldans mkt avel för utställning när det kommer till Collie, jag tar hellre en med mindre hår, maffigare och avlad på egenskaper.... men verkar svårt hitta sånt.... gogglar för fullt :banana:

Jamen då ska du ju ha en brukscollie! Härliga, arbetsglada och föriga hundar med mkt motor. Inte så mkt päls heller. Dock är det ganska svårt att hitta bra lh, lättare med kh faktiskt.

Tillägg: collie stod ju förstås inte med på din lista, men eftersom du tog upp rasen själv så tyckte jag det var okej med ett litet inpass från ett collie-freak. ;)
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Ja jag gillar collie men jag tycker det är oerhört svårt få tag i ett mentalt bra exemplar och det är nästan omöjligt tycker jag att få en icke skotträdd en. Sen tycker jag den utställningsavlade varianten och "svenska" är oerhört ful (LH) bara den amerikanska, norska... stora robusta är snygg, mindre päls typ 10 cm högre,,,, svårt över lag hitta uppfödare som riktar sig på bruks, det är bara nästan utställnings-lurv som jag hittat...


Och så är jag så neggo och petig i alla raser för jag vet ju innerst inne är det ju bara FLAT jag vill ha :love:

Så.. Flat ska det bli :bow:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

De där lurvbollarna som ser ut som förvuxna marsvin är hemskt fula, det håller jag verkligen med om. :cool:

Härligt att du kommit fram till din ras! Flattar är inte min personliga favorit, tycker de kan vara lite "flamsiga", men smaken är ju som bekant som baken! :laugh:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Flattar är ju så underbara :love: flamsiga kan dom vara :rofl: det håller jag med om... men det sägs väl "full fart med flatte såklart" :angel:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

KL

Jag har ett i-landsproblem när det blir valp... vad sjutton ska den kallas :eek: Sigge är enda namnet jag kommit fram till men det är rätt trist va? Och vanligt.... nåja... :love:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Men vet du om det är en flicka eller en pojke ?

Fast Sigge funkar ju på båda sorterna.

Blir det helt säkert en flat nu då ?
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Hane - japp
Flat - japp


Ska träffa en uppfödare och där finns det en liten valp, blir det inte denne blir det kanske ur nästa kull, ska ju vara helt rätt både vad gäller uppfödare och hund.


Går ju inte att välja en annan ras bara för att slippa byta bil liksom.... går inte förneka vad man eg vill ha :rofl:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Jag jobbar på ett äldreboende..där finns det en äldre herre vid namn Sigge..så neeeeeeeeej,han bara skriker,dygnet runt!
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

:rofl: namnet Sigge kommer från min första kärlek, en halvblodsherre som hette Singal men kallades Sigge :love: därför det är så speciellt!
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Ja,men den kombinationen kanske passar..eller inte..
En söt liten svart sak som är gullig att pussa på,och sen när du tycker att det räcker..ja då yyyyyyyyyylar Sigge:eek:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

:rofl:
hahahahahahahahahaah......
Ett annat namn jag gillar är Kingston, men då blir det väl bara Kingen... och hur trist är inte det då? :rofl:
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

Nu känns det bara som jag bläar dina namn..

Kingen? Det är ett namn för dom som inte kan hitta på något bättre till sina schäfrar..
 
Sv: Ras-funderingar (ja en till med funderingar)

det e bra att du dissar dom...

vad sägs om....
Toblerone.. (Tobbe? :rofl: )
Persbrant :banana:
X ("Äks")
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 951
Övr. Hund Jag och sambon vill gärna ha en till hund! Frågan är vilken som passar bäst in i vårt liv och vilken som är ungefär lika krävande som...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: wtf
·
Övr. Hund Det finns ju ganska många "välja ras" trådar uppe titt som tätt, även jaskapade en i vintras om huruvida cocker spanieln var en ras för...
Svar
2
· Visningar
1 266
Övr. Hund Okej, jag och min sambo har ju diskuterat fram och tillbaka, Curly Coated har vart på tapeten länge, men vi känner att det inte är rätt...
2
Svar
27
· Visningar
2 559
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp