Ridskolehästarnas sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 11 931
Sv: Ridskolehästarnas sadlar

Jag kan lova att inte alla ridskolor har apalosa sadlar. Själv tycker jag att Apalosor är riktigt fula.

om man tycker att sadeln är ful har väll ändå inget med om den passar på en häst eller inte, vad skulle du välja? en apalosa eftersom att din häst inte skulle kunna ha någonting annat om du inte specialbeställer den för 2 ggr pengarna eller skulle du då helre rida med bomlöst?

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har provat Amerigo och Dominus och dom låg likadant. Tom sadelutprovare sa att det int evar så stor skillnad på dom.

men snälla rara.. domunis har en ganska svängd bom och amerigo bommarna skiljer sig från varandra.. SADLARNA KAN INTE LIGGA LIKADANT ALLA BOMMAR!!! för om du påstår att alla bommarna ligger likadant e jag den 1 som ville se det!!

skilnader mellern Amerigo/ dominus

* sämre läderkvalite i dominus

*mindre trä i bommmen

* hand gjord i Argentina ( inte lika lång utbildnings för dem som gör dominus som amerigo)

Senast ändrad:

1. Jag skiter i läderkvaliten mellan sadlarna. Det har ingen betydelse för passformen.
2. Jag vet att det är tunnare bom i Dominusen, men det har inte heller någon betydelse för passformen.
3. Inte heller har utbildningen på sadelmakarna någon betydelse för passformen.

Amerigon var FÖR SVÄNGD. Det var också Dominusen. Båda var för långa. Min sadelutprovare (som förövrigt är godkänd av Ridin) sa att det inte vore någon ide att prova någon annan Amerigo (jag vet att det skiljer sig mellan modellerna, Amerigo är ju inte precis det första märket som har det så...) då alla hade varit för långa och alla hade varit för svängda.

Jag vet att du tror att Amerigo är Guds gåva till hästarna, men bara för att dom passar dina hästar betyder inte att den passar min.

Diabolical_Kitten skrev:
1. Jag skiter i läderkvaliten mellan sadlarna. Det har ingen betydelse för passformen.
2. Jag vet att det är tunnare bom i Dominusen, men det har inte heller någon betydelse för passformen.
3. Inte heller har utbildningen på sadelmakarna någon betydelse för passformen.

Amerigon var FÖR SVÄNGD. Det var också Dominusen. Båda var för långa. Min sadelutprovare (som förövrigt är godkänd av Ridin) sa att det inte vore någon ide att prova någon annan Amerigo (jag vet att det skiljer sig mellan modellerna, Amerigo är ju inte precis det första märket som har det så...) då alla hade varit för långa och alla hade varit för svängda.

Jag vet att du tror att Amerigo är Guds gåva till hästarna, men bara för att dom passar dina hästar betyder inte att den passar min.

du påstog att alla bommar låg likadant vilket de inte kan göra eftersom de ser olika ut ... det finns ju även bommar som är rakare men men

Ja, men när alla bommar är för svängda ändå så ligger alla likadant. De ligger ju olika då den ena är mer svängd än den andra, men det har inte jag studerat närmare då sadlarna inte låg bra nånstans ändå!
På en rygg som är spikrak, rund och kort ligger alla sadlar åt helvete (och lika dåligt) som är svängda, långa och för platta ryggar. Jag kan ju säga att Zaldi och Knights låg likadant: då båda är böjda (Zaldin är lite mer böjd) och båda ligger för nära manken i rätt storlek. Det betyder ju inte att de har samma konstruktion, men det är skitsamma, för båd låg inte bra ändå.

jo, kanske det.. men ja visste inte att du bodde i gävle ;)

Jo, men jag var på mustang med min förra foderpålle och jag lovar till och med sadelmakarna sa att de inte hade nåt som passade. Vi köpte till slut en sadel som var för bred, för de visste inte om den smalare bomen skulle passa och då skulle de få beställa in en till oss, vilket kändes ju dumt om man inte var säker på om den smalare heller skulle passa. Tycker synd om hästen som fick sadeln, då den inte var något bra och det visste de på mustang, men de tyckte att vi skulle köpa den ändå... Då visste jag inte så mycket om sadlar, så jag gick med på det, det hade jag aldrig gjort nu... Sen när hästen såldes köpte de nya ägarna en bra sadel till honom utan problem.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Minska antalet fästingar på katt
  • Smitare - hur gör ni?

Hästrelaterat

Tillbaka