Bukefalos 28 år!

Raser lämpade för samling

Var Lilla Gubben en fejk?! :eek:

Näää, jag skoja, klart jag vet att prickarna var målade!
Men jag trodde inte att ni andra hade sån koll på det! ;)
 
Alla hästar kan utbildas inom begreppet samling men utifrån sina egna förutsättningar. Vissa raser är framavlade för vissa ändamål, t ex engelska fullblod som är avlade för att prestera maximal skjutkraft, likaså halvbloden som också har ganska mycket skjutkraft medfött. Andra raser, t ex de iberiska är framavlade för att ha mycket bärkraft eftersom detta var en nödvändighet för de uppgifter dessa hästar haft genom åren.Piaff/tramp är ingen fristående övning utan ett medel att uppnå ökad bärkraft. Man kan aldrig göra om en häst utan det gäller att ta till vara de förutsättningar och talanger enskilda hästar har, och då kan det betyda att en fjordhästs piaff/tramp ser annorlunda ut än en PRE-hästs. Men fortfarande presterar fjordingen den samling som den förmår genom god utbildning. Om nu målet är att få en häst med god bärkraft, det är ju inte säkert att det behövs. Fjordingen kanske ska vara körhäst och då är ju inte bärkraft det primära utan istället behövs mer skjutkraft. Självklart väljer man hästras/typ efter vad man ska ha den till och om man nu råkar ha en häst som inte har så goda förutsättningar för att uppnå bärkraft så får man väl göra det bästa utav det. Kallblodstravare är framavlade för att vara körhästar med mycket stor skjutkraft. Därmed inget ont sagt om dessa hästar.
 
Självklart finns det olika mål med olika hästraser och framförallt med olika hästsporter och hästägande. Men nu funderar jag över, det jag funderar över!(Alltså ursprungsinlägget) Om jag skall utveckla den frågeställning, så skulle jag kunna fråga så här också, är inte den hästen som har bästa förutsättningarna för samling också den hästen som är bäst anpassad för att vara en ridhäst?

Kallblodstravaren råkar vara en häst med mycket goda förutsättningar för att utveckla bärkraft, helt i stil med PRE.
 
Tja, vad ska jag svara? Jag håller inte riktigt med dig, de kallblodstravare som används inom klassisk dressyr är ofta fina men de har inte riktigt samma förutsättningar som vissa andra hästraser som t ex PRE för dressyr. De har svårarare att vinkla ihop sina leder i bakdelen och ibland (inte alltid och alla) finns det mycket spänning i dessa hästar, vilket i sig inte är så konstigt om de är tävlade och tränade i trav.
 
Min kallblodstravare är tydligen unik. :)
Hon ser ut som en tax (159 cm hög och har 155 i täckesstorlek) - men hon har otroligt lätt för samling.
Än har vi inte kommit till piaffen, men den "finns inom räckhåll", dvs jag börjar förstå hur vi ska komma dit.

Immer
 
Sitter just och läser en artikel i Hästfynd om den spanska hästshowen Levade. Här står bla att läsa följande:

"Iberiska hästar har egentligen inte den viljan framåt som begärs i klassisk dressyr när all kraft kommer bakifrån. Det är sällsynt hos dem och måste tränas upp genom tempoväxlingar."

Kallblodstravaren HAR den viljan framåt, naturligt!
Det kan finnas (och är säkert vanligt) mycket spänningar i dom också och jag är inte den som kan säga hur stora möjligheter man har att träna bort dom spänningarna, men min amatörmässiga åsikt är att en vilja framåt är oerhört värdefullt när man skall rida dressyr.

Jag tycker nästan att det är den viktigaste egenskapen!

Hur dom vinklar sina leder däremot, det kan jag inte uttala mig om.
 
Tycker du att din kallblodstravare är bättre lämpad för samling än dina andra hästar? Kommer inte ihåg vad det var för raser du hade, var det halvblod?
 
det är inte på ngt sätt skadligt för någon häst att samla sig på ett avslappnat sätt. det är bara bra. Oavsett vinklar gör det bara att den bär ryttaren bättre.
 
araber är precis som andalusier och lustiano byggda för samling , de har en kort stark rygg som är perfekt lämpad för just den typen av arbete. så dom behöver ma inte vara försiktig med. anledningen till att araber lämpar sig för distans har egentligen inet med exteriören att göra utan bara för att dom är otroligt uthålliga hästar.
 
men lipizzanern är ju avlad som körhäst med längre rygg vilket gör den rätt olik spansk och portugisisk häst? Visst kan den ha lätt för att samla sig men det är ju ändå en viss skillnad på hästar som är avlade för ridning och andra som är avlade för körning?
 
Fast dagens lipizzaners har relativt korta ryggar till skillnad från hur de såg ut för, säg, 100 år sedan. Speciellt i Sverige tycker jag mig se att 'ridmodellen' (kortare och av lättare typ) blir vanligare och vanligare. Sedan beror det ju även till viss del på vilken stam (hingstlinje) hästen härstammar ifrån. Så jag skulle nog påstå att de svenska hästarna inte i huvudsak är avlade till körning.

Lipizzanern har ju även överlag goda vinklar bak och har lätt för att sätta sig, detta gäller enligt mig även de längre typerna.

Mitt sto är av den kortare och något lättare modellen och jag tycker att hon exteriört sett ser väldigt spansk ut.
 
men lipizzanern är ju avlad som körhäst med längre rygg vilket gör den rätt olik spansk och portugisisk häst? Visst kan den ha lätt för att samla sig men det är ju ändå en viss skillnad på hästar som är avlade för ridning och andra som är avlade för körning?

Men Lipizzanaren är väl den häst som används på Spanska ridskolan i Wien? Menar du att dom har fel?!
 
Visst men hästar som har exteriöra fel samlar sig inte på ett avslappna sätt.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 004
Senast: Valle
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 200
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 795
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 169
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp