Ridskolehästarnas sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 207
  • Visningar Visningar 11 931
Sv: Ridskolehästarnas sadlar

Alla sadlar av Prestige passar hästar med lite svankig rygg, så vanliga halvblod. Dom flesta ridskolor har mest halvblod för att brukar vara bra på hoppning och dressyr och kan då användas till det mesta. Men Prestige har inte olika modeller med olika bossor eller bommar. Det finns några märken där du kan v'lja vad du vill ha (typ kil eller rundbossor, långa el korta kåpor, stora eller små knä och vadstöd etc), men du kan inte specialbeställa hela sadeln från Prestige.

På ridskolan där jag rider har de flesta hästar Stübben- eller Kieffer-sadlar. Jeg tror de kollar sådär halvnoga om hästen är på lån, men om hästen ska behållas så kollar de noggrannare...

ridskolor kan inte köpa vilka skitsadlar som helst. Tänk bara på hur många timmar och hur många personer som rider varje vecka. På min ridskola passar sadlarna ok men det finmns en sadel som jag ryser när jag ser. fattar fan inte hur dom kan ha den! Bossorna är inte tre fingrars mellanrum hela vägen det kan jag lova. den blir smalare och smalate och riktigt längst bak kan man få in ett lillfinger. Men. jag tror inte att dom använder den sadeln nu. hoppas inte. Jag blev så förbannad när jag såg den men tydligen hade ngn. sadelmakare kollat på den och den hade visst passat hästen.. hm säger jag.. när jag blir sadelmakare så skall jag banne mej äta upp den sadel. Uan salt på.

Det varierar nog väldigt mycket. Har sett väldigt många ridskolehästar med ryggproblem och skador efter sadlar. Så många okunniga människor som bara startar upp ridskolor för att det verkar kul.. *suck* tycker så synd om hästarna.

Finns inte så många ridskolor som har hur mkt pengar som helst och har ofta inte råd att köpa en sadel var om man har 20-30 olika hästar. Många köper bara en sadel som "ser ut" att ligga bra medan den egentligen bara förstör hästens muskulatur helt å hållet. Folk borde ha det som vana att be en utbildad sadelutprovare kolla igenom utrustniing och hästen regelbundet.

kan jag tänka mig, men sådana ridskolor fösöker man ju att undvika helt... där jag praktiserar har dom en som jobbar där som har hanbd om hur utrustningen ligger, å där jag rider har dom precis haft ut en som har provat ut nya sadlar till minst en ny å iaf ett par gamla, den nya har ju ingen egen sadel nu å en av dom gamlas sadlar sitter fel på den, det känner man när man sitter upp sadeln sitter lite snett, men han har dom iaf beställt ny sadel åt =)

har du bra koll på sadlar å vilka typer av hästar dom passar på?

Ja, det råkar jag faktiskt ha! Har själv provat 55 olika sadlar av minst 30 olika märken på min häst och har lärt mig vad dom passar på för hästar (vissa kan man däremot stoppa om så dom passar rakare rygg) och har pratat med tillverkarna själva vad för hästar dom hasr tillverkat sadlarna till.

kan du säga en hoppsadel som skulle passa en ponny som hade en äldre stubben allround mot hopp som satt jätte bra fram tills dess att den blev för small på sidorna på henne, bommen var 30 eller 31 i vidden.

moonlightgarden skrev:
Kan du säga en hoppsadel som skulle passa en ponny? Ponnyn hade tidigare en äldre stubben allround mot hopp, som satt jätte bra, fram tills dess att den blev för smal. Bommen var 30 eller 31 i vidden.

En liten hjälp på vägen är att skriva lite tydligare ;)

Liiite svårt att hitta sadel via internet. Gå till en sadelutprovare o lös problemet.

definera tydligare, så jag vet vad du menar att jag ska skriva tydligare.

kanske frågade henne eftersom att hon har provat en jäkla masa sadlar å vet hur dom ser ut, å eftersom att jag vet vilken sadel som passade förut men som behöver bredas upp lite gran så kan hon mycket möjligt veta en sadel med samma model på sina bossor, men som är något bredare i sin model.

Det kan ju vara så att apaloosa sadlarna passar bäst om man ska ha många sadlar av samma märke. Men det säger sig själv att ett märke inte kan passa alla hästar.

Någon frågade om pris, begagnat från 5000kr och uppåt. Ny pris vet jag faktiskt inte.

Jag har inte sett ponnyn. Har du bild? Maila den om du vill... (evil_skalman@hotmail.com) Måste se hur ryggen ser ut. Men annars så är det alltid värt att prova en vidare bom. Bara för att din ponny kan ha Stubben betyder inte att hon kan ha en annan typ av sadel. Men allt beror på hur svankig hästen rygg är, om den är platt el rund, har lång eller kort rygg, lägsta punkten framme vid manken eller längre bak, hur bred hästen är över ryggrad, manke och sidorna och om det är en hopp, allround el dressyrsadel du vill ha.

annars här kommer lite tips på vilka (dressyr)sadlar som passar vad.
Prestige / Appaloosa : svängd lång rygg, inte alltför hög manke finns väldigt breda bomvidder.
Globus: kort helt rak rygg finns väldigt breda bomvidder, bra för alla typer av manke
Albion: kort helt rak rygg, breda bomvidder
FB: ngt svängd rygg, hyfsat korta i modellen, hög manke (dom nyare modellerna är rakare i bommen)
County: svängd rygg och hög manke
Equipe: hyfsat rak och normallång rygg
Stubben: normallång och hyfsat rak rygg (beror på vilken årsmodell, dom nyare är rakare)
Wintec: lång desto vidare bomvidd desto mer svängd är bommen
Jorge Canvas: som Globus, har samma tillverkare. Har däremot rundbossor på de flesta av deras dressyrsadlar och passar liiiite mer svängd rygg. Passar alldeles utmärkt för hög manke.
Windsor: svängd rygg men kan stoppas om helt så den passar helt rak rygg (det kan inte göras med alla sadlar) Hyfsat korta i anläggningsytan. Finns väldigt breda bomvidder. Hög manke
Passier: svängd normallång rygg
Jacson: lite svängd rygg, inte alltför hög manke
Hermes: måttbeställs (men kostar runt 50 000)
Röösli: ganska svängd rygg och hög manke
Lemetex: hyfsat rak, normallång anläggningsyta, passar hög manke också
Clio: kort anläggningsyta passar låg manke
Clincher: nästan helt rak rygg, inte alltföär hög manke
HdR: lång rygg och lite svängd
Sommer: hyfsat svängd rygg, hög manke, har lång anläggningsyta
Arabian Saddle Company: har väldigt kort anläggningsyta, finns upp till väldigt breda storlekar och passar inte alltförhög manke

Nu kommer jag inte på fler tillverkare för tillfället...

hur skulle du beskriva den här killens rygglinje?
detail

detail

http://pg.photos.yahoo.com/ph/dorindajohansson/detail?.dir=0949&.dnm=547a.jpg&.src=ph
Dom översta korten är nyast, tycker att hans linje blivit rakare sen han musklat på sig mera....

Han har en ganska normal rygg. Lite mittimellan. Prestige å Wintec (vid bom) kanske hade varit ngt. Nu kan jag inte se hur lång hans rygg är eller exakt, men ¨på ett ungefär. Det är möjligt att Prestige är för böjda, men bara kolla i listan ovanför för rakare modeller..

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har inte sett ponnyn. Har du bild? Maila den om du vill... (evil_skalman@hotmail.com) Måste se hur ryggen ser ut. Men annars så är det alltid värt att prova en vidare bom. Bara för att din ponny kan ha Stubben betyder inte att hon kan ha en annan typ av sadel. Men allt beror på hur svankig hästen rygg är, om den är platt el rund, har lång eller kort rygg, lägsta punkten framme vid manken eller längre bak, hur bred hästen är över ryggrad, manke och sidorna och om det är en hopp, allround el dressyrsadel du vill ha.

annars här kommer lite tips på vilka (dressyr)sadlar som passar vad.
Prestige / Appaloosa : svängd lång rygg, inte alltför hög manke finns väldigt breda bomvidder.
Globus: kort helt rak rygg finns väldigt breda bomvidder, bra för alla typer av manke
Albion: kort helt rak rygg, breda bomvidder
FB: ngt svängd rygg, hyfsat korta i modellen, hög manke (dom nyare modellerna är rakare i bommen)
County: svängd rygg och hög manke
Equipe: hyfsat rak och normallång rygg
Stubben: normallång och hyfsat rak rygg (beror på vilken årsmodell, dom nyare är rakare)
Wintec: lång desto vidare bomvidd desto mer svängd är bommen
Jorge Canvas: som Globus, har samma tillverkare. Har däremot rundbossor på de flesta av deras dressyrsadlar och passar liiiite mer svängd rygg. Passar alldeles utmärkt för hög manke.
Windsor: svängd rygg men kan stoppas om helt så den passar helt rak rygg (det kan inte göras med alla sadlar) Hyfsat korta i anläggningsytan. Finns väldigt breda bomvidder. Hög manke
Passier: svängd normallång rygg
Jacson: lite svängd rygg, inte alltför hög manke
Hermes: måttbeställs (men kostar runt 50 000)
Röösli: ganska svängd rygg och hög manke
Lemetex: hyfsat rak, normallång anläggningsyta, passar hög manke också
Clio: kort anläggningsyta passar låg manke
Clincher: nästan helt rak rygg, inte alltföär hög manke
HdR: lång rygg och lite svängd
Sommer: hyfsat svängd rygg, hög manke, har lång anläggningsyta
Arabian Saddle Company: har väldigt kort anläggningsyta, finns upp till väldigt breda storlekar och passar inte alltförhög manke

Nu kommer jag inte på fler tillverkare för tillfället...

den hon hade var ju som sagt en begagnad stubben, så den var utav den äldre modelen, för annars så skulle jag nog ha dött i röven min... har hört rykten om att dom nyare ska vara ennu hårdare.
en dressyr eller en hopp tror jag att jag nog vill ha helst, seddan om det är lättast å rida hopp å dressyr i en hoppsadel eller att det är lättare att göra båda sakerna i en dressyr sadel har väll att göra med vilken sort jag väljer. o man kanske ska ta å lägga till att det kanske nog mycket möjligt kan bli så att man tävlar eller iaf tränar lite teräng å distans (kortaste tävlingarna/träningarna iaf) eftersom att hon verkligen passar för alla typer av ridning. så då kanske en hopp blir bäst eller kasnke en dressyr är bäst ändå, vad tror du?
får ta å ta lite kort, när jag får digitalkameran nästa vecka då å mäta lite gran å så. men jag langar över några bilder till din mejl som är seddan i somras.

kunde inte sicka andra bilden nu pågrun av att du hade för lite plats för att kunna ta emot den oxå, men säg till när du har raderat mejlet så skickar jag över den andra bilden då =)

Ja, en hopp el allroundsadel är mer praktiskt om man inte har råd med två. Hon har en ganska rak rygg, men frågan är om hon är musklad? Hur gammal är hon? Hur välriden är hon? Det är ju ingen ide att köpa en dyr sadel till en unghäst som du inte ens har ridit in, en en häst som har varit konvalescent ett tag.
Nu har jag däremot inte provat lika många hoppsadlar som jag har provat dressyrsadlar. Men de flesta märken har samma bom i alla av deras modeller. Hon är ju en ponny så hon är nog ganska bred och har kort rygg. Testa Globus flatback (allroundsadeln gillar inte jag riktigt. Den är billig och bra kvalitet till det priset, men den är väldigt annorlunda än dressyrsadlarna och jag trivdes inte med den). Annars om hon är välriden och ni hoppar och så regelbundet skulle jag rekommendera Morris & Nolan. Väldigt bra sadlar som passar raka ryggar. Hyfsat korta i anläggningsytan och om det är du på bilden behöver du bara en 16"-16½" än så länge iaf. M&N kostar en del (ca 16 000) MEN dom håller. Och det finns en del 16" med normal mot vid eller vid bom till salu. Men jag har ju inte sett hästen, så ta henne till en sadelutprovare (EJ sadelmakare, utan utbildad sadelutprovare) så borde du få den hjälp du behöver. Om du bor i Halmstad/Laholm/Falkenbergsområdet kan jag rekommendera en som är jättebra.

Diabolical_Kitten skrev:
Han har en ganska normal rygg. Lite mittimellan. Prestige å Wintec (vid bom) kanske hade varit ngt. Nu kan jag inte se hur lång hans rygg är eller exakt, men ¨på ett ungefär. Det är möjligt att Prestige är för böjda, men bara kolla i listan ovanför för rakare modeller..
Träffsäkert :cool:
Han är ju stor(174) så ryggen blir ju rätt lång.
Han har faktiskt en wintec isabell med vid bom och en apaloosa vidd 35. Båda passar hyffsat men han skulle nog kunnat ha lite rakare bom.

hon är 14 år, ganska så bra musklad över ryggen när jag fick tillbaka henne från fodervärden (vissa andra muskler går ju att diskutera), så hon kan nog bli lite mer välmusklad där över. det är jag på bilden å medryttaren ser lika dan ut ungefär å tränaren oxå =) så vi är smalla små spinkisar allihopa =). vad är det med globus flatback som du inte gillade? vi försöker väll att hålla igång henne i hoppningen, men det beror ju på underlagget nu ett tag framöver tills man har betalat in til ridhuset å fått ett ridhuskort därifrån. jo har suttit å tittat på en del begagnade sadlar (mest på tradera) men blir mest irreterad över att det som står är 16" å så står seddan ingenting om bomen eller vilket märke det är å ibland finns det inte ens en bild... normal mot vid är jag inte säker på om hon kan ha, frågade i en affär om min gamla sadel å dom sa att den var normal mot vid, fast sådana saker beror ju som sagt var helt å hållet på märket på sadeln. köper ju helst en bagagnad eftersom att man då slipper rida in sadeln, utan kan börja träna i den på en gång...

sa ju att jag kunde en del. :)
Bara för att han är stor betyder inte att han har lång rygg! Jag bekant till mig har ett stort halvblod på 175 och han kan inte ha mer än 17" på de flesta sadlar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka