Ridning och skidspår

Skylten är nog hemgjord, ingen som undertecknat, inte vem som satt upp den. Den sitter på en skogsväg som används som bilväg, timmerväg vid behov (även vinter). Ingen skylt vid om enskild väg el dyl. Vi rider kanske 200m längs denna väg, sen tar vi en annan väg för att inte inkräkta på deras skidspår. Så vi har inte våldfört oss på dom. Men vi vill inte se några elaka skyltar för vi har verkligen tagit reda på var man får rida sommartid, men nu finns tydligen regler för vintertid också. Man lär så länge man rider.
 
Det där känner jag igen, där jag bor har tyttare ridit ialla år och tack vare det är skogsstigarna rensade från sly och annat skit.
Då helt plötsligt inser kommunen att det är ett väldigt billigt alternativ att helt plötsligt göra ett joggingspår där får nu behöver dom inte röja undan massa träd och buskar som traktens ryttare har gjort ialla år.

Jag tycker det är för djävligt att uttnyttja ryttare på detta viset för att röja skogsvägar för att sedan "ta över" och utfärda ridförbud :mad:
 
jomenvisst är skidsäsongen kort i skåne, en dag eller två.... men jag är inte infödd skåning på något sätt utan har mina rötter i norrland så jag vet nog banne mig vad jag snackar om då det gäller snö och skidor och annat!!!!

är det markerade ridvägar med skidspår på säger jag rid över men inte på andra vägar stiga eller spår för detta orskar enbasrt osämja och i slutändan är det vi ryttare som kommer att stå som förlorarna!
 
Usch och fyfan för hemmagjorda förbudsskyltar ! Vi har en anlagd ridstig och på ETT ställe har en fastighetsägare (som bor bredvid stigen) omrorgsfullt målat ett rött streck över ridskylten så att den ser ut som en ridförbudsskylt. Det är flera som "gått på" den där skylten och inte vågat rida där, vilket fått till effekt att de inte kunnat rida på den anlagda rundan. Sånt blir jag förbaskad på. Men nu är den borttagen.

Det här med skidspår; på ett ställe där jag hade min häst så anlade (eller rättares sagt någon skidåkare spårade) ett skidspår på den anlagda ridvägen och sen kom skidåkarna och gnällde över att vi red i deras skidspår. De hade tamejfasen hela ön att rida på och likaförbannat skulle de på vår anlagda ridväg. SÅnt gör mig också irriterad. Där jag håller till finns det begränsat med tillåtna ridvägar och vi har aldrig utnyttjat allemansrätten, utan bara ridit där markägarna tillåtit oss - då vill man inte vara med om att skidåkare och annat löst folk som kan utöva sitt var som helst begränsar oss ännu mer !

Men självklart rider vi INTE på de tillåtna ställena när det är lerigt i markerna och så.
 
Sanning med modifikation. Ta tex alla golfbanor, där är det tillåtet att åka skidor, men inte att rida. Jag tycker att det finns ytterst FÅ ställen där man inte får åka skidor, men ytterst få ställen där man FÅR rida. Men det kanske bara är så där jag bor !
 
Men du , jag har då aldrig sett en skylt med längdåkningsförbud direkt :confused:
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Ridning Det är konstigt att så många ryttare sätter sig över lagar och bestämmelser. I Frösunda i Vallentuna där jag har mark, trampas stigar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 982
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Det här har jag bara väntat på. Nu kommer det troligen att beslutas om rejäla begränsningar, iallafall för ridning på annans mark där...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
18 329
Ekonomi & Juridik Det finns troligtvis flera färska trådar som berör ämnet, så hänvisa gärna till en sådan om ni känner att det är onödigt med ytterligare...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hur många av oss hästmänniskor, har egentligen koll på det? Med tanke på hur det kan se ut på vägar, i skogar och i övrigt - måste jag...
2
Svar
31
· Visningar
4 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp