Rasvalstråd (Utbruten från Hunduppdateringstråden del 19)

Pudel låter absolut som något att kolla närmre på!
Jag tilltalas i.o.f. inte alls av utseendet, men kommer att bortse från hur hunden ser ut för jag vet att jag kommer att tycka att den är världens finaste ändå :) Så rent utseendemässigt spelar det ingen roll hur rasen ser ut (sålänge det inte är en trubbnos).
Fördelen med pudel är ju att det går attt variera utseendet rätt mycket beroende på frisyr och om en ställer ut eller ej. Samt att dom kommer i olika storlekar :D (jag tycker helt klippta pudlar är supersnygga, men det tog några år att fatta eftersom jag mest sett lejon-friserade)

Dessutom är det ju en himla bra inställning att inte gå efter utseende :)

Funderar också på om typ schapendoes eller pumi skulle kunna vara värda att kika lite på också? Det är ju inga hundar en apporterar med men i övrigt tror jag dom kan passa :)
 
Fördelen med pudel är ju att det går attt variera utseendet rätt mycket beroende på frisyr och om en ställer ut eller ej. Samt att dom kommer i olika storlekar :D (jag tycker helt klippta pudlar är supersnygga, men det tog några år att fatta eftersom jag mest sett lejon-friserade)

Dessutom är det ju en himla bra inställning att inte gå efter utseende :)

Funderar också på om typ schapendoes eller pumi skulle kunna vara värda att kika lite på också? Det är ju inga hundar en apporterar med men i övrigt tror jag dom kan passa :)

Jag har ju länge varit "anti-pudel", men så har jag sett många fräsiga pudlar på agilityplanen med andra klippningar än de man ser i utställningsringen och idag är utseendet inget som "stör" mig :)

Känns som att Schapendoes kräver mer pälsvård än jag tänkt mig, men man kanske luras av mängden päls?
Pumi är även det en ras jag ska kolla mer på! Har man en spets är kanske inte skallen så jobbiga :laugh:

Apportering är inget krav från min sida att hunden ska fungera till, utan det är mer något jag kan tänka mig att testa för hundens skull om valet föll på en sådan rastyp - så att de inte är apporterande raser gör absolut inget!
 
Jag har två flattar, båda hanar som väger 37 kg vardera, alltså ganska stora. Jag själv väger 63 men tycker inte att det är speciellt jobbigt med att de tillsammans väger mer än jag. Hälsoläget kunde ju rent generellt vara bättre men jag har trots det svårt att tänka mig någon annan ras.
 
Jag har två flattar, båda hanar som väger 37 kg vardera, alltså ganska stora. Jag själv väger 63 men tycker inte att det är speciellt jobbigt med att de tillsammans väger mer än jag. Hälsoläget kunde ju rent generellt vara bättre men jag har trots det svårt att tänka mig någon annan ras.

Jag tycker att det är en väldigt trevlig ras och förstår helt och hållet att du inte kan tänka dig något annat!
Jag har ju dock lite svårt för just hälsoläget. Då jag lätt blir orolig över saker och ting är jag rädd att jag skulle leta efter knölar och liknande "hela tiden". Samtidigt så kanske det är värt att ha en lite kortare men helt underbar tid tillsammans istället för en massa år där det inte stämmer till 100%... Svårt det där.
 
Eftersom att jag nu råkar ha en egen rasvalstråd (:D) kan jag väl lika bra utnyttja det och se om det finns någon mer ras som kanske kan passa :)

Det jag jag söker i nästa hund: Följsamhet och arbetsvilja i kombination med minimalt med skärpa. Ser även gärna att hunden generellt inte har så lätt att stressa upp sig (är väl kanske främst en träningsfråga dock?).
Tycker att det är ganska roligt att pyssla med pälsvård, men gör det inte gärna mer än 1-2 ggr/vecka.
Som jag nämnt tidigare så vill jag inte ha en allt för stor hund, gärna inte större än 20 kg (men kan såklart tumma lite på det om jag känner att rasen i övrigt passar mig).

Det jag vill göra med hunden (förutom "basic" saker, typ långpromenader m.m.): Viltspår (1-2 ggr/vecka) och rallylydnad/agility/tävlingslydnad (3-4 dagar/vecka). I min träning så tycker jag att det är roligt att ha ett mål (t.ex. att tävla), så går gärna kurser för att utvecklas och komma framåt.
Är också lite utställningsintresserad (med betoning på lite = det är inte något jag prioriterar).

Är nyfiken på apportering, men det är inte något som jag skaffar hunden för att göra utan mer någon som jag kan tänka mig att testa på (fast vem vet, jag kanske fastnar för det?) om valet skulle landa på en retriever eller spaniel - jag gissar att man förstår skillnaden.


Sååå.... Finns det någon mer ras än de som nämnts som skulle kunna vara något för mig?

Finns det nå Pumi-människor här som skulle kunna tänka sig att berätta lite om rasen/sin hund? Fördelar/nackdelar? Hur är pälsvården? Hur är den att träna? Finns problem med könsaggressivitet? Passar den in på mina önskemål? O.s.v.
 
Hallå där 😁 Läser mer eller mindre varje dag, har dock missat pumifrågan 😜
Pumi ja, det är en riktigt rolig hund! Man ska inte missta sig på att den är ullig, gullig och krullig, den är en arbetande hund.
Vi har två tikar, båda tävlar agility i klass tre med maken (jag är på tok för långsam) och jag har tävlat lite rallylydnad och lydnad. Särskilt den äldre är en riktig arbetsmyra, men den yngre har nog bara tagit lite längre tid på sig.
De är lättlärda, träningsvilliga och allsidiga. Kan vara lite reserverade, särskilt vår äldsta har ganska liten ”flock” som hon gillar. Den yngre är tillgängligare.
Skall - ja, i upphetsat läge kan de ha ett riktigt gällt skall, men iaf våra skäller inte i tid och otid. Inne, i vila, är de lugna och ligger mest i soffan. Vissa skäller mer, men jag upplever att det går att träna.
Pälsen - våra hålls relativt kortklippta, men ändå med den typiska pumilooken. En del klipper ner helt med maskin, men det tycker jag är lite synd. Klipper vi inte så ser de ut som utegångsfår 🤣 Man klipper med sax, ca var tredje, fjärde vecka. Kammar ut pälsen om de får tovor, det rekommenderas en gång i veckan, men här blir nog mest punktinsatser i soffan på kvällen.
Tikar upplever jag som lite mjukare än hanarna, som kan vara lite vassare. Men så är det väl i de flesta raser.
Största problemet med rasen är att när man väl har en vill man ha fler! Många vi känner har tre-fyra stycken 😍
Nu blir det så långt, fråga mer @Streckgubbe så ska jag försöka svara!
Förresten har jag också ändrat mig till viss del om pudel, ser många trevliga i agilityn!
 
Pumigäng! (Utom lilla schnauzern som också får vara med på bild!)
 

Bifogade filer

  • 4A981D04-692E-4152-A5B4-FABAE3A98A15.jpeg
    4A981D04-692E-4152-A5B4-FABAE3A98A15.jpeg
    432,1 KB · Visningar: 32
Senast ändrad:
Hallå där 😁 Läser mer eller mindre varje dag, har dock missat pumifrågan 😜
Pumi ja, det är en riktigt rolig hund! Man ska inte missta sig på att den är ullig, gullig och krullig, den är en arbetande hund.
Vi har två tikar, båda tävlar agility i klass tre med maken (jag är på tok för långsam) och jag har tävlat lite rallylydnad och lydnad. Särskilt den äldre är en riktig arbetsmyra, men den yngre har nog bara tagit lite längre tid på sig.
De är lättlärda, träningsvilliga och allsidiga. Kan vara lite reserverade, särskilt vår äldsta har ganska liten ”flock” som hon gillar. Den yngre är tillgängligare.
Skall - ja, i upphetsat läge kan de ha ett riktigt gällt skall, men iaf våra skäller inte i tid och otid. Inne, i vila, är de lugna och ligger mest i soffan. Vissa skäller mer, men jag upplever att det går att träna.
Pälsen - våra hålls relativt kortklippta, men ändå med den typiska pumilooken. En del klipper ner helt med maskin, men det tycker jag är lite synd. Klipper vi inte så ser de ut som utegångsfår 🤣 Man klipper med sax, ca var tredje, fjärde vecka. Kammar ut pälsen om de får tovor, det rekommenderas en gång i veckan, men här blir nog mest punktinsatser i soffan på kvällen.
Tikar upplever jag som lite mjukare än hanarna, som kan vara lite vassare. Men så är det väl i de flesta raser.
Största problemet med rasen är att när man väl har en vill man ha fler! Många vi känner har tre-fyra stycken 😍
Nu blir det så långt, fråga mer @Streckgubbe så ska jag försöka svara!
Förresten har jag också ändrat mig till viss del om pudel, ser många trevliga i agilityn!

Tusen tack för ditt svar! :up: Jag ska fundera lite på vad mer jag kan tänkas vilja veta, så kanske jag slänger iväg ett meddelande till dig under kvällen eller morgondagen - om det är okej?
Av det du skrivit hittills tycker jag rasen låter väldigt intressant :love:
 
Tusen tack för ditt svar! :up: Jag ska fundera lite på vad mer jag kan tänkas vilja veta, så kanske jag slänger iväg ett meddelande till dig under kvällen eller morgondagen - om det är okej?
Av det du skrivit hittills tycker jag rasen låter väldigt intressant :love:
Fråga på! I vårt lilla samhälle bor 12 pumi, så jag träffat en del regelbundet 😊
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 359
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 683
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 675
Senast: Migo
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 587
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp