Rasval: Vad passar?

Mina är brukshundar, de är hur enkla som helst för vem som helst att gå ut med eller passa. Största risken är att du blir ihjälpussad och det är deras vardagsbeteende. Inga aggressioner, de svara inte ens när de blir utskällda av andra hundar, de jagar inte när de är lösa, de äter inte upp bilen, de gillar mina katter, jag vet inte riktigt vilka beteenden du inte skulle stå ut med?
Jag skulle aldrig orka med en brukshund av mängder anledningar :)

Jag antar att du går på gymnasiet och att du är beroende av en del hjälp med hundvakt då och då. Hundar med mycket kamp eller som har lätt för att bli arga eller är väldigt ängsliga är svårare att lämna bort till okända. Vill du ha vänner med sina hundar på besök underlättar det om det inte är vanligt att de är aggressiva mot andra hundar.

Om du hittar en med bra mentalitet (socialt trygg och skottfast) och investerar i ett anti-skallhalsband kan sheltie funka, är du ok med att få jobba hårt med att konkurrera med dofter kan spaniel vara ett alternativ. Labbe funkar till det mesta men kommer kanske inte prestera så bra på agilitybanan. Tollare, om du hittar något bra (se upp för ängslighet och skärpa). Kelpien ÄR en outröttlig arbetsmaskin men 1 timmes aktivering om dagen utöver promenader är mer än tillräckligt. Det finns gott om uppfödare som riktar sin avel mot att få fram kelpies som ffa är duktiga på lugna sporter som rallylydnad och nosework, hos dem får du nog vad du söker. Men var noga med att de accepterar hantering av främmande och är skottfasta.
Hahahahaaaaa nejjjj jag går inte i gymnasiet! Jag är vuxen, har ett jobb och bor själv ;) Absolut kan jag behöva hundvakt då och då men jag har hundkunniga och erfarna vänner och kollegor som jag känner stort förtroende för.

Är medveten om att hundar med mycket kamp också kan ha en del skärpa. Vilket är något jag gillar. Schäfer är ex en favorit/drömras. Samtidigt är jag mån om vad min nuvarande livssituation tillåter och passar för. Så mycket som jag gillar dessa egenskaper.. kanske om 10-15 blir det något åt det hållet.

Annars får jag tacka för dina tips. Jag har varit sugen på Kelpie men har varit tveksam pga, som du säger, att de är outröttliga arbetsmaskiner. Ska kika på uppfödare, har du några tips? :)

Vad är mellanstor för dig?

Detta är en jättebra fråga! Jag har jobbat med väldigt stora raser (grandisar, leonbergers, ridgeback) och har man jobbat med de är det plötsligt som alla andra hundraser krymper haha

Men om jag ska ge ett försök att tydligt definera detta söker jag en hundras vars mankhöjd är 40-55 cm. Vikt 11- 25kg.

Alltså på ett ungefär är den minsta storleken jag kan tänka mig cockerspaniel storlek. Och största är väl ungefär australian shepherd storlek? Något åt det hållet iaf. :)

Jag gillar egentligen inte att föreslå brakycefala raser men en lite mer atletisk byggd staffe? Eller en MAS från dokumenterat stabila och friska linjer?
Dock kan båda raser skälla men det kan ju de flesta hundar 😜

Både staffar och Mas är på min intresse :) Ska nog kolla vidare på de också.

Hänvisar till det jag skrev i min orginal post ang skällande:

Är inte att jag söker en tyst hund. Har inga problem om hunden är lite ljudlig under t.ex träning eller aktivitet. Eller om den skäller nån gång på främmande ljud utanför. Sålänge vi kan träna in en av/på knapp.

Över 25 kg är väl rätt vedertaget som gränsen för stor hund, tycker jag mig ha sett på många ställen? För mig är det inte så men min hund väger 36 kg så det är mitt normala, tycker ofta att andras hundar är värsta mini. :laugh:

Skulle jag välja nåt mindre idag som ändå liknar labben i sättet så skulle jag nog ta en sportig staffe, om den garanterat var okomplicerad med andra hundar. Det och hälsostatus är två stora obs för min del, annars är det en trevlig ras. Och så kolla att föräldrarna genomfört BPH men det tycker jag gäller inom alla raser egentligen, det finns folk som avlar på kass mentalitet överallt tyvärr.
Jag har lite skrev syn på det här. Min mor föder upp GD. Hennes hannar brukar väga runt 90 kilo. Och nej, de är inte det minsta överviktiga. Att kalla en 26 kilos hund stor blir jättemärkligt i min värld.

Vi behöver fler kategorier tror jag.

Jag kanske bör förtydliga en sak. Ang att hunden följer med mig till jobbet. Jag jobbar på hunddagis. Hunden kommer sitta avskilt från de andra hundarna i vårt personalrum/kök. Det är inte att jag jobbar i någon kontorsmiljö där folk störs av att en hund är en hund. Det kräver inte heller att det måste va en hundras som älskar allt och alla.

Jag har ändrat min orginalpost för att förtydliga detta.

EDIT: Nevermind, går visst inte att ändra. Aja, it is what it is.

Jag har lite skrev syn på det här. Min mor föder upp GD. Hennes hannar brukar väga runt 90 kilo. Och nej, de är inte det minsta överviktiga. Att kalla en 26 kilos hund stor blir jättemärkligt i min värld.

Vi behöver fler kategorier tror jag.
Gd är väl så kallade giganter?
Jag tycker en 26 kgs hund tillhör dom stora hundarna :)

Ja det är inget fel på varken det ena eller det andra utan beror ju helt på vad man själv föredrar. Jag vill ha en mjäkig hund som inte vill bråka eller vakta mig :)
Det finns brukraser som ska vakta och det finns linjer i fler bruksraser som vaktar. Men det stora flertalet är inget väktar- eller polishundsmaterial utan är lite mellanmjölk. Jag är själv helt ointresserad av att ha en hund som är "mycket" i vardagen, jag vill att det ska vara enkelt. Och javisst jaktlabbe kanske hade funkat men annars är det bruksras som gäller även för en som mig. Fast jag hade inte köpt en holländare. Eller en dobbis. Eller en malle eller schäfer ur extrema sportlinjer. Eller någon av dem ur rena exteriörlinjer.

Jag måste säga att jag räknar inte mina belgare som medelstora heller. Jag tittar nog mer på mankhöjden än enbart vikten när jag definierar.
Haha, och jag tycker att hundar som är 55-65 cm i manken är just medelstora ;)

Tänker dessutom att en Belgare av bra uppfödning är en hund som skulle passa TS :up:
Edit: läste sen TS mer specificerade storlek och då föll ju Belgarna bort.

Hahahahaaaaa nejjjj jag går inte i gymnasiet! Jag är vuxen, har ett jobb och bor själv ;) Absolut kan jag behöva hundvakt då och då men jag har hundkunniga och erfarna vänner och kollegor som jag känner stort förtroende för.

Är medveten om att hundar med mycket kamp också kan ha en del skärpa. Vilket är något jag gillar. Schäfer är ex en favorit/drömras. Samtidigt är jag mån om vad min nuvarande livssituation tillåter och passar för. Så mycket som jag gillar dessa egenskaper.. kanske om 10-15 blir det något åt det hållet.

Annars får jag tacka för dina tips. Jag har varit sugen på Kelpie men har varit tveksam pga, som du säger, att de är outröttliga arbetsmaskiner. Ska kika på uppfödare, har du några tips? :)
Jag tänkte att instruktörsutbildningen var en gymnasieutbildning? Annars är det ju rätt ovanligt att utbilda sig innan man har personlig erfarenhet av hundägandet.

Jag vill själv bara ha kelpie ur brukslinjer så har inte järnkoll på de andra. I vilken ände av landet bor du?

Tänker dessutom att en Belgare av bra uppfödning är en hund som skulle passa TS :up:

Okej, jag är såååå nyfiken på varför du tror att en Belgare skulle passa? Min uppfattning av rasen är att de är väldigt högenergiska och outröttliga arbetsnarkomaner. Men kanske har mer att göra med avel och linje?

I sak anser jag att man väl kan ha vilken ras som helst som första hund så länge man är ordentligt påläst. Men jag skulle nog vara försiktig med att skaffa belgare som första hund. Det sagt så är det såklart så att det i sak inte är någon direkt skillnad mellan att ha haft tex en bichon och sen skaffa sig en belgare och inte haft någon hund och skaffa sig en belgare.

Jag tänker att det finns enklare raser som ändå passar in på det TS söker utan att gå till belgare.

Min labbe var nog runt 65 i mankhöjd och har var jättestor! :laugh:. 50 cm är precis lagom. Inte liten, men inte heller stor. Medelstor!

Labben Loke var nästan 13 år på bilden och hade inga muskler kvar med fortfarande en stor hund
FB_IMG_1775392673788.webp

Jag tänkte att instruktörsutbildningen var en gymnasieutbildning? Annars är det ju rätt ovanligt att utbilda sig innan man har personlig erfarenhet av hundägandet.

Jag vill själv bara ha kelpie ur brukslinjer så har inte järnkoll på de andra. I vilken ände av landet bor du?

Jag fattar. Vet inte vad som är vanligt eller ovanligt. Min erfarenhet med hund kommer ifrån att ha jobbat som hundskötare i ca 3 år och har även haft familjehund där jag stod för största delen av uppfostran. Även haft massa hundar hemma hos mig på övernattning.

Bor i mellansverige :)

Jag fattar. Vet inte vad som är vanligt eller ovanligt. Min erfarenhet med hund kommer ifrån att ha jobbat som hundskötare i ca 3 år och har även haft familjehund där jag stod för största delen av uppfostran. Även om jag inte har haft en egen hund än.

Bor i mellansverige :)
Kelpieklubben anordnar en rasspecial i augusti. Åk dit och prata lite! Annonsen kommer nog ut när som helst.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka