Rasförslag: Ridgeback, vinthund?

Fast nej. Bara för att en ras är vanlig i Stockholm gör den inte till en lämplig stadshus.

Det finns (fanns? Jag har inte samma koll på dem längre.) också gott om Weimaraner i storstad. Att de är snygga fotomodellshundar gör inte denna stående fågelhund med enorm energi till en bra stadshus. Finns säkert liknande skäl bakom att RR är vanliga i Stockholm 😔

RR har varit vanliga i Stockholm de senaste 25 åren. Jag känner flera som har med sina RR på sina kontorsjobb. Ja - de behöver styrning. Ja - de behöver ta ut sig fysiskt några ggr/vecka (vilket går enkelt att lösa).
 
Nej men olika raser har olika lätt för att fungera i ett samhälle/stadsmiljö även utan mentala brister.
Dom jag träffat har inte haft några synbara mentala brister bara varit allmänt tråkiga om man har andra krav än en sällskapshund/gårdshund.
Även i deras rasbeskrivning på SKK står att rädslor i rasen är mer utbett än normalt och det ihop med skärpa kan vara problematiskt. Tittar man på rasens medelvärde över mentalitet så verkar det vara rätt svajigt. Det hänger nog väldigt mycket på vilka linjer och uppfödare man kommer ilag med. Ofta håller man sig till en och samma när man hittat sin ras och då kan man ju ha tur och få många bra hundar.
 
Intressant! Här springer de aldrig oval, men dock lc.
Här har det nog mycket att göra med att vi inte har så jättemycket LC, det är ofta högt tryck på platserna som är med. Det är inte direkt så att folk utan vinthundsraser blir sugna på att prova när de får höra att det är långt för att åka till träningar, att träningarna hålls oregelbundet, att det inte finns "färdiga banor" framme (som tex på kapplöpningen) osv.

Jag tycker generellt när folk vill vara med på LC att de verkar vilja ha just en färdig bana framme, som de kan åka till (kort väg!), låta hunden springa på utan att direkt vänta på sin tur och sedan åka hem igen. Mer ansträngning än så och de tappar intresset. Det gäller både de med vinthund och de utan vinthund.
 
RR har varit vanliga i Stockholm de senaste 25 åren. Jag känner flera som har med sina RR på sina kontorsjobb. Ja - de behöver styrning. Ja - de behöver ta ut sig fysiskt några ggr/vecka (vilket går enkelt att lösa).
Ja, allt går säkert att lösa till den nivå respektive hundägare är nöjd med. I bästa fall sammanfaller det med var berörd hund också är nöjd med, ibland inte.

Jag säger inte att man som stadsboende nödvändigtvis behöver vara en sämre hundägare, ibland är det till och med tvärtom, att på landet är det för lätt att bara låta hunden springa av sig utan annan aktivering. Men jag protesterar mot påståendet att bara för att en hund är vanlig i en viss miljö är den lämpad för den miljön. Innan förbud var det vanligt med lejon på cirkus också.
 
Ja, allt går säkert att lösa till den nivå respektive hundägare är nöjd med. I bästa fall sammanfaller det med var berörd hund också är nöjd med, ibland inte.

Jag säger inte att man som stadsboende nödvändigtvis behöver vara en sämre hundägare, ibland är det till och med tvärtom, att på landet är det för lätt att bara låta hunden springa av sig utan annan aktivering. Men jag protesterar mot påståendet att bara för att en hund är vanlig i en viss miljö är den lämpad för den miljön. Innan förbud var det vanligt med lejon på cirkus också.

Till skillnad från tex de viszlor som finns i Stockholms innerstad som alltid har nosgrimma eller antidragsele på sig, så går RR med vanligt koppel och halsband (oftast har de läderhalsband med pärlor i afrikanska mönster). Det är loja och asociala hundar (självklart är de sociala med sina ägare). Tror inte jag har stött på någon med utfallsproblematik.
 
Till skillnad från tex de viszlor som finns i Stockholms innerstad som alltid har nosgrimma eller antidragsele på sig, så går RR med vanligt koppel och halsband (oftast har de läderhalsband med pärlor i afrikanska mönster). Det är loja och asociala hundar (självklart är de sociala med sina ägare). Tror inte jag har stött på någon med utfallsproblematik.

"Loja"?

Alltså, det är ju bland annat ägare av RR som uttalat sig om rasen i tråden. Det kanske är bättre att gå efter deras erfarenheter än dina egna sporadiska observationer på att RR verkar vara vanlig i Stockholm och kan gå i vanligt koppel och därmed kvalificera sig som någon form av okomplicerad, enkel sällskapshund.
 
Till skillnad från tex de viszlor som finns i Stockholms innerstad som alltid har nosgrimma eller antidragsele på sig, så går RR med vanligt koppel och halsband (oftast har de läderhalsband med pärlor i afrikanska mönster). Det är loja och asociala hundar (självklart är de sociala med sina ägare). Tror inte jag har stött på någon med utfallsproblematik.
De kanske har blivit rejält aktiverade och motionerade och därför ser ut att vara väl tillfreds?
 
"Loja"?

Alltså, det är ju bland annat ägare av RR som uttalat sig om rasen i tråden. Det kanske är bättre att gå efter deras erfarenheter än dina egna sporadiska observationer på att RR verkar vara vanlig i Stockholm och kan gå i vanligt koppel och därmed kvalificera sig som någon form av okomplicerad, enkel sällskapshund.

Jag har ju sagt i mina tidigare inlägg att de behöver styrning.
 
Jag har ju sagt i mina tidigare inlägg att de behöver styrning.

Men det är ju inte bara styrning det handlar om. De har ett aktiveringsbehov som kan vara svårt att uppfylla när de samtidigt inte har någon/lite will-to-please och ofta har jaktinstinkt vilket försvårar att de kan gå lösa. Det i kombination med rädsla och skärpa inom rasen.

Att du sett några gå i vanligt halsband mitt i Stockholm blir ju helt ovidkommande? Som att jag skulle skaffa mig en brukshund för att jag råkat se ett par riktigt fina schäfrar som gick i slakt koppel mitt i stan.

Jag har träffat ett helt gäng RR och jag tycker inte det är en hund för vem som helst. Speciellt inte i kombo med förstagångsägare som vill kunna ha hunden lös.
 
Men det är ju inte bara styrning det handlar om. De har ett aktiveringsbehov som kan vara svårt att uppfylla när de samtidigt inte har någon/lite will-to-please och ofta har jaktinstinkt vilket försvårar att de kan gå lösa. Det i kombination med rädsla och skärpa inom rasen.

Att du sett några gå i vanligt halsband mitt i Stockholm blir ju helt ovidkommande? Som att jag skulle skaffa mig en brukshund för att jag råkat se ett par riktigt fina schäfrar som gick i slakt koppel mitt i stan.

Jag har träffat ett helt gäng RR och jag tycker inte det är en hund för vem som helst. Speciellt inte i kombo med förstagångsägare som vill kunna ha hunden lös.

De har inte samma behov av mental stimulans som en brukshund. Det är väldigt egna hundar.

Varför skulle inte en förstagångsägare kunna skaffa en RR? Tycker TS verkar seriös.
 
Asså, jag är kanske onödigt negativ men jag har i princip bara träffat otrevliga RR, förstår faktiskt inte varför folk skaffar dem (förutom att de är snygga förstås)... :crazy:

Fattar ju att det finns trevliga och bra RR också, men det vill nog till att en lägger ner ordentligt jobb på att hitta en uppfödare som verkligen fokuserar på bra mentalitet. Det finns nog en anledning till varför RR blir en av de nya raserna som ska få mental-index.
 
De har inte samma behov av mental stimulans som en brukshund. Det är väldigt egna hundar.

Varför skulle inte en förstagångsägare kunna skaffa en RR? Tycker TS verkar seriös.

Jag har inte påstått att de har samma behov som en brukshund? Var läser du det?

Jag skrev inte heller att ingen förstagångsägare skulle kunna ha en RR. Jag skrev förstagångsägare i kombo med att vilja ha hunden lös.
 
Asså, jag är kanske onödigt negativ men jag har i princip bara träffat otrevliga RR, förstår faktiskt inte varför folk skaffar dem (förutom att de är snygga förstås)... :crazy:

Fattar ju att det finns trevliga och bra RR också, men det vill nog till att en lägger ner ordentligt jobb på att hitta en uppfödare som verkligen fokuserar på bra mentalitet. Det finns nog en anledning till varför RR blir en av de nya raserna som ska få mental-index.

Har träffat en trevlig. Desto fler som jag själv tolkat som ganska oberäkneliga.
 
Asså, jag är kanske onödigt negativ men jag har i princip bara träffat otrevliga RR, förstår faktiskt inte varför folk skaffar dem (förutom att de är snygga förstås)... :crazy:

Fattar ju att det finns trevliga och bra RR också, men det vill nog till att en lägger ner ordentligt jobb på att hitta en uppfödare som verkligen fokuserar på bra mentalitet. Det finns nog en anledning till varför RR blir en av de nya raserna som ska få mental-index.
Jag har träffat ett gäng trevliga men de har varit täclingahundar som aktiverats massor. Och ägarna har haft lång erfarenhet av rasen.

Jag har ett par uppfödare I bekantskapskretsen faktiskt. Kanske jag skulle fråga dem vad de tycker.
 
Asså, jag är kanske onödigt negativ men jag har i princip bara träffat otrevliga RR, förstår faktiskt inte varför folk skaffar dem (förutom att de är snygga förstås)... :crazy:

Fattar ju att det finns trevliga och bra RR också, men det vill nog till att en lägger ner ordentligt jobb på att hitta en uppfödare som verkligen fokuserar på bra mentalitet. Det finns nog en anledning till varför RR blir en av de nya raserna som ska få mental-index.
en stallägare hade två för flera år sen som var trevliga - om man var välkommen. De vaktade gården med järntass. De visste exakt var markgränserna gick, och gick aldrig utanför, de hade stenkoll på vilka människor som "tillhörde" gården och inte. De kunde bli rejält skrämmande för obehöriga. Men mot oss, skittrevliga, men de blev också tränade varje dag. (ställägaren tävlade med dem också). Annars har jag bara träffat på rätt "svajiga" RR med tyvärr...
 
Jag har träffat en del RR med rejäl skärpa och svårstyrda. Dessutom med en del mentala brister. Jag blir uppriktigt sagt förvånad när vissa beskriver dem som relativt enkla.
Jag har stött på både enkla och de som självständigt skulle kunna hålla främmande människor och lejon borta. De senare har ofta en rätt läskig kombo av rädsla/försiktighet, dådkraft och ilska (helt logiskt temperament givet hundens ursprung - men inget jag jublar om grannen skaffar).

En arbetskamrat hade en som borde ha klonats till alla med noll koll som insisterar på att ha stor hund. Och @Zoya födde upp hundar som verkade okomplicerade - men hon är en sådan rejäl människa som reder upp mycket i förbifarten, så det är svårt att avgöra precis hur mycket god hantering som låg bakom de trevliga resultat som jag mötte.

Men så är det de där andra hundarna då...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 749
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 527
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 279
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp