Bukefalos 28 år!

Raskatt som utekatt?

Sv: Raskatt som utekatt?

Många raser är ju avlade för att vara människovänliga och sociala och det kan vara till nackdel eftersom de då kanske inte är så försiktiga som de borde. Sedan finns det folk som gärna plockar med sig en katt som ser renrasig ut. Rent fysiskt finns det dock inget som hindrar en från att ha tex. en siames som utekatt.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

I skogen runtomkring bostäder på "landet" finns en massa olika rovdjur som gärna tar sej en "god" intet ont anandes katt....

Sålde en katt unge till en familj som bor precis utanför ett större samhälle.
Trots deras ansträngningar lyckades katten smita ut, och när det samtidigt flög en jagandes berguv runt huset.... Följande scenarium hoppas jag att ni kan förstå utan att jag går in på några detaljer :cry: :cry: :cry:

Och vilka som sen byggde in nästan hela huset i en kattgård behöver jag väl heller inte tala om... :angel:
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Hej!

Oavsett vad det är för ras eller om det är en blandras så är katten en katt som bör få vara ute. Jag tycker inte det är rätt att hålal katter inomhus. Vi har nu fem utekatter, alla blandraser. Även om katten är av en "finare" ras så ska den väl inte få spendera livet instängd för det? det är min åsikt iaf.

Moa

Håller med dig..........
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Bor man som jag utmed en väg där folk inte vet vad hastighetsbegränsning är för något, får man verkligen lära sej vad som händer med dom flesta utekatter...

Bevisen ligger som "ströer" utmed vägen.... :eek:

Och räven och grävlingen och rovfåglarna som kalasar på "bevisen"

Visst vill jag behålla alla rovdjuren, men inte till priset av att människor skaffar sej en gullig kattunge, som den sen när den blivit större "sparkas" ut för att klara sej på egen hand under den största delen av dygnets timmar. :cry: :devil:

Sen har vi ju den lagliga biten också :angel:

För det är inte tillåtet enligt lagen att släppa ut en katt, eller en hund för den delen, utan uppsikt....
Sådant är staffbart numera... :banana:
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Jag håller absolut inte med. Men det kanske beror på att jag ofta ser överkörda katter längs vägen och själv har kört på en katt. Jag har också hört kollegor berätta om när dom kört på en katt, och framförallt har jag sett en syn som aldrig kommer försvinna.

En hare hade blivit påkörd, troligen av en lastbil. En del av den satt fast i marken, den var som fastklistrad och kom inte loss. Och jag lovar, den kämpade järnet för att komma loss. Som tur var tog en lastbil hand om det, hur länge den legat där vet jag inte.

Om du tycker det är ett okej slut för din katt, så visst. Jag älskar mina katter, dom betyder mer än att släppas ut vind för våg och dö en smärtsam död.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Mina är tvärtom. Britterna är inte alltid så sociala, dom är ofta enmanskatter. Endel britter funkar kanonbra ute, många håller sig till tomten. Yoga skulle bli påkörd direkt, hon har absolut ingen medfödd respekt för nått. Abbie skulle jag aldrig mer se, hon är alldeles för fegis av sig.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Och alla kan avgöra att katten är ordentligt pälsad?

Förhoppningsvis, ja. Alla kan väl känna igen nakna fläckar, eller? Sedan är det ju så att även en dåligt pälsad devon kan vara ute det är bara det att den inte kommer vilja vara ute särskilt mycket när det är kallt, blåsigt, snöigt eller regnigt. De är inte dummare än att de håller sig inne när det är för strängt väder.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Ja, tvärtemot vad alla tror så hade jag föredragit att släppa ut en ras med mindre aktivitetsnivå och sociala behov. En britt eller raggis kanske hade hittat en skön solfläck när mina katter hade hittat ett fladdrande löv de måste förfölja till världs ände.

Maja är också för feg, hon tycker att fåglar är jätteläskiga, och håller sig tätt intill husse. Hanoo gillar att ta promenader, han har fångat möss i buskarna och strilar för att visa de andra tuffa hankatterna vem det egentligen är som bestämmer :rofl:
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Det finns rätt många som har sina hundar lösa hemma på gården..

skulle du stänga in dina barn/hund/häst i en lägenhet jämt?
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Gå ut under uppsikt är det ju ingen som har protesterat mot. Jag skulle aldrig släppa hunden lös utan uppsikt, inte hästen ute utan ordentliga staket, inte ett 3-årigt barn ute själv (som man anser att katten intelligensnivå motsvarar). Katt i rastgård, stängslad trädgård eller koppel är bara positivt.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Beror väl lite på hur man bor också.

Jag vet många boende på gårdar där hundarna och barnen rör sig mer eller mindre fritt.

Även många som har en shettis gående lite som den vill.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Jo, visst beror det på vart man bor helt klart, men jag skulle inte släppa min katt vind för våg även om jag bodde på en gård.
Under uppsikt, under kontrollerade former så är det bara positivt om katten vill.

Lite OT gällande "bo rätt"
Min syster hade med sig sina katter till deras sommarstuga i obygden.
Inga grannar, inga bilar. Men rovdjur. I somras blev älskade gangster någons måltid, inget som jag vill utsätta min katt för.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

kp
jag har både hundar och katter lösa på gården. och hittintils har då aldrig någon av våra katter blivit överkörda, och vi har haft katt i hela mitt liv. och ja, de är ofta i närheten av vägen, men de håller sig i diket och när de ska passera vägen så ställer de sig och lyssnar och kikar åt båda håll, de är smarta!!

och ingen av våra katter har blivit uppätna, och ingen av kaninerna heller. min kanin var lös en hel sommar utan att bli uppäten..
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Alla katter vill inte vara ute, har försökt att tvinga ut min norska skogskatt, men hon vägrar, har faktiskt till och med provat utan koppel.... Hon verkar må gott inne och ute på balkongen...

Sen finns det också mycket gnälliga hyresvärdar om de går ute, även lagar som hindrar dig att ha en lös katt...
Men jag hade självklart haft dörren öppen konstant för mina katter om jaghade bott på landet på en gård, men så är inte läget.

Det måste ändå vara bättre att få vara en innekatt än att ha miljoner hemlösa katter, allt är bättre än inget hem alls, eller?
 
Sv: Raskatt som utekatt?

KL
Det kanske är annorlunda med raskatter, att dom är avlade för att vara inne så dom på nåt sätt inte saknar det riktiga kattlivet. Men jag tycker faktisk det är grymt att beröva en katt dens frihet. Det är en svår balansgång!

Jag har fyra katter hemma och två i stallet. Dom i stallet är givetvis utekatter.. Av dom hemma så är en bara inne, han är blind på ena ögat och döv på andra örat.... Men han älskar verkligen att få komma ut i koppel. Sen har jag en som helst vill ligga inne och sova.
Dom sista två vill verkligen gå ut, dom blir fruktansvärt rastlösa och irriterade om dom stängs inne. Visst det finns risk att något händer. Men dom har iaf haft ett fritt och bra liv, och fått göra saker som dom älskar..

Bor du på landet så tycker jag din katt ska få vara ute. Den behöver ju inte gå ute hela natten, men några timmar på dagen, så den kan få vara fri.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Men jag tycker faktisk det är grymt att beröva en katt dens frihet.

Är det bara katter som behöver friheten att springa ute helt utan tillsyn? Borde inte hundar, kaniner, hästar etc också ha ett lika stort behov av att springa lösa och "känna sig fria"?

Personligen tycker jag att det är grymmare att släppa ut den med vetskapen om den stora risken att den blir påkörd eller tagen av rovdjur.

Dessutom som flera andra påpekat i tidigare trådar behöver man inte se det i svart eller vitt, inne eller ute. Katten kan få gå ut i koppel, rastgårdar och dylikt, och därmed få sitt eventuella behov för att gå ut tillgodosett.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Det har väl att göra med att katter är så självständiga. Släpper jag min häst så går han ingen stans, han vill ju inte lämna sin flock. Samma med en hund. Så jag tycker inte det går att jämföra! Att gå i en rastgård eller koppel är knappast samma sak som att få ströva fritt i skogen.....

Kaniner fanns det 2 stk lösa på gården jag har hästarna, ett år gick dom ute. Jag tyckte först det var vansinnigt, var övertygad om att dom skulle bli uppätna inom en vecka. Men dom visste att passa sig. Och vilket otroligt underbart liv dom hade jmf med att sitta i en bur...

För min EGEN del så skulle jag väldigt gärna ha alla mina katter inne. Jag vill ju inte att det ska hända dom något! Men det känns egoistisk att stänga in dom... :crazy:
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Det har väl att göra med att katter är så självständiga. Släpper jag min häst så går han ingen stans, han vill ju inte lämna sin flock. Samma med en hund. Så jag tycker inte det går att jämföra! Att gå i en rastgård eller koppel är knappast samma sak som att få ströva fritt i skogen.....

Jag kan inte riktigt förstå varför en katt ska få ströva fritt bara för att den är självständig, måste jag säga.:confused:

För min EGEN del så skulle jag väldigt gärna ha alla mina katter inne. Jag vill ju inte att det ska hända dom något! Men det känns egoistisk att stänga in dom... :crazy:

Jag tycker inte att det är något egoistiskt med att vilja sina katters väl och därför hålla dem inne för att undvika att de utsätts för riskerna med ex trafiken. Dessutom har du som kattägare skyldighet att se till att katten inte ställer till med olägenheter för grannarna (som att bajsa i sandlådor).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 858
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 955
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 752
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 820
Senast: MissFideli
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp