Bukefalos 28 år!

Raser lämpade för samling

P

Pippi

Vilka hästraser är bättre lämpade för samling? Om man nu överhuvudtaget kan säga att vissa raser är bättre lämpade än andra? Kan man det?
 
Ja självklart kan man det. Jag tycker iof inte att det måste vara rasspecifikt utan har ju med hästens exteriör och vinklar att göra.

Men överlag är ju lusitanon, andalusiern klart i majoritet.
 
Ja, det är det jag menar, kan man säga att det är rasspecifikt? Fast vissa raser kan ju vara mera rasspecifika än andra, också? Men du tycker det tydligen.
Kan du också då säga vilka raser som INTE är så lämpade för samling?
 
Herregud , det är ju skitsvårt , jag vet inte hur vinklarna ser ut på alla olika raser men jag var på kurs för Daniel Jugnet (fransk tränare) och där var en nordsvensk 6 årig hingst , han sa att denna hästen är absolut inte lämpad för samling och med det menade han hästens vinklar men ändå så hade hästen lätt för att trampa och relativt lätt för att komma under sig även om det var just för tillfället var full fart framåt.

Frågan är bara hur skadligt det blir i längden för sådana hästar att samla sig :crazy:

nej jag är inte rätt person att svara på det eftersom jag bara har halvblod/fullblod varav iallafall 2 av dom är mycket lämpade för samling genom sina vinklar.
 
På vilket sätt är dina hästar lämpade för samling? Vilka vinklar har de? Vore jätteintressant med ett illustrerande exempel!
 
ja håller egentligen bara med men e på skrivhummör!

det finns travarnordisar me bättre kropp, vinklar osv än vissa lååånga svankiga andalusier ja sett men sen finns de också travarnordisar som ser ut som taxar som folk rider på.. men de finns alltså säkert många fler samlingsbara andalusier än nordisar, minstn sagt!

förutom lusitano o andalusier finns de ju massa amerikanska väl? bra ser dom ut vara men minns inte namn..paso fino? o sen finns det berber i afrika men egentligen e ju alla dom där ungefär samma braiga häst

förutom tunga klumpiga kroppar ska man väl också va försiktig me araber, dom e ju helt tvärt emot samlade som dom föds, men dom e ju bra på distans o så, o tunga starka hästar e bra på att dra eller bära tjocka ryttare så alla har sin plats!

(sen e ju temperament o vilja o så minst lika viktigt, men de handlade ju om vinklar här)
 
det finns travarnordisar me bättre kropp, vinklar osv än vissa lååånga svankiga andalusier ja sett men sen finns de också travarnordisar som ser ut som taxar som folk rider på..

Som taxar? Det har jag aldrig sett?! Hur menar du då?

Jag tycker att travarnordisar är väldigt lika varandra i kroppen. Om man jämför tex med Svenska halvblod, som kan se väldigt olika ut?!
 
... nordsvensk 6 årig hingst , han sa att denna hästen är absolut inte lämpad för samling och med det menade han hästens vinklar men ändå så hade hästen lätt för att trampa och relativt lätt för att komma under sig även om det var just för tillfället var full fart framåt.

När du säger nordsvensk, menar du då travar-nordsvensk eller menar du bruks-nordsvensk?

Så vinklarna var fel, men ändå hade han lätt för att trampa
och komma under sig?

Alltså, då blir det jättesvårt!
 
Det är svårt att svara, men de hästar jag sett som haft lättast för samling har nästan uteslutande varit de 'spanska' raserna (PRE, lusitano & lipizzaner).

Själv har jag en lipizzaner med bra vinklar och som har väldigt lätt för samling.
 
nej det var en bruksnordsvensk. Han "satte" sig ju inte i trampet som han skulle men å andra sidan var det inte meningen att han skulle trampa utan det bara blev, så det var ju inte "på riktigt" . Det kommenterades faktiskt oxå att det måste vara skitsvårt att trampa med dom vinklarna och när det trampas på riktigt blir det nog inte lika lätt.

Nu trampar han ju "komma undan tramp".
 
Jag är inte så bra på att illustrera :crazy: men vinklarna i bakkärran, svansansättning mm gjorde att dom har samma vinklar som Lusitanos brukar ha.
 
Är det vanligt att hästar trampar "komma undan tramp"?
Eller krävs det en särskild talang för det?
 
travarnordisar kan vara VÄLDIGT olika varandra i kroppen, särskilt om man ser till sådana saker som vinklar i bakkärran.
Jag har på bete just nu två travarnordisar som är lika höga, lika gamla, ganska mörka till färgen (en gulsvart och en svart) och båda är frysmärkta, men där slutar likheterna.

Den ena har jättefina vinklar, den andra har nästan raka haser. Bakbenen ser egentligen ut som om de är ca en decimeter för korta!
Jag kan dra upp fler saker också, men nu var det väl vinklar vi diskuterade?
 
Jag tror att om hästen har lätt för själva trampmomentet så är det nog ganska vanligt att hästen tar till det för att komma undan samtidigt som dom även knäpper av, då hamnar dom där i ingentingland och ju mer ryttaren försöker driva hästen framåt desto högre trampar den bara.
 
travarnordisar kan vara VÄLDIGT olika varandra i kroppen, särskilt om man ser till sådana saker som vinklar i bakkärran.
Jag har på bete just nu två travarnordisar som är lika höga, lika gamla, ganska mörka till färgen (en gulsvart och en svart) och båda är frysmärkta, men där slutar likheterna.

Den ena har jättefina vinklar, den andra har nästan raka haser. Bakbenen ser egentligen ut som om de är ca en decimeter för korta!
Jag kan dra upp fler saker också, men nu var det väl vinklar vi diskuterade?

När jag sa att jag tyckte dom var ganska lika så menade jag i kroppsuppbyggnad.Jag tänkte inte på vinklarna men jag tänkte definitivt inte på färgen! Jag tänker på storleken, inte bara höjden utan även längd och bredd, så att säga, jag tänker på huvudets form, jag tänker på halsens form och hela kroppens form, det som man kan se utan att ta fram mätstickan.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 004
Senast: Valle
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 196
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 794
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 169
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp