Rida ut själv?

Willja

Trådstartare
Gör ni det?

Jag tycker det känns lite läskigt att ge sig iväg själv. Man vill ju inte gärna bli liggande någonstans i skogen om man skulle ramla av och skada sig... Samtidigt så blir det ju svårt att komma ut i skogen om man hela tiden ska synka sig med någon annan?

Hur gör ni och hur tänker ni?
 
Sv: Rida ut själv?

Jag föredrar att rida ut själv då min häst funkar bäst när hon är ensam.
 
Sv: Rida ut själv?

Jag rider ut ensam ganska ofta. Vi är bara tre i stallet och samtliga har väldigt varierande scheman så det går inte alltid att pussla ihop. Egentligen är det väl inte att föredra, men om alternativet är att inte rida alls så tvekar jag inte. Foderhästen jag hade var lite lurig ibland, så då hörde jag alltid av mig till någon när jag red iväg och när jag kom tillbaka. Hände dock aldrig något.
 
Sv: Rida ut själv?

Jag har inte haft ridsällskap i stallet (jag var enda ridande inackorderingen, alla andra hästar var antingen gamla fölmärrar, föl/unghästar el skadade), så har jag velat ta mig ut så har jag varit tvungen att rida ensam... oavsett om jag skulle skritta 15 min upp till ridhuset el rida i omgivningarna. Som tur är så har jag en ganska snäll häst (han har ko-skräck bara, så just kor är ganska jobbigt att passera), för det har varit så ända sedan jag red in honom! Men, man vänjer sig. Jag mår inte dåligt av att vara ensam, det är nog tur det annars hade det blivit jobbigt i längden.

Nu har vi ju flyttat till egen gård = ff inget sällskap. Jag hoppas på att pojkarna ska bli tillräckligt duktiga så att man kan ta med dem ut. Det hade varit kul.
 
Sv: Rida ut själv?

Jag rider alltid ut ensam, min häst är snäll och jag tycker att det oftast bara är jobbigt med sällskap (för alla rider så lååångsamt, hästarna blir trötta etc etc).

Hade jag en häst som jag inte litade riktigt på (eller hm lita på kanske är fel uttryckt, men en häst som man inte vet hur den kommer att vara ute) skulle jag se till att ha sällskap i början iaf.

Jag anser att man ska kunna rida ut ensam på en normal häst :)
 
Sv: Rida ut själv?

jag rider alltid ut själv, har ingen att rida med. inte för att jag lider för det, tycker bäst om att vara ute själv :) jag har dock alltid telefonen med mig om nånting skulle hända, fast enda gången jag hittills har behövt använda den var i somras när jag hittade en flock förrymda får mitt i skogen :D har alltid lyckats hålla alla olyckor på hemmaplan ;)
 
Sv: Rida ut själv?

Rider mestadels ut själv och har alltid gjort det. Både med min egen snälla fröken och när jag haft busig och tittiga hästar på tillridning ser det inte som ett hinder att rida ut själv snarare tvärtom.

Rätt skönt att vara själv lika skönt som det är att ha sällskap ibland.
 
Sv: Rida ut själv?

Jag rider nästan alltid ut själv, och har i princip alltid gjort det på min nuvarande häst. Hon är bara fyra år och när hon precis var inriden förra året följde min mamma med ut på cykel ett par gånger tills vi var säkra på att det gick bra. Jag ser dock till att alltid ha mobiltelefonen med mig.
 
Sv: Rida ut själv?

Jag rider gärna ut själv OM jag känner mig säker på hästen! Har alltid med mig en mobil ifall något skulle inträffa. Men som sagt rider jag inte ut på vilken som helst, om jag vet att hästen kan slänga av, resa sig eller dumma sig hade jag inte gjort det ensam!
 
Sv: Rida ut själv?

Förr när jag var yngre red jag mest själv.
Nu för tiden har jag min dotter med ut och det är väldigt trevligt med sällskap tycker jag, samt är det ju bra om en olycka skulle uppstå.
 
Sv: Rida ut själv?

Jag har ridit ut själv sedan jag fick min första foderponny när jag var 8 år och rider ut själv 99 ggr av 100, även sedan tredje gången jag satt på min unghäst. Vi har ingen paddock och ser det som det mest naturliga i världen att rida i skogen. Alla hästar som kommit hit har inte tyckt det från första början dock, men snabbt lär sig eftersom det är vardagen här. Varken mer eller mindre.

Jag är mer försiktig vad gäller att rida på anlägngingen, där om någonstans blir min unghäst för explosiv när han är laddad. Han vet inte riktigt vart han ska ta vägen och kan vrida sig i de mest omöjliga skutt. I skogen har man ju bara vägen att följa så då är det ju bara att åka med, all energi går ju framåt.
 
Sv: Rida ut själv?

nästan jämt, tycker det är bäst även om det ngn gång kan vara trevligt med sällskap :)
 
Sv: Rida ut själv?

Jag har alltid ridit ut själv. Min gamla märr pinnade alltid ifrån de andra trots att hon var minst så det var aldrig någon annan i stallet som vill följa med. Hon var iofs lugnast själv så mig gjorde det inget.
Nu när jag har 3 får jag sällskap ibland utav sambon, annars rider jag själv. Tycker att det ska fungera lika bra som att rida i padocken.
 
Sv: Rida ut själv?

Medryttaren ringde just och meddelade att hon ridit ut själv:-)

Han är cool för det mesta. Kor och får är lite läskiga så han blir stissig, men hon hade kommit förbi fårhagen idag utan större problem.

Jag är nog feg pga att jag åkte av min förra foderhäst en bit ifrån stallet när hon blev skrämd. Jag fick en rejäl smäll i huvudet och hästen sprang hem på en trafikerad väg och gick omkull... Det gick ju bra, men man får sig en tankeställare.

Samtidigt så vore det skönare att rida själv då min häst är snabb i skritten så jag får bromsa honom för att de andra ska hänga med. Det är ju inte riktigt det jag vill åt...

Jag kanske vågar mig ut på en tur till helgen;-)
 
Sv: Rida ut själv?

Har eget stall med bara egna hästar så jag rider ut själv dagligen.
Inga problem, känner hästarna känner vägarna.
Har alltid mobilen med mig.

Ibland lyckas jag övertala min mamma eller ngn kompis som kommer hit och rider med mig, för sällskapets skull och hästarna behöver träna på att ridas ut tsm.
Har en tjej som kommer hit och rider ca 1 gång/vecka så då rider vi tsm, skulle nog inte låta henne rida ut själv på den hästen hon lånar här.
 
Sv: Rida ut själv?

Rider nästan alltid själv i skogen. Kan jag inte rida själv så skulle det inte bli mycket ridit. Ibland har vi sällskap men 9 av 10 ggr så är vi själva. Har mobil med mig. Förr brukade jag skriva på en tavla i stallet vilka vägar/runda jag tänkt rida men inte gjort så på ganska många år nu. Dumt kanske eftersom mobiltelefonen knappast gör någon nytta om man är medvetslös.

Försöker ha ett visst säkerhetstänk och inte utsätta varken mig eller hästen för något för äventyrligt på ridturen.

Nyttigt för hästen att vara ensam också. Fostringssak att hästen ska kunna gå själv, precis som att man ska kunna mötas någonstans, rida ihop en sväng och sen dela på sig utan att hästen blir knasig.
 
Sv: Rida ut själv?

Det händer att jag rider ut själv men då finns det ändå alltid folk hemmavid som vet hur länge jag planerat vara iväg och åt vilket håll jag far.... har även införskaffat mig en billig tålig telefon som alltid är med... utifall nått skulle hända.... Jag kan faktiskt njuta ensamheten och den enskilda samvaron med Kamel vid dessa tillfällen, men uppskattar även när vi rider iväg allihopa tillsammans... flickorna berättar en hel del om sina liv just vid dessa turer och man får möjlighet att små prata på ett sätt man annars kan ha svårt att göra...allt är så avväpnat och neutralt från hästryggen... :D
 
Sv: Rida ut själv?

Jag rider i stort sett alltid ut själv.
Jag tycker det är smidigare, för man kan bestämma precis vart man rider, hur långt, hur fort och hur man lägger upp turen.
Sen tycker jag att en bra häst ska kunna ridas ut ensam.
I början med min unghäst jag har nu så meddelade jag alltid tex mamma lr sambon vart jag red och hade alltid telefonen med.

Telefon har jag förövrigt alltid med när jag rider och när jag är i stallet/hålls med hästar.
 
Sv: Rida ut själv?

Rider mest ut själv, tycker bäst om det och hästen är lugnare då. Men ja, händer det något föredrar jag om någon är med, men sånt kan man ju inte förutse.
 
Sv: Rida ut själv?

Jag har inga problem att rida ut ensam. En av hästarna trivs bäst ensam, eller jagar iaf inte upp sig. Med unghästen gillar jag sällskap, hon kliver på bättre, men det är inte alltid det går att ordna.
När jag jobbade så jobbade jag alltid kväll så jag hade sällan mycket till val. Nu både pluggar och jobbar jag så schemat varierar väldigt. Tror nog det är 50/50 med sällskap/ensam nu.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
888
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
7
· Visningar
414
Senast: WS6
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 972
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp