Raskatt som utekatt?

Sv: Raskatt som utekatt?

Och jag anser att det är ansvarslöst att låta katter ränna vind för våg. Och dessutom olagligt, speciellt om man bor på ett bostadsområde.

Antar att vi är av olika åsikt.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Bor man i ett bostadsområde är det väl en sak, men på landet så tycker jag verkligen inte det är fel att låta katten gå ut. Dessutom gör de ju nytta, eftersom de håller efter gnagare och smådjur. Bor man så är det ju inte heller ovanligt att man inte har hunden kopplad hela tiden heller.

Att jämföra med andra djur tycker jag blir lite fånigt. Om jag har en burfågel, så får den kanske aldrig komma ut ur buren, utan man gör istället en stor och varierad bur åt den, och där kan fåglarna trivas utmärkt. Betyder det att det är ok att hålla sin häst i bur också? Eller sin hund instägd i en box tio timmar om dygnet? Eller låsa in katten i ett terrarium med ödlan?

Olika djur har olika behov, och är olika mycket domesticerade.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

hellre må bra i 5 år än dåligt i 15.

Hellre må bra i 15 år och avsluta sitt liv på ett värdigt sätt än att må bra i 5 år och avsluta sitt liv i timmeslånga plågor halvmosad på en väg.

Men det kanske bara är jag som tycker det. Du är väldigt välkommen att komma hit och träffa mina två välmående topptrimmade innekatter som trivs kanon i min lilla etta och inte är det minsta understimulerade, trots att jag bara leker med dom ca 30 min/dag.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Jag ser inget fel med att ha katten ute om man bor lämpligt till för det, på landet utan trafikerade vägar, grannar och dylikt även om jag själv inte hade släppt katten på det viset där heller. Rastgård, innätad balkong/uteplats och koppelpromenader är det jag förespråkar.
Självklart har djur olika behov, men att påstå att katter måste springa runt ute utan uppsikt för att må bra är inte ett korrekt påstående.

Ska man hård dra det så är det egentligen helt ologiskt att te.x hästar hålls i hage medans katter förväntas springa dit de behagar, eftersom att hästar är ett strövande djur medans katten är ett revirbundet djur. ;)
Men jag accepterar andras åsikter, och vet att detta är något som kan nötas till förbannelse utan att komma någonvart ;)

(bara nyfiken hur man kan hålla sig till lagen när man har utekatt :angel: )
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Nä jag är olaglig. Även om katterna inte går långt, och jag bara behöver sträcka ut huvudet genom fönstret för att se de.

men jag kör även för fort och går mot röd gubbe, hua så hemsk jag är.

Jag anser också att det är ok att ha innekatter när man bor i en villa på sisådär 200kvm. Men att stänga in en katt i en etta på 30-40, nej då tycker jag man ska avstå katt.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Men det är ju just det - eftersom katten är ett revirbundet djur så kan man lita på att den håller sig i krokarna (lämnar förmodligen inte ens tomten, om tomten är tillräckligt stor). Hästen däremot, som strövar omkring, skulle ju helt enkelt ströva därifrån. Därför kan man hålla katten lös men inte hästen.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Man kan hålla katt lös ja, men vad rättfärdigar att vi frånsäger oss vårt strikta ägandeansvar gällande katt men inte hund eller häst?
Vad är "i krokarna" för katten? Över gatan, den tungt trafikerade 90vägen, barnens sandlåda eller grannarnas utemöbler?
Inte bara är det oansvarigt att ha katt lös i tätbebyggelse utan även respektlöst.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Om det finns en tungt trafikerad nittioväg, andras sandlåda eller grannarnas utemöbler inom kattens revir är det ett säkert tecken på att man inte bor så att man kan ha utekatt.
 
Sv: Raskatt som utekatt?

Självklart det jag menar, då får man ha katten inne ;)
I trådskaparens fall finns det "annan bebyggelse och väg i närheten" citerat från orginalinlägget och alltså anser jag att katten ska vara inne ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 643
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 599
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 751
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp