Raskatt som utekatt?

Sv: Raskatt som utekatt?

men då missar man ju andra "väl", sett från kattens synpunkt...

Även om man nu anser att en katt kommer att trivas mindre bra med att vara innekatt med möjligheten att få komma ut i koppel/rastgård (vilket jag inte anser), tycker jag att alternativet med ett osäkert liv bland vägar, rovdjur och inte alltid snällt sinnade människor är värre.

Sedan om man känner att man inte kan erbjuda en säker utemiljö och tycker att en katt mår dåligt av att vara innekatt, så behöver man ju inte skaffa någon katt...
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Ska man tänka som du gör är det mycke grymmare att hålla hästar på hage. Hästar har strövbehov -vi låser in dom på 9kvm. Katter har behov av sitt revir, hur stort reviret är bryr sig katten sällan i, ju mindre revir, desto mindre att patrullera av och desto mer tid till mat och vila;)
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Med tanke på att det VARJE DAG trafikdödas 44 st katter i Sverige i genomsnitt, tycker jag att det är en konstig "välvilja" att släppa ut katten utan uppsikt :confused:


Vi har alla olika värderingar, men härmed har i alla fall JAG avslutat MITT i denna tråd.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Tack för era svar! Tror vi låter katterna själva bestämma om de vill vara ute eller inne. Vill de vara ute så kan man ju som sagt ha dem ute när man är hemma och gå ut själv och hålla ett öga på dem. :)
Har hittat en katt på animaux-secours (hjälper djur i nöd) hemsida. Svart-vit :love:, 1 år och hittills varit innekatt. Finns han kvar när vi flyttar om några månader så tror jag att jag hämtar honom. Vi får se om han finns kvar då.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Hur har ni gjort med era (ras)katter som bor på landet? Det finns ju en risk också om man har barn att de nångång glömmer stänga dörren och katterna smiter ut...
Pappan till min kattunge (Helig Birma) går ute som han vill, och han är en riktigt fin avelshanne. Iof är birman en väldigt lugn ras, Siameser kan nog ha lite mer liv! :) Jag tror att du kan ha katten ute om du gradvis vänjer den vid det. Se bara till så att den vet var "hemma" är och promenera gärna i koppel först. De flesta katter som jag har hört om brukar inte gå alltför långt ifrån huset. Det viktigaste av allt bara: KASTRERA katten först!! Då får du en lugnare katt som inte springer runt "på bygden" och gör andra katter med ungar och håller sig hemma!:bump:
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Min häst bor inte på 9kvm. Många timmar om dygnet går hon i en hage. Sommartid går hon i en stooor hage dygnet runt utan nån som har uppsikt över henne.

Känns inte riktigt samma sak att släppa 600kg häst fritt som 4kg katt. Och mina katter har bra mycket bättre koll än en treåring.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Vi har en russian blue som kommer flytta till mina föräldrar och bli utekatt till våren. Som du säger, man tycker ju lika mycket om huskatter, så jag tycker inte det är nervösare att släppa ut henne än vår andra bondkatt.

Vuxna raskatter är inte värda så mycket, så jag vet inte om de är så stöldbegärliga.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Det är ju just dom fertila VUXNA raskatterna som är dom värdefulla...

Hur tror du annars att det kan bli rasrena kattungar :confused:
 
Sv: Raskatt som utekatt?

stöldrisken känns lite överreklamerad..
betydligt lättare att sno nåt annat värt betydligt mer.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Det är ju just dom fertila VUXNA raskatterna som är dom värdefulla...

Hur tror du annars att det kan bli rasrena kattungar :confused:

Jag tar för givet att man inte har en fertil katt som utekatt över huvud taget, vare sig en raskatt eller en huskatt.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Och vad skulle det vara :confused:

En meriterad avels och utställningskatt värderas av försäkringsbolagen till mellan 15-50 000:- :angel:

Förutom all känslomässiga värde :crazy:
 
Sv: Raskatt som utekatt?

stöldrisken känns lite överreklamerad..
betydligt lättare att sno nåt annat värt betydligt mer.

Vissa katter kan man sälja för över 20000 kr så nog tusan är de stöldbegärligt gods... vet man bara vad man ska titta efter så.

Sedan handlar stöld av katter inte alltid om ekonomiskt värde utan det kan vara så enkelt som att någon tycker att katten är väldigt fin och har man då svårt att skilja på "mitt och ditt" kan man ju plocka med sig den fina katten hem (katter med ovanligt utséende är lite mer utsatta för sådant än andra skulle jag tro).

Enda fall av kattstöld jag känner till är ett sådant fall. En familj tyckte att birman som gick ute i skogen var fin och då kunde de ju plocka med sig honom hem...
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Och vad skulle det vara :confused:

En meriterad avels och utställningskatt värderas av försäkringsbolagen till mellan 15-50 000:- :angel:

Förutom all känslomässiga värde :crazy:

Jo, men är katten värd det utan stamtavla? Och stamtavlan får man ju knappast med sig om man stjäl en lösgående katt.

Utan stamtavlan är ju katten bara en simpel bondkatt, som man får vara glad om någon vill ha ö h t.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Jo, men är katten värd det utan stamtavla? Och stamtavlan får man ju knappast med sig om man stjäl en lösgående katt.

Utan stamtavlan är ju katten bara en simpel bondkatt, som man får vara glad om någon vill ha ö h t.

Tyvärr så finns det dels blåögda "vanliga svenssons" som luras till att köpa raskatter utan stamtavla, detta för dyra pengar. Det är vanligare än man kanske vill tro.

Sedan är det väl krasst sett inte så jäkla svårt att fixa en falsk stamtavla om man vill det.

Vanligast är väl dock att vanligt folk luras till att köpa "raskatter" dyrt utan papper (eller med papper folk tror är riktiga stamtavlor, hälsointyg och vaccinationsintyg).
 
Sv: Raskatt som utekatt?

precis.

och hur många tjuvar känner igen en fiiin katt?

Det finns nog rätt så många som kan skilja en katt med ovanligt utséende från "vanliga bondkatter". :smirk: Exakt ras är väl inte så lätt alla gånger men det går ju att ta reda på.

Nu är det ju ingen stor svart marknad på stulna katter, men visst finns det risk att de blir stulna. Antagligen oftast för att folk tar sig rätten att plocka hem fina lösgående katter bara för att de vill ha den. Inte för att tjäna pengar eller använda den i avel.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Eftersom jag precis köpt just en sån vuxen, kastrerad raskatt, så skulle jag säga att efterfrågan inte är jättehög. Nån tusenlapp, men inte mycket mer än så. Några 10 000 kr får du garanterat inte för en bondkatt, även om den ser ut som en siames.

I samma ögonblick som katten skiljs från sin stamtavla blir den ju en bondkatt, sen hjälper det inte hur mycket utställningsmeriter den har, eller att man ser på den att den är en raskatt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 852
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 954
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 713
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp