Ridskolehästar

Bukefalos 30 år!

Det är också risken med att köpa en dyr häst man inte har råd med riktigt, den kan visa sig inte alls vara så trygg heller eller sjuk eller vadsomhelst. Därför tycker jag ändå det är bättre att hålla sig till en inte alltför hög prisklass.
Fast vad har det med prisklassen att göra? Jag tycker de flesta hästarna är coola i hanteringen. Men många av dem har visat sig vara rätt hysteriska eller ignoranta när ej hästvana/nybörjare hanterat dem.

Men det måste ju finnas folk som inte bryr sig om gångarterna är rena eller ej? Om det inte ska tävlas gör det väl inget om det är lite grisepass eller vad det kan vara.
Förmodligen, men då är det ju en kompromiss man gör för att få ner priset och då passar den ju inte på ridskola längre.

Förmodligen, men då är det ju en kompromiss man gör för att få ner priset och då passar den ju inte på ridskola längre.
Det var väl privat som ngn ville ha en häst (som skulle vara nära roboterad). Dessutom skulle väl bara islandshästridskolor bry sig om det.

• Gilla
Reactions: Sel
Ses det inte som ett problem att hästen inte har tre rena gångarter på en vanlig ridskola?
Inte den blekaste aning, jag är inte ridskolelärare och jag har aldrig stött på en islandshäst på en ridskola. Men på en fanns en gammal galoppör som töltade :) då fick man ju länga tyglarna och få till traven bara. Nyss hade den jag rider på nu en misslyckad dressyrhäst som var hopplös på att gå i ngt slags inlärd skritt med raka framben. Det är ju en ridlärare inte en dressyrdomare i mitten.

Senast ändrad:
Ses det inte som ett problem att hästen inte har tre rena gångarter på en vanlig ridskola?
Jag har aldrig/extremt sällan varit med om att en vanlig ridskola ser islänning som önskvärd lektionshäst. Det kan ju bli väldigt mycket svårare för ryttaren att hitta rena gångarter och att spänning pga att man inte lyckas rida i lösgjord, korrekt form går över i typ grisepass etc.
Jag hade en fyrgångare som man försökt ha på ridskola/ridläger där han reds som tregångare. Men han var för svår både mentalt och fysiskt. När han hettade till för mkt kunde det för många ryttare bli knatiga rörelser utan rygg. Och takten kunde svaja.
En del islänningar har ju också lite svårt för galopp. Inte heller önskvärt där folk ska få så goda chanser som möjligt att inleda sin ridkarriär och lyckas med saker.

Jag red min nästan uteslutande som tregångare. Men bara det är knepigare än att göra på många halvblod. Jag tyckte det var mkt som var enormt mkt lättare på halvbloden sen när jag började rida såna igen efter ett gäng år på islänning, araber och iberier.
Halvbloden sitter ihop mer och har mer takt av naturen. Absolut bra skola att lära sig på mer överrörliga. Men inte som grönare ryttare direkt.

Men det måste ju finnas folk som inte bryr sig om gångarterna är rena eller ej? Om det inte ska tävlas gör det väl inget om det är lite grisepass eller vad det kan vara.
Det var lite så jag tänkte med. Att är man inte tävlingsintresserad så kanske man köper hästen som kan tuffa på km efter km i tölt, men ej går att få i trav. Eller kanske man kan köpa hästen som går ok i skritt, trav och galopp men som har svårare för ren tölt. Med det inte sagt att man inte jobbar på med att utveckla gångarterna, men det är ju ändå inget man begär av småbarn och äldre kompisar släktingar som bara vill komma ut och åka lite häst.

Jag red min nästan uteslutande som tregångare. Men bara det är knepigare än att göra på många halvblod. Jag tyckte det var mkt som var enormt mkt lättare på halvbloden sen när jag började rida såna igen efter ett gäng år på islänning, araber och iberier.
Halvbloden sitter ihop mer och har mer takt av naturen. Absolut bra skola att lära sig på mer överrörliga. Men inte som grönare ryttare direkt.
Fast moderna överrörliga halvblod kan det också vara svårt att få till rena gångarter på.

Fast moderna överrörliga halvblod kan det också vara svårt att få till rena gångarter på.
Ja, absolut. Jag har själv ett mkt överrörligt halvblod som är lätt att rubba takten på och där man på annat vis måste vara noga med att linjera upp honom korrekt. Så visst kan det vara så.
Men då har du iaf bara 3 gångarter och sällan samma förmåga att låsa ryggen på det sättet vissa islänningar gör i olika lägen med spänning. Och inte lika många med svårighet för galopp.

Ja, absolut. Jag har själv ett mkt överrörligt halvblod som är lätt att rubba takten på och där man på annat vis måste vara noga med att linjera upp honom korrekt. Så visst kan det vara så.
Men då har du iaf bara 3 gångarter och sällan samma förmåga att låsa ryggen på det sättet vissa islänningar gör i olika lägen med spänning. Och inte lika många med svårighet för galopp.
Nej, nu jämförde jag snarare jämfört med iberiska hästar. Där blir skillnaden marginell, islänningar har jag inte ridit sedan jag var barn.

Kan ju säga att jag nog också rider hästar som inte är helt lätta men då får man ju mer hålla sig på ängar eller innanför staket då man rider så det är inte lika roligt. Ger mig inte ut i trafik så mycket eller själv i terräng då för att undvika olyckor.

Hobbyryttare är ju lika olika som hästarna.
Jag tänkte på det idag mär jag red ut min heta knashäst som taktar och springer på tvären mest hela tiden.
Jag älskar att rida henne, det ska spraka ordentligt under hovarna av livslust och arbetsglädje 😁

Hade jag suttit på någon lobotomerad sak som lugnt skrittar rakt fram utan att bry sig om sin omgivning hade jag blivit uttråkad.

Jag har snarare det motsatta problemet, hästar som andra beskriver som pigga upplever jag som sega 😅

Jag tänkte på det idag mär jag red ut min heta knashäst som taktar och springer på tvären mest hela tiden.
Jag älskar att rida henne, det ska spraka ordentligt under hovarna av livslust och arbetsglädje 😁

Hade jag suttit på någon lobotomerad sak som lugnt skrittar rakt fram utan att bry sig om sin omgivning hade jag blivit uttråkad.

Jag har snarare det motsatta problemet, hästar som andra beskriver som pigga upplever jag som sega 😅
Håller med helt och hållet - och då blir det så märkligt när den typen av hästar beskrivs som den perfekta hobbyhästen, hästar som passar alla, hästar som inte är tävlingshästar, hästar som är "bra". Det är verkligen inte en sån häst som jag, också hobbyryttare, väljer.

Håller med helt och hållet - och då blir det så märkligt när den typen av hästar beskrivs som den perfekta hobbyhästen, hästar som passar alla, hästar som inte är tävlingshästar, hästar som är "bra". Det är verkligen inte en sån häst som jag, också hobbyryttare, väljer.

Nej, verkligen inte 😅
Nu både tränar och tävlar jag men det är inte därför jag har häst och mina nuvarande köptes helt utan syfte att tävlas. Jag ville ha en häst att ha roligt med 😊

Och din sprakfröken skulle du kunna lägga ut en video på där hon ser ut som den mest okomplicerade, lugna tanthästen man kan tänka sig. Helt enkelt för hon får utlopp för sitt sprak och du inte är rädd för det!

Tycker inte det spelar så stor roll heller om man rider varje dag då man ju har hästar som e så billiga i drift. 😌
Ska man läsa detta som:
Jag tycker inte det spelar så stor roll om jag rider varje dag då jag har hästar som är billiga i drift
eller
Jag tycker inte det spelar så stor roll om man rider varje dag då hästar är billiga i drift
eller
Jag tycker inte det spelar så stor roll om man rider varje dag om man har hästar som är billiga i drift

De olika varianterna provocerar fram olika diskussioner :D

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka