Raskatt som utekatt?

Sv: Raskatt som utekatt?

Eftersom jag precis köpt just en sån vuxen, kastrerad raskatt, så skulle jag säga att efterfrågan inte är jättehög. Nån tusenlapp, men inte mycket mer än så. Några 10 000 kr får du garanterat inte för en bondkatt, även om den ser ut som en siames.

I samma ögonblick som katten skiljs från sin stamtavla blir den ju en bondkatt, sen hjälper det inte hur mycket utställningsmeriter den har, eller att man ser på den att den är en raskatt.

Du, ser katten ut som tex. en bengal eller om det är nakenkatt av något slag går det tyvärr att ta 10000 kr... utan stamtavla. Tyvärr...

Sedan är det väl så att även om säljaren "bara" får ut 3000-4000 kr för den raskattlika katten så är det ju ren vinst.

Handlar det sedan om någon som vill tjäna mer pengar och kan katter så går det att få ut en hel del pengar för vilken ras som helst... bara man gör en bra stamtavleförfalskning men sådana människor finns det som tur är inte så många av.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Jo, men nu var det ju fråga om en siames. Man kan hitta vuxna katter, MED papper, för en eller ett par tusen bara man kollar runt lite. SÅ attraktiva är inte raskatter, de flesta människor vet ju inte ens vad en bengal är för något.

Det är väl lika stor risk att någon stjäl en vackert tecknad bondkatt, i så fall?
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Du, ser katten ut som tex. en bengal eller om det är nakenkatt av något slag går det tyvärr att ta 10000 kr... utan stamtavla. Tyvärr...

Sedan är det väl så att även om säljaren "bara" får ut 3000-4000 kr för den raskattlika katten så är det ju ren vinst.

Handlar det sedan om någon som vill tjäna mer pengar och kan katter så går det att få ut en hel del pengar för vilken ras som helst... bara man gör en bra stamtavleförfalskning men sådana människor finns det som tur är inte så många av.

Om det senare är fallet borde man ju kunna göra grova pengar på att köpa in bondkatter för några hundralappar, tillverka stamtavlor åt dem och sälja dem för 10 000 kr styck. Lättförtjänta pengar!
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Jag har sett många snyggt teckande huskatter, men aldrig en med mönster, kontraster, rufism och glitter som en bengal. En spotted europé är inte så dyr, och det är vad en läckert tecknad husis kommer se ut som.

Dessvärre går det utmärkt att sälja MCO/NFO-lika huskatter för ett par tusenlappar utan minsta papper eller vaccination, och då tjänar man ju ganska mycket på det.

Jag tror inte heller man får många kronor för en vuxen siames utan stam, men en potentiell tjuv kanske inte resonerar på det sättet?
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Ah, du skrev samtidigt som mig...

Det är precis vad folk gör. De säljer oreggade långhårshusisar som "MCO", "NFO" eller "blandras" för ett parv tusenlappar. Köparna tror att de gjort en bra affär eftersom den var ett par tusen billigare än de registrerade ungarna, men i själva verket är det ju en huskatt med okänd hälsostatus (för det är ju till största delen hälsoprogrammen som kostar i uppfödningen).
 
Sv: Raskatt som utekatt?

En vuxen kastrerad katt av "vanlig" ras kostar oftast inte så mycket i pengar räknat... även om en fin utställningskastrat är föräkrad för 10 tusentals kronor...

Men om det är en kastrerad hona eller inte kan man numera inte se då kastreringsärren numera sker på ett sådant sätt att ärren blir i princip helt osynliga.

Sen finns det tyvärr ett antal uppfödare runt om i landet som säljer oregistrerade "ras"katter med förfalskade stamtavlor för en obetydligt lägre penning än en registrerad ÄKTA raskatt...

Samma problem finns både på häst och hund...

Men nu är det faktiskt så att du som kattägare gör en brottslig handling i samma ögonblick som du släppt ut din katt utan konstant uppsikt... OAVSETT VAR I LANDET DU BOR, utan undantag...
 
Sv: Raskatt som utekatt?

hur kan det vara brottsligt att låta sin katt gå ute? i sånna fall är de flesta i sverige brottslingar då? menar du att alla katter bör vara innekatter? de som inte trivs som innekatter då? mina katter har alltid fått gå ute som de vill, och jag har aldrig förlorat någon katt. har haft utekatt i över 19 år.
innekatten har jag däremot varit nära att mista. och detta är första gången på 19 år jag har innekatt...
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Om det inte har citerats lagtexter i denna tråden så finns citaten i andra trådar om samma ämne.
Det är ett brott mot lagen att ha hundar och katter ute utan uppsikt.

Jo, jag är av den åsikten att alla katter ska hållas under samma uppsikt som en hund eller annat domesticerat djur.
Är katten van att från barnaben gå ute kan jag förstå att inte alla klarar omställningen till innekatt. En katt som är inne från födseln, som aktiveras och mår bra, den mår precis lika bra inne och ute under konntrolerade former (sele/rastgård) som den hade gjort "fri" om inte bättre och den är säker.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Jag vill jättegärna hålla med dig där, men kan av egna erfarenheter inte göra det. Jag tror att man får gå bakåt lite och titta också, finns det t.ex "vildkatt" bakom så räcker det inte alltid med att den är född inne och aldrig varit ute. Men i dom allra flesta fall funkar det precis som du skriver.
Och har man en katt som inte funkar inne så är det ens ansvar som ägare att bosätta sig så att katten inte riskerar olika faror. Typ på en innätad öde ö :p
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Livet är farligt att leva, man kan dö.

Det finns risker i allt man gör, släpper barnen till dagis, släpper hästen i hagen, släpper ut katten.

Visst, det är 44 katter om året som dör i trafikolyckor.
Hur många katter dör varje år pga rasrelaterade sjukdomar?
Eller pga fetman av att bara sitta inomhus?

På agrias topp10 lista över skador/sjukdomar finns det typ 2 saker som är relaterade till utevistelse och den första kommer inte förräns på plats 4-5.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Mina två siameser går ute. Nu i somras när det var så varmt var de mer ute än inne. Nu på vintern går den ena ut ibland, medan den andra helt ligger på elementet. De var innekatter innan jag flyttade till landet, men jag märker att de mår mycket bätte av att få vara ute. Max brukar tom komma med en mus då och då.
Skaffa gärna siameser och låt dem vara katter om du har möjlighet.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Livet är farligt att leva, man kan dö.

Det finns risker i allt man gör, släpper barnen till dagis, släpper hästen i hagen, släpper ut katten.

Visst, det är 44 katter om året som dör i trafikolyckor.
Hur många katter dör varje år pga rasrelaterade sjukdomar?
Eller pga fetman av att bara sitta inomhus?

På agrias topp10 lista över skador/sjukdomar finns det typ 2 saker som är relaterade till utevistelse och den första kommer inte förräns på plats 4-5.

Nu ska jag vara lite besk men hur många utekatter är öht. försäkrade och därmed finns med i försäkringsbolagens statistik?

Hur många huskatter dör pga. ärftliga problem (jo, de finns ju faktiskt hos huskatter också)? Både PKD och HCM är ärftliga sjukdomar som sannolikt är rätt spidda i huskattpopulationen.

Vilka katter dör pga. kattpest? Främst utekatter eller innekatter?

Och du, det handlade inte om 44 katter om året som dör i trafiken. Det är 44 katter per DAG. Jag lovar att det inte dör 44 katter per DAG på grund av tex. PRA, GM, PK-brist, patella luxation eller HD. Främst för att ytterst få ärftliga sjukdomar leder till döden och för det andra för att det inte är så vanligt som många verkar tro. Raskatterna är ju inte nedlusade med ärftliga sjukdomar som rashundarna blivit... inte än iaf.

Även om nu 44 raskatter skulle dö av tex. HCM varje dag så gör ju inte det siffran 44 trafikdödade katter per dag bättre. Två fel ger inte ett rätt.

Seda har jag själv fått förklarat av Agrias ombud varför skadestatistiken på trafikskadade katter är så låg och vet du vad de sagt? Katter skadas som regel inte när de blir påkörda, de dör. En död katt hamnar inte i försäkringsbolagens skadestatistik. Är katten livförsäkrad (vilket hur många utekatter är?) hamnar den i livförsäkringsstatistiken, men i annat fall så hamnar dessa katter inte i någon officiell statistik.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

whats the news?
Jag vet att de dör och inte skadas.

Jag har själv arbetat med att försäkra katter och hört många varianter. Jag anser att en hel del utekatter försäkras. Snarare så att innekatterna inte försäkras för "de är ju bara inomhus". I ett vadderat rum då eller?

Jag tycker också det är totalt knas att vissa fortsätter med att skaffa ny katt trots att de redan mist 5 i trafiken.

Men att stänga katten inne är inget alternativ. De flesta innekatter jag mött är slöa och rätt apatiska. Mina katter är ute nån timme om dagen, och slår lyckovolter varje gång de släpps ut.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Ang sjukdomar finns det en hel del skumma sjukdomar bland katter.
Fetma är vanligt problem bland innekatter, räcker med att titta här på buke. Inte är det några muskulösa typer direkt folk visar upp.

och nej, två fel blir inte ett rätt men man bör inte kasta sten i glashus heller.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Jag har aldrig i mitt liv träffat en slö och apatiskt innekatt, då har de katter du träffat haft ansvarslösa ägare om inte aktiverar sina katter.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Ang sjukdomar finns det en hel del skumma sjukdomar bland katter.
Fetma är vanligt problem bland innekatter, räcker med att titta här på buke. Inte är det några muskulösa typer direkt folk visar upp.

och nej, två fel blir inte ett rätt men man bör inte kasta sten i glashus heller.

Lite OT, men jag håller faktiskt med. Väldigt många katter man ser både på Buke och IRL är rätt feta. Kommentarerna folk får på sina feta katter (om de inte groteska) är "Vilken söt gosemage!":love: :love:

Skulle tro att det, tillsammans med njurproblem och diabetes, är v'äl så farligt som att ha en utekatt om man bor i med stor tomt i ett icke-trafikerat område.

När det gäller innekatter - vi har två katter inne, de är väldigt aktiva och leker aktivt med varandra 2-3 timmar om dagen. Får de välja går de ändå hellre ut - leksaksmössen är helt enkelt inte lika roliga som de riktiga mössen.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Mina katter leker också inne men några längre rejs i full fart får de inte plats med inne, det kör de dock ute.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 643
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 599
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 751
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp