Rasval: Vad passar?

Bukefalos 30 Är!

Precis 😅

Jag förstĂ„r ju varför andra tycker min dobbis Ă€r stor - men nĂ€r man möter njuffe eller olika herdehundar ser han ju inte alls stor ut liksom 🙈
Fast med samma jÀmförelse skulle i alla fall inte Jag kalla en beagle, staffe eller grÄhund en Liten hund heller. Det tycker jag Àr mellan. :)

Ja, men ÀndÄ! Typ Njuffe och liknande Àr ju inte bara stora hundar, det Àr STORA hundar! Jag tycker vi borde ha fler indelningar.
Typ mini, liten, mellan, "normal" (hÀr hamnar vÀl typ en mindre dobbis och nÀttare labbe) stor och STOR. :D
IrlÀndsk varghund och grand danois, jÀtte!

Beagel och staffe tycker jag Àr rÀtt smÄ, men det behövs nog mycket riktigt en till kategori höll jag pÄ sÀga, tills jag kom pÄ dvÀrg. :o
Fast sÀger nÄgon att de letar en liten hund/smÄhund skulle jag aldrig rekommendera endera. :D

Det lĂ„ter som att vi alla Ă€r rörande överens om att @Lurifax mĂ„ste vara mer specifik! 😅

Tycker typ allt passar in pÄ mina springer spaniels, med liten reservation för pÀlsvÄrden. Beror pÄ vad man tycker Àr mycket pÀlsvÄrd. Min svarta tik med mindre mÀngd pÀls tycker jag inte krÀver mycket pÀlsvÄrd. Den bruna tiken har mer pÀls och av annan kvalité och behöver mer pÀlsvÄrd.

Annars tĂ€nker jag att det finns vĂ€ldigt mĂ„nga raser som borde passa in pĂ„ din beskrivning 😃

Ja, men ÀndÄ! Typ Njuffe och liknande Àr ju inte bara stora hundar, det Àr STORA hundar! Jag tycker vi borde ha fler indelningar.
Typ mini, liten, mellan, "normal" (hÀr hamnar vÀl typ en mindre dobbis och nÀttare labbe) stor och STOR. :D
Jag vĂ€xte upp med Newfoundland och har sen hĂ„llit pĂ„ med hĂ€star, jag tycker det mesta Ă€r litet xD Är det inte större Ă€n en shettis sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ stort xD

Jag vĂ€xte upp med Newfoundland och har sen hĂ„llit pĂ„ med hĂ€star, jag tycker det mesta Ă€r litet xD Är det inte större Ă€n en shettis sĂ„ Ă€r det inte sĂ„ stort xD
JÀmföra mellan arter kÀnns dock rÀtt mÀrkligt. "Jag har pysslat med strutsar sÄ kalkoner Àr rÀtt smÄ... ". "Jag jagar valar sÄ en lax Àr rÀtt ynklig." :p
En njuffe kan ju dessutom vara större Àn en shettis. Som i högre i alla fall. :)

HallihallÄ. UpptÀckte detta forum nyligen och tÀnker att det Àr en bra plats att hitta hjÀlp för att spÄna idéer kring vilken hundras som skulle passa mig.

Nu börjar saker Àntligen falla pÄ plats för mig att skaffa hund. Jag jobbar med hundar och utbildar mig till hundinstruktör. Erfarenhet och kunskap finns alltsÄ hÀr men det skulle fortfarande bli min första egna hund.

Jag vet att rasval handlar mycket om att trÀffa mÄnga individer och ta kontakt med uppfödare. Vilket sjÀlvklart Àr nÄgot jag kommer att göra. Försöker bara fÄ ett hum om vad för ras som skulle kunna funka för mig.

Vad jag söker i hund:
  • Samarbetsvillig, förig, kontaktsökande
  • Anpassningbar och mĂ„ngsidig
  • Glad i lek. Jag kĂ€nner mest intresse för hundar som gillar att kampa/kamplek.
  • Har arbetsvilja men inte en outröttlig arbetsmaskin. Skulle klara av mindre aktiva dagar utan att riva ner hemmet.
  • Jag har nog inget emot raser dĂ€r man mĂ„ste ”think outside the box” under trĂ€ningen men söker inte nĂ„gon envis hund.
  • Mellanstor. Kan trivas i lĂ€genhet och skulle inte vara allt för svĂ„r att fĂ„ med sig i kollektivtrafiken.
  • Helst ingen trimras eller ras som krĂ€ver mycket pĂ€lsvĂ„rd.
  • Inte har lĂ€tt till skall eftersom jag bor i lĂ€genhet. (Är inte att jag söker en tyst hund. Har inga problem om hunden Ă€r lite ljudlig under t.ex trĂ€ning eller aktivitet. Eller om den skĂ€ller nĂ„n gĂ„ng pĂ„ frĂ€mmande ljud utanför. SĂ„lĂ€nge vi kan trĂ€na in en av/pĂ„ knapp.)
Jag Àr medveten om att en del saker hÀr kanske Àr mer beroende pÄ linje och individ.

Vad jag kan erbjuda en hund:
  • Vardagar 1-2h aktivering. Kan bestĂ„ av lek, aktiv promenad, lydnadstrĂ€ning, berikning, kroppskontroll, styrka/balanstrĂ€ning, tricktrĂ€ning, gĂ„ pĂ„ nĂ„gon kurs etc.
  • Utöver detta tillkommer kortare ”passiva” promenader dĂ€r jag inte jobbar aktivt med hund eller ger den nĂ„gon uppgift. Utan den fĂ„r nosa runt och och utför sina behov helt enkelt. Sammanlagt ca 60-80 min varje dag.
  • PĂ„ helger lĂ€ngre promenader och Ă€ventyr i skog (2h+). Och fortsatt trĂ€ning/lek/aktivering.
  • Är intresserad av hundsport och aktiviteter som agility, freestyle, nosework. Har ingen större erfarenhet hĂ€r men vill testa pĂ„ saker, gĂ„ kurser och se vad som kĂ€nns kul och givande bĂ„de för mig och hund.
  • Hunden kommer följa med mig till jobbet och vara med mig varje dag.

Jag vill tillÀga att jag inte Àr den mest fysiskt aktiva eller sportigaste personen. Jag Àr en friluftig person som gillar aktiviteter med intresse för att trÀna hund.

SÄ med allt detta utlagt: vilken/vilka raser tror ni skulle passa för det jag söker och det jag kan erbjuda en hund? Jag har nÄgra raser i Ätanke men Àr nyfiken pÄ vad folk hÀr tycker utifrÄn vad jag skrivit :) Tacksam för all input/tips.
Jag antar att du gÄr pÄ gymnasiet och att du Àr beroende av en del hjÀlp med hundvakt dÄ och dÄ. Hundar med mycket kamp eller som har lÀtt för att bli arga eller Àr vÀldigt Àngsliga Àr svÄrare att lÀmna bort till okÀnda. Vill du ha vÀnner med sina hundar pÄ besök underlÀttar det om det inte Àr vanligt att de Àr aggressiva mot andra hundar.

Om du hittar en med bra mentalitet (socialt trygg och skottfast) och investerar i ett anti-skallhalsband kan sheltie funka, Ă€r du ok med att fĂ„ jobba hĂ„rt med att konkurrera med dofter kan spaniel vara ett alternativ. Labbe funkar till det mesta men kommer kanske inte prestera sĂ„ bra pĂ„ agilitybanan. Tollare, om du hittar nĂ„got bra (se upp för Ă€ngslighet och skĂ€rpa). Kelpien ÄR en outröttlig arbetsmaskin men 1 timmes aktivering om dagen utöver promenader Ă€r mer Ă€n tillrĂ€ckligt. Det finns gott om uppfödare som riktar sin avel mot att fĂ„ fram kelpies som ffa Ă€r duktiga pĂ„ lugna sporter som rallylydnad och nosework, hos dem fĂ„r du nog vad du söker. Men var noga med att de accepterar hantering av frĂ€mmande och Ă€r skottfasta.

Att man inte behöver en brukshund för det ts söker.
Vill man ha en brukshund funkar det sÀkert som du sÀger men man fÄr ju med vakt, vall ,drag och jakt pÄ en helt annan nivÄ dÄ Àr min tanke.
Behöver och behöver. Det Àr klart roligare att trÀna med en hund som har goda förutsÀttningar att vinna det mesta. Jag Àr inne pÄ min tredje kelpie nu och jÀmfört med labben och schÀfernÄgonting som jag startade med Àr de Àr klart mycket lÀttare. Nuvarande kelpie har rÀtt mycket jaktlust, men de Àr ju sÄ styrbara, de vill göra rÀtt. SÄdan samarbetsvilja hittar man inte riktigt hos sÀllskapsraserna.

Som en springerĂ€gare kan jag sĂ€ga att den livsstilen du presenterar vore perfekt för den! De behöver dock trimmas ca 3 gĂ„nger om Ă„ret och borstas igenom 1 gĂ„ng per vecka. SĂ„ det beror pĂ„ vad du tycker Ă€r lite pĂ€lsvĂ„rd. Men de Ă€r lekfulla, Ă€r med pĂ„ allt man vill hitta pĂ„. LĂ€tta att ha med sig överallt (du vill ha med dig till jobbet), skĂ€ller extremt lite samt trevliga mot andra hundar och mĂ€nniskor. Min kille vĂ€ger 20kg 50cm mankhöjd. VĂ€ldigt liten skillnad i storlek och vikt mellan tikar och hanar. Annars lĂ„ter det som att labben vore ett bra val för dig! â˜ș hos labben fĂ„r du mindre pĂ€lsvĂ„rd men desto mer hĂ„r i hemmet 😝

Behöver och behöver. Det Àr klart roligare att trÀna med en hund som har goda förutsÀttningar att vinna det mesta. Jag Àr inne pÄ min tredje kelpie nu och jÀmfört med labben och schÀfernÄgonting som jag startade med Àr de Àr klart mycket lÀttare. Nuvarande kelpie har rÀtt mycket jaktlust, men de Àr ju sÄ styrbara, de vill göra rÀtt. SÄdan samarbetsvilja hittar man inte riktigt hos sÀllskapsraserna.
Ja alla Àr vi olika jag vill precis som ts ha en hund man kan göra lite allt möjligt med men skulle absolut inte vilja ha brukshundens vardagsbeteenden.

Som en springerĂ€gare kan jag sĂ€ga att den livsstilen du presenterar vore perfekt för den! De behöver dock trimmas ca 3 gĂ„nger om Ă„ret och borstas igenom 1 gĂ„ng per vecka. SĂ„ det beror pĂ„ vad du tycker Ă€r lite pĂ€lsvĂ„rd. Men de Ă€r lekfulla, Ă€r med pĂ„ allt man vill hitta pĂ„. LĂ€tta att ha med sig överallt (du vill ha med dig till jobbet), skĂ€ller extremt lite samt trevliga mot andra hundar och mĂ€nniskor. Min kille vĂ€ger 20kg 50cm mankhöjd. VĂ€ldigt liten skillnad i storlek och vikt mellan tikar och hanar. Annars lĂ„ter det som att labben vore ett bra val för dig! â˜ș hos labben fĂ„r du mindre pĂ€lsvĂ„rd men desto mer hĂ„r i hemmet 😝
Det Àr precis det jag menar, en hund som Àr vÀnlig mot omgivningen Àr sÄ mycket enklare i vardagen.

Ja alla Àr vi olika jag vill precis som ts ha en hund man kan göra lite allt möjligt med men skulle absolut inte vilja ha brukshundens vardagsbeteenden.
Vad Àr det för dryga brukshundar du har erfarenhet av? Jag kan lÀmna mina till vem som helst för passning, de Àr extremt enkla. Och jag Àr rÀtt sÀker pÄ att det inte beror pÄ att jag Àr ett superproffs pÄ nÄgot sÀtt. De Àr helt enkelt inte sÀrskilt svÄra om de blir aktiverade.

Mina Àr brukshundar, de Àr hur enkla som helst för vem som helst att gÄ ut med eller passa. Största risken Àr att du blir ihjÀlpussad och det Àr deras vardagsbeteende. Inga aggressioner, de svara inte ens nÀr de blir utskÀllda av andra hundar, de jagar inte nÀr de Àr lösa, de Àter inte upp bilen, de gillar mina katter, jag vet inte riktigt vilka beteenden du inte skulle stÄ ut med?

Jag kan inte svara pĂ„ rak arm vad lalinea menar men jag tror att skillnaden pĂ„ tex min hund/ de flesta retrivers Ă€r ”hej jag Ă€lskar alla, bli min bĂ€sta vĂ€n!”. Medan mĂ„nga av brukshundsraserna inte riktigt Ă€r sĂ„. Jag sjĂ€lv Ă€lskar mĂ„nga av brukshundsraserna sĂ„ ingen shade mot dem. Men tror dĂ€rför mĂ„nga upplever att de tvĂ„ förstnĂ€mnda typerna av hundar Ă€r lĂ€ttare att hantera i vardagen. Även om mĂ„nga som Ă€ger en brukshund har en annan uppfattning dĂ„ de flesta Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tta att trĂ€na till det man vill. Jag har liksom inte behövt trĂ€na min hund till att Ă€lska/acceptera hela vĂ€rlden. Det sitter i hans ryggrad 😂

Ja oavsett hur bra dom Àr pÄ tÀvling krÀver dom mer ögon i nacken Àn en spaniel.
BÄde vad gÀller vakt och uppförande emot omgivningen, aldrig sett en spaniel ta saken i egna hÀnder pÄ det vis som exempelvis en schÀfer gÀrna gör.

Jag kan inte svara pĂ„ rak arm vad lalinea menar men jag tror att skillnaden pĂ„ tex min hund/ de flesta retrivers Ă€r ”hej jag Ă€lskar alla, bli min bĂ€sta vĂ€n!”. Medan mĂ„nga av brukshundsraserna inte riktigt Ă€r sĂ„. Jag sjĂ€lv Ă€lskar mĂ„nga av brukshundsraserna sĂ„ ingen shade mot dem. Men tror dĂ€rför mĂ„nga upplever att de tvĂ„ förstnĂ€mnda typerna av hundar Ă€r lĂ€ttare att hantera i vardagen. Även om mĂ„nga som Ă€ger en brukshund har en annan uppfattning dĂ„ de flesta Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tta att trĂ€na till det man vill. Jag har liksom inte behövt trĂ€na min hund till att Ă€lska/acceptera hela vĂ€rlden. Det sitter i hans ryggrad 😂
Ja det Àr inget fel pÄ varken det ena eller det andra utan beror ju helt pÄ vad man sjÀlv föredrar. Jag vill ha en mjÀkig hund som inte vill brÄka eller vakta mig :)

Liknande trÄdar

• Rasval.
  • Vilken ras (ja, en sĂ„dan trĂ„d!)
  • Vilken hundras passar mig?
  • Collie italiensk vinthund eller am. Cocker?

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka