Raser du kan vs inte kan tänka dig

Ras jag har idag
Phaléne

Ras jag kan tänka mig
Inte så många faktiskt.
Khromforländer, dansk-svensk gårdshund, terrier brasileiro kanske.
Absolut phaléne igen! :)
Mina krav är frisk och sund, pigg och aktiv och inte för stor, och helst inte klipp eller trimmas.

Ras jag inte kan tänka mig
ALLT osunt går bort. Trubbnosar, CKCS, raser med utbredd frekvens av allergier, tumörer, ledfel, osv.

Tråkigt, för jag gillar verkligen många av de raserna, men inga skönhetsideal eller gulliga personligheter är värt lidande, sjukdom och död i förtid!

Stora hundar.

Amstaff/bully/liknande raser.
 
Senast ändrad:
Jag har:
Dalmatiner
Flatcoated retriever

Jag kan tänka mig:
Många, i princip alla, fågelhundar (grupp 7 och grupp 8). Minus typ Spinone, utställningsgolden, utställningslabbe, Amris, Sussex, Barbet, säkert någon mer pga att de är antingen för tunga, osunda eller ej speciellt funktionella på olika sätt.
Många vallhundar, typ BC, Aussie, Pyrre, Mudi, Pumi, WK.

Jag kan inte tänka mig:
Terriers, inte alls min typ av hund.
Stora, tunga, dregliga hundar typ St Bernhard eller Bernersennen.
Hundar som är osunt eller oproportionerligt byggda, tex trubbnosar, korta ben/lång rygg typ mops eller corgi
 
Ras jag har idag:
Ingen :(

Raser jag kan tänka mig:
Basenji: Älskar mentaliteten, utseendet, egenheterna. Jätteskönt med en hund som vill ha massor av motion men inte så mycket mental träning. Superintelligenta. MEN det ska vara från en sund uppfödare som tänker på temperament och inte bara utseende. Kan tänka mig en 'galen' omplacering för att jag har möjlighet att hantera det, men det är hemskt vad vissa avlar på för individer inom denna rasen.
Boxer: Himla sköna hundar i min erfarenhet, lekfulla utan att för den delen vara hyperaktiva, och väldigt lugna och stabila. Vackra men minus på dreggel.
Samojed: Har bara träffat trevliga. De är vackra och behändig storlek, lugna och 'enkla'.
Saluki och Borzoi: Inte så mycket erfarenhet av dessa men de jag träffat verkar som sköna hundar med lagom temperament om de bara får röra på sig.

Raser jag inte kan tänka mig:
Kan faktiskt tänka mig de allra flesta som omplaceringar, om individen stämmer. Med det sagt är jag väldigt osäker på om jag någonsin skulle kunna ge en vallhund vad den behöver. Skällare går bort också. Klarar det inte. Och de som luktar för mycket hund. Avskyr hundlukten:o Över lag drar jag mig för hundar som behöver alldeles för mycket mentalt eller söker en massa kontakt. Har träffat trevliga individer men jag förstår mig mer på urhundsmentaliteten, slädhundar och vinthundar. Men, jag har en förkärlek för att ta mig an de stackarna som ingen annan vill ha, så risken är hög att jag plötsligt har en hund jag aldrig kunnat tänka mig innan.
 
Ras jag har idag:
Västgötaspets, varierar ju en del i rasen men min är otroligt arbetsvillig, lättlärd, relativt förarvek, sjukt snabb i moment och passar mig perfekt. Men jag är nyfiken på andra raser oxå.

Raser jag kan tänka mig:
I princip alla vallhundsraser/med vallbakgrund.
Bruksaussie står högst på listan och om livet tillåter blir det nog en sådan som nästa.
Men acd, schäfer, pumi, mudi, heeler, berger picard, kelpie osv är oxå tilltalande. (Dock inte så såld på corgi eller sheltie).
Vinthundar är vackra och har ofta härlig personlighet så om jag i framtiden kan tumma på att kunna ha hunden lös samt träningsintresse så kanske whippet, borzoi eller ibiza, typ som familjehund.
Kaaaaanske någon moloss i framtiden (sankt bernhard, GD, Newfoundland).
Finns ytterligare några raser som jag kan tänka mig men dem ovan är i grova drag.

Raser jag INTE kan tänka mig:
Allt som kräver mycket pälsvård (pudel, bichon, afghan, schnauzer, lagotto, komondor etc)
Alla jakthundsraser utöver vinthundar med undantag för vissa terriers.
Pincher
Alla extremt sjuka raser (cavalier, berner sennen tex)
Och absolut ingen retriever, tycker det flamsiga extremt människokära är sjukt ocharmigt. Inte helt såld på utseendet heller.
 
Raser jag har idag:
Chesapeake Bay Retriever och Azawakh

Raser jag kan tänka mig:
Samma som jag har nu :) Fast med tanke på min skruttiga hälsa och andra faktorer blir det sannolikt inte flera chesapeakes. Min är över genomsnittet intensiv, men generellt kräver rasen att få jobba med saker. Ingen sällskapshund.
Azawakhen är jag också mycket förtjust i, en helt annan sorts hund men som också attraherar mig. En kattlik eller kanske hyenalik hund ;) Skulle ha varit väldigt roligt att skaffa en från valpben s a s, och kunna forma uppväxten mer själv.
Det finns många, många raser jag är nyfiken på eller skulle vilja ha om jag hade möjlighet. Det gemensamma är att de alla är självständiga hundar.

Raser jag INTE kan tänka mig:
Jag tycker om hundar, och det är ganska få hundraser som jag känner "nej aldrig" för. Men alla former av andningsproblem eller extrema former går bort, oavsett hur trevliga de är. Pälsvård är uteslutet, det ska vara lättskött. Sen måste jag erkänna att jag inte är så förtjust i amstaffar och den typen av hund (som så många älskar så lite skämmigt att skriva), och inte heller dras till vallhundstemperament.
 
Ras jag har idag
Pinscher (mellan)

Ras jag kan tänka mig
Phaléne: käck ras, haft tidigare och kommer nog bli minst en sån igen i framtiden.
Lancashire Heeler: en väldigt komplett ras, minus skällighet och en del fula framben.
Västgötaspets: mött många, trevliga Västgötaspetsar på senare tid och blivit helt förälskad.
Korthårig Collie: den dagen jag vill ha en större hund, nu tycker jag tom pinscher är något för stor för min smak.
Pinscher: beror väl lite på om jag trivs med rasen som vuxen, valpen jag har nu är suverän på alla sätt och vis. Förutom att jag hade önskat mer träningsvärken.

Ras jag inte kan tänka mig
Trubbnosar, nakenhundar & renavlade jakthundar.
 
Raser jag har idag
Västgötaspets och Korthårig Collie

Raser jag kan tänka mig
Om det blir någon mer hund, så blir det kortis igen. Passar mig perfekt, lättsam enkel och arbetsvillig. Har funderat på papillon när jag blir skruttig(are) tant.

Raser jag inte kan tänka mig
Det blir ingen mer västgöte. Även om jag skulle ha tur och få en arbetsvillig, så tar nacke och rygg stryk av att belöna en så liten hund. Är egentligen bara intresserad av vallhundar/raser med vallbakgrund, och de flesta andra är för krävande. Inga dregelhundar, inget plattnosat, inte terrier, inte muskelhundar. Ja, jag är rätt enkelspårig.
 
Raser jag har idag
Wachtel, Kleiner münsterländer och gråhund

Raser jag kan tänka mig
Malle och holländsk herdehund!
Kan tänka mig både wachtel och münster igen, likaså en spaniel eller retriever.

Raser jag inte kan tänka mig
Tax! Osunda raser, trubbnosar, riktigt stora hundar och terrier. Och tax.
 
Ras jag har idag
Australian kelpie

Raser jag kan tänka mig
Australian kelpie (såklart :love: ), aussie, malinois om jag fokuserar på brukset.
Border Collie om jag skulle bli en fårnörd.
Sheltie (en mentalt stabil såklart), kanske förig terrierras om jag främst ska ha till sällskap/agility

Raser jag inte kan tänka mig
Alla raser som är extrema på något sätt, extrem storlek liten/stor, kort nos, korta ben, mycket hud, tunga öron.
Raser med utbredda mentala problem som ljudrädslor och social osäkerhet.
Urhundar - inte min typ av mentalitet.
 
Ras jag har idag
En svart dvärgschnauzertik. En helt fantastisk liten hund. Otroligt familjekär, lättsam, pigg och glad. Kan ligga i soffan en hel dag eller hänga med heldagar i skogen. Hon är nöjd bara hon får vara med oss.

Raser jag kan tänka mig
Det finns egentligen bara en enda ras jag kan tänka mig om jag någonsin ska ha en till hund och det är airedaleterrier. Jag hade en som jag fick ta bort som tvååring pga trasiga armbågar. Han var min drömhund. Det finns ingen vackrare, charmigare, roligare hund än en airedale. Men det är mycket hund och en dvärgschnauzer är bättre för vår familj just nu. Men om jag nån gång inte ska ha häst mer så blir det en airedale igen. Andra raser jag tilltalas av är irländsk terrier, strävhårig foxterrier, alla storlekar av schnauzer (bara svart) och ceskyterrier. Skägg och attityd ska det vara. Pudlar gillar jag också förresten.

Raser jag inte kan tänka mig
Egentligen ingen utöver tidigare nämnda men det finns ju grader. Om man bortser från rena jakt-vall- och draghundar samt osunda raser gillar jag inte:
Aus. Kelpie
Schipperke
Belgiska vallhundar
Spetsar
Shetland sheepdog
Ingen i grupp 9 utom pudel.
Samtliga främst pga att utseendet inte tilltalar mig.
Sen gillar jag inte stora pälsiga hundar typ New Foundland pga dregel och lukt.
 
Raser jag har idag
Jack Russel Terrier och Shiba Inu.

Raser jag kan tänka mig
Många spetsraser, urhundar och vinthundar.
Jag drömmer om en Kai Ken och skulle hemskt gärna ha en basenji, men är även nyfiken på till exempel tyska spetsar och lapphundar.
Vore skottsk hjorthund en sundare ras skulle jag haft en för länge sedan!
Foxterrier.
Schipperke.
Bedlington terrier.
Lite nyfiken på cattedogs/heelers typ västgötaspets.

Raser jag inte kan tänka mig
Raser som är lite för 'needy', folkkära och iband flamsiga.. jag tänker spaniels, retreivers och många bruksraser.
BC
Trubbnosar
Molosser med mycket hår och dregel och tunga kroppar.
 
Kör en rakt emot de flesta andra, för här är det bara trubbnosar som gör sig besvär. ;)

Ras jag har idag:
Boxer.

Raser jag kan tänka mig:
Möjligen någon mindre trubbnos eller en amstaff i fall man skulle bli för gammal för boxer.

Raser jag inte kan tänka mig:
I stort sett alla andra. Har fått mer uppskattning för andra raser efter träning i mer blandade grupper, men kan inte tänka mig att leva med dem.
 
Raser jag har idag: tre pumitikar 🥰

raser jag kan tänka mig:
Perro de agua espagnol
Berger de pyrenees
mellanpudel (fast inte egentligen, även om jag verkligen ändrat uppfattning om pudlar)
Mera pumi 😍

raser jag inte kan tänka mig:
Trubbnosar
Stora tunga raser
Kamphundar

Man blir bortskämd med hundar som inte fäller, och jag gillar kvicka, mellanstora hundar.
 
Ras jag har idag:
Papillon

Raser jag kan tänka mig:
Jag är väl kanske supertråkig. Men jag känner liksom att jag hittat min ras. Skulle väl vara Phalene då om Pappisar inte fanns.
Tycker ju många hundar är superhärliga. Men de är inte rätt för mig och mitt liv helt.

Raser jag inte kan tänka mig:
Ingen sjuklig ras, ingen korkad ras, ingen flamsig ras, ingen bjäbbig hund, inte för mkt jakt, ingen med mentala problem, inte för stor, inte för dreglig, inte hundluktande, inte en oföriginte för krävande vad gäller aktivering etc etc.
 
Ras (art) jag har idag:
Katt :cool:

Raser jag kan tänka mig:
Chihuahua - så länge man behandlar den som en riktig hund så verkar det bli en trevlig ras.
Cavalier - om den bara hade haft bättre hälsa inom rasen så hade den blivit mitt allra första val, den känns så rätt :cry:
Staffe - om jag någon dag skulle skaffa mig en hund på den aktivitetsnivån så skulle det bli en staffe, är förtjust i deras personligheter :love:
Mittelspitz - jag gillar det jag har läst om dem hittills :up:
Pälsad Xolo - jag gillar inte den nakna :o Men annars gillar jag också det jag har läst om dem.
Eurasier/Finsk spets - låt mig förklara, jag är barnsligt förtjust i den finska spetsen men samtidigt tror jag att Eurasiern skulle passa mig långt bättre i personligheten :cautious:
Golden retriever - nu svär jag nog i kyrkan men jag skulle kunna tänka mig en utställningsavlad sådan så länge de fokuserar på mentaliteten också.
Om jag har tillgång till större inhägnad:
Podenco ibicenco - så vackra hundar :love:
Borzoi - så majestätiska hundar :love:
Skotsk hjorthund - älskar deras utseende :love:
Irländsk varghund - är såå förtjust i dessa hundar, tyvärr en "smula" opraktiska i sin storkek, men kan nog vara värt det :love::love:

Raser jag inte kan tänka mig:
Arbetande raser (bruk/jakt) - jag är förtjust i några av rasernas utseende men känner mig själv tillräckligt för att veta att vi inte skulle trivas tillsammans, så det blir ett starkt nej för bådas bästa.
Räknar ovan även med de raser som ursprungligen avlats till att bo med och skydda fårflockar etc.
 
Har idag:
Saluki :love:

Kan tänka mig:
Saluki, förutsatt att rätt valp/hund dyker upp. Stora delar av aveln tilltalar mig inte öht och jag är mycket kräsen. Blir dessutom mer och mer kräsen för varje dag som går pga lär mig mer osv. Vet dock att de som avlar bra hundar gärna säljer till mig.

Azawakh, om jag bor på lämpligt sätt och hittar en bra valp.
Papillon/phalene, om jag vill ha en liten glad sällskapshund att träna och tävla med.
Korthårig collie, om jag vill ha en större tränings-/tävlingshund.
Dvärgschnauzer, för att jag älskat att träna med sådan.
Afghanhund, från ursprungslinjer eller kapplinjer då. Inte(!) de showavlade som är nästan de enda som finns här i Sverige.
Australian shepherd, om jag vill ha en tränings-/tävlingshund och det dyker upp en som Tinja som @Fisherling har.

Kan inte tänka mig:
Utställningsavlade hundar av arbetande ras. (Det spelar ingen som helst roll hur bra hunden egentligen hade passat mig, jag stödjer inte sådan avel)
Retrievers! (Vem blir förvånad? :angel:)
Spaniels (tilltalas inte av dem heller).
Amstaff och liknande raser.
Trubbnosar, kortbenta hundar och väldigt långhåriga hundar.
Hundar som är större än de vinthundsraser jag gillar.
Hundar som är mindre än papillon (som jag redan tycker att är i minsta laget).
Hundar som kräver mer än jag kan/vill ge dem (BC, rejäla brukshundar, jakthundar som måste jaga...).

Oavsett ras är jag dock mycket petig med val av uppfödare. Det ska vara en som har hälsa och mentalitet i första hand, som verkligen bryr sig om rasen, som kan se kritiskt på sina egna hundar och som är noga med val av både avelsdjur och valpköpare. Jag tar hellre en noggrant avlad terrier än en dåligt avlad saluki. Tar jag en omplacering bryr jag mig mindre om uppfödare och ras utan går då helt på hur just den individen är.
 
Och efter att ha läst igenom inläggen så känner jag att jag skulle behöva inbjuda till en Bukehundträff för att vända någras dåliga bild av Gissas ras. :D
Ropar på @Marita73 och @åke bla

Edit: Jag har oxå träffat skithundar o håller egentligen med 🙈

Gissa verkar verkligen trevlig... men de flesta dvärgpinnar jag träffat har varit dryga, hoppiga och skällande as, givetvis pga ägarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 573
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 358
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp