Raskatt som utekatt?

Sv: Raskatt som utekatt?

Ang sjukdomar finns det en hel del skumma sjukdomar bland katter.
Fetma är vanligt problem bland innekatter, räcker med att titta här på buke. Inte är det några muskulösa typer direkt folk visar upp.

och nej, två fel blir inte ett rätt men man bör inte kasta sten i glashus heller.

Ja, det finns en hel del skumma sjukdomar hos katter men de är inte bara förbehållna innekatter eller raskatter.

Fetma blir allt vanligare men jag ser faktiskt inte alls många tjocka innekatter. Det beror antagligen på att jag mest känner uppfödare som även ställer ut och avels- och utställningskatter hålls ju i topptrim.

Slöa och apatiska innekatter har jag aldrig träffat på faktiskt. Det finns dock säkert alldeles för många understimulerade innekatter... men som sagt, att det finns brister med att ha innekatt berättigar ju inte att man släpper ut katter lösa.

Själv tycker jag att katter absolut ska vara ute, bara inte lösa. Rastgård och koppel funkar utmärkt för de flesta.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Min katt leker många timmar/dagen med mig, brottas, leker med vippor och liknande, apporterar och leker tafatt. Han har hyllor och nivåer på väggarna att hoppa och klättra på, och hans hjärna aktiveras genom olika problemlösningsuppgifter.
Han är alltid med mig, vad jag än gör och han är sällan stilla.
Under tiden jag inte leker med honom, tex när jag jobbar leker han själv eller med hunden. Han väljer även i bland att leka själv eller med henne istället för mig.

I januari kommer även en kattkompis till honom, och jag kommer göra allt för att stimulera dem, överaktiva Devons som de ju är ;)
 
Sv: Raskatt som utekatt?

I januari kommer även en kattkompis till honom, och jag kommer göra allt för att stimulera dem, överaktiva Devons som de ju är ;)

Du lär inte behöva göra så mycket. Är de bara två kör de ninjalekar med varandra nästan all sin vakna tid. :D
 
Sv: Raskatt som utekatt?

De flesta människor har ett så pass aktivt liv att man inte har tid att leka i timmar med katten varje dag.

Jag har också två, de roar varandra men inte tillräckligt.
De tycker det är roligare att gå på upptåg ute ihop.

Rastgård är det få av oss som har möjlighet att bygga och koppel är för mig inte fri.

men vi är alla olika, jag värnar om mina djurs rätt till en viss frihet och frisk luft varje dag.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Du lär inte behöva göra så mycket. Är de bara två kör de ninjalekar med varandra nästan all sin vakna tid. :D

Det är lite det jag hoppas :D Rustie är otroligt aktiv, nog för att alla Devons är aktiva men jag har aldrig träffat någon som honom. Just nu tar han Vääldigt mycket av min vakna, lediga tid så jag hoppas att det blir lite mer "lagom" när Oscar kommer. :p
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Man skaffar sig inte djur man inte har tid med!
Man skaffar inte en hund, om man inte har tid att promenera med den och aktivera den! Man skaffar inte heller en katt om man inte har tid att göra samma sak för den!
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Det är lite det jag hoppas :D Rustie är otroligt aktiv, nog för att alla Devons är aktiva men jag har aldrig träffat någon som honom. Just nu tar han Vääldigt mycket av min vakna, lediga tid så jag hoppas att det blir lite mer "lagom" när Oscar kommer. :p

Det kommer det nog bli. Jag märkte stor skillnad på när jag fick hem min andra katt. Helt plötsligt behövdes inte jag lika mycket.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Mina leker som tokar större delen av sin vakna tid, men kräver ändå väldigt mycket uppmärksamhet av mig. Det är inte så svårt, de är ju väldigt lättaktiverade när de blir glada för att man kastar iväg bollen så att de kan fortsätta röja en kvart till. När Hanoo var ensam behövde han mycket mer aktivering.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Min Smilla är lugn för det mesta. Hon får ett ryck ungefär en gång per dag (kväll) då hon hittar spöken under mattan och vill jaga lekvippan. Då busar vi. Annars blir hon bara irriterad när jag försöker få igång henne! :crazy: Jag skaffade mig en birma för att jag visste att deras temperament var lugnare än vanliga huskatters. Hon har i princip inget behov av att komma ut, hon tittar knappt ut genom fönstren :) Hon är den perfekta innekatten :love:
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Det är väl skillnad på att ha tid med och att leka i timtal med sin katt?

De flesta av oss har ju fler saker i livet som tar tid än katten.

Jag ägnar tid åt mina katter, leker och gosar med de men jag anser ändå att de har ett behov av frisk luft.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Jag har 3 katter, en helig birma, en bondkatt och en korsning bond/norsk skogkatt. Korsningen är nästintill alltid ute, hon vill inte vara inne. Min heliga birma får inte vara ute själv av mig, av olika anledningar inte bara att hon är värd mycke i pengar. Hon får vara i sin rastgård och så promenerar jag med henne i koppel i trädgårn. Hon vill gärna gå ut och det har hänt att hon stuckit ut genom öppna fönster eller dörr, men hon har kommit tillbaka. Den lilla bondkatten var tänkt att bli utekatt men han vill inte gå ut, beror nog mycke på att han inte kommer överrens med korsningen som är en riktig "boss". Det där med att dom kommer föredra ängarna framför vägen skall du INTE tro, jag bor precis vid en 70-väg och dom skall alltid över vägen o kolla! Även jag har skog o åker bakom huset så långt man kan komma typ :)
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Nej det är ingen skillnad!
Det djur man har skaffat har man ansvar över. Du har ansvar att djuret mår bra. Ett djur som inte aktiveras mår inte bra, oavsett art.
Ser man till att djuret mår bra, och får utlopp för sina behov får man inga "slöa och apatiska katter" som du uttrycker det.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Det är väl skillnad på att ha tid med och att leka i timtal med sin katt?

De flesta av oss har ju fler saker i livet som tar tid än katten.

Jag ägnar tid åt mina katter, leker och gosar med de men jag anser ändå att de har ett behov av frisk luft.

Och då får man anpassa sig efter det och kanske skaffa den aktivaste rasen man kan tänka sig utan då får man skaffa sig en ras av det lugnare slaget.

Sedan kan jag inte påstå att mina katter behöver "timtal" av lek, trots att det är en väldigt aktiv ras. De aktiverar sig med varandra och på egen hand så jag behövs till en ganska liten del av deras aktivering. Fjädervippa, godisspår och jagis i omgångar duger gott och väl.

Sedan är det klart att alla mår bra av frisk luft och ska ha tillgång till det, men för att få i sig frisk luft måste man inte springa lös ute.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Om en människa vill ha sin katt ute, kan den då inte bara få ha det? Det finns så mycket tyck och tänk om allt, och det finns faktiskt inget som säger att det är rätt eller fel att ha en katt inne eller ute.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Fast lagen säger annorlunda.
Dock får självklart får folk ha egna åsikter, men det finns väl inget fel med att diskutera det?
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Nej självklart inte, blir bara så irriterad ibland när det gäller disskusioner och man får höra att såå får du absolut inte göra, det är helt fel, men det handlar ju lite om vad som passar bäst för ens djur också! Eller hur?
Jag menar trivs min bondkatt med att vara innekatt, så måste den ju få vara det. Men jag är nästan säker på att om man skulle starta disskusion om det så skulle man få höra att en bondkatt absolut inte passar som innekatt, om du hänger med vad jag menar?!
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Ja jag anser ju att alla katter bör vara innekatter. Det är en förlegad "bond"syn att katter måste ränna runt utan uppsikt för att må bra.
(sen tror jag det är få kattmänniskor som anser att bondkatter inte kan vara innekatter, däremot är det nog många ickekattmänniskor med katt som påstår det, oim du förstår vad jag menar ;) )
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Haha, jadå jag är helt med på noterna! Har innekatt nu, för första gången, det går fin fint, dock har hon rymt ut på taket några gåner :p och hon försöker välta granen, men det gjorde våra utekatter med så det är jag van vid. Önskade att jag kunde få ta med min kisse som är hemma, men han har varit utekatt i 12 år, och vi har provat att ha honom som innekatt men han uppskattar liksom inte det! typiskt. kanske går att vänja honom, men HAN "äger" min mamma, så han vill ju vara där hon är, helst. Jag är bara ett bra substitut för mamma när hon är borta, fast han är "min". Men, har han bestämt sig för mamma så får det väl vara så! Han är så himla go bara, det är inte våran lilla galning än..men det kommer väl!
 
Sv: Raskatt som utekatt?

och jag anser att det är överbeskyddande människor som i brist på barn klemar bort sina katter och inte låter de gå ut.

När man som jag bor i en etta finns det inte tillräckligt utrymme för en lååång galopp. Släpper jag ut de på baksidan drar de ett par rejäla såna över gräsmattan.

hellre må bra i 5 år än dåligt i 15.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 646
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 602
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 753
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Shettistråden del II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp