Rhinos täcken..

R

Rapid

Jag har sedan tidigare Rhinos stalltäcke med halvhals, jättenöjd. Det har pållan hela vintern (under noll-strecket).

Nu har jag köpt Rhino Wug utetäcke med halvhals och 200 g foder. Vad tror ni, är det lagom för en Stockholmsvinter för min arabdam (skulle helst vilja slippa peta med täcke under täcket)?

Jag är inte själv så hemma på täckesfronten, men har iaf upptäckt att hon inte får bogskav när det är halvhals (tack denna uppfinning!)

/R
 
Om det är lagom eller inte kan ju bara du avgöra. Min ponnydam går utan liksom hennes halvblodskompisar.

Shagyaaraberna har täcken till tänderna men jag har ingen aning om de skulle frysa utan, de har inte prövat...
 
Jag har också beställt just det täcket! Själv har jag ett innetäcke med 200 grams foder och ärligt talat tycker jag inte det är tillräckligt varmt för en KALL vinterdag ute (om det varit utetäcke) men jag hade det inne på henne hela förra vintern, helklippt hbl.
Jag har tänkt ha mitt Rhino 200 gramstäcke som mittemellantäcke. Har ett regntäcke med tunnt fleecefoder och ett riktigt tjockt vintertäcke, är nog minst 300 gram i det gissar jag. Men detta är ju jag och min häst, du måste själv känna efter, känn på hästen under täcket över ryggen varje dag i hagen om det verkar lagom. :) Jag längtar efter mitt täcke!! Kommer imorgon eller nästa vecka... :love:
 
Ok, tack för syrligt svar.

Jag vet att min dam klarar sig utan täcke. I Norrland dessutom. Men som det är nu tränar vi ganska intensivt och med hennes förmåga att lägga päls a la islandshäst utan täcke vill jag helst ha något slags täcke på henne för att undvika "blöt och kall".

/R
 
Tack!

Jag hämtar mitt på fredag! Gillar dessa täcken!

Hon är inte så lättfrusen av sig och har ju lite ragg, så jag hoppas det ska gå bra.

Lycka till med ditt ;)
 
Syrligt? :confused:

Hur ska någon annan kunna svara på om din klarar sig utan täcke eller inte? Eller hur tjockt hon behöver.

Jämförde bara med några av de hästar vi har i stallet för att påpeka hur olika det är.
 
Nej, det brukar räcka att täcka på i september. Då sätter hon lite lagom med päls.
 
Tror det är det täcket jag lyckats köpa till halva priset!

Jag kommer ha täcke under på mitt fullblodssto, visserligen kändes detta täcke tjockt men tror inte det räcker vid -15.
 
Men kanske ner till - 10 ?! ;)

Det är liksom det jag hoppas på. Att slippa ha massor av olika täckesinstruktioner till hon som täcker av och på...
bäddat för trubbel!

/A
 
de e så olika hur hästar fryser,ponnyn jag hade frös för ingenting och stora hästen jag har som e fullbodskorsning som "borde" vara känslig fryser mer lr mindre aldrig -billigt och bra :)
 
200gr borde hon klara sig på.
nu går min arab med 200gr täcke, men när det blir -5 eller mer så åker nog det nya vintertäcket på, 300gr med helhals hehe...mitt sto hatar att frysa och ogillar att bli blöt ;)
 
Då kan det nog räcka, men gör till en vana att känna under täcket varje dag och på öronen :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 406
Senast: Darkie
·
Utrustning Vad sjutton gör man när täckena trycker på manken när hästen har huvudet nere (betar, äter)? Det är alltså inte halslinningen som...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 678
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 602
Senast: Wembley
·
Utrustning Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför...
2
Svar
26
· Visningar
4 684
Senast: bejkonfis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp