Rida i denna värme

vinkelina

Trådstartare
värmerekord här idag med 32 grader:crazy:

Har varit ca 28-30 grader hela veckan. Hur gör ni då med ridningen? min häst har i alla fall fått stå, och även varit inne några timmar under dagen ( ute dygnet runt annars)

Men hon skulle ju behöva motioneras, försöker bygga upp en hyffsad kondis på henne då hon skall betäckas i år
 
Sv: Rida i denna värme

Det ska myyycke värme till för att jag inte ska vara ute med min häst. Men intensiteten på arbetet är varierande beroende på temperatur. Är det riktigt varmt, upp mot 30 grader går vi bara en liten promenad inne i skogen där det är skugga mestadels. Men att låta honom stå totalt pga värmen, då får det nog bli upp mot 35+.
 
Sv: Rida i denna värme

jag rider på kvällen, svalt och skönt men lite mycket insekter bara :/.
ibland så rider jag mitt på dagen också men det blir bara galopp på fältet då, eftersom hästen min kan behöva svettas ut lite fett och få bättre kondis :p
 
Sv: Rida i denna värme

Jag låter varken värme eller kyla sätta stopp för den träningsplanering jag lagt upp. Men jag är alltid noga med att anpassa intensiteten :).
 
Sv: Rida i denna värme

Jag kom precis in från en runda i skogen med fröken röd. Klockan är över 23...det var svalt och skönt och det gick att hålla rejält tempo genom skogen.
 
Sv: Rida i denna värme

När vi är i ridkondition, står ridningen på schemat, före klockan 8 eller efter klockan 20, riktigt varma dagar.
 
Sv: Rida i denna värme

Jag är inte alls van vid denna värme, den kom som en chock och såklart kan man ju inte träna som man brukar i denna hetta. Har lyckats vara alldeles för varmt när jag ridit denna vecka så det har blivit väldigt lugna turer och lite promenader, allt i skogen, lite svalare där. men likförbannat är man genomvettig ändå. Ska försöka lägga om schemat lite om denna bölja fortsätter. Får rida extra tidigt lr nått. på dagen orkar man ju knappt andas nästan.
 
Sv: Rida i denna värme

precis, värmen kom ju som en chock

Skulle gärna rida tidigt på morgonen eller sent på kvällen, men går ej pga jobbet. måste upp kl 06 för att hinna dit, vilket gör att man inte kan (orkar) vara så sent i stallet på kvällarna.

Vi har ej heller tillgång till så mycket svala terrängturer, mycket öppna fält här, vilket inte ger så mycket skugga. När jag red på ridbanan i måndags, då det "bara" var 25 grader var hästen svettig efter uppvärmingen i skritt, och vitsvettig efter ett rätt lungt arbetspass på 40 min
 
Sv: Rida i denna värme

Jag rider på i princip som vanligt, hon bryr sig inte nämnvärt om värmen. Jo, hon svettas som alla andra, men förlorar varken energi eller tryck. För klumpen på ryggens egna bekvämlighet så rids det kanske mitt på dagen alla dagar, men ibland är man tvungen om man ska hinna med när man jobbar kväll eller en träning är förlagd till dagtid.
Det enda jag är noga med är att hon ska erbjudas vatten direkt efter passet, det är ju lika viktigt för henne som för mig att faktiskt dricka efter fysisk ansträngning. I övrigt så brukar hon få duscha efter varje supersvettpass (som både igår och i förrgår, hästen var svettig hela vägen till svansen).

Självklart håller jag koll på hennes allmäntillstånd, men hon dippar inte och därför är det inga bekymmer. För hur löser ni det om ni ska iväg och tävla en varm sommardag?
 
Sv: Rida i denna värme

Vi hade också värmerekord igår på ca 30 grader och jag red och även var piggare än nånsin! Funkar bra så länge man håller sig i en sval skog.. :)

Vi har riktiga täta, trollskogar och där är det nästan för svalt! Duschar alltid hästen efter ridning sommartid.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida i denna värme

Är medryttare på en 21-årig häst och vi rider oavsett temperatur - dock bara ute i skogen när det är så här varmt men då är det snarare för att jag inte orkar inverka på henne på ridbanan. Hon är piggare än någonsin och vi håller ett ganska högt tempo på uteritterna med långa travsträckor och canter längst ängarna. Hon har varit alldeles för tjock med risk för fång så hon ska inte vila mer än nödvändigt och måste komma i form igen. Efter ridturen är hon oftast rejält svettig så hon blir avduschad men hon är inte ett dugg allmänpåverkad.
Hästar tål värme bättre än vi så det ska mycket till för att jag inte ska rida pga höga (eller för den delen låga) temperaturer men man får ju titta på hästens allmäntillstånd och erbjuda fri tillgång på vatten och salt(sten).
 
Sv: Rida i denna värme

Jag rider som vanligt på mina hästar, men ser till att de kan dricka både före och efter ridningen och ger dem även extra salt på sommaren i kraftfodret. (sen har de självklart fri tillgång till saltsten och vatten jämt!)
 
Sv: Rida i denna värme

som de flesta sagt - rid tidig morgon eller sen kväll. kan man inte det - se till att ta in hästen ett par timmar innan ridning så de får sova och koppla av inne där det är svalare -då är det inget problem att rida ett pass sen,det är nog mer människorna som tycker det är jobbigt än ngt annat.
 
Sv: Rida i denna värme

Här är det upp mot 30 grader nästan varje dag, ibland mer. Rider ändå, men försöker kanske rida lite senare. I vilket fall som helst så rider jag på som vanligt, är det väldigt varmt håller jag mig till ridhuset där det är svalt och skönt, eller kanske bara tar en längre lugn tur i skogen där det också är lite svalare men finns en massa backar så det ändå blir lite arbete fastän vi tar mycket i skritt.

Jag kan inte låta bli att rida bara p.g.a värmen, för i sådana fall hade inga hästar blivit ridna alls och det funkar inte när det finns 5-6 st som måste hållas igång ganska bra. Däremot gör jag ju som en del andra skrivit, anpassar arbetet om jag märker att det behövs osv.

Vatten har dom alltid tillgång till såklart :)
 
Sv: Rida i denna värme

det är nog mer människorna som tycker det är jobbigt än ngt annat.


Skriver under på det, ofta står jag och svär över värmen men hästarna bryr sig nog inte nämnvärt egentligen, har bara märkt skillnad på en av hästarna, den fetaste (ja, han är under bantning ;) ) och det är att han blir slöare.
 
Sv: Rida i denna värme

Håller med Mackan helt och hållet. Under förutsättning att hästen är i kondition är det inga problem att rida när det är varmt.

Här i Nya Zeeland hålls de nationella hopptävlingarna i februari och då är det oftast mer än 35 grader i skuggan.
 
Sv: Rida i denna värme

Vi rider på som vanligt, men jag brukar svampa av hästen även innan ridningen när det är som varmast.
 
Sv: Rida i denna värme

Hästen går på bete nu och rids oftast fm oavsett värmen,blir han varm får han sig en dusch efteråt:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 788
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 368
Senast: Twirro
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 761
Senast: Blyger
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp