Rasvalstråd - Hundsportskompis

Åh, vilken bra lista! Skriver ned alla, och flera här jag ska vekrligen kika närmare på! En nyfiken fråga bara: att ni säger just tik för schäfer, är det en storleksfråga, mentalitetsfråga, eller både och? :)

Tikarna är mindre, smidigare och jag upplever dem som mer tillgivna. Hanarna är oftast lite mer självständiga. Båda är givetvis föriga osv.
Jag tycker att tikarna dessutom har mer jävlar anamma och en extra växel att lägga i när det kommer till arbete.
 
Storlek framförallt. Sen är iaf min uppfattning om att hanar är jobbigare och mer tjocka i skallen än tikar. Framförallt kan nog en schäferhane vara väldigt mycket hund.
Aha, då förstår jag! 👍

Tikarna är mindre, smidigare och jag upplever dem som mer tillgivna. Hanarna är oftast lite mer självständiga. Båda är givetvis föriga osv.
Jag tycker att tikarna dessutom har mer jävlar anamma och en extra växel att lägga i när det kommer till arbete.

Ja, jag såg en schäfertik arbeta en gång och blev otroligt imponerad. Men spännande som sagt att höra era tankar om schäfern. Varit lite intresserad av schäfern förut, men just storleken och dess vaktegenskaper kan bli ett minus för min del. Av vad jag hört kan det kanske vara för mycket skärpa/vakt än vad jag behöver 🤔 Men i vilket fall som helst, intressant att höra era tankar!
 
Jag tror att du hade passat bra med tollare. De är ju en retriever men jag upplever dem som lite seriösare än flattarna, inte lika flamsiga. Man får hålla koll på mentaliteten då vissa är lite rädda men väldigt många gör BPH/MH så det är lätt att kolla upp.

Tollaren har jag kikat på en del, på många sätt en favorit! Just en retriever men lite mindre och lite "seriösare". Är väl den beskrivningen jag fått av vissa, men samtidigt hört blandat. Vissa beskriver Tollaren som mycket svårare än andra retrievers, nästan inte jämförbar med de andra. Mer krånglig mentalt, men det kanske är knutet till mentalitetsfrågan/rädslor som du nämner?

Jag tänker labrador, alternativt Tollare? 😊

Tack för tipset! Labradoren tycker jag är mysig ändå, har en vän som har en sån (även om kanske lite tung i kroppen som ras i mina ögon, men hört mycket diskussion om hur en labrador "ska" vara så). Många retrievers som väckt mitt intresse ändå, som nämnt ovan så är tollaren också en sån 😊
 
Tollaren har jag kikat på en del, på många sätt en favorit! Just en retriever men lite mindre och lite "seriösare". Är väl den beskrivningen jag fått av vissa, men samtidigt hört blandat. Vissa beskriver Tollaren som mycket svårare än andra retrievers, nästan inte jämförbar med de andra. Mer krånglig mentalt, men det kanske är knutet till mentalitetsfrågan/rädslor som du nämner?



Tack för tipset! Labradoren tycker jag är mysig ändå, har en vän som har en sån (även om kanske lite tung i kroppen som ras i mina ögon, men hört mycket diskussion om hur en labrador "ska" vara så). Många retrievers som väckt mitt intresse ändå, som nämnt ovan så är tollaren också en sån 😊
Min erfarenhet är att "tung" labrador snarare är en omskrivning för fet. Labbar ska inte vara tjocka och de där korvarna som lufsar runt i utställningsringen gör mig alltid jätteupprörd :rage:

Det går jättebra att hålla en labrador slank, det handlar om att kontrollera mängden mat och motion.
 
Min erfarenhet är att "tung" labrador snarare är en omskrivning för fet. Labbar ska inte vara tjocka och de där korvarna som lufsar runt i utställningsringen gör mig alltid jätteupprörd :rage:

Det går jättebra att hålla en labrador slank, det handlar om att kontrollera mängden mat och motion.

Jaaa, jag förstår att det verkar vara en klyfta inom rasen där, mellan jakt och utställning. Jag har nog inte träffat så många jaktavlade labradorer, så för mig har det lätt blivit intrycket jag fått 🤔 Inte nödvändigtvis överfeta men tunga och stabbiga. Dock är det såklart en fråga om motion och mat som du säger.
 
Jaaa, jag förstår att det verkar vara en klyfta inom rasen där, mellan jakt och utställning. Jag har nog inte träffat så många jaktavlade labradorer, så för mig har det lätt blivit intrycket jag fått 🤔 Inte nödvändigtvis överfeta men tunga och stabbiga. Dock är det såklart en fråga om motion och mat som du säger.
Tyvärr brukar de feta och stabbiga labbarna premieras i utställningsringen framför smäckrare varianter.

En vanlig labbe som inte ställs ut och som hålls med normal kost och motion är inte jättemycket större än vad en jaktlabbe är. Framförallt är den inte tjock.
 
Tollaren har jag kikat på en del, på många sätt en favorit! Just en retriever men lite mindre och lite "seriösare". Är väl den beskrivningen jag fått av vissa, men samtidigt hört blandat. Vissa beskriver Tollaren som mycket svårare än andra retrievers, nästan inte jämförbar med de andra. Mer krånglig mentalt, men det kanske är knutet till mentalitetsfrågan/rädslor som du nämner?



Tack för tipset! Labradoren tycker jag är mysig ändå, har en vän som har en sån (även om kanske lite tung i kroppen som ras i mina ögon, men hört mycket diskussion om hur en labrador "ska" vara så). Många retrievers som väckt mitt intresse ändå, som nämnt ovan så är tollaren också en sån 😊

Det absolut sista jag skulle kalla min tollartjej är nog ”seriös”. Hon är oerhört flamsig, stojig och sådär härligt clownig :D

Sen är det verkligen skillnad från tollare till tollare, bör nämnas. Finns bra mycket seriösare tollare men de flesta är lite clowniga på ett eller annat sätt. Finns ”seriösa” tollare men som i arbete är hyfsat stabila men inte mer än så. Min tollare som kanske har en del galna grejor för sig har ändå en arbetsmoral och fokus som heter DUGA. Hon är, enligt mig, en bra mycket bättre arbetshund än de flesta andra tollare jag sätt. Men det har nog att göra med att det är rätt gott riv i henne så att säga ;)
 
Och angående mentaliteten. Absolut, finns dåliga tollare mentalt. Men OTROLIGT mycket har hänt de senaste 10 åren på rasen och det känns som
folk inte riktigt fattar det utan tror att allt var som förut. De flesta som säger att tollaren är så dålig mentalt är folk som träffat någon enstaka, om ens det, eller bara hört ryktesvägen. Jag träffar tollare varje vecka och kan snarare säga att deras personligheter(!) är rätt spridda, men de allra flesta är väldigt trevliga mentalt. Sen finns det undantag, som det alltid gör. Det som kan vara störst problem är väl nära till lite stress hos vissa individer, men problemet är på sociala medier ofta överdrivna.
 
Bearded collie? (Kan vara flamsig dock)
Shapendoes?

Båda raserna går även att klippa ner om man inte ska ställa ut.

Vit herdehund? Den är ju dock större än du önskar.

Eller om du verkligen gör ett gediget att arbete att hitta rätt uppfödare, miniature american shepherd?
 
Åh, detta låter ju väldigt spännande :) Tack för all info Skönt att höra att du tror det inte skulle vara några problem med uppfödare! Ja, jag har flera som håller på och jakttränar, även en som jagar aktivt med sina Bretoner. Så lite erfarenhet finns bland släkt och deras kontakter.

Det du beskriver att din kollega/träningskompis kör med sin jaktspringer låter också verkligen som något för mig :D Lär mig gärna mer om jaktträning/apportering liksom, men vill inte endast köra det och är ingen expert på det. Så ja, verkar som en rolig ras (och som du säger, funktionell och smidigt yttre som bonus! :D ). Vet du/din kollega om någon bra uppfödare av just jaktspringers så tar jag gärna emot tips, så jag kan höra mig för mer :) (även om jag redan googlar för fullt! ;))

Sent svar men min kompis hund kommer från Kennel Zetastar :)
 
Bearded collie? (Kan vara flamsig dock)
Shapendoes?

Båda raserna går även att klippa ner om man inte ska ställa ut.

Vit herdehund? Den är ju dock större än du önskar.

Eller om du verkligen gör ett gediget att arbete att hitta rätt uppfödare, miniature american shepherd?
Tack för tipsen! :D Har en släkting med Bearded Collie och tycker de verkar väldigt härliga. Är ju lite avskrämd av pälsen, men får väl fundera på möjligheten att hålla dem nedklippta 🤔 Lite samma sak med Shapendoes.

Vit Herdehund har jag kikat också på förut, men storleken är tyvärr ett minus. Egentligen gillar jag större hundar, men i min nuvarande livssituation så är det mer praktiskt med något nättare. Men annars är den en potentiell kandidat. MAS:en verkar å andra sidan lite liten, och som du säger behöver man vara noga med uppfödare/mentaliteten vad jag förstått.
Men ja, tack för alla tips! 😊
 
Vet att tråden är gammal, men ville tacka alla som svarat i den här tråden och tänkte att det hade varit kul att kunna komma med en rolig uppdatering! ☺️
Det var väldigt hjälpsamt med alla era tips, det gav mig verkligen riktning i hundras-tänkandet och öppnade upp ögonen för vissa raser som jag innan hade tänkt bort.
Och ja, det blev tillslut en Tollare! 😄 Det tog lite över ett år efter att jag gjorde tråden, funderade och kikade runt en del innan jag bestämde mig, men fick en tikvalp i höstas som nu är 8 månader gammal. Och det har verkligen blivit en "perfect match"! Intresset för hundträning har bara blivit mer intensivt (om det var möjligt) och det känns som det blev helt rätt. Hon är lättlärd, kontaktsökande, orädd och såklart väldigt busig 🥰 Såklart man fått lite gråa hår, men är imponerad av henne varje dag!
Innan valpen kom hade jag också hunnit flytta tillbaka till landet där jag växte upp, så även om det varit mest skoj och bus nu, så har vi också haft möjlighet att nu kunna prova på lite annat för att "hitta vår grej"! Hon älskar att arbeta med näsan och vi har utöver godisletande hemma lagt motivationsspår med godis och provat på sök efter folk ute i skogen. Jaktträning/tolling ska vi också fortsätta prova, men jag känner också att det är troligt att vi hamnar i sök och spår träsket, då både hund och matte har fastnat lite extra för det hittills 😄 Rapport är också något vi är sugna på, då hon är lite av en bulldozer den här lilla hunden.
Så ännu en gång, tack sååå mycket för alla tips! 😊
 
Vet att tråden är gammal, men ville tacka alla som svarat i den här tråden och tänkte att det hade varit kul att kunna komma med en rolig uppdatering! ☺️
Det var väldigt hjälpsamt med alla era tips, det gav mig verkligen riktning i hundras-tänkandet och öppnade upp ögonen för vissa raser som jag innan hade tänkt bort.
Och ja, det blev tillslut en Tollare! 😄 Det tog lite över ett år efter att jag gjorde tråden, funderade och kikade runt en del innan jag bestämde mig, men fick en tikvalp i höstas som nu är 8 månader gammal. Och det har verkligen blivit en "perfect match"! Intresset för hundträning har bara blivit mer intensivt (om det var möjligt) och det känns som det blev helt rätt. Hon är lättlärd, kontaktsökande, orädd och såklart väldigt busig 🥰 Såklart man fått lite gråa hår, men är imponerad av henne varje dag!
Innan valpen kom hade jag också hunnit flytta tillbaka till landet där jag växte upp, så även om det varit mest skoj och bus nu, så har vi också haft möjlighet att nu kunna prova på lite annat för att "hitta vår grej"! Hon älskar att arbeta med näsan och vi har utöver godisletande hemma lagt motivationsspår med godis och provat på sök efter folk ute i skogen. Jaktträning/tolling ska vi också fortsätta prova, men jag känner också att det är troligt att vi hamnar i sök och spår träsket, då både hund och matte har fastnat lite extra för det hittills 😄 Rapport är också något vi är sugna på, då hon är lite av en bulldozer den här lilla hunden.
Så ännu en gång, tack sååå mycket för alla tips! 😊

Så himla roligt att det blev så bra!
Tänkte Tollare när jag läste tråden 😁
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 780
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 587
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp