Bukefalos 28 år!

Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Ek3n

Trådstartare
Hejsan, jag skulle vilja få svar på en fråga jag har.

Det är såhär, att jag har en D-ponny som jag tränar och tävlar hoppning med, men nu är jag sugen på att starta lite dressyr med henne också. Men jag har bara en allround/hopp sadel, går det att rida de lättare klasserna med den, eller ska man ha en dressyrsadel då?
För det var en som sa det igår när vi hopptränade, men det är ju onödigt att köpa en dressyrsadel ifall man bara ska tävla dressyr några få gånger?
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Det brukar inte vara några problem att rida lättare klasser i hopp- eller allroundsadel. Det är klart att dressyrsadel är lite lättare, men har du bra sits och en häst som inte rör sig jättestort - inga problem! Lycka till och hoppas att du får blodad tand!

// Trubbel :bump:
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Klart du kan...min dressyrtränare sitter på våran träda och gör piruetter och byten i hoppsadel så du kan nog rida lätta klasser ;)
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Okej vad bra, för det känns ju lite onödigt att köpa en dressyrsadel när jag bara ska starta några få gånger.. ;) Tack för svaren!
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Ja det är klart att du ska rida i allroundsadeln. Det finns många som gör det. Klart att det är lättare med dressyrsadel men det finns massor med tjejer och killar som tävlar dressyr i allroundsadel.
Lycka till på tävlingen :bump:
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Hehe jag har ju inte snmält mig till någon tävling än, men någon gång ska det bli av :D
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

klart det går, men man sitter betydligt bättre i en dressyrsadel. men tycker du att det funkar bra som det är så varför inte?
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Jo, det förstår jag, men när man inte har någon dressyrsadel får man ta vad man har :p jag tycker själv inte det är några problem att rida dressyr med den så.
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Jag tävlar både hoppning och dressyr. Jag skulle aldrig kunna ha en dressyr sadel man sitter så konstigt:P Jag satsade på en bra hoppsadel istället.:)
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Jag tävlade i min bomlösa sadel, Lc dressyr. fick lite taskigt omdöme på sitsen bara, annars gick det utmärkt!
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Oj, hur går det då? Jag har ju en allround men hur går det med en ren hopp?
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Heejsan...Jo, det går allt!Jag har en B-ponny med en allroundsadel och den har jag ridit i länge nu och jag rider dressyr också mest nu !Och nu när jag har ridit i den länge så är jag van vid den sadeln och då går/känns det bättre än att börja ha en dressyr sadel!:rofl: //Pysenplay
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Du får tävla de lättare dressyrklasserna i en allroundsadel, inga problem. Jag har sett massor av folk som rider i allround sadel både på ponny och häst på lokalnivå, även regionalt. Men som många skrivit så får du en bättre sits i en dressyrsadel och du kan hålla om på ett annat sätt, men det duger bra i en allroundsadel om du ska rida någon enstaka tävling. Lycka till.
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Varför skulle det inte gå? :p

Jag har enbart haft hoppsadlar (Varav en med extrama knästöd) till mina hästar och det har då inte varit några problem.
Om du rider med den när du tränar dressyr så kommer du nog kunna rida lika bra med den när du tävlar ;)
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

Det går bra att rida dressyr på relativt låg nivå med hopp- eller alruondsadel utan problem. :D Jag tävlar upp till L:C 1 med en allround mot hopp-sadel och det går jättebra :banana:
Lycka till med tävlandet :rofl: /saga
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

lyckades rida upp till LA:1 dressyr i hoppsadel och dessutom få 7 på sitsen(ganska bra jobbat i hoppläder...) så visst går det att tävla dressyr i både hopp o allroundsadlar:D
på min nuvarande häst rider jag också i hoppsadeln eftersom han har växt ur dressyrsadeln och är skitsvår att hitta sadel till:devil:
 
Sv: Rida lätt dressyr i allroundsadel?

då har jag inget att oroa mig för då :D tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 838
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 289
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 552
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp