Bukefalos 28 år!

Raser lämpade för samling

Ja, om ni anser att på en korrekt byggd häst, så kommer samligen av sig själv efter en minut, då förstår jag att ni inte anser kallblodstravaren vara korrekt byggd!

:rofl:
 
jag säger inte att dom har fel i och med att jag skrev att dom visst kunde samla sig men jämfört med spansk/portugisisk häst ändå var relativt olika. Halvblod är i regel också längre i ryggen än just nämnda raser , men dom duger utmärkt till dressyr ändå , vad vore annars jan brink med sin briar etc?
 
linjerna tänkte jag faktiskt inte på och håller med. Men jag tycker ändå att dom i wien är av den lite taxigare typen (inte överdrivet menat men men..) Kankse beror på att dom inte har så långa ben?
 
det beror på hur man samlar dem. och en häst med så grova exteriöra fel at tden har jättesvårt att samla sig bör man inte rida på om det dels ska riskera hållbarheten och ge den obehag. En häst med brister i exteriören kan samlas avslappnat , men kanske inte exakt som ett grand prix halvblod , eller en lika högt utbildad andalusier etc..
Man får helt enkelt se efter hur hästen bär sig naturligt och utgå från vad den kan och inte kan göra och hur mycket den kan ge och i vilken grad av samling den kan uppnå. Så , det går att samla en icke överdrivet välbyggd häst utan att orsaka den obehag.
 
Jag har inga andra hästar, men jag har ridit halvblod, fullblod och ponnyer i trettiofem år innan jag köpte mitt kallblod. Och ja, hon är nog den som haft lättast för samling. (Fast när jag var ung var det mest hoppning som gällde och då var det där med samling inte det första man tänkte på)

Immer
 
Samla är ett ganska brett ord, alla hästar går givetvis att samla till en viss grad, jag tänker mer på den högsta samlingen.
 
Jag kan bara säga, efter att ha sett Levade, både galan och clinicen att jag tror att min och deras uppfattning om "klassisk dressyr" skiljer sig milsvid åt. På clinicen var det inte de spanska deltagarna som red (de var magsjuka), utan deras elev från Tyskland och en engelsk elev (red också med på showen). Ett rent citat är att man ska driva på bak och hålla emot där framme, så kommer samlingen. Det, tillsammans med allt vad jag såg och hörde, säger för mig allt om deras ridning.
Han pratade, som sagt var, om att de iberiska hästarna inte hade lika lätt för de ökningar som ingår i modern tävlingsdressyr, vilket var vad de eftersträvade.
Jag anser att en häst som har lätt för samling har lätt för att ta energin (viljan) uppåt, en häst som har lätt för skjutkraft låter lätt energin gå framåt men har svårare för att ta den uppåt.
 
Jag trodde att nordsvensken kallades "nordens andalusier"!? Är det inte Brenderup själv som uttalat sig lovordande om rasen?
Har själv en nordistravare och han har en utmärkt förmåga till samling. Kanske är det så att det som ev saknas i vinklar kan kompenseras med styrka. Nordsvenska ston kan vara längre i ryggen, men pojkarna är ofta korta. Jag har sett många travnordisar och de flesta har styrka där bak, tillräckliga vinklar och resning.
 
Jag menade inte att att den ridstilen som "Levade" representerade skulle vara något "riktmärke". I artikeln beskrivs också att vissa hästar hade sår i sidorna efter sporrarna. :crazy:

I artikeln står det att de iberiska hästarna inte har den viljan framåt som begärs i klassisk dressyr. Detta förvånade mig.

Jag anser att en häst som har lätt för samling har lätt för att ta energin (viljan) uppåt, en häst som har lätt för skjutkraft låter lätt energin gå framåt men har svårare för att ta den uppåt.

Jag antar att det du menar med detta är att hur mycket energi det än finns i en travare, så är det aldrig rätt slags energi?! :smirk:
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 004
Senast: Valle
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 195
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 793
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 169
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp