Rasval: Vad passar?

Bukefalos 30 år!

En bra kromis är onekligen en bra hund i ett trevligt format, men min erfarenhet indikerar att rasen råkat ut för samma som lagotterna och tollarna: snabb popularitet och tråkig avel. Jag möter två typer: käcka hundar som ett mellanting mellan en terrier och en brukshund (😋) och osäkra stackare.

Tollarna har blivit mycket bättre. En tollare kanske kunde vara en hund för ts? Med frågetecken för agilityn

Ja kromisarna är ett kapitel för sig. Vi har en på rallykursen jag går, jättesöt liten hund men allt annat än lättkörd. Ägaren har haft hund förut men har på många sätt fått lära om från scratch med den här för att den är så egen. Den ljudar också en hel del. Det är inte helt ovanligt att dom är såna, så jag tycker att om man vet med sig att man vill köra hundsport så finns det bättre val.

Har uppfödare blivit bättre på att göra BPH med sina hundar samt uppmuntrar sina valpköpare att göra det? Tycker att det skulle verkligen hjälpa rasen när det kommer till mentaliteten. :)
Jag kan inte svara för hur förändringen sett ut, men vet att många kennlar gör det nu. Dock har jag blivit mer tveksam till vad Bph faktiskt säger, sedan vi varit och hälsat på en tik med fantastiskt Bph (vänlig, trygg), som sedan stod och morrade mot oss under hela vistelsen… det var inte en sådan hund vi hade förväntat oss att träffa. Men det kanske är undantaget som bekräftar regeln, jag är för dåligt insatt i hur nära verkligheten ett Bph ligger.

Jag kan inte svara för hur förändringen sett ut, men vet att många kennlar gör det nu. Dock har jag blivit mer tveksam till vad Bph faktiskt säger, sedan vi varit och hälsat på en tik med fantastiskt Bph (vänlig, trygg), som sedan stod och morrade mot oss under hela vistelsen… det var inte en sådan hund vi hade förväntat oss att träffa. Men det kanske är undantaget som bekräftar regeln, jag är för dåligt insatt i hur nära verkligheten ett Bph ligger.
BPH utvärderar hunden under ett antal situationer. Man testar vissa utvalda scenarion. Det är utfomat för att beskriva hundens mentalt. BPH vs verklighet vet jag inte omj man kan säga. Det är en mentalbeskrivning.

Har du sett resultatet eller bara hört sammanfattningen?

BPH är väl främst tänkt att visa vad hunden har med sig genetiskt, det är därför det rekommenderas att man gör det med ung hund även om det inte finns nån övre åldersgräns. Mycket kan ändras i skiftet från unghund till fullvuxen, så jag har lite samma fundering om vad som egentligen blir mest rättvisande.

/Irrbloss, valde hund delvis pga så fina BPH hos släktingarna

• Gilla
Reactions: Amk
Jag tycker också att tollare passar in på önskemålen. Dessutom ska alla hundar klara dagar utan aktivering utan att riva huset, annars är det för mig ingen bra hund. Hårt kanske, men så ser jag på det.

När jag läste ditt inlägg tänkte jag direkt staffe. Annars slår jag alltid ett slag för labbe men känns som att utställningslabbe är lite för stort? Och jaktlabbe lite för aktivitetskrävande.

BPH utvärderar hunden under ett antal situationer. Man testar vissa utvalda scenarion. Det är utfomat för att beskriva hundens mentalt. BPH vs verklighet vet jag inte omj man kan säga. Det är en mentalbeskrivning.

Har du sett resultatet eller bara hört sammanfattningen?
Jag läste protokollet och tyckte att det visade en trygg hund utan några rädslor, men hon var klart skeptisk mot oss och kom inte ens fram för att hälsa utan morrade mest. Ägaren sade att det inte hänt förut, men hon ville ju sälja valpar 🤪

Jag läste protokollet och tyckte att det visade en trygg hund utan några rädslor, men hon var klart skeptisk mot oss och kom inte ens fram för att hälsa utan morrade mest. Ägaren sade att det inte hänt förut, men hon ville ju sälja valpar 🤪
Vissa tikar blir säkert lite nervösa av hormonerna dom får när dom har valpar.
Jag har själv inte stött på det men kan tänka mig att det inte är helt ovanligt att en del tikar vaktar sina valpar.

Jag har själv inte stött på det men kan tänka mig att det inte är helt ovanligt att en del tikar vaktar sina valpar.

Jag är helt med på att en del tikar blir lite knasiga när dom är nyförlösta, men om det fortfarande sitter i när valparna är stora nog för att träffa besökare? Då tror jag att det är betydligt mer än hormonerna som spökar. Jag hade inte heller köpt valp efter en sån hund, hur fina siffror den än hade på mentalbeskrivning.

Ja, så kan det säkert vara. Men för oss som är nya på en ras med erkänt mycket rädslor och som har småbarn blev det stora varningsflaggor som vajade. Det var en rätt skum upplevelse från början till slut, där tiken även visade aggression mot en av de andra hundarna på kenneln så marknadsföringen var inte på topp den dag vi var där. 😂

Liknande trådar

• Rasval.
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Vilken hundras passar mig?
  • Collie italiensk vinthund eller am. Cocker?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka