Råttbebis eller mus? (BILD)

Två stycken (tidigare tre men en togs bort i höstas), men mest en som jagar. Det är dock ganska få katter som går på fullvuxna råttor. De tar rätt många mindre men det blir ju ändå som att pissa i Nilen med tanke på förökningstakten. Dessutom är råttor mer svårfångade för en katt än möss med iom att råttorna är skyggare och rör sig efter väggarna, och de har ju även gott om gömställen.

Så katterna är helt klart i underläge
Jag tänker att katterna borde ha en avskräckande effekt bara genom att finnas där. Det är i alla fall så min katt verkar fungera. Men funkar det inte så är det ju trist. Min katt tar ekorrar - till min förfäran - så han skulle nog ge sig på en råtta också... 🤪
 
Jag tänker att katterna borde ha en avskräckande effekt bara genom att finnas där. Det är i alla fall så min katt verkar fungera. Men funkar det inte så är det ju trist. Min katt tar ekorrar - till min förfäran - så han skulle nog ge sig på en råtta också... 🤪
Aha, nej ingen avskräckande effekt. Dock har jag aldrig märkt någon sån effekt - vet hur jag när jag bodde i hus förundrades över hur korkade mössen var som bara "här ska jag kolla läget" när det bodde tre katter där.

Råttor kan vara rätt jävla elaka. Det är inte storleken som avskräcker. Sen vet jag inte exakt vad som gör att vissa katter tar råttor och andra inte. Men som sagt de kan vara rejält elaka
 
Aha, nej ingen avskräckande effekt. Dock har jag aldrig märkt någon sån effekt - vet hur jag när jag bodde i hus förundrades över hur korkade mössen var som bara "här ska jag kolla läget" när det bodde tre katter där.

Råttor kan vara rätt jävla elaka. Det är inte storleken som avskräcker. Sen vet jag inte exakt vad som gör att vissa katter tar råttor och andra inte. Men som sagt de kan vara rejält elaka
Jag ser det mer som att de har en stark överlevnadsinstinkt parat med kännedom om sina egna förmågor. Elak känns som ett konstigt ord i sammanhanget.

Har som tur är sluppit råttor än men vissa år är det mycket möss som katterna håller efter (och på oåtkomliga ställen får fällor göra jobbet).
 
Två stycken (tidigare tre men en togs bort i höstas), men mest en som jagar. Det är dock ganska få katter som går på fullvuxna råttor. De tar rätt många mindre men det blir ju ändå som att pissa i Nilen med tanke på förökningstakten. Dessutom är råttor mer svårfångade för en katt än möss med iom att råttorna är skyggare och rör sig efter väggarna, och de har ju även gott om gömställen.

Så katterna är helt klart i underläge

Ni skulle behöva några råtthundar... kanske några Bukefalister med lämpliga hundar skulle göra ett besök? :D
 
Jag ser det mer som att de har en stark överlevnadsinstinkt parat med kännedom om sina egna förmågor. Elak känns som ett konstigt ord i sammanhanget.

Har som tur är sluppit råttor än men vissa år är det mycket möss som katterna håller efter (och på oåtkomliga ställen får fällor göra jobbet).

Elak är ett ganska enkelt ord för att förklara, det fanns ingen värdering i det. Men absolut, de är ju inte elaka i meningen onda.
 
Jag tänker att katterna borde ha en avskräckande effekt bara genom att finnas där. Det är i alla fall så min katt verkar fungera. Men funkar det inte så är det ju trist. Min katt tar ekorrar - till min förfäran - så han skulle nog ge sig på en råtta också... 🤪

Råttor bits och försvarar sig, rejält. Mina hundar jagar fullvuxna råttor och det är mer regel än undantag att de får bett i läppar och tunga t ex, eller varhelst råttan kommer åt. Kan se ut som ett riktigt blodbad. För hundarna är det bara triggande, men mina katter tar endast möss och ungråttor.
 
Ni skulle behöva några råtthundar... kanske några Bukefalister med lämpliga hundar skulle göra ett besök? :D

Haken är väl hur råtthundarna ska hinna på råttorna sas. De är ju rätt skygga, håller sig nära väggar och flyktvägar osv. Och de har ju massor med hål och grejer att fly in i. Så råtthund plus iller kanske, så de drevs ut ur sina boställen och gångar osv.

Jag har box precis vid en rått-autostrada, de har en transportväg där och dessutom dricker de vatten där. Så jag ser ju råttor ganska ofta. De i andra änden av stallet däremot kanske sett det en gång. För när de är framme vid autostradan har råttorna smitit. Är råttor i foderrummen med. Där har jag bara sett spåren, men aldrig en levande råtta. Antagligen för att de hör på lång väg när man kommer och flyr in i sina gångar igen?

Så det borde väl bli samma problem med en hund?

Ett stall är ju tyvärr lite som pensionat Paradiset för råttor när de väl flyttat in. Gott om gömställen, gott om resurser, inte bra gott om foder utan närmast en buffe av delikatesser.
 
Här är ett inslag från SVT om specialtränade hundar mot råttor i Malmö. Som det framgår i klippet används hundarna för att pinpointa var råttorna finns vilket underlättar andra åtgärder. Rasen (cocker spaniel) är verkligen inte avlad för att döda småvilt (att döda är normalt ett fel) så jag antar att det är deras sökförmåga och snabbhet som är grund till valet.

Jag hade på 90-talet katter som - tydligen - kom från en riktig jägarstam. De fångade fladdermöss (som jag försökte rädda) och gud vet vad (vesslor, minns jag plötsligt!). En av dem blev stallkatt. Vi hade råttor i stallet och jag ville inte riktigt lämna en tremånaders kattunge där så han åkte med mig fram och tillbaka varje dag. Han var lite hundartad i beteendet, så när jag ropade kom han glatt springande och hoppade in i bilen. Sen satt han i passagerarsätet och spanade. (Detta var långt innan lasten skulle säkras. :angel1: ) Så höll jag på i 5-6 veckor. En dag, när jag kom tillbaka från en ridtur, kom stallägaren och sa att katten nog kunde bo i stallet fortsättningsvis. Han hade hittat vägen upp på logen och där tydligen drabbat samman med råttorna. Resultat - två döda råttor. Katten överlistade dem. Han satt på en bjälke, väntade och störtdök sedan ner på råttan. En 4-5 månaders kattunge! Ingen aning om detta var vuxna råttor. Men två månader senare hade råttorna flyttat. Vår andre stallkatt ägnade mesta delen av tiden åt att slöa i sadelkammaren och käka. Men när den lille kom blev det skillnad på gnagarbeståndet. "Rätt" katt kan definitivt ha avskräckande effekt och så även hundar. Men för att avskräckningsmetoden ska funka krävs det nog att de finns i stallet kontinuerligt.

Tyvärr räcker det inte att leta katt bland de som kommer från starka jägarstammar. Den siste jag hade i ovan nämnda familj hängde med till ca 2020. Han kunde inte under hela sitt liv fånga något levande. Helt hopplös och ganska skönt eftersom jag då flyttat från landet till stan där det är att föredra med katt som inte jagar.

Men om ni ska ha ny katt kan det kanske ändå vara värt att researcha lite och se om det går att hitta en från en familj som jagar bra. Superråttkatten ovan var som delvis framgått även en mycket social och kelig katt mot människor. Så att de är av jagande stammar behöver inte vara sämre som sällskap. Än idag påträffas det tyvärr kattkolonier på gårdar/i stallar där katterna i hög grad fått klara sig själva. Jag kan tänka mig att sådana katter kan ha egenskaper som är viktiga för den som vill ha jagande stallkatter.
 
Det är inte aktuellt med flera katter, stallägaren vill inte ha det.

(Det är inte mitt stall, jag är bara inackorderad)

Och var råttorna är syns tydligt. Eller ja delar av var de är - sen exakt hur mycket gångar och bon de har vet man ju inte. Men det är inte svårt lokalisera var de tar sig in/ut i väggar, mellan lokaler mm. Därav min dröm om att skicka in illrar typ 🙃
 
Det är inte aktuellt med flera katter, stallägaren vill inte ha det.

(Det är inte mitt stall, jag är bara inackorderad)

Och var råttorna är syns tydligt. Eller ja delar av var de är - sen exakt hur mycket gångar och bon de har vet man ju inte. Men det är inte svårt lokalisera var de tar sig in/ut i väggar, mellan lokaler mm. Därav min dröm om att skicka in illrar typ 🙃
Du får annonsera efter någon som har en tamiller?
 
Det är inte aktuellt med flera katter, stallägaren vill inte ha det.

(Det är inte mitt stall, jag är bara inackorderad)

Och var råttorna är syns tydligt. Eller ja delar av var de är - sen exakt hur mycket gångar och bon de har vet man ju inte. Men det är inte svårt lokalisera var de tar sig in/ut i väggar, mellan lokaler mm. Därav min dröm om att skicka in illrar typ 🙃
De går inte att lägga ut gift ? Vet att många ogillar sånt starkt men ibland känns det som enda utvägen
 
De går inte att lägga ut gift ? Vet att många ogillar sånt starkt men ibland känns det som enda utvägen
Jag tror ju det är enda sättet att komma tillrätta med dem. Det som först sas var att det inte gick förrän snön var borta. Sen att man inte får lägga ut potent gift utan det man får använda är svagt och dödar inte så bra. Det ska vara påfyllt gift i stationerna utomhus men det är skräp och vatten i de stationer jag sett så det verkar inte stämma.

Och absolut att reglerna är mycket hårdare nu än förr. Men professionella firmor får använda gift om det krävs. Det sägs dock vara en sådan firma som sagt ovanstående, och som rekommenderat fällorna mm. Så jag vet inte, det känns inte så professionellt... (Det är inget fel på fällorna men de står på lite aviga ställen och är väldigt få, och råttorna undviker dem numera)
 
De går inte att lägga ut gift ? Vet att många ogillar sånt starkt men ibland känns det som enda utvägen

Grannen fick häromåret en giftpåverkad katt som kom till deras gårdsplan. Det var en traumatiska upplevelse. Tycker det är skit rent ut sagt med tanke på andra djur som riskerar påverkas. Om slagfällor inte funkar kommer inte heller gift att göra det, de lär sig som sagt mycket fort.
 
Jag tror ju det är enda sättet att komma tillrätta med dem. Det som först sas var att det inte gick förrän snön var borta. Sen att man inte får lägga ut potent gift utan det man får använda är svagt och dödar inte så bra. Det ska vara påfyllt gift i stationerna utomhus men det är skräp och vatten i de stationer jag sett så det verkar inte stämma.

Och absolut att reglerna är mycket hårdare nu än förr. Men professionella firmor får använda gift om det krävs. Det sägs dock vara en sådan firma som sagt ovanstående, och som rekommenderat fällorna mm. Så jag vet inte, det känns inte så professionellt... (Det är inget fel på fällorna men de står på lite aviga ställen och är väldigt få, och råttorna undviker dem numera)
Var ju några år sedan som jag arbetade som skadedjurstekniker (jo de heter så 😁) men utomhusstationer måste ju fyllas på oxå.. och råttor brukar inte va speciellt dugna att gå in i sådana alls.
På min tid fanns ett pulver som man hade ner i nån gång där man sett råttor. Eftersom råttor är superrenliga så tvättar dom sig ofta så pulvret som dom springer igenom fastnar på kroppen å sen slickar råttorna i sig det.

På den tiden ingick sanering i försäkringen.
 
Var ju några år sedan som jag arbetade som skadedjurstekniker (jo de heter så 😁) men utomhusstationer måste ju fyllas på oxå.. och råttor brukar inte va speciellt dugna att gå in i sådana alls.
På min tid fanns ett pulver som man hade ner i nån gång där man sett råttor. Eftersom råttor är superrenliga så tvättar dom sig ofta så pulvret som dom springer igenom fastnar på kroppen å sen slickar råttorna i sig det.

På den tiden ingick sanering i försäkringen.
Ja precis, men stationerna känns just inte påfyllda sen vilket år de ni användes. Dvs inte påfyllda nu. Men oklart om de sas inte förstår att de är tomma nu eller förstått det som att de nyss är påfyllda

Stallägaren ska ha avtal med en av de stora firmorna, som ska vara den som sköter det hela. Det är det som känns så konstigt om man googlar och läser vad som står om råttbekämpning

Jag är rädd de ska gnaga på ledningar och orsaka brand..
 
Ja precis, men stationerna känns just inte påfyllda sen vilket år de ni användes. Dvs inte påfyllda nu. Men oklart om de sas inte förstår att de är tomma nu eller förstått det som att de nyss är påfyllda

Stallägaren ska ha avtal med en av de stora firmorna, som ska vara den som sköter det hela. Det är det som känns så konstigt om man googlar och läser vad som står om råttbekämpning

Jag är rädd de ska gnaga på ledningar och orsaka brand..

Så länge ledningar är gjorda utefter gällande krav är nog risken liten. Kraven är ju bland annat formade efter eventuella skadedjur.
 
Grannen fick häromåret en giftpåverkad katt som kom till deras gårdsplan. Det var en traumatiska upplevelse. Tycker det är skit rent ut sagt med tanke på andra djur som riskerar påverkas. Om slagfällor inte funkar kommer inte heller gift att göra det, de lär sig som sagt mycket fort.
Jo gift är skit och sista utvägen. Men vad är alternativen? Är ju det som är problemet.

Möss är jag extremt anti att använda gift på just för katter mfl äter dem. Råttor dels äts mindre och dels orsakar så mycket mer skada. Men jag vill egentligen inte att råttorna ska plågas ihjäl av gift heller. I en idealisk värld ska även de dö snabbt och smärtfritt. Men hur?

Det finns ju elfällor och liknande men det verkar vara samma besvär där med det att de är så neofoba så de undviker de med?
 
Så länge ledningar är gjorda utefter gällande krav är nog risken liten. Kraven är ju bland annat formade efter eventuella skadedjur.
Det är en gammal byggnad, så frågan är väl vilka krav som gällde. Men bra om det är låg risk - för det är ju annars det man läser överallt. Risken för brand.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 114
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 292
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 529
Senast: Buongusto
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp