Rasförslag: Ridgeback, vinthund?

RR är väldigt vanliga stadshundar. Det verkligen kryllar av RR i centrala Stockholm. En gång när jag cyklade till jobbet bestämde jag mig för att räkna antalet RR jag passerade - och fick det till 7st RR på en 10min cykeltur! De är inte problemhundar.

Tror att RR (eller dalmatiner) skulle passa TS perfekt. Skaffar TS en tik så blir det nog inte en lika brötig unghundsperiod heller.

Bara TS ser till att den får jobba med kroppen några gånger i veckan, så är det lugnt.
Med risk för att jag missförstår; men bara för att en ras är en vanlig stadshund betyder det ju inte att det är en ultimat stadshund utan problembeteenden? Ta kanin/dvärgtax som exempel, som varit en av ”trendraserna” de senaste åren. Absolut inte en ultimat stads/sällskapshund i min mening och hur många såna har du mött utan problembeteenden? Och dem ser man på varje promenad i centrala Stockholm (jag har själv en).
 
Med risk för att jag missförstår; men bara för att en ras är en vanlig stadshund betyder det ju inte att det är en ultimat stadshund utan problembeteenden? Ta kanin/dvärgtax som exempel, som varit en av ”trendraserna” de senaste åren. Absolut inte en ultimat stads/sällskapshund i min mening och hur många såna har du mött utan problembeteenden? Och dem ser man på varje promenad i centrala Stockholm (jag har själv en).

SNÄLLA!!!! Hur många gånger ska jag behöva upprepa det jag skrivit?!?!
 
SNÄLLA!!!! Hur många gånger ska jag behöva upprepa det jag skrivit?!?!
Jag har precis samma uppfattning som dig om rr jag har sett flertalet inne i en hundgård jag bodde bredvid när jag bodde inne i stan, samtliga var helt normala mot det loja hållet. Tyckte mest dom stod där.

Men ja alla har väl sin egen uppfattning om precis alla raser :)
 
Även i deras rasbeskrivning på SKK står att rädslor i rasen är mer utbett än normalt och det ihop med skärpa kan vara problematiskt. Tittar man på rasens medelvärde över mentalitet så verkar det vara rätt svajigt. Det hänger nog väldigt mycket på vilka linjer och uppfödare man kommer ilag med. Ofta håller man sig till en och samma när man hittat sin ras och då kan man ju ha tur och få många bra hundar.
Ja då bör ju ts vara noga med val av uppfödare om till och med rasbeskrivningen så ärligt beskriver detta.
 
Jag har precis samma uppfattning som dig om rr jag har sett flertalet inne i en hundgård jag bodde bredvid när jag bodde inne i stan, samtliga var helt normala mot det loja hållet. Tyckte mest dom stod där.

Men ja alla har väl sin egen uppfattning om precis alla raser :)

Problemet är att man inte kan bilda sig en rimlig uppfattning om hur en hundras kan vara genom att se dem i en hundgård eller på promenad i Stockholm.
 
Problemet är att man inte kan bilda sig en rimlig uppfattning om hur en hundras kan vara genom att se dem i en hundgård eller på promenad i Stockholm.

Jag har flera RR i min bekantskapskrets och har man varit hundägare i Stockholm i 25 år så har man ju träffat och pratat med en hel del RR-ägare.
 
Jag har flera RR i min bekantskapskrets och har man varit hundägare i Stockholm i 25 år så har man ju träffat och pratat med en hel del RR-ägare.
Man säger ju ofta( även här på forumet) att om någon är intresserad av en ny ras ska dom träffa några av den rasen om bilda sin egen uppfattning , tex genom att gå på en utställning och träffa några hundar ur den rasen.
Tycker inte att möta dom ute på gatan eller genom bekanta som har rasen genom åren är så mycket annorlunda.
 
Jo det är klart man kan det.

Asså, nja.... det beror ju vilken bubbla en rör sig i, ens förmåga att bedöma hundens mentalitet/egenskaper utifrån dess beteende, och ens kunskap om hur hundarnas liv ser ut i övrigt förutom en sån ögonblicksbild.

Om jag ska ta min ras som exempel: om jag bara utgick från de collies som finns i min närhet/min bekantskapskrets/som jag ser i träning antingen live eller på Facebook, så skulle jag säga att collien som ras är en hund med arbetslust, ofta naturlig apporteringslust, massor av leklust, hög energinivå, som är social och utan direkta rädslor, och som behöver riktad och målmedveten träning åtminstone ett par gånger i veckan (träning mot tävling i bruks/liknande) för att må bra. Det är ju (tyvärr) inte en korrekt spegling av hela rasen, eller ens majoriteten av hundarna i min ras, i nuläget.
 
Asså, nja.... det beror ju vilken bubbla en rör sig i, ens förmåga att bedöma hundens mentalitet/egenskaper utifrån dess beteende, och ens kunskap om hur hundarnas liv ser ut i övrigt förutom en sån ögonblicksbild.

Om jag ska ta min ras som exempel: om jag bara utgick från de collies som finns i min närhet/min bekantskapskrets/som jag ser i träning antingen live eller på Facebook, så skulle jag säga att collien som ras är en hund med arbetslust, ofta naturlig apporteringslust, massor av leklust, hög energinivå, som är social och utan direkta rädslor, och som behöver riktad och målmedveten träning åtminstone ett par gånger i veckan (träning mot tävling i bruks/liknande) för att må bra. Det är ju (tyvärr) inte en korrekt spegling av hela rasen, eller ens majoriteten av hundarna i min ras, i nuläget.
Ja då gäller det ju i princip att bara gå på rasbeskrivningen och sluta fråga runt på forum som så många gör idag:)
 
Jo det är klart man kan det.
Till en viss del ja, om rasen är extremt vanlig. Jag har bott i tre av Stockholms innerstads stadsdelar de senaste 12 åren och innan dess gått hela min skolgång i Stockholms innerstad och jag har aldrig upplevt ridgeback som en vanligt förekommande ras. Däremot om man åker ut till Hundön på Drottningholm, då kan man se en del, eftersom många ridgeback-ägare från hela Stockholm åker dit och släpper sina hundar så de får springa.
 
Ja då gäller det ju i princip att bara gå på rasbeskrivningen och sluta fråga runt på forum som så många gör idag:)

Det som är mer lämpligt är väl att dra slutsatser av många olika personers perspektiv på rasen - till exempel på det sätt som sker i denna tråd - tillsammans med uppfödares åsikter, fokusområden i rasens RAS, statistik på Avelsdata, etc, etc.

Jag skulle kunna förfäkta åsikten att huskies är enkla sällskapshundar därför att många som jag ser bor i stadsmiljö och lugnt och sansat går runt kvarteret med sina ägare. Men jag ger ju inte det rådet, eftersom jag också har helt annan kunskap om rasen och dess behov och problem (och kan gissa mig till att dessa hundar antingen är extremt rasotypiska, eller mår skitdåligt på något sätt och har gått in i nån slags inlärd hjälplöshet - eller att de är ordentligt aktiverade).
 
Senast ändrad:
Man säger ju ofta( även här på forumet) att om någon är intresserad av en ny ras ska dom träffa några av den rasen om bilda sin egen uppfattning , tex genom att gå på en utställning och träffa några hundar ur den rasen.
Tycker inte att möta dom ute på gatan eller genom bekanta som har rasen genom åren är så mycket annorlunda.

Om TS är i Stockholm så kan jag tipsa om en viss hundbutik vars ägare är en riktig RR-fantast och har haft rasen sen 90-talet. Den personen har koll på varenda RR i Stockholm 😂
 
Det som är mer lämpligt är väl att dra slutsatser av många olika personers perspektiv på rasen - till exempel på det sätt som sker i denna tråd - tillsammans med uppfödares åsikter, fokusområden i rasens RAS, statistik på Avelsdata, etc, etc.

Jag skulle kunna förfäkta åsikten att huskies är enkla sällskapshundar därför att många som jag ser bor i stadsmiljö och lugnt och sansat går runt kvarteret med sina ägare. Men jag ger ju inte det rådet, eftersom jag också har helt annan kunskap om rasen och dess behov och problem (och kan gissa mig till att dessa hundar antingen är extremt rasotypiska, eller mår skitdåligt på något sätt och har gått in i nån slags inlärd hjälplöshet).
Huskyn är ju en typisk sån ras som är off och cool när den inte arbetar, dom har inga särskilda instinkter alls förutom att jaga och dra.
Varför skulle inte en husky i sthlm få användas i drag? Finns grusvägar där med.
 
Huskyn är ju en typisk sån ras som är off och cool när den inte arbetar, dom har inga särskilda instinkter alls förutom att jaga och dra.
Varför skulle inte en husky i sthlm få användas i drag? Finns grusvägar där med.

Ja, men det var ju min poäng? Om jag drar slutsatsen att huskies som ras är nöjda med att gå runt kvarteret av den ögonblicksbilden jag ser, så är det ju en ganska felaktig slutsats oavsett om de är rasotypiska, mår dåligt eller har dragit kickbike 3 mil precis innan.
 
Ja, men det var ju min poäng? Om jag drar slutsatsen att huskies som ras är nöjda med att gå runt kvarteret av den ögonblicksbilden jag ser, så är det ju en ganska felaktig slutsats oavsett om de är rasotypiska, mår dåligt eller har dragit kickbike 3 mil precis innan.
Det är ju inte en ögonblicksbild om stjärnklar träffat många genom åren utan en ganska bred uppfattning om rasen.
Mina bekanta har haft rr sen 90 talet och ingen av dom har varit märklig på något vis och jag tycker inte det är någon ögonblicksbild i mitt fall heller. Det värsta dessa rr gjort var att jaga oss barn när vi sprang.
 
Det är ju inte en ögonblicksbild om stjärnklar träffat många genom åren utan en ganska bred uppfattning om rasen.
Mina bekanta har haft rr sen 90 talet och ingen av dom har varit märklig på något vis och jag tycker inte det är någon ögonblicksbild i mitt fall heller. Det värsta dessa rr gjort var att jaga oss barn när vi sprang.

Att träffa många olika individer av samma ras under en kontinuerlig tid (som man gör på hundpromenader) ger en en uppfattning av hur rasen är till vardags.
 
Det är ju inte en ögonblicksbild om stjärnklar träffat många genom åren utan en ganska bred uppfattning om rasen.
Mina bekanta har haft rr sen 90 talet och ingen av dom har varit märklig på något vis och jag tycker inte det är någon ögonblicksbild i mitt fall heller. Det värsta dessa rr gjort var att jaga oss barn när vi sprang.
Ett antal hundar från samma uppfödare ger ju en viss bild av rasen som inte nödvändigtvis stämmer med resten av rasen (beroende på uppfödarens fokus). Och som jag förstått av Stjärnklars inlägg handlar dem om korta möten under hundpromenader, inte av gemensam träning eller nån slags längre samvaro med dessa hundar, men jag kanske har missförstått.
 
Ett antal hundar från samma uppfödare ger ju en viss bild av rasen som inte nödvändigtvis stämmer med resten av rasen (beroende på uppfödarens fokus). Och som jag förstått av Stjärnklars inlägg handlar dem om korta möten under hundpromenader, inte av gemensam träning eller nån slags längre samvaro med dessa hundar, men jag kanske har missförstått.
Jag har flera RR i min bekantskapskrets, har som sagt träffat en massa rr under min tid som hundägare i Stockholm. När man är hundägare så går man ju ibland på gemensamma hundpromenader med hundägare som man träffar ute. Många RR-ägare är ju riktiga rasentusiaster.

Allvarligt hur många RR tränas i hundsport? Det är inte på BK man träffar rasen.
 
Jo det är klart man kan det.

Nej. Det du ser då är hur hunden beter sig i rastgården för dagen. Det säger ingenting om vad hunden kan behöva och kräva.

Om jag går förbi ett hägn med lugna, trevliga huskies varje dag så noterar jag bara att de verkar lugna och trevliga. Att matte kör dem 7 mil om veckan och att de dödat grannens höns och katter när de råkat komma lösa går mig om intet.

Edit: ser att ett exempel med husky redan förekommit. :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 795
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 541
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 448
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 180
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp