Ridresor - vart ska man åka? :)

Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Kenya - ist'llet for fyrhjulsdriven bil safari - pa hast! Rid genom steppoken bland lejon och andra exotiska djur!

Kolla in!!!
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Mmm...också sån drömresa! Tyvärr lite i dyraste laget i dagsläget + att jag vill dela upplevelsen av en safariresa med min kille. Men man kan ju åka flera gånger... :D
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Har varit på Island och det var verkligen FANTASTISKT :D Vi red flera dagar uppe i fjällen och runt vulkanen Hekla och övernattade i små stugor. Verkligen fint område!

Irland har jag också varit i och det kan jag också rekomendera!

Min dröm är att resa på ridsafari i Afrika någonstans och så vill jag till Spanien och rida dressyr :D
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Såg att du redan bokat ;)
Men måste slå ett slag för Dominikanska har rest till det landet i över 10 år och rider varje dag när jag är där :love:

Underbara människor och underbar natur !!!

Man kan välja att rida mellan tre till ca fem timmar , Går oxå bra att få privat ridtur !
Man stoppar och äter lunch på små resturanger högt uppe i bergen ! Super god mat !! Massa musik ,dans och glädje ! Lokal befolkningen vill bara att man ska trivas !!!

Stannar och badar i en underbart vacker lagun :love:
Ja man får se det mesta av den dominikanska naturen och dessa underbara människor i landet !!

Sen gör det ju ingenting att det är billigt att shoppa .äta och må underbart bra där nere heller ;)

Tesora
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Om vi nu bara tipsar om diverse resmål så vill jag slå ett slag för alperna. Jag jobbade en månad i schweiz med att rida två polohästar och att rida i bergen är helt vansinnigt fantastiskt. Man fick t.o.m galoppera genom vingårdarna, mellan rankorna! (fast det kanske bara var där, jag vet inte).

Sen finns det faktiskt alternativ här i Sverige där man får rida själv mellan olika gårdar och övernatta. Ridleden.
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Knapplan

Man kan aka upp till samerna i Norrland och rida genom fjallen! Det ar bara att googla besoka norrland.
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Jag har precis tittat på en resa till Paraguay, som ser så häftig ut, och till väldigt överkomligt pris. Någon som varit där???
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

KL
jag har inte åkt på regelrätt ridresa men ridit på många ställen. bodde i USA 11 år och har ridit i både Montana, Connecticut, Massachusetts, New Hampshire, Florida och Californien. Montana - Big Sky Country är fantastiskt! Hästarna är i gott skick och servicen och mottagandet av gäst fläckfritt.

Har även ridit i Costa Rica - helt otroligt sätt att se landet som varierar från regnskog till dalar och stränder! Här var hästarna i gott skick också, inte samma standard som hos oss i fråga om hull men i god kondition och välridna för ändamålet, dvs uteritt med nya ryttare hela tiden osv.

Tunisien har jag också ridit, även där bra omhändetagande och hästarna var i gott skick. Värre är det med deras övriga hästhållning, privat personer som håller häst som drar turister i vagn var hemskt att se.

Även ridit i Spanien, oerhört fina hästar och underbart landskap!

Irland har jag inte själv varit till men det är en dröm i framtiden, alla jag känner som ridit där har bara gott att säga. Upplevelsemässigt är det fantastiskt, skulle titta framför allt på Sligo området med sanddyner och stränder!
 
Senast ändrad:
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Ser att det är ett år sedan någon skrev i denna tråden men jag gör ett försök!

Jag har bokat en resa i vår till spanien, ska rida långritter i en hel vecka, ska bli såå kul!

MEN, jag behöver lite tips från er som har erfarenhet. Vad ska man ha för skor? Det står på researrangörens sida att man ska ha låga ridskor + chaps.

Chaps har jag inte använt på säkert 10 år så det måste jag köpa nya, sommar ridskor måste jag också köpa nya. Ska man köpa rid-"jympa"-skor? (typ mountain horses easyrider) Eller ska man ha jodpurs? Blir det instängt med jodpurs?

I vanliga fall rider jag antingen med jodpurs och ridstrumpor, eller när jag tränar med ett par stövlar..

Vill gärna köpa det nu några månader innan jag åker så jag hinner använda dom så dom blir bekväma :) Vore såå tacksam för svar!
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Säger bara ARIAT om det är tänkt att man ska ha skorna på sig länge. Dom är fantastiskt bekväma att både gå och rida i en hel dag. Inte gratis men mitt äldsta par gick sönder för en månad sen, då ca 10 år gamla.
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Jag har varit på 2 ridresor.

Irland, Tipperary: Var med kompisar som gillade långritter i naturen. Inte riktigt min grej, men trevligt ändå. Fick en stor, tung, häst som jag inte trivdes så bra med. Vacker natur! Men som sagt, rida rakt fram är lite för lite utmaning.

Bo på slott i Tyskland, Stuttgart: Också trevligt. Kul, internationell grupp. Fick rida lite olika hästar, vissa var roliga, andra inte. Några uteritter, lite hoppning, mest dressyr. Lite dålig planering, fick reda på max en kvart innan i vilken grupp och vilken häst man skulle rida. Fantastik mat, trevlig pub. En av få resor som jag, vuxna människa, har gråtit på när jag skulle åka hem :-)
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Jag har varit på två ridresor, till Ungern och till Irland.

Ungern var fullständig katastrof och den resan fanns bara en säsong i resebyråns utbud. Det var en rundtur och vi bodde på nya stället varje natt. Över lag dåligt logi och urusel mat. Vi red fälttavlanshästar som var väldigt fina men guiden/hästägaren bara klagade på oss hela tiden att vi förstörde hästarna. Det var ganska strapatsrikt med många saker jag aldrig skulle gjort om i dag.

Min andra resa till Sligo, Donegal, Irland, var helt fantastisk. Otroligt vacker natur och ett helt annat bemötande. Det var oxå en rundritt och vi bodde på mysiga B&B med sanslösa frukostar. Låååånga galopper på stränderna.
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Jag åker till Mallorca på söndag och ska rida dressyr en hel vecka :bump: Kan inte sitta still för att jag är så förväntansfull! Jag har så otroligt höga förväntningar på allt: hästarna, instruktörerna, landskapet, maten, människorna... Hoppas jag inte blir besviken bara.

Är rätt nervös också att jag ska ha tagit mig vatten över huvudet, jag kan ju inte rida dressyr :o Men men, jag är ju där för att lära mig! Målet för mig är att få lite ny inspiration och nya kunskaper i ridningen, dessutom hoppas jag på att lära känna nya bekantskaper och eftersom jag reser ensam så finns det ju goda möjligheter till det! Man är ju i allmänhet öppnare för att lära känna andra om man inte har en kompis att klänga på hela tiden. Så jag ser det delvis som ett sätt att utvecklas personligen då jag rest väldigt lite på egen hand innan.

Åååh, jag vill åka nu nu nu! Längtar sååå:laugh: Jag får väl återkomma till tråden när jag varit där så får jag avlägga rapport!
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Drar upp tråden igen - är det någon som har varit på ridresa (safari-varianten) i Afrika senaste åren?

Något speciellt man bör tänka på? Storleken på game reserven är en sak jag antar påverkar hur "rolig" ridturerna kan bli djurmässigt.
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Jag har själv inte varit iväg på någon ridresa. Bara ridit på stranden i Thailand och Malaysia. Men kolla in häst och sport resor. Där har dom en hel del att välja mellan ;)
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

KL

Hoppar också på tråden :) många av er som skrivit ovan rekommenderar Afrika, det låter intressant, kan ni berätta mera? :) Har hört att de håller djuren bra :) En lite mesig fråga, är det inte ganska oroligt där?

Vart ska man resa om man vill till en typisk ranch med westernridning och boskap och sånt, kanske t.o.m vildhästar? Wyoming? Montana? Kanada? :)
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Afrika är ju ganska stort så det skiljer sig ju mellan olika länder/regioner.

Jag ska nog boka Sydafrika nu i veckan och åker i sommar.
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

Wyoming eller Montana. Där är det flera rancher som erbjuder att man får vara med och flytta kreaturen mellan betena. Verkar jättekul. Ska själv bl.a till Montana i sommar men då på road trip så vi kommer bara hinna med en dagstur på någon av rancherna.
 
Sv: Ridresor - vart ska man åka? :)

kl

Är det någon som varit i väg nyligen? eller har några planer på g
 

Liknande trådar

Gnägg Sambon öppnade upp för att vi kanske har råd med en ridresa till sommaren :banana: Problemet är att det finns så otroligt mycket att...
2
Svar
24
· Visningar
3 090
Hästmänniskan Jag har en gammal dröm om att åka till USA på en riktig cowboy-ridresa. Nån romantisk dröm sedan tidiga tonåren då The Horse Whisperer...
Svar
15
· Visningar
2 704
Senast: YlvaG
·
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 721
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp