Rasval: Vad passar?

I sak anser jag att man väl kan ha vilken ras som helst som första hund så länge man är ordentligt påläst. Men jag skulle nog vara försiktig med att skaffa belgare som första hund. Det sagt så är det såklart så att det i sak inte är någon direkt skillnad mellan att ha haft tex en bichon och sen skaffa sig en belgare och inte haft någon hund och skaffa sig en belgare.

Jag tänker att det finns enklare raser som ändå passar in på det TS söker utan att gå till belgare.

Håller med och skulle inte rekommendera en belgare av nåt slag till en person som enligt sig själv inte är så sportig. Inte för att jag tror på konceptet lämplig vs olämplig förstahund utan för att samtliga belgare jag har träffat har varit mycket hund, på ett inte alltid enkelt sätt. Och då har dom ändå haft ägare med stor erfarenhet av brukshundar.

Generellt tycker jag att som förstahundsägare är det säkrare att välja nåt som ändå kan trivas som mellanaktiv sällskapshund, om det visar sig att alla ambitioner man hade på papper inte riktigt var verklighetstrogna. Det är ju inte alltid så lätt att sia om vad som faktiskt funkar att leva med 24/7 om man inte har haft hund förut.

Min labbe var nog runt 65 i mankhöjd och har var jättestor! :laugh:. 50 cm är precis lagom. Inte liten, men inte heller stor. Medelstor!

Labben Loke var nästan 13 år på bilden och hade inga muskler kvar med fortfarande en stor hund
Visa bifogad fil 183580
Fin :love:

Det där med storlek är ju så individuellt vad man tycker. Men jag tycker inte det är en stor hund, stor hund för mig då hamnar man på pyreneér, mastiff och GD :D

Fin :love:

Det där med storlek är ju så individuellt vad man tycker. Men jag tycker inte det är en stor hund, stor hund för mig då hamnar man på pyreneér, mastiff och GD :D

Visst är det! Har fått mig ett gott skratt över vilken debatt/dikussion min förfrågan om rasval har sprakat. Efter att ha jobbat med bland annat GD och Cane Corsos är det som alla andra hundraser krymper XD

Min labbe var nog runt 65 i mankhöjd och har var jättestor! :laugh:. 50 cm är precis lagom. Inte liten, men inte heller stor. Medelstor!

Min är lika hög. Jättestor både enligt rasstandarden och enligt dom flesta vi träffar, men enligt mig är han rätt lagom. Hemmablind, svar ja. :D

Men visst inser jag fördelarna med en hund som är mindre, jag är ju inne på rasbyte till nästa hund. Sen om det blir av är en annan fråga, det beror på om jag hittar nåt jag känner :love: om lika mycket som labbarna. Det är så olika vad man är villig att kompromissa med, och jag tar hellre en hund som är lite stor men i övrigt helt rätt än en som är perfekt storlek men kanske saknar nåt annat viktigt.

Jag brukar inte rekommendera Staffar men tror absolut det kan passa. Finns uppfödare som avlar mer mot sport och en bra Staffe hänger med på det mesta. Man får ha koll på hälsan bara, främst allergi.

Är du intresserad av agility så kika på nån tävling i närheten, där ser du vilka raser som gör bra ifrån sig. I mediumklassen är racerraserna kelpie, sheltie och jaktcocker. Mellanpudel är vanlig. En och annan spansk vattenhund, mas, dsg och tollare kan slinka in också. Vi har pumi, de är kul, men pälsvård och skällande ställer till det 😜
Går man på large, storleken över som är från 43-48cm, så är det till 95% border collie. Nån kelpie, mas, tollare.

Senast ändrad:
Eller kooikerhondje 😊 verkar också trevlig!
Tja, min Kooiker passar in på önskelistan väldigt bra. Nog lite ohomogen men erfarna uppfödare brukar vara duktiga på att matcha valparna väl till rätt hem utifrån egenskaper och ägarens ambitioner.
Rasen har ett rykte för sig men mentalt har den blivit mycket bättre än för 10 år sedan när jag skaffade min första.

Jag tänker fortfarande cocker, eller kelpie (den senare mer chill än den första). Staffen känns lite skum både hälosmässigt och med andra hundar, även om det förstås finns jättefina exemplar.

Dom är också mycket spretiga mentalt och kan vara rätt egensinniga. Vanligt med nära till skall också. Det finns andra raser i samma storleksklass som matchar TS önskemål betydligt bättre.

Japp, jobbat med en som stämmer in på allt du skriver. Dens skall va rätt outhärdligt.

Dom är också mycket spretiga mentalt och kan vara rätt egensinniga. Vanligt med nära till skall också. Det finns andra raser i samma storleksklass som matchar TS önskemål betydligt bättre.

Japp, jobbat med en som stämmer in på allt du skriver. Dens skall va rätt outhärdligt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 32
  • Inavlad hundvalp

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka