Rasförslag: Ridgeback, vinthund?

:confused: Men det är ju fortfarande ingen som påstår att RR är brukshundar. Är allt som inte är bruksras sällskapshund för dig?

Eftersom en person kommenterade att jag inte är med i någon träningsgrupp med RR.

Jag har ju sagt att det är en ras som behöver STYRNING och att den behöver ta ut sig fysiskt några ggr/vecka.
 
Nej. Det du ser då är hur hunden beter sig i rastgården för dagen. Det säger ingenting om vad hunden kan behöva och kräva.

Om jag går förbi ett hägn med lugna, trevliga huskies varje dag så noterar jag bara att de verkar lugna och trevliga. Att matte kör dem 7 mil om veckan och att de dödat grannens höns och katter när de råkat komma lösa går mig om intet.

Edit: ser att ett exempel med husky redan förekommit. :p
Det var ett exempel av många..
Jo jag kan se hur en viss ras beter sig i grupp överlag.
Likaväl som jag kan se att dom flesta retriever och spaniels inte söker konflikter likaväl ser jag hur lätt en schäfer tänder till om en annan hund försöker ta schäferns boll likaväl ser jag hur en terrier gärna kastar sig in i slagsmål när den förstnämnda retrievern flyr fältet om stämningen börjar piskas upp..
 
Det var ett exempel av många..
Jo jag kan se hur en viss ras beter sig i grupp överlag.
Likaväl som jag kan se att dom flesta retriever och spaniels inte söler konflikter likaväl ser jag hur lätt en schäfer tänder till om någon försöker ta den boll eller hur en terrier kastar sig in i bråk utan att blinka likaväl som rr mest har kallat omkring för sig själva...

Alltså jag pratar inte om enskilda hundindivider som leker med bollar eller bråkar med andra hundar. Men visst, vi släpper det. Jag kommer inte att bli övertygad om att du kan se vad en hund kräver i form av fysisk och mental aktivering genom att titta på den på en promenad i Stockholm city eller i en hundgård. Så vi kan likaväl släppa det.
 
Alltså jag pratar inte om enskilda hundindivider som leker med bollar eller bråkar med andra hundar. Men visst, vi släpper det. Jag kommer inte att bli övertygad om att du kan se vad en hund kräver i form av fysisk och mental aktivering genom att titta på den på en promenad i Stockholm city eller i en hundgård. Så vi kan likaväl släppa det.
Nej jag pratar om raser och rastypiska beteende INTE individer!
Jag tror ts är medveten om att hunden behöver aktivering nu är ju dock inte en rr särskilt intresserad av mental aktivering.
 
Jag har själv stött på RR i en egen privat grupp som körde enklare vardagsaktivering. Varför skulle samträning = brukshundklubb? Även jag som är uppväxt med brukshundsklubb är medveten om att det finns mängder med olika hundklubbar och sporter och grupper utöver det som finns på bruksa.
Vad spelar det för roll?
Att stjärnklar skrev brukshundsklubben istället för brukshundsklubben plus andra klubbar?
 
Vad spelar det för roll?
Att stjärnklar skrev brukshundsklubben istället för brukshundsklubben plus andra klubbar?

Hen frågade ju var man annars skulle se RR i för grupper om det inte var en grupp på brukshundsklubben?
 
Jag skrev aldrig att de kräver mental aktivering. Jag skrev att man sällan kan observera vad en hund, oavsett ras, kräver i form av fysisk och mental aktivering genom att observera den på en promenad.

ts har ju redan fått mängder med tips om vad en rr behöver i form av aktivering tidigare i den här tråden?
Vi pratade om allmänna uppfattningen om rasen nu?
 
Eftersom en person kommenterade att jag inte är med i någon träningsgrupp med RR.

Jag har ju sagt att det är en ras som behöver STYRNING och att den behöver ta ut sig fysiskt några ggr/vecka.

Om det är min kommentar du syftade på så hade det ingenting med brukshundklubben att göra! Det handlade mer om huruvida det var längre samvaro med hundarna, att se hunden under träning i någon form osv, och inte bara en stunds samtal vid en promenad, som du syftade på när du beskrev dina RR-erfarenheter.
 
ts har ju redan fått mängder med tips om vad en rr behöver i form av aktivering tidigare i den här tråden?
Vi pratade om allmänna uppfattningen om rasen nu?

Men jag pratar inte enskilt om RR och har inte gjort det heller i flera inlägg nu sen du drog exempel med flera olika raser.
 
Om det är min kommentar du syftade på så hade det ingenting med brukshundklubben att göra! Det handlade mer om huruvida det var längre samvaro med hundarna, att se hunden under träning i någon form osv, och inte bara en stunds samtal vid en promenad, som du syftade på när du beskrev dina RR-erfarenheter.
Den här rasen är inte mycket för att träna så vad ska du se?
Tror du ser betydligt mer av en sån här ras i vardagen som på jogginturen , bus med annan hund, en runda på stan osv.
Dom vill ju inte träna direkt.
 
Det hindrar väl ingen från att starta en egen grupp? Det blir jättekonstigt om man tror att all hundträning i all form och alla sporter utförs just på brukshundklubben.
Men nu får du väl sluta larva dig 😅😅😅😅
Brukshundsklubben är den mest kända klubben vad gäller hundträning och också den klubb som har mest medlemmar 🤣🤣
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 795
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 541
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 437
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 180
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp