Rasklubb och uppfödning igen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sesca

Trådstartare
Efter min förra tråd har jag verkligen försökt hitta en rasklubb och SKK-sammanhang som är trevlig och vettig och sätter hundhälsa före utseende. Jag blir helt galen efter att ha varit med i olika FB-grupper för anslutna uppfödare och valpletare.

Blivit utkastad ur minst två grupper under rtiktigt namn då jag påpekat att hunden enligt Agrias statistik är mindre sund än en random blandras. (I ett fall fullständig fönekelse av att rasen var en av sveriges sjukaste trubbnos)

Av de raser jag funderat på att engagera mig i är det inte många kvar.

Ras 1) Fullständigt mobbar ut en annan valpletare för att hon säger väntelista istället för intresselista
Ras 2) Vägrar avla färgblandade kullar (godkända färger) på bekostnad av genetiken (inavel)
ras 3) Mobbar ut någon som vill ha päls ej enligt rasstandard ha hälsoskäl (kastrerad hund med mycket päls)
ras 4) många trevliga hundar och uppfödare men rasen är sjukdomsdrabbad pga extremt huvud som många avlar hårdare på.
ras 5 och 6 ) Var inte alls vad jag tänkte mig, men verkar trevliga människor och hundar, det kanske finns hopp, men jag kan väll inte välja ras efter fb-grupp.

Sen kan jag inte låta bli att undra varför ca 60% av alla rashundar har dyrare försäkringar än blandras varav hälften av dessa minst 50% högre. Vi pratar inte jakthundar och inte oreggade hundar. De friskaste hundarna är ju också rashundar.

Jag vill ha en allert glad hund på ca 10 kg som är pigg och glad med männsikor som gillar hund, inte utställning
 
Jag är förstås nyfiken på vilka raser det gäller :D

Sedan är det givetvis så att det finns otrevliga och ovettiga uppfödare även inom renrasaveln, och de som hörs och syns i diverse Facebookgrupper har inte nödvändigtvis samma åsikter som andra uppfödare inom rasen.

Vad gäller försäkringsstatistik så är det ju en faktor att heterosiseffekten väl ger överlag friskare avkommor, denna effekt finns dock bara i första generationen men det vet jag att många som sysslar med blandrasavel inte är medvetna om. Jag är inte så väldigt insatt i försäkringsstatistik men jag kan tänka mig att det finns flera faktorer som påverkar – av egen erfarenhet vet jag ju åtminstone en blandrasuppfödare vars hundar har uppenbara problem med klåda men som aldrig gått till veterinären för det. Skulle det vara allergier så är det ju inget som kommer föras i statistik så länge ägaren blundar för symptomen.

Vill du ha en frisk hund så skulle jag låta bli trubbnosar överhuvudtaget. Det pågår redan diskussioner kring hur dessa raser ska bedömas vara hälsosamma, med förslag på tester som utvärderar andning till exempel, men det är inte en lätt fråga och många uppfödare och ägare har tyvärr fortfarande svårt att erkänna problemen som finns.

Jag tycker att det låter som att du har hittat ett flertal uppfödare som du inte vill ha valp ifrån, och det är kanske ett steg i rätt riktning. Kanske finns inte "din" uppfödare i dessa Facebookgrupper alls, kanske just eftersom så många oseriösa och otrevliga tar stor plats i dessa.

Ett tips är att kolla avelsdata och se statistik i olika raser. Du kan också kolla topplistor inom olika raser för att se vilka kennlar som har hundar aktiva inom olika sporter (även om du inte är intresserad av tävling så kan det vara en fingervisning åt vilket håll aveln riktas) och vilka kennlar som har många hundar med främst utställningsmeriter (dessa vill kanske undvika låter det som).

Det kommer förmodligen finnas mindre bra uppfödare inom samtliga raser du kollar upp, men det betyder inte att bra uppfödare inom rasen inte alls finns. Man behöver ju inte känna att man älskar ALLT med rasklubben och dess anhängare för att trivas med rasen som sådan!
 
Jag tänker att puckon finns inom alla raser, och puckon skriver gärna mycket i facebookgrupper.
Du får helt enkelt sålla bland uppfödarna och göra din research noga om du hittat en ras du fastnat för. Även i min ras finns det personer, uppfödare och hundar och linjer jag aldrig skulle ta i med tång.
Själv slutade jag med Facebook för ca 5 år sedan just pga att jag inte orkade med alla jobbiga människor och knäppa diskussioner i olika (mestadels hundrelaterade) facebookgrupper.
Du kommer aldrig hitta en ras där alla som äger den eller föder upp den tänker som du, alla har olika mål med sin avel. En uppfödare gillar en viss typ av hund och avlar på det, en annan gillar en annan typ av hund och försöker få fram en sådan m.m.
 
Om man bara stirrar sig blind på sjukdomar så ska man kanske inte ha en hund alls, för alla levande varelser kan bli sjuka. Vi kan ta mig som exempel: jag äger fyra chow chow i åldrarna 2-9 år. Alla är från olika uppfödare och alla är födda i olika länder. Förutom min hane, som kom in i mitt liv som en plötslig omplacering, så är de andra valda av mig för att vara ut avelskombinationer som jag verkligen trodde på. Rasen har ändå en hel del ledproblem (HD, ED och korsbandsskador). Fyra chow chow som alla är HD/ED-fria, ingen har haft minsta korsbandsproblem och alla har friska ögon (tre har papper på det).
Jag har för övrigt två mopsar också, en hane på 2 år och en tik på 9 år och de är båda friska och krya utan andningsproblem. Rasklubben jobbar aktivt för sunda och friska mopsar, bl a genom vingelmopsprojektet samt andningstest. På klubbens årsmöte i början av året bifölls den inlämnade motionen om att klubben tillsammans med specialklubben ska jobba för att det andningstest som utarbetats i Storbritannien och som används i flera andra länder även ska gälla i Sverige. Nu har SKK beslutat att det blir så, vilket vi inom klubben är mycket glada åt! Att få ett väl utarbetat test som kan registreras på HundData och där avelsmaterial kan fortsätta att utbytas internationellt med samma andningstest är värt mycket i arbetet för friska och sunda mopsar.

I vilket fall, jag tycker att du ska fokusera på att hitta en ras som du gillar. Börja där. Du kommer inte hitta en enda ras som helt saknar förmåga att bli sjuka, inte ens blandraser. Utställningsmeriter visar på att hunden exteriört håller en viss klass (man väljer ju ofta ras delvis utefter exteriör. Om du vill ha en hund på ca 10 kg så är det ju inte en hund på 20 kg eller 5 kg du söker), att hunden inte har osunda detaljer (en trubbnos utan utställningsmeriter skulle jag vara mycket misstänksam mot, då man undrar om den är för osund för att kunna ställas ut) och att den har någorlunda mentala egenskaper. Naturligtvis är det ju ett BPH, MH eller någon annan för rasen utarbetad funktionsbeskrivning/test som säger hur hundens mentalitet är. Inom många raser går hundarna mycket bra både på utställning och prov/tävlingar. Ta pudel t ex, där det inte alls är ovanligt med både utställningstitlar om arbetstitlar på samma hund.

Naturligtvis ska du vara noga med att föräldradjuren till en tilltänkt valp uppfyller de krav du har, men se också till att du har realistiska krav. Om man ska köpa tax så kommer det bli svårt om man har som krav att föräldrarna ska vara HD-fria.
 
Dvärgschnauzer kanske vore nåt? Det hade underlättat om du skrev ut vilka raserna är så att man inte föreslår dem :)

Vill inte sprida skit, så det är ingen fara om man föreslår dem.

Dvärschnauzer kan jag inget om, är de väldigt terrierartade? Storlek och blick gillar jag.
 
Jag tänker att puckon finns inom alla raser, och puckon skriver gärna mycket i facebookgrupper.
Du får helt enkelt sålla bland uppfödarna och göra din research noga om du hittat en ras du fastnat för. Även i min ras finns det personer, uppfödare och hundar och linjer jag aldrig skulle ta i med tång.
Själv slutade jag med Facebook för ca 5 år sedan just pga att jag inte orkade med alla jobbiga människor och knäppa diskussioner i olika (mestadels hundrelaterade) facebookgrupper.
Du kommer aldrig hitta en ras där alla som äger den eller föder upp den tänker som du, alla har olika mål med sin avel. En uppfödare gillar en viss typ av hund och avlar på det, en annan gillar en annan typ av hund och försöker få fram en sådan m.m.

Du har helt rätt, men jag avser inte enskilda utan gruppdynamiken och takhöjden snarare än puckon. Ras 4 är inte utesluten eftersom många verkar vettiga. Lugnare diskussionsklimat och det går att undvika utseendeavel.
 
Om man bara stirrar sig blind på sjukdomar så ska man kanske inte ha en hund alls, för alla levande varelser kan bli sjuka. Vi kan ta mig som exempel: jag äger fyra chow chow i åldrarna 2-9 år. Alla är från olika uppfödare och alla är födda i olika länder. Förutom min hane, som kom in i mitt liv som en plötslig omplacering, så är de andra valda av mig för att vara ut avelskombinationer som jag verkligen trodde på. Rasen har ändå en hel del ledproblem (HD, ED och korsbandsskador). Fyra chow chow som alla är HD/ED-fria, ingen har haft minsta korsbandsproblem och alla har friska ögon (tre har papper på det).
Jag har för övrigt två mopsar också, en hane på 2 år och en tik på 9 år och de är båda friska och krya utan andningsproblem. Rasklubben jobbar aktivt för sunda och friska mopsar, bl a genom vingelmopsprojektet samt andningstest. På klubbens årsmöte i början av året bifölls den inlämnade motionen om att klubben tillsammans med specialklubben ska jobba för att det andningstest som utarbetats i Storbritannien och som används i flera andra länder även ska gälla i Sverige. Nu har SKK beslutat att det blir så, vilket vi inom klubben är mycket glada åt! Att få ett väl utarbetat test som kan registreras på HundData och där avelsmaterial kan fortsätta att utbytas internationellt med samma andningstest är värt mycket i arbetet för friska och sunda mopsar.

I vilket fall, jag tycker att du ska fokusera på att hitta en ras som du gillar. Börja där. Du kommer inte hitta en enda ras som helt saknar förmåga att bli sjuka, inte ens blandraser. Utställningsmeriter visar på att hunden exteriört håller en viss klass (man väljer ju ofta ras delvis utefter exteriör. Om du vill ha en hund på ca 10 kg så är det ju inte en hund på 20 kg eller 5 kg du söker), att hunden inte har osunda detaljer (en trubbnos utan utställningsmeriter skulle jag vara mycket misstänksam mot, då man undrar om den är för osund för att kunna ställas ut) och att den har någorlunda mentala egenskaper. Naturligtvis är det ju ett BPH, MH eller någon annan för rasen utarbetad funktionsbeskrivning/test som säger hur hundens mentalitet är. Inom många raser går hundarna mycket bra både på utställning och prov/tävlingar. Ta pudel t ex, där det inte alls är ovanligt med både utställningstitlar om arbetstitlar på samma hund.

Naturligtvis ska du vara noga med att föräldradjuren till en tilltänkt valp uppfyller de krav du har, men se också till att du har realistiska krav. Om man ska köpa tax så kommer det bli svårt om man har som krav att föräldrarna ska vara HD-fria.

Kul med arbetet för mopsen! Har tyvärr träffat uppfödare som förnekar problemen och så förbättrar man inget. Det låter jättebra, cavalier klubben jobbar ju också intensivt. Hoppas det rättar upp sig för båda.

Problemet för mig är när man avlar och det blir sämre än blandras. Avel ska bli bättre, annars är ngt fel.

Alltså, utställning är inte av ondo, men tävlingsbiten. Skulle det bara handla om rasmässighet ja eller nej, där det får finnas variation inom rasen så att ev problem kan rättas till är det ok för mig. Blir hundarna för lika blir det utseendemässigt inavel såtillvida att du inte kan förstora huvudet om hjärnan inte får plats längre.

Sedan vill jag ju kunna verka inom rasen. Jag vet egentligen vad jag vill, ha för små rakade cocker spaniel, men det är inte så poppis (ej dvärgavel alltså, bara ngt kilo under standard)
 
Jag är förstås nyfiken på vilka raser det gäller :D

Sedan är det givetvis så att det finns otrevliga och ovettiga uppfödare även inom renrasaveln, och de som hörs och syns i diverse Facebookgrupper har inte nödvändigtvis samma åsikter som andra uppfödare inom rasen.

Vad gäller försäkringsstatistik så är det ju en faktor att heterosiseffekten väl ger överlag friskare avkommor, denna effekt finns dock bara i första generationen men det vet jag att många som sysslar med blandrasavel inte är medvetna om. Jag är inte så väldigt insatt i försäkringsstatistik men jag kan tänka mig att det finns flera faktorer som påverkar – av egen erfarenhet vet jag ju åtminstone en blandrasuppfödare vars hundar har uppenbara problem med klåda men som aldrig gått till veterinären för det. Skulle det vara allergier så är det ju inget som kommer föras i statistik så länge ägaren blundar för symptomen.

Vill du ha en frisk hund så skulle jag låta bli trubbnosar överhuvudtaget. Det pågår redan diskussioner kring hur dessa raser ska bedömas vara hälsosamma, med förslag på tester som utvärderar andning till exempel, men det är inte en lätt fråga och många uppfödare och ägare har tyvärr fortfarande svårt att erkänna problemen som finns.

Jag tycker att det låter som att du har hittat ett flertal uppfödare som du inte vill ha valp ifrån, och det är kanske ett steg i rätt riktning. Kanske finns inte "din" uppfödare i dessa Facebookgrupper alls, kanske just eftersom så många oseriösa och otrevliga tar stor plats i dessa.

Ett tips är att kolla avelsdata och se statistik i olika raser. Du kan också kolla topplistor inom olika raser för att se vilka kennlar som har hundar aktiva inom olika sporter (även om du inte är intresserad av tävling så kan det vara en fingervisning åt vilket håll aveln riktas) och vilka kennlar som har många hundar med främst utställningsmeriter (dessa vill kanske undvika låter det som).

Det kommer förmodligen finnas mindre bra uppfödare inom samtliga raser du kollar upp, men det betyder inte att bra uppfödare inom rasen inte alls finns. Man behöver ju inte känna att man älskar ALLT med rasklubben och dess anhängare för att trivas med rasen som sådan!

Avser klimatet, inte puckon, varit med ett tag i grupperna. Nyfiken får man vara, men vill inte kasta skit. Cocker spaniel är iaf rasen med pälsen, det är ju egentligen oskyldigt och min fav, men vill raka.

Agria för även statistik på poo och doodle och dessa avlas i flera generationer, men ger bättre försäkring än många, i nivå med dvärgpudel. Det jag ser är att de har större variation i utseendet.

Jag hoppas också att trubbnosarna blir friskare för hundarnas skull. Nej, det är inte trubbnos jag är intresserad av, men raser med mindre huvud.

Ska man avla och verka ska man väl bidra till kollektivet?
 
Dvärgschnauzer är ingen terrier så de är inte terrierartade.

Att försäkringar på renrasiga hundar ofta är dyrare är för att de täcker mycket mer än på blandraser.
Jag har själv haft två sjuka blandraser och upptäkte att deras hälsoproblem var av ärftlig karraktär och då tog inte försäkringen eftersom ursprunget och därmed hälsostatistiken var okänd.
 
Vill inte sprida skit, så det är ingen fara om man föreslår dem.

Dvärschnauzer kan jag inget om, är de väldigt terrierartade? Storlek och blick gillar jag.
En dvärgschnauzer är en schnauzer och ingen terrier. Vilket jämförelsevis betyder att de har mildare temperament och är mer följsamma, utan att vara mesiga eller veka. Det är tuffa, robusta hundar som dock inte uppvisar den där ettriga, envisa och ibland hårda mentaliteten som hos många terrier. De vill vara med jämt och gillar att röra sig, det är inga hundar som håller sig undan utan de vill gärna vara med sin ägare och brukar inte säga nej (möjligtvis om det spöregnar, men beror på individ). De flesta älskar gos i soffan!
Viktmässigt, eftersom det är viktigt för dig så ligger de på 6,3 - 9,5 kg ungefär, beroende på mankhöjd och om hane eller tik.
 
Dvärgschnauzer är ingen terrier så de är inte terrierartade.

Att försäkringar på renrasiga hundar ofta är dyrare är för att de täcker mycket mer än på blandraser.
Jag har själv haft två sjuka blandraser och upptäkte att deras hälsoproblem var av ärftlig karraktär och då tog inte försäkringen eftersom ursprunget och därmed hälsostatistiken var okänd.

Agrias statistik har fler syften än premien. Det finns inte bättre även om den inte är perfekt. Sedan är det ju inte så mkt som testas inom de flesta raser, ögonlys är väl det enda gemensamma, så det verkar konstigt.
 
En dvärgschnauzer är en schnauzer och ingen terrier. Vilket jämförelsevis betyder att de har mildare temperament och är mer följsamma, utan att vara mesiga eller veka. Det är tuffa, robusta hundar som dock inte uppvisar den där ettriga, envisa och ibland hårda mentaliteten som hos många terrier. De vill vara med jämt och gillar att röra sig, det är inga hundar som håller sig undan utan de vill gärna vara med sin ägare och brukar inte säga nej (möjligtvis om det spöregnar, men beror på individ). De flesta älskar gos i soffan!
Viktmässigt, eftersom det är viktigt för dig så ligger de på 6,3 - 9,5 kg ungefär, beroende på mankhöjd och om hane eller tik.

Storleken är viktig, vill inte dvärg eftersom den ska hänga med häst och inte för stor av praktiska skäl då vi reser en hel del. Låter jättebra annars, ska kolla upp, vet inte mer än uppsyn.
 
Vill inte sprida skit, så det är ingen fara om man föreslår dem.

Dvärschnauzer kan jag inget om, är de väldigt terrierartade? Storlek och blick gillar jag.
Som övriga redan sagt så är schnauzern ingen terrier. Däremot kan de i vissa hänseenden ha ett liknande lynne men är mindre ettriga och heller inte grälsjuka som många terriers kan vara. Däremot är det en tuff, modig och självständig liten hund som gärna hänger på det mesta och man kan träna de flesta hundsporter med en dvärg. I mitt tycke har dvärgen liknande lynne som vissa terriers, framförallt cairnterrier och westie. I synnerhet kan dvärgschnauzer vara ordentligt envis när den inte vill något. Däremot är det långt till ex jack russell eller fox. Dvärgschnauzer är en jättetrevlig ras men inget för någon som söker en hund med vallhunds- eller retrievertemperament.

BPH-diagram (dvärgschnauzer till vänster, cairnterrier till höger)
Skärmavbild 2020-07-14 kl. 17.54.56.png


Ang avel så finns det alla varianter inom rasen dvs både uppfödare som enbart avlar på utställningsmeriter, uppfödare som tycker att mentalitet i är viktig och uppfödare som satsar på små brukshundar. Det finns så väl seriösa som mindre seriösa uppfödare och de är många till antalet.

Rasen är generellt frisk även om problem med mage (pankreatit) och urinsten förekommer i rasen.

Överlag tycker jag att stämningen i rasen är god. Det finns en stor facebookgrupp (dvärgschnauzergruppen) där de flesta medlemmar inte är uppfödare. I den gruppen är det god stämning. Om du är intresserad av rasen så rekommenderar jag dig att bli medlem där :up:
 
Som övriga redan sagt så är schnauzern ingen terrier. Däremot kan de i vissa hänseenden ha ett liknande lynne men är mindre ettriga och heller inte grälsjuka som många terriers kan vara. Däremot är det en tuff, modig och självständig liten hund som gärna hänger på det mesta och man kan träna de flesta hundsporter med en dvärg. I mitt tycke har dvärgen liknande lynne som vissa terriers, framförallt cairnterrier och westie. I synnerhet kan dvärgschnauzer vara ordentligt envis när den inte vill något. Däremot är det långt till ex jack russell eller fox. Dvärgschnauzer är en jättetrevlig ras men inget för någon som söker en hund med vallhunds- eller retrievertemperament.

BPH-diagram (dvärgschnauzer till vänster, cairnterrier till höger)
Visa bifogad fil 54166

Ang avel så finns det alla varianter inom rasen dvs både uppfödare som enbart avlar på utställningsmeriter, uppfödare som tycker att mentalitet i är viktig och uppfödare som satsar på små brukshundar. Det finns så väl seriösa som mindre seriösa uppfödare och de är många till antalet.

Rasen är generellt frisk även om problem med mage (pankreatit) och urinsten förekommer i rasen.

Överlag tycker jag att stämningen i rasen är god. Det finns en stor facebookgrupp (dvärgschnauzergruppen) där de flesta medlemmar inte är uppfödare. I den gruppen är det god stämning. Om du är intresserad av rasen så rekommenderar jag dig att bli medlem där :up:

Låter fantastiskt utom att jag är mer spanielmänniska.

Med inte dvärg menade jag inte super liten, Dvärschnauzer är ju lite lagom, de kan nog hänga med häst, så länge jag bestämmer tempo och inte hästen.

Ska kolla upp, men det ligger lite ifrån vad jag tänkt.
 
Agrias statistik har fler syften än premien. Det finns inte bättre även om den inte är perfekt. Sedan är det ju inte så mkt som testas inom de flesta raser, ögonlys är väl det enda gemensamma, så det verkar konstigt.

Nu förstår jag inte alls vad du pratar om :confused:
Agria har inget med detta att göra och det finns ju mängder med olika hälsotester som olika raser kräver.

Jag har fått bekosta två svindyra armbågsoperationer på blandraser ur egen ficka något just pga brist på dokumentation och hälsoprogram på föräldrarna. I ena fallet var båda föräldrarna renrasiga (olika raser) och testade. Hjälptes inte.
Den ras jag själv fött upp har inget hälsoprogram på ögonen, inga kända ögonsjukdomar och ögonlyses ej.
 
@Sesca Jag tänker att om det är en Cocker du vill ha så är det där du bör anstränga dig att hitta en lämplig uppfödare :) Det är väl en ganska vanlig ras så utan att vara insatt gissar jag att det finns en del att välja på. Du kan ju maila ett gäng uppfödare vars avelsinriktning ser ut att passa dig och ställa mer ingående frågor, bland annat om förväntad storlek på kommande valpar. Att be om att få hälsa på är också att rekommendera, så kan du också fråga om storlek och vikt på hundarna du får träffa – kanske känner du att det där kilot du helst vill ha under standard inte är så jätteviktigt i praktiken.

Angående att klippa ner hundar så vet jag att det tyvärr är lite tabubelagt i många kretsar, det cirkulerar ju bland annat myter om att dubbelpälsade hundar alltid mår sämre av att klippas ned trots att så faktiskt inte är fallet. Inom papillon vet jag att många tycker att det är lite "hädelse" att klippa ner rasens signum, öronfransarna. Om du är säker på ditt syfte och din preferens så behöver du ju inte ta illa vid dig av kommentarer om din klippta hund, tänker jag.

Jag rekommenderar att släppa det tråkiga klimatet i Facebookgrupperna, det är kanske inte ens representativt för uppfödare och rasentusiaster i stort, och fokusera på avelsdata och direktkontakt med uppfödare så kan du sålla därefter :)
 
Förstår inte varför du letar fel? Dom allra flesta hundar är trots allt friska. Jag har haft hund i 20+ år och 10 + hundar och ingen har varit det minsta sjuk oavsett ras eller blandras. Jag tänker faktiskt ingenting på ev sjukdomar när jag köper hund, det blir som det blir oavsett. Sen skulle jag såklart aldrig köpa en mops eller en fralla eller något annat som skitfolk fortsätter avla fram trots att dom ser ut som missfoster vid det här laget.
 
Och Facebook är Facebook det har ingenting med verkligheten att göra oavsett om du är med i bak och matlagning, vandring, film eller hundar eller katter eller hästar eller kaniner för den delen så kommer dessa grupper till stor del alltid bestå av besserwissers. Jag brukar läsa och fråga på buke om jag vill ha svar på något här inne är det seriösa och trevliga och framförallt Kunniga hundägare till skillnad mot Facebookgrupperna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 052
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 123
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 796
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 715
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp