Rider en 1.5 år gammal ponny

Kom också på att det inte är säkert att ärendet går att hitta i det öppna diariet. Om de anmälda är privatpersoner gör PUL att det kan vara svårt att hitta.

Jag tror nog det dyker upp tids nog. Några var skyddade av PUL vad jag såg. Vill man har man rätt att begära ut dessa också, och då står allt med - även namn om man inte sagt man vill vara anonym... Nu är jag ju dock inte intresserad av det, bara av att anmälan blev gjort. Resten sköter väl Ls :)
 
Jag har läst igenom hela tråden och är också tveksam till hela historien.
Som redan skrivits: om man vill anmäla, göra man det till länsstyrelsen.

Allmänt funderande kring ridning av unga hästar:
Jag vet inte heller om det egentligen finns regler om när man får börja rida en häst.
Jag anser själv att det är självklart att en 1½-åring är för ung men jag vet också att det finns avvikande uppfattningar.

Jag vet att när jag var liten, fick vi ett welsh mountain-föl. Jag var ca tio år och var överviktig och vägde bortemot 40kg när veterinären tyckte att vi kunde börja rida henne som tvååring.
Jag känner till människor som tycker att det är OK att sitta på en 1½-2-åring korta stunder och anser att det inte skadar hästen (argumentet är då att de blir belastade med betydligt högre vikt av varandra när det busas i hagen, under förutsättning att "korta stunder" ska tolkas som enstaka minut).
Jag vet att det finns en del westernfolk i Sverige som rider in sina tvååringar "för fullt".
Fullblod och araber som ska bli galoppörer, rids in väldigt tidigt. Jag hoppas att jag har fel men har hört att en del galoppörer rids in redan vid 1-1½ års ålder för att sedan gå löp som 2-åringar.
Så refterenserna är dessvärre olika.
Detta kanske vore något för Djurskyddet att börja fundera på att reglera?
Sedan är det klart att det beror på häst och ryttare. Jag tror att de flesta är eniga om att det knappast är skadligt för en 1½-årig nordsvensk att under kort stund bära på ett barn på max 30-40kg. Jag tror att de flesta är lika eniga om att en "normaltung" vuxen på 65kg och uppåt inte ska rida A- eller B-ponny oavsett ponnyns ålder.
Men däremellan blir det väldigt olika tyckande!

Galoppen drar gränsen för B vid 58kg. De går ju ganska hårt så ett par kg till klarar en hyfsat stor B utan problem.
 
Nu är det bekräftat anmält. Den här personen var med om att rida och släppa ut shetlandsponnyer på vägen mitt i natten för några år sedan. Ena stoet blev påkört och dog. Fanns möjlighet skulle veterinär ut till platsen och kolla unghästen enligt Ls.

Tack för råden om hur Ls går tillväga nu lämnar jag tråden :)
 
Men du säger ju själv i inlägg nr 15 att "detta sker när det är mörkt". Och nu är det plötsligt ljust...

Och om du då ofta finns på plats, och ser "saker", så kan väl inte en mobiltelefon i fickan, redo för att ta bilder med vara så svårhanterligt?

Å ena sidan så verkar ju detta ridande hända ofta, och därför vara lätt att observera, men å andra sidan verkar det som om det är omöjligt att bevisa/ta bild på.

Å ena sidan så bor "bor du ofta där" och ser "ett och annat" och å andra sidan så bor du 10 mil bort, och kan inte se något.

Du har sett något 2 gånger. Varav en gång hoppning i både mörker och ljus samtidigt.

Vad handlar det här om på djupet?

Är det något slags verklig djurmisshandel, eller är det någon annan konflikt som också ligger och gror?

I vår by finns en dam (änka) som anmäler folk till Länsstyrelsen, nästan alltid i ogjort väder. Det har att göra med gammalt groll mellan vissa i byn. Sådant som ligger mer än 20 år tillbaka i tiden, och som rörde tidigare generationer och dessutom hennes man. Nu får barn och barnbarn som sedan länge tagit över verksamheten lida för detta.

Nu har dom varit där och anmälan var befogad som dom sade. Det skulle bli uppföljning på detta.
Glad att jag inte gick på ditt råd så att säga :-)
 
Nu har dom varit där och anmälan var befogad som dom sade. Det skulle bli uppföljning på detta.
Glad att jag inte gick på ditt råd så att säga :-)

Vad menar du att du får för råd i inlägget du citerar, jag ser bara frågor?

Bra att LS är på väg ut och ska titta på ponnyn!
 
Vad menar du att du får för råd i inlägget du citerar, jag ser bara frågor?

Bra att LS är på väg ut och ska titta på ponnyn!
Nej det är sant, för det var i ett tidigare inlägg där skribenten hävdade att det var påhittat och rykten, och att man (jag) istället skulle låta LS och polis utreda verkliga former av misskötsel.

LS har redan varit ut och tittat och hittat "brister" som dom uttrycker det.
 
Nej det är sant, för det var i ett tidigare inlägg där skribenten hävdade att det var påhittat och rykten, och att man (jag) istället skulle låta LS och polis utreda verkliga former av misskötsel.

LS har redan varit ut och tittat och hittat "brister" som dom uttrycker det.

Ok. Får man feedback på sin anmälan eller har du kollat själv? Har inte gjort anmälan sen den tiden som kommunen hade hand om det.
 
Ok. Får man feedback på sin anmälan eller har du kollat själv? Har inte gjort anmälan sen den tiden som kommunen hade hand om det.

Feedback får man nog inte utan de återkom med komplementerande frågor. Man får kolla själv om man vill veta, eftersom det är offentliga handlingar. :-)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 250
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 236
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 263
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp