Bukefalos 28 år!

Resa bort med brukare,vad gäller?

Ja fast en del assistenter får ju betalt när dom är ut och äter tillsammans med sin brukare, assistent kassa. Sen är måltider utöver det när man är på resa som man själv inte valt en annan sak.
 
Restid kan ju vara en sak, ofta betald med halva normala timlönen i många avtal. OM man inte är i tjänst vid tillfället, vill säga.

Självklart ska man begära betalt för den tid man arbetar. Finns det avtal med FK som säger att man inte FÅR arbeta så, är det ju arbetsgivarens problem och skydlighet.
 
Nu förstår jag inte hur du menar? Man äter väl bara en lunch, middag, frukost etc? Betalar man den själv, går det på traktamente. Betalar någon annan, dras det från ett ev. traktamente.
 
Alltså, jag har ett flertal gånger jobbat mer än 12h utan att det har varit krångel med FK. Så länge det inte är regelbundet och normalt schema så brukar det inte vara ett problem enligt förra chefen.
 
Nej jag vet inte heller om jag förstår riktigt.
Men vi åt inte alla våra måltider tillsammans med brukaren. Enligt andra vi pratade med så skulle vi då egentligen haft traktamente för de måltider vi åt utanför arbetstid, samt en assistentkassa för de måltider vi åt med brukaren plus andra utlägg tex resor och inträden dit brukaren ville gå.
 
Så länge det inte är mer än 40 timmar/vecka alt. överskrider reglerna för övertid så kan man göra undantag från dygnsvilan. Men det ska ju inte ske strukturerat och schemalagt. Även om det ofta görs i branschen, t ex dygnspass med för lite dygnsvila.
 
Nu har jag inte jobbat inom vården, så jag är inte insatt i vilka avtal man brukar ha där. Däremot har jag jobbat med personal- och lönefrågor inom andra branscher i många år, så Skatteverkets regler kan jag. :D

Ett traktamente är tänkt att det ska täcka dina merkostnader för mat och fika när du är på resa i tjänsten. OBS! Merkostnader... För mat är man ju tvungen att äta hemma oxå, men eftersom man kanske inte kan äta lika billigt borta, så får man en liten, skattefri hjälp till detta. Om man inte bekostar alla måltider själv, så görs avdrag för de måltider som någon annan har betalt (representation el tex hotellfrukost). Ett skattefritt traktamente är 220:- och avdrag för frukost görs med 44:-, avdrag för lunch el middag görs m 77:-/måltid. Har man alla måltider betalda, ska det alltså dras av 198:-. Kvar blir 22:- till en fika (wow...:p). Dessutom är det så att man ska påföras en kostförmån för de måltider som arbetsgivaren står för, denna förmån uppgår till 42:- för frukost och 84:- för lunch el middag. Representation, hotellfrukostar och mat, som ingår i priset på biljetten, på allmänna kommunikationsmedel förmånsbeskattas ej.

Arbetsgivaren kan välja att betala ut mer än 220:- i traktamente, men det som är över det beloppet måste man skatta för.
 
Det verkar vara lite olika. Vi var på resa nu i juni och vi skulle bara få betalt för ca 50 timmar på fem dagar men vi fick jobba mycket mer än så och lyckades få betalt för de 75 timmar vi verkligen jobbade. Däremot skulle vi aldrig fått betalt dygnet runt även om vi i princip hade jour på nätterna, de få timmar vi faktiskt fick sova.Något traktamente fick vi inte utan endast pengar för mat. Däremot sa andra assister som vi pratade med på resat att vi borde fått betalt dygnet runt, traktamente plus mat pengar.
Så jag vet inte.

Vi har vaken natt hos oss så en av oss var tvungen o vara vaken oavsett
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 132
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 606
Senast: Freyja_bus
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp