Bukefalos 28 år!

Resa med barn

Sv: Resa med barn

Tids nog vill barnen gå på Louvren med mig och faktiskt ha behållning utav det!

Jag har ju paddlat fors en del (vilket inte är helt barnvänligt, speciellt inte i vårflod).

Jag skrev väl att saker går långsammare och man tillbringar lite mer tid i parker och på lekplatser. (Eller stränder.)

Nu var det länge sedan jag var på Louvren, men sist jag var där hade jag en fyraåring i sällskap. Det fungerade utmärkt, fyraåringen skrattade sig igenom Picasso och impressionisterna tack vare min livfulla pedagogik. Och minns fortfarande det hela, nu som vuxen. :D

Forsränning låter inte som något att ta med barn på, men jag tar heller inte med barn i stallet om det går att undvika. Det betyder att jag även i Kina skulle undvika forsränning och stall, men jag skulle inte undvika hela landet. Jag undviker ju heller inte Sverige, trots den rika förekomsten av både vattendrag och hästar.
 
Sv: Resa med barn

Jag tänker mest på det praktiska under själva resan. Det låter ju på TS som om hon ska resa ensam med battingen - och så lång flygresa (inkl byten) kan jag inte föreställa mig hur man klarar på egen hand med ett barn!

Bara sånt som att äta eller gå på toaletten ombord blir ju jättekomplicerat om man ska hantera barnet samtidigt. Ett barn kräver dessutom ett rejält handbagage att hålla ordning på. (Blöjor, flaskor, mat, underhållning, ombyte kläder osv).

Så jag kan tycka, ur det perspektivet, att 1,5 år i princip är sämsta åldern för en lång flygresa med bara en vuxen. Barnet är för litet för att kunna resonera och förhandla med och för stort för att ligga plats i korgen.
 
Sv: Resa med barn

Jag som inte har några barn borde förmodligen vara tyst, men det jag tänker är väl att man måste kunna göra samma saker som hemma.

Brukar man dra med sig barnet överallt hemma borde man kunna göra det någon annanstans.

Jag har en väninna som åkt flera ggr till Thailand med tre barn i varierande ålder. För henne är det inga problem då hon har dem med sig överallt hemma också. Hon har inget val.

Om du gör som du brukar får nog barnet en lika trevlig tid som hemma.

Hoppas du får en trevlig semester! :banana:
 
Sv: Resa med barn

* kl *
Jag får hålla med Petruska och gå mot vinden lite. Jag tror barn i den åldern får ut ungefär lika mycket av en Kinaresa som på en barnanpassad resa till Kanarieöarna. Utflykterna m,m styrs av barnets humör oavsett vart man reser.

Visst, för föräldern kanske det blir lite mer "obekvämt" att resa till Kina än Kanarieöarna. Jag tror dock att om man som vuxen planerar en sådan resa så har man redan kalkylerat med det och anser att fördelarna ändå överväger nackdelarna sas.

Till Ts: Kör i vind :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Resa med barn

Forsränning låter inte som något att ta med barn på, men jag tar heller inte med barn i stallet om det går att undvika. Det betyder att jag även i Kina skulle undvika forsränning och stall, men jag skulle inte undvika hela landet. Jag undviker ju heller inte Sverige, trots den rika förekomsten av både vattendrag och hästar.

Och jag undviker att åka med små barn utan bilbarnstol både utomlands och hemma så det verkar ju rätt individuellt vad den enskilda familjen väljer att avstå.
 
Sv: Resa med barn

Jag tänker mest på det praktiska under själva resan. Det låter ju på TS som om hon ska resa ensam med battingen - och så lång flygresa (inkl byten) kan jag inte föreställa mig hur man klarar på egen hand med ett barn!

Det gjorde min syster med sin 1,5-åring i somras, ensam. I princip samma sträcka, fast åt motsatt håll (eftersom de bor i Kina). Det är klart att det är jobbigt, men livet är jobbigt. Och alternativet framstod väl som sämre, om än mindre jobbigt.

Äta och gå på toaletten är jobbigt hemma när man är ensam med en ettåring, jag minns inte att det var särskilt mycket värre på flygplatser.

Sar! Ja, så är det så klart. Jag menar mest att det gör skillnad om man känner att en resa blir så jobbig för en själv att nöjet går förlorat, eller om man anser att resan är förknippad med risker man inte vill ta.

För min del undviker jag barn i stallet för min egen bekvämlighets skull, och så undviker jag egentligen forsränning helt och hållet av pur skräck. :p
 
Sv: Resa med barn

Äta och gå på toaletten är jobbigt hemma när man är ensam med en ettåring, jag minns inte att det var särskilt mycket värre på flygplatser.

Fast nog är det lättare att gå på toa hemma i alla fall? Där kan man ju ha toadörren öppen och låta barnet tulta omkring in och ut. På flygplats måste man ju ta med barnet in och låsa dörren. Eller måste och måste, jag kanske bara är pryd? ;) Det är ju inget problem med en normal toa i och för sig. Liiiite jobbigare på flygplanet kanske där toan knappt är så stor att man kan vända sig själv om utan att slå i väggen. :D

Äta är väl nästan enklare "borta", då slipper man ju i alla fall laga maten själv. Lite krångligt kan det ju vara att bära en bricka om barnet springer omkring samtidigt och det är mycket folk. Men då kan man ju bara be om hjälp, alternativt först placera barnet vid bordet (fastspänd i stol) och därefter hämta sin bricka.
 
Sv: Resa med barn

För min del undviker jag barn i stallet för min egen bekvämlighets skull, och så undviker jag egentligen forsränning helt och hållet av pur skräck. :p

:D
Jag måste själv säga att jag faktiskt inte förstår hur jag vågade. Måste ha varit i ungdomligt oförstånd...:o:idea:
 
Sv: Resa med barn

Flygplan, inte flygplatser. Det var där jag tyckte att det verkade besvärligt med ätande och toa. Det är tillräckligt besvärligt utan barn:D

Men för all del, även på flygplatser gäller det att hålla tungan rätt i munnen. Med tanke på hur utsatta de är för ficktjuvar så håller jag alltid järnkoll på mina pinaler där. Att dessutom ha koll på en 1,5 åring som kutar omkring skulle kräva en hel del.
 
Sv: Resa med barn

Men för all del, även på flygplatser gäller det att hålla tungan rätt i munnen. Med tanke på hur utsatta de är för ficktjuvar så håller jag alltid järnkoll på mina pinaler där. Att dessutom ha koll på en 1,5 åring som kutar omkring skulle kräva en hel del.
Samma sak som i Gamla Stan i Sthlm ungefär.

Om det är någonstans man får hjälp som ensam mamma med barn är det nog på flygplatser. Folk blir så rörda av den 'stackars ensamma mamman' att alla vill hjälpa till och vara gentlemän (eller gentlekvinnor :p).
 
Sv: Resa med barn

Flygplan, inte flygplatser. Det var där jag tyckte att det verkade besvärligt med ätande och toa. Det är tillräckligt besvärligt utan barn:D

Ja, det är rätt gräsligt. Man flyger ju inte för nöjes skull, utan för att världen är så stor. Men då blir ju frågan bara om man trots allt tycker att det är värt besväret. Jag hade tyckt det, om jag hade haft evis förutsättningar nästa sommar. (Efter att ha kollat in Hainan på nätet, tror jag också att blöjproblemet är löst. Jag äter upp min hatt om det inte går att få tag i blöjor där.)

Trots allt är det ju även för en flitig resenär, rätt lite tid av den totala livstiden som man tillbringar tillsammans med ettåringar på flygplanstoaletter. Det verkar lite konstigt att låta de få minuterna omöjliggöra sådant som att besöka vänner i Kina (när man bor i Sverige), eller familjen i Sverige (när man bor i Kina).
 
Sv: Resa med barn

I all hast eftersom jag är ute på språng:
Jag skulle definitivt åka med till Kina med min 5-åring så det är inte "resa med barn till Kina" som jag ser som problemet. Henne kan man förbereda och hon kan roas längre stunder av böcker, filmer och pyssel. Det är åldern på barnet i relation till den typ av resa som det åtminstone inledningsvis verkade som TS föreställde sig som jag tycker verkar väl optimistisk.
 
Sv: Resa med barn

* kl *
Jag får hålla med Petruska och gå mot vinden lite. Jag tror barn i den åldern får ut ungefär lika mycket av en Kinaresa som på en barnanpassad resa till Kanarieöarna. Utflykterna m,m styrs av barnets humör oavsett vart man reser.

Visst, för föräldern kanske det blir lite mer "obekvämt" att resa till Kina än Kanarieöarna. Jag tror dock att om man som vuxen planerar en sådan resa så har man redan kalkylerat med det och anser att fördelarna ändå överväger nackdelarna sas.

Till Ts: Kör i vind :-)

Jag håller med, jag (och mina syskon) är uppväxta ungefär som jag föreställer mig att petruskas son är. Vi har släpats med på allt från musikfestivaler till oroshärdar och jag hade sett mer dammiga antikaffärer,historiska stenar och museum när jag var 15 än vad genomsnittssvensson nog gör under ett liv.
Visst hade vi behållning av saker och ting. Om inte annat så vet jag att jag kan sitta ett dygn eller två i en bil med enbart kiss och matpaus emellanåt...:angel: Skämt åt sido, det är berikande att resa. Lillebror minns inte kanske så mycket av sina månader i Turkiet nu, mest sköldpaddan vi fångade i hans potta, men när han var där så hade han jättekul...

Jag skulle göra likadant om jag hade barn;) (om inte annat för att ta igen allt resande jag missat mellan 15-30!)
Bilbarnstol borde kunna skickas som bagage! (Ta med lite extra spännband)

Det som talar emot ts är dock det faktum att hon inte rest något med barnet tidigare. Då kanske det kan bli väl mastigt att ge sig ut på en sådan tripp utan att ha övningskånkat barnet runt på knökfulla bussar och vant den vid att bäddas ned på främmande platser med liv runt omkring.

Så mitt råd är att övningsresa lite först! Ta med barnet till en lagom stökig nyårsfest och sov över. Missa middagsvilan och skrumpa runt i ett par olika bussar i rusningstrafiken och häcka ett par timmar i bastuträsk tågstation och försök fördriva tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Resa med barn

Alltså, att vi inte rest innebär ju inte att hon inte varit medkånkad på olika sätt och vis. Jag är ensamstående och har inte haft lyxen att kunna lämna henne med nån annan, så hon har varit med på en massa ståhej. Men med bekvämligheten bil då. Förra helgen sov hon i vagnen frampå småtimmarna medan jag dansade loss på stadens punkställe. I somras var vi bland annat på festival. Men vi har inte åkt buss eller tåg, överhuvudtaget och det känns ju dåligt. Ska absolut ta ditt tips på allvar och dessutom göra miljön en tjänst, och passa på att åka mer kollektivtrafik!

Jag är ju van att vara ensam med barnet all annan tid och tror inte att toabesök och ätande på flygplanet är omöjligt, bara lite "trängre". Och så får jag styrketräna flitigt så det inte känns så belastande att bära och kånka på saker. Barnet är av förnöjsam, stillsam typ och även om det kan ändras på ett halvår har jag svårt att se att jag kommer behöva jaga henne i gardinerna på flygplatser.

Tack för alla synpunkter! Jag är nog om möjligt mer peppad på resan nu...
 
Sv: Resa med barn

Många verkar tycka att gå på toaletten på planet kommer att bli den svåra biten. Själv är jag övertygad om att en flygvärdinna kan roa barnet den korta stunden.

Personligen skulle jag inte vilja göra samma resa med min småtting, men det beror bara på att jag är bekväm. Jag tror att det kommer att gå utmärkt för TS.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 353
Fritid Jag har ännu inte haft någon sommarsemester och känner mig nu som en urlakad disktrasa efter en tuff vår med Corona och allt vad det...
2
Svar
26
· Visningar
1 832
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Jag älskar resa och nu med en liten på gång kan jag ändå inte sluta drömma om nya resmål. Jag har ytterst liten erfarenhet av små barn...
Svar
19
· Visningar
1 636
Senast: linlar1
·
Småbarn Jag ska resa med mitt 2,5 månaders barn Norge - Sverige - tur och retur. Det är en sträcka på ca 35 mil (enkel resa) som i regel körs på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 253
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp