Rida mellan hjälperna

polly p

Trådstartare
Hur lär man barn att förstå principen bättre? Mina barn är inte så små, tolv och fjorton. Men jag behöver ändå inputs på övningar som hjälper dom att få ponnyn mer mellan hjälperna (hand och skänkel).
Ofta släpper dom hela paketet efter tex övergång från galopp-trav och rider med lite lång tygel och utan kontakt.
Ponnyn har lite lätt för att bara knipa av nacken och går i en slags "kaffekittelform"..
Han är också gga överbyggd vilket inte gör det så lätt att sätta under sig kanske.
Jag red honom idag och efter ett tag var han mjuk och fin. Men det känns bortkastat om jag inte kan få barnen att förstå varför han liksom bör "sitta ihop".
Övergångar skritt-trav, trav-galopp är ju bra om dom bara fångar upp och driver honom. Har ju också lite dålig bjudning fast jag fick en helt annan kännsla idag..

Så tips hur man förklarar och övningar som gör det lättare att komma dit. Inte riktigt enligt principen sparka på-håll emot även om jag hrmm..liite red så idag:devil:..fast ändå inte för man lossar ju och lirkar med annat men behöver ju få fram honom ärligt till handen utan att han spänner sig, blir för hög i nacken och kroknar av med sänkt rygg..
Eller finns det hjälptyglar? Kan ju tycka att tex gummisnodd bara gör en "björntjänst"?

På förra träningen skulle dom dessutom fatta förvänd.. I höger varv vart det lögn att få honom ta vänster galopp. Dottern slet och var riktigt deppig över in egna insats.
Jag kunde konstatera idag att det inte var så lätt..:crazy:
Rättvänd fattar han ju så det där blev kanske lite överkurs i nuläget..?

Så både tips på lättförståeliga övningar och hur man förklarar varför det är viktigt..( Ursäkta långt inlägg men det svåraste som finns är att som mamma lära sina barn, tur att dom också rider för instruktör:) )
 
Sv: Rida mellan hjälperna

Gör egna "dressyrprogram" med rekvisita (lite caprillitänk) - koner, bommar och hinder. Att ex vis lägga in serpentiner i "lägre" gångart efter lite kvickare moment (hinder eller galoppfigur) innebär att man måste fånga upp - hästen "hamnar" mellan hjälperna i övergången för att nästa moment ska gå att utföra.

.....och det är KUL också!
 
Sv: Rida mellan hjälperna

Jag brukar förklara för barn på lite olika sätt - och det beror också på deras eget intresse...

Först och främst hela historien om hästens vikt (60% fram och 40% bak) och varför hästen behöver arbeta "på tygeln" eller i balans.

Sen brukar jag förklara stödets betydelse genom att prata om att de "hjälper" hästen att hålla balansen. Dvs när de tappar stödet så ropar jag "hjälp den!" - det är ett mer positivt sätt istället för att påpeka att nån gör fel. Man kan låta dem prova från marken genom att gå framåt samtidigt som de lutar sig en aning mot en själv. Om man plötsligt "springer ifrån dem" så känner de tydligt att de tappar balansen när de inte har något att "luta sig mot". Om barnen känner att de har ett ansvar att hjälpa hästen (och att det är lite taskigt att överge den) så brukar de bli mer noggranna med att försöka lära sig.

Om man har möjlighet kan man även visa (rida själv) skillnaderna mellan att släppa stöd och att bibehålla det.

Detta är förstås bara en bråkdel av det hela - du måste även få med hur eftergifter fungerar, varför man ger dem och när..

Sen kan det vara en helt annan sak som gör att de släpper stödet.. Det är att de själva har lite dålig balans/sits och motorikproblem just nu. Tjejer kan få en enorm "dipp" i sin finmotorik och kroppskontroll under puberteten och den infaller väldigt olika.. Min egen teori om varför många tjejer slutar rida i 14-15 års ålder är att det beror mer på detta än på "killarna".. Ungefär i den här åldern brukar framstegen i ridningen minska eller tom att eleven upplever att det går bakåt. Har man prestationsinriktade ridtjejer så kan detta bli en enorm stötesten och de känner sig helt värdelösa - med följd att de lägger av..
Jag är noga med att påpeka att det bara är under en övergångsperiod - och att det inte är tjejens "fel" - utan att om de står ut med att "stå still" och bara ha roligt i ridningen ett tag (6 månader kanske) så löser det sig.
 
Sv: Rida mellan hjälperna

Det bästa tycker jag är om man kan se till att ryttaren får prova på en häst där knapparna verkligen funkar. Om du inte har tillgång till en sån häst så är det ingen dum idé att du rider ponnyn till "mjuk och fin"-läget och sen ser till att slänga upp ordinarie ryttare innan hästen blir trött, så att hon får prova på "mjuk och fin" själv. Sen kan ni försöka hålla kvar "mjuk och fin"-känslan längre och längre stunder. Som bonus på detta får ju ponnyn mer kvalitetsträning om du rider igenom den oftare, och då blir det lättare för dottern att hitta till "mjuk och fin" på egen hand.
 
Sv: Rida mellan hjälperna

Gör egna "dressyrprogram" med rekvisita (lite caprillitänk) - koner, bommar och hinder. Att ex vis lägga in serpentiner i "lägre" gångart efter lite kvickare moment (hinder eller galoppfigur) innebär att man måste fånga upp - hästen "hamnar" mellan hjälperna i övergången för att nästa moment ska gå att utföra.

.....och det är KUL också!



Håller med. :bow:


TS:
Caprilli är fantastiskt bra för en ryttare som inte riktigt "rider". Du måste vara med och fokuserad hela tiden eftersom det ständigt kommer nya moment.

Att bara fatta galopp och sedan åka runt ett varv på banan, innan man saktar av och gör nästa grej, motiverar sällan barn. Det måste hända saker, du ska inte bara fatta galopp - du ska även fyra språng senare runda en kon, hoppa en cavaletti, och rida runt en annan kon... Barnet har i princip en liten bana framför sig och kommer per automatik att rida mycket mer effektivt för att kunna utföra alla moment. :)

Bättre att de rider i 30 minuter, än att de åker omkring på sin ponny en timme utan att riktigt få till någon kvalité.
 
Sv: Rida mellan hjälperna

Tycker att jag fått lite bra tips och ideér. Ska försöka komponera någon liten bana. Det lät bra. Behöver ju iof. vara med dom så dom "förstår" syftet annars är risken att dom drar runt i överilat tempo och hästen i sin höga krokiga form;)..
Dom har haft andra ponnyer innan och tex fjordingen som vi sålde red min dotter jättefint men han var lite lättare samt att jag red honom gga ofta. Den här kröker nacke och sänker ryggen och tuffar på utan stöd. Är halvt omöjlig att sitta på då och det kan ju vara en sporre att hjälpa dom så dom får kännslan hur det blir när han har lite rygg..

Tror som någon skrev att mycket handlar om motorik men samtidigt måste dom ju kanske våga ta tag i och jobba med honom?

Tjuvkika lite idag när dom hoppade och det blir lite väl ostrukturerat:crazy:.
Ska jaga rätt på caprilliprogram. Det händer ju lite och dom kan jobba lite självständigt för som sagt så är jag ingen bra instruktör, funkar gga dåligt när "mamma" säger något;)...
Har ju egentligen inte tid/lust heller utan vill få fokusera på min häst..
 
Sv: Rida mellan hjälperna

Såg en bra övning nyligen. Hinder vid A + C och konor längs mittlinjen. Tänk dig själv att du fattar galopp vid B eller E, tar hindret och sedan ska göra serpentiner melland konorna i trav längs mittlinjen ut på fyrkantsspåret där du byter varv och gör samma sak igen åt andra hållet. De övergångarna innebär att du måste balansera upp hästen för att kunna utföra övningen.

Det blir en praktisk övning som kan ge den rätta känslan när det fungerar. Att teortiskt förstå är svårare för barn/yngre tonåringar.

Sedan kan de själva hitta på program/vägar/banor som innehåller övergångar och tempoväxlingar.
 
Sv: Rida mellan hjälperna

/.../
Det blir en praktisk övning som kan ge den rätta känslan när det fungerar. Att teortiskt förstå är svårare för barn/yngre tonåringar.

/.../


Precis, och vanligen är de heller inte jätteintresserade av den teoretiska biten.

Skapa övningar som kräver att de faktiskt rider, och är aktiva. :banana:
 
Sv: Rida mellan hjälperna

KL.
Tränaren som driver verksamheten i stallet där vi står (ja, hästen alltså :)) har flera barn-/ungdomsgrupper och hon har en fantastisk källa av övningar att ösa ur - som hon samlat på sig genom åren. Hon har förmågan att plocka fram det som behövs i stunden och det är en ren fröjd att titta på hennes lektioner. Alltid finns det något att sno! Dina barn har ju också en tränare och det bästa sättet för dig kan nog vara att utgå från de övningar som utförs där.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 538
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 565
Senast: Araminta
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 407
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp