Rida ut själv?

Sv: Rida ut själv?

Rider ut men någon annan i snitt kanske 1-4 gånger i månaden.
Resten rider vi ut själva.
Han är en lite småfjantig av sig.
Men blir bättre och bättre..
Han blir nästan mer fjant när han går ut med andra.
 
Sv: Rida ut själv?

Jag rider mest ut själv. Dels tycker jag att min häst blir lugnare och mer harmonisk och dels har jag oftast inget sällskap i stallet som vill hänga på. Sedan tycker jag att det är skönast då jag får bestämma tempot osv. Jag övar gärna dressyr i skogen och då skulle nog ingen stå ut med mina 555 halter med mera.
Jag skulle aldrig rida ut utan mobiltelefon. Jag meddelar alltid någon innan jag rider iväg själv och ungefär vart jag ska rida. Hittills, de senaste 12 åren har inget hänt när jag varit ute ensam, men rätt vad det är händer det.

M-oaa
 
Sv: Rida ut själv?

KL

Ja, nu är jag nog övertalad;) Fördelarna överväger riskerna. Jag tar med en telefon, skriver vart jag rider och nästa gång det är ljust tar jag mig ifrån stallet på egen hand!
 
Sv: Rida ut själv?

Ja, mobilen och att tala om vart man ska rida är viktigt för då kan man åtminstonde hittas efter en liten stund och inte efter en dag eller två om det skulle hända något. Lycka till :)
 
Sv: Rida ut själv?

jag rider nästan alltid ut själv....jag hat alltid mobilen med mig och skriver på stalltavlan var jag rider så stallägarna vet var dom ska leta efter mig ifall om hästen kommer hem utan mig.
 
Sv: Rida ut själv?

Vi har alltid ridit ut själva på alla våra hästar. Undantag treåringar om de är osäkra men ofta till och med på dem :o Jag är lite "fegare" nu än förr men intalar mig själv att jag är en mes :crazy:

Numera rider jag ut ensam men bara där jag vet att hästen är trygg (endast 4 år). Nya vägar samt vägar där jag vet att hon är spänd och osäker tar jag när jag har sällskap. Sällskapet består oftast av ännu mer otrygg femåring men det är ändå bra för hästen att ha ngn där. Hon blir betydligt lugnare med sällskap även om sällskapet i fråga befinner sig bakom henne och är rädd. :D

Så ja, jag rider ut ensam, även på unghästar men jag har alltid mobil med mig och självklart alltid hjälm. Försöker rida klokt och förnuftigt och håller mig till platser och vägar som jag vet att vi behärskar med sällskap.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Rida ut själv?

jag rider helst inte ut själv, i alla fall inte längre turer. men eftersom det är svårt att synka tider med andra så blir det att jag oftast rider ut själv..
meddelar alltid stallägaren var jag rider ut samt skriver upp på tavlan, har alltid med mig mobil o jag brukar inte rida så långa turer om jag rider själv.
 
Sv: Rida ut själv?

Med min egen är jag inte orolig alls. Jag har ägt honom sedan -95 och ridit honom ett par år till. Jag vet vad han går för. Och han är hyfsat lydig.
Men jag har alltid mobilen med mig då jag rider. Man får väl hoppas att man är i skick att ringa om han skulle ramla omkull eller jag åka av.

Med andra hästar som jag inte känner riktigt börjar jag helst avsuttet eller inne för att lära känna dem lite. Och kan i vissa fall meddela var jag ska rida till andra i stallet. Så de vet var de ska leta om en ensam häst kommer tillbaks.

Jag sitter ganska stadigt i sadeln. Och rider inte ut på hästar som känns oreglerbara. Jag försöker hålla dem på hjälperna ute med. Då minimerar jag risken för utbrott och med det risken för att åka av.

Jag rider med andra ord ofta ut själv. Jag vill träna lite även ute. Och det gör jag bäst ensam. Då kan jag rida det som behövs för hästen jag rider utan att behöva ta hänsyn till andra. Rider jag ut med andra blir det mer för att umgås. Och det kan jag göra avsuttet med. Men det kan vara mysigt det med.
 
Sv: Rida ut själv?

Jag rider i helst själv, så skönt är det.
Har inga problem alls med att rida ut själv på Chagalle då han är kolugn och inte rädd för någonting alls.
Medans Pinto är helt galen varesig jag rider ut själv eller i grupp!
 
Sv: Rida ut själv?

Jag rider för det mesta ut själv. Tycker det är skönast, även om det såklart är trevligt med sällskap ibland. Har alltid med mig mobil (och ser till att den är laddad både med batteri och pengar!). Nu är ju hästen lugn som en filbunke, inte ens rädd för vildsvinen som härjar i skogarna, men skulle jag vara osäker på hur häster beter sig ute i skogen skulle jag gärna ha sällskap.
Rider jag i mörker så är det i och för sig skönt att ha lite sällskap, men som tur var behöver jag i stort sett aldrig göra det utan kan rida på dagtid.
 
Sv: Rida ut själv?

Jag och min häst rider ut själva i skogen. Har gjort det ensam med honom sen han var 3 år. Har ridit ut själv på alla hästar jag haft, dock inte för ens vi känt oss säkra på varandra på hemma plan.

Min häst fungerar fint att rida ut med både ensam och i grupp, men passar sällan med tid att rida ut tillsammans med någon annan.

Jag har hjälm och säkerhetsväst, mobil med i fickan, reflexväst vilken tid på dygnet det än är. Men framförallt så är ju vår kommunikation det viktigaste och mest förebyggnade riskmässigt! Jag känner mig inte otrygg när jag rider ut själv, men kanske skulle göra det på en annan häst, det vet jag inte.

Sen rider jag en del med handhäst, och då har vi ju sällskap också! :)
 
Sv: Rida ut själv?

Jag rider ut själv ofta. Har dock en ganska snäll gosse, men gäller att man har med sig mobilen och så. men är ju inte skoj att rida ut själv. tycker inte jag, så föredrar att ta med mig någon kompis i stallet. :)
 
Sv: Rida ut själv?

Är mer vanligt att jagrider själv än med någon. Svårt med tiden och inte så många i mitt stall.. Trivs rätt bra att rida ut själv då kan man rida i sitt eget tempo och behöver inte anpassa sig till nån annan. Sen så ligger han på otroligt mkt om jag har med någon (tävlingsinstinkt) dock får han ett ååååå så snyggt steg då :) Men unghästen kommer det inte bli några turer på själv i första taget
 
Sv: Rida ut själv?

Jg rider ut själv och känner mig trygg med det men jag har alltid mobiltelefonen med mig och jag skriver upp på whiteboarden i stallet vart jag har tänkt rida och ungefär när jag beräknar att jag kommer tillbaka.
 
Sv: Rida ut själv?

Jag rider ut ensam. Med hjälm och väst. Har ett nervvrak till häst när man rider själv. Men att sitta och rida på ridbanan 5 ggr/veckan bara för att man inte har sällskap är ohållbart. (iaf i mina ögon)

Brukar få sällskap på helgen men annars rider jag till 99% ensam i veckorna. Varav 2-3 dagar blir i paddock.
 
Sv: Rida ut själv?

Jag rider ut ensam. Med hjälm och väst. Har ett nervvrak till häst när man rider själv. Men att sitta och rida på ridbanan 5 ggr/veckan bara för att man inte har sällskap är ohållbart. (iaf i mina ögon)

Brukar få sällskap på helgen men annars rider jag till 99% ensam i veckorna. Varav 2-3 dagar blir i paddock.

Nej men om inte annat måste du ju vänja din häst att rida ut själv med dig. så det är ju bra träning att rida ut själv och sen en bonus om man får med någon annan ibland. =)
 
Sv: Rida ut själv?

Nej men om inte annat måste du ju vänja din häst att rida ut själv med dig. så det är ju bra träning att rida ut själv och sen en bonus om man får med någon annan ibland. =)

Han blir sån varje vinter;) Har ägt honom sedan han föddes och han är 10 år i år. Och iaf de 5 senaste åren blir han hyper pigg och nervig;) Är van vid honom om man säger så hehe.
 
Sv: Rida ut själv?

Kan rida ut själv i dagsljus om jag vill, hatar att rida i mörktet ensam. Oftast så brukar vi vara i stallet samtidigt eftersom de har skola och jag jobb så det blir att vi rider tillsammans ändå :laugh:
 
Sv: Rida ut själv?

Jag rider iprincip bara ut själv.. Finns inte direkt några i min ålder att rida med här..
Men efter 3 avslängningar av min förra häst (ja avslängningar) så är jag egentligen alldeles för feg för att rida ut själv, så jag gör det inte gärna :p
Litar inte till 100% på min balans än (eller på att hästen inte ska kasta sig), så jag rider mest i skritt och trav, och en galopp om det känns säkert.

Trots min feghet så rider jag ut mer än jag rider i paddock :grin:

Men jag rider INTE ut i mörkret. Testade en gång och hästen var totalt tokig.
Så nu blir det skritt turer i mörkret på upplyst väg några dagar i veckan, så hon förhoppningsvis vänjer sig lite.
Misstänker att hon aldrig varit ute sådär i mörkret..
 
Sv: Rida ut själv?

Har de senaste 3 åren haft ridsällskap 20-30talet gånger.. Resten själv.. Trist som tusan :/
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
887
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 970
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 437
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp