Kände att jag kan ha en åsikt utan att det bör störa dig.Kände du att du ville provocera igång tråden igen, eller hur menar du att de två har med varandra att göra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kände att jag kan ha en åsikt utan att det bör störa dig.Kände du att du ville provocera igång tråden igen, eller hur menar du att de två har med varandra att göra?
Som jag skrev och det du nämner sist.Ska man läsa detta som:
Jag tycker inte det spelar så stor roll om jag rider varje dag då jag har hästar som är billiga i drift
eller
Jag tycker inte det spelar så stor roll om man rider varje dag då hästar är billiga i drift
eller
Jag tycker inte det spelar så stor roll om man rider varje dag om man har hästar som är billiga i drift
De olika varianterna provocerar fram olika diskussioner![]()
Tycker inte det spelar så stor roll heller om man rider varje dag då man ju har hästar som e så billiga i drift.![]()
Det var inte det du skrevSom jag skrev och det du nämner sist.
Då kan du inte heller klaga på att inte vem som helst kan rida alla hästar heller. Q.E.D.Som jag skrev och det du nämner sist.
Hästar oavsett prisklass har väl ett rörelsebehov? Hur man tillgodoser det är valfritt. Men att bara låta de stå i liten hage bara för att de är billiga drift utan aktivering tycker jag inte låter som sund hästhållning.Som jag skrev och det du nämner sist.
Vad menar du?Då kan du inte heller klaga på att inte vem som helst kan rida alla hästar heller. Q.E.D.![]()
Nä inte om du har en liten hage såHästar oavsett prisklass har väl ett rörelsebehov? Hur man tillgodoser det är valfritt. Men att bara låta de stå i liten hage bara för att de är billiga drift utan aktivering tycker jag inte låter som sund hästhållning.
Jag har mer än en gång stilla för mig själv konstaterat att egen häst ofta innebär en prislapp per ridtur som är långt högre än motsvarande antal privatlektioner för tränareMen för att ge någon slags input i just den frågan - för mig handlar det mer om att välja en häst som är lämplig för den mängd ridning jag vill utöva än hur mycket hästen kostar i månaden. Hade jag velat rida sällan hade jag valt en häst som klarar av det (och ridit den på ett sätt som funkar hållbarhetsmässigt osv förstås). Jag vill rida oftare och väljer hästar som mår bra av att träna, både fysiskt och mentalt.
Om jag ska försöka föra in kostnaden i diskussionen så beror ju även det på vad jag vill få ut av hästägandet. Är det ridning jag vill ha, men ändå mer sällan, så kan jag förstå att man inte vill ha en kostnad där varje pass "kostar" många hundra, kanske tusen kronor. Vill man ha ett sällskapsdjur man kan rida på ibland (eller inte alls) så spelar det kanske ingen roll, och då är det troligen inte heller viktigt hur ofta man rider i förhållande till kostnaden. Har man häst för att man gillar att rida, träna, utvecklas som ekipage, så är det nog vanligt att man faktiskt vill rida ganska ofta.
Så av ditt påstående, som är en lite svår diskussionsstart (men jag gör ändå ett försök här) kan jag sluta mig till att du är en person som ser ridningen som det du vill få ut av hästägandet, men du vill ha en så låg kostnad så du inte känner dig tvungen att rida för att få "valuta för pengarna".
Exakt vad jag säger.Vad menar du?
Hur tänker du själv där? Du har ju redogjort i tidigare trådar att du själv har liten hage. Tänker du att det gör att du måste motionera (kan ju göras på fler sätt än att rida) hästarna mer då än om du hade större hage?Nä inte om du har en liten hage så
JAG har inte liten hage.Hur tänker du själv där? Du har ju redogjort i tidigare trådar att du själv har liten hage. Tänker du att det gör att du måste motionera (kan ju göras på fler sätt än att rida) hästarna mer då än om du hade större hage?
Personligen tycker jag förutom storlek även hur berikad den är spelar roll. Här är det tyvärr ofta platta, trädfria hagar som erbjuds. Och de är rätt tråkiga för en häst oavsett storleken. Så kunde jag välja mellan tex 100x 100 m kuperad hage med skog eller 500x500 meter platt hage utan träd skulle jag för de flesta hästar välja den mindre. Däremot är ju 50x50 m platt utan träd betydligt sämre för en häst än lika platt men större
Vad exakt säger du? Att alla kan rida alla hästar?Exakt vad jag säger.
Nej, det har jag aldrig påstått och det är inte vad jag skriver heller.Vad exakt säger du? Att alla kan rida alla hästar?
Då man var tonåring kunde man rida varje dag eftersom tiden räckte till då. Nuförtiden har man en massa annat, jobb, man blir trött av att jobba, sköta hem och hus plus att hästarna ska ju skötas också inte bara ridas så rider gör man i den mån man hinner. Så köpa dyr häst för att ha som sällskaps-lite motionsridning är kanske inget jag satsar på direkt.Men för att ge någon slags input i just den frågan - för mig handlar det mer om att välja en häst som är lämplig för den mängd ridning jag vill utöva än hur mycket hästen kostar i månaden. Hade jag velat rida sällan hade jag valt en häst som klarar av det (och ridit den på ett sätt som funkar hållbarhetsmässigt osv förstås). Jag vill rida oftare och väljer hästar som mår bra av att träna, både fysiskt och mentalt.
Om jag ska försöka föra in kostnaden i diskussionen så beror ju även det på vad jag vill få ut av hästägandet. Är det ridning jag vill ha, men ändå mer sällan, så kan jag förstå att man inte vill ha en kostnad där varje pass "kostar" många hundra, kanske tusen kronor. Vill man ha ett sällskapsdjur man kan rida på ibland (eller inte alls) så spelar det kanske ingen roll, och då är det troligen inte heller viktigt hur ofta man rider i förhållande till kostnaden. Har man häst för att man gillar att rida, träna, utvecklas som ekipage, så är det nog vanligt att man faktiskt vill rida ganska ofta.
Så av ditt påstående, som är en lite svår diskussionsstart (men jag gör ändå ett försök här) kan jag sluta mig till att du är en person som ser ridningen som det du vill få ut av hästägandet, men du vill ha en så låg kostnad så du inte känner dig tvungen att rida för att få "valuta för pengarna".
Varför ha häst öht när du varken orkar eller har tid att rida, skaffa en hagprydnad kan du ju göra ändå så då spelar det ju inte roll om den är ridbar eller inte.Då man var tonåring kunde man rida varje dag eftersom tiden räckte till då. Nuförtiden har man en massa annat, jobb, man blir trött av att jobba, sköta hem och hus plus att hästarna ska ju skötas också inte bara ridas så rider gör man i den mån man hinner. Så köpa dyr häst för att ha som sällskaps-lite motionsridning är kanske inget jag satsar på direkt.
Jag bestämmer själv huruvida jag ska ha häst och vad jag har den till så attVarför ha häst öht när du varken orkar eller har tid att rida, skaffa en hagprydnad kan du ju göra ändå så då spelar det ju inte roll om den är ridbar eller inte.
Exakt.Vad har det med tråden att göra?
För mig hör det inte ihop öht
Min har precis haft fyra veckors semester och annars rider jag 5 dagar I veckan, så hade det sett ut oavsett om hon kostat 1000 eller 10 000 per månad.
Exakt.
Orkar inte ens med att tänka på att man skulle räkna ut nåt sorts "pris per avnjuten minut" för sin hästhållningIbland sitter jag vid mitt arbetsbord hemma och blir glad av att se dem utanför fönstret. Ibland blir jag pigg och glad efter en tuff dag av att gå ute och småpyssla med måste-sysslorna. Ibland är det helt underbart att ta en galopptur. Ibland får de bara skrota i lösdriften.
Och stackars hästar om de skulle behöva leva upp till nån sorts timtaxa beroende på vad de kostat mig!