Ridskoleryttare 2020

Hoppning står på schemat idag, och efter förra veckans underbara markarbetspass är jag så taggad!
Börjar känna mig trygg och säker i sadeln igen och snart är jag nog tillbaka till min ”gamla” form.
Förra veckans markarbete blev på en gammal herre till hopphäst som inte länge får vara med på hopplektionerna då kroppen säger stopp. Han blev så glad redan när vi bara körde markbommar och alldeles till sig när vi faktiskt fick hoppa några mycket låga hinder också. Kan säga att han överdrev en aning när han flög över de små sockerbitshindrena :laugh:
Fick flera kommentarer av de andra i min grupp om att det såg väldigt bra ut när jag red så då blev jag extra glad då jag kämpat lite med självförtroendet under de första ridlektionerna. Fick dessutom rida i dressyrsadel då han inte hade någon allround/hoppsadel längre :D
Längtar till ikväll! :love:

Just det, glömde ju skriva att jag höll på att missa förra veckans lektion då jag var tvungen att ringa polisen på vägen dit eftersom bilen som körde framför mig på E4:an mitt i rusningstrafik höll på att vingla som tusan och var nära att krocka med två olika bilar i körfältet bredvid:eek: Jag kände att jag inte kunde ignorera det oavsett om jag skulle komma för sent eller inte, någon hade kunnat dö liksom. Så det blev en förföljelsejakt med polisen i telefonen tills de lyckades ta honom i och jag kunde vända om igen. Jäklar vad jag hade bråttom till stallet då men jag hade sådan tur att min häst gick lektionen innan så jag blev inte sen ändå :p
 
Ridlektion idag fick skäckstoet och när jag skulle göra i ordning henne var hon väldigt seg och hon surade lite när jag borstade henne då hon fäller sommarpälsen nu.
Vi hade en vikarie idag då ordinarie ridlärare skulle på kurs, har ridit för vikarien innan. Det jag reagerade på var att hon spände nosgrimman jag hade spänt den så två fingrar fick plats mellan, kollade efter lektionen hur mycket rum som fanns under, fick knappt in ens ett finger.
När hon spände åt tyckte jag det kändes som om hon trodde jag var någon nybörjare som inte vet hur man ska spänna nosgrimman, fast hon mycket väl vet att jag inte är någon nybörjare.

Det började med att ridläraren sa att vi kunde gå ner lite innan lektionen var färdig om alla var klara och alla var klara, men då kom en av stallvärdarna på att det var en borta i gruppen och dennes barn behövde rida igen. Så 10 min innan lektionen skulle börja gjorde de i ordning skimmeln, som tjejen som var borta skulle haft annars.
Jag tyckte personligen inte det var schysst mot hästen på så kort tid, knappt man hinner borsta ordentligt på den tiden.


Själva lektionen var inte speciellt givande, vi gjorde i princip en övning hela lektionen - längning.
Vi började i skritten att på kortsidorna ha kort skritt och sen på långsidorna längre skritt.
Jag lyckades aktivera skritten på min häst och få henne att gå på istället för att dra benen efter sig, som hon gärna gör annars (varför jobba om man inte måste typ).
Vi skrittade väldigt länge på lång tygel innan vi skulle ta den och komma fram i trav och göra samma sak, kort trav på kortsidorna och längre trav på långsidorna. Fick till det helt okej, vi bytte varv och gjorde det i båda varven.

Sen avslutade vi med att rida på hörnlinjen å två hörn, så vänder snett igenom vid A rider till mitten av långsidan, följer fyrkantsspåret, vänder snett igen till mitten av andra långsidan och följer fyrkantsspåret och börjar sedan om igen vid A.

Då skulle vi ha ökat/längre trav när vi red på hörnlinjen, för hästarna har inget stöd av väggarna och man känner hur mycket man måste rama in osv osv.
Gjorde det i båda varven, sist skulle vi göra det i galopp och ha kort galopp på fyrkantspåret och sen ökad galopp på hörnlinjen.

Jag fick till riktigt bra ökade galopper, men det var flera gånger jag inte kunde bibehålla galoppen genom hörnet då de andra som låg före inte klarade det och saktade av till trav, vad hände med min häst, jo hon saktade av också även om jag försökte hålla igång.
Sen när vi inte hade någon framför oss gick det jättebra och det funkade.

Såg att hon som red skimmeln hade problem med att få honom att galoppera, kändes skönt att det inte bara var jag som upplevde det problemet.

Vi galopperade i båda varven, jag var inte så jätteimponerad av lektionen, hade velat ha lite mer variation och mer lösgörande dressyrövningar, jag fick inte hästen lösgjord vilket jag tror hon hade behövt men men, får se vilken häst jag får nästa gång.
 
Ridlektion idag fick skäckstoet och när jag skulle göra i ordning henne var hon väldigt seg och hon surade lite när jag borstade henne då hon fäller sommarpälsen nu.
Vi hade en vikarie idag då ordinarie ridlärare skulle på kurs, har ridit för vikarien innan. Det jag reagerade på var att hon spände nosgrimman jag hade spänt den så två fingrar fick plats mellan, kollade efter lektionen hur mycket rum som fanns under, fick knappt in ens ett finger.
När hon spände åt tyckte jag det kändes som om hon trodde jag var någon nybörjare som inte vet hur man ska spänna nosgrimman, fast hon mycket väl vet att jag inte är någon nybörjare.

Det började med att ridläraren sa att vi kunde gå ner lite innan lektionen var färdig om alla var klara och alla var klara, men då kom en av stallvärdarna på att det var en borta i gruppen och dennes barn behövde rida igen. Så 10 min innan lektionen skulle börja gjorde de i ordning skimmeln, som tjejen som var borta skulle haft annars.
Jag tyckte personligen inte det var schysst mot hästen på så kort tid, knappt man hinner borsta ordentligt på den tiden.


Själva lektionen var inte speciellt givande, vi gjorde i princip en övning hela lektionen - längning.
Vi började i skritten att på kortsidorna ha kort skritt och sen på långsidorna längre skritt.
Jag lyckades aktivera skritten på min häst och få henne att gå på istället för att dra benen efter sig, som hon gärna gör annars (varför jobba om man inte måste typ).
Vi skrittade väldigt länge på lång tygel innan vi skulle ta den och komma fram i trav och göra samma sak, kort trav på kortsidorna och längre trav på långsidorna. Fick till det helt okej, vi bytte varv och gjorde det i båda varven.

Sen avslutade vi med att rida på hörnlinjen å två hörn, så vänder snett igenom vid A rider till mitten av långsidan, följer fyrkantsspåret, vänder snett igen till mitten av andra långsidan och följer fyrkantsspåret och börjar sedan om igen vid A.

Då skulle vi ha ökat/längre trav när vi red på hörnlinjen, för hästarna har inget stöd av väggarna och man känner hur mycket man måste rama in osv osv.
Gjorde det i båda varven, sist skulle vi göra det i galopp och ha kort galopp på fyrkantspåret och sen ökad galopp på hörnlinjen.

Jag fick till riktigt bra ökade galopper, men det var flera gånger jag inte kunde bibehålla galoppen genom hörnet då de andra som låg före inte klarade det och saktade av till trav, vad hände med min häst, jo hon saktade av också även om jag försökte hålla igång.
Sen när vi inte hade någon framför oss gick det jättebra och det funkade.

Såg att hon som red skimmeln hade problem med att få honom att galoppera, kändes skönt att det inte bara var jag som upplevde det problemet.

Vi galopperade i båda varven, jag var inte så jätteimponerad av lektionen, hade velat ha lite mer variation och mer lösgörande dressyrövningar, jag fick inte hästen lösgjord vilket jag tror hon hade behövt men men, får se vilken häst jag får nästa gång.
Jag hade nog spänt upp nosgrimman igen när läraren inte tittade på :angel: Är allergisk mot för tighta nosgrimmor.
 
Gårdagens lektion då. Pga massa skit under dagen tänkte jag att det skulle bli skönt att få stoet som jag red sist iom att vi kommer bra överrens.
Tji fick jag, Jag skulle rida ett litet sto som är konstantskimmel och söt som socker, men sur som bara den inuti. Ett riktigt sto där man måste vara diplomatisk och rättvis, annars blir det enbart ett helvete att rida. Ett sto som dessutom har massor integritet och har en förmåga att bli sur på de andra hästarna, och jaga efter dem som en drake när de är för nära. Hon är svår alltså, men gudasnäll på de lägre nivåerna, samt att leda och ha att göra med.

Fick en släng av äh jag skiter i det det kommer inte gå för jag är inte där psykiskt i dag. Men bestämde mig för att sitta ner och försöka hitta mitt inre zen. Att om det verkligen inte funkade mellan hästen och mig kan jag ju bara skala ner övningarna till det enklaste och skita i galoppen (hon är mycket svårgalopperad)

Satt upp och upplevde henne seg, misstänksam, och småsur. Jag försökte att bara rida så som jag skulle gjort på vilken annan häst som helst, men ha mer tålamod och vänta in, berömma när det blev rätt och ignorera när det blev fel eller hon tjurade ihop. Skrittade länge på lång tygel och letade bara efter en överrenskommelse att vi ska skritta (annars stannade hon och tjurade).
Efter ett bra tag kunde jag känna att jag inte behövde hålla på och driva, och plockade upp tyglarna en aning men hade dem fortfarande aningen längre. Ville ju inte bråka, bara komma överrens.

Övningen var samma som sist, framdelsvändningar i sicksack längs långsidorna. Här någonstans började vi komma överrens! Hon tjurade ihop totalt när jag gav hjälper, så jag slutade, bad igen, tjurigt svar, slutade, bad igen, rätt svar om än motvilligt, klapp och så fick hon långa tyglar och slippa mig ett tag. Blev bara mer och mer komma överrens, och till slut gjorde vi riktigt snygga framdelsvändingar. Kände att jösses jag har nästan lyckats vinna över surkartet på min sida! :eek:

Vi gick sedan in på volterna och skulle rida "klockan", där man gör en lite mindre volt, och sedan ska flytta hästarna runt som klockvisare med huvudet in mot mitten och rumpan ut mot siffrorna. Vi kämpade på, jag försökte vara rättvis och diplomatisk och hon försökte verkligen göra som jag ville. Tänkte här att äh vi kan testa galoppen sen, vi har ju hittat någon form av överrenskommelse. Jag sliter och drar och tjurar inte med henne, hon säger till när jag gör för mycket men lyssnar på vad jag vill.:up:

När vi flyttat 3-4 varv på volten skulle vi bibehålla flyttningen men flytta oss utåt på det stora voltspåret och där fatta galopp. Jag försökte sitta lugnt och stilla, och ha en bra position i förhållande till de andra hästarna för att hon inte skulle känna sig trängd. Vet inte varför men jag la till ett röstkommando hon med största sannolikhet inte har någon aning om ("Pepp! Pepp!") som jag upplevde hjälpte lite?
Det gick förvånansvärt bra! Hon tjurade ihop, sköt rygg, travade i 1000km/h men fattade till slut galopp och det höll i ett varv innan hon bröt av, jag kunde dock fatta igen (medelst lite tjurighet). Rekordet blev 4 varv galopp på volten, och inte nog med det, en hel halva slappnade hon av lite och var böjlig. Sensation. :eek::D

Efter första galoppen fick jag massa bjud i traven och hon fick så klart massor beröm. Hon var riktigt lättriden och lyssnade jättebra. Jag kunde lägga till pet med spöt för att guida henne att flytta sig lite bättre i framdelsvändningarna utan att hon tjurade ihop, vilket hon normalt gör. Vi red mer sicksack, klockan, och tempoväxlingar. Jag försökte vara på bra ställen i förhållande till de andra hästarna och nog fan kunde jag och surkartet samarbeta helt plötsligt. :love:

Det sista jag gjorde när de andra flockades på ena volten nära ridläraren för att prata om lektionen och skritta av var att smyga iväg mot den nu helt tomma volten, samla skritten, fatta en galopp. En helt magisk galopp där hon var avspänd, noll tjurig och flöt fram hur fint som helst. Ett varv av galoppglädje, sen skrittade jag också av. :)

Är så nöjd över att jag kunde vända från 100% negativitet till 100% fokus och positivitet, och även påverka lilla surkartet i den riktningen ochså. Nästa gång måste jag tänka på att inte spänna mig så mycket när hon blir en fiolsträng i galoppen. Märkte att jag spände upp benen lite och tappade trampet i stigbyglarna.
 
Jag hade nog spänt upp nosgrimman igen när läraren inte tittade på :angel: Är allergisk mot för tighta nosgrimmor.
Var lite svårt då jag redan satt på hästen, men annars hade jag gjort det. 😅
Har alltid fått lära mig två fingrar, förvisso var det vanliga nosgrimmor men tror inte remont borde skilja sig så.
Den satt inte jättelöst, ja tänker det måste va bättre för hästen att kunna röra sin mun, men men är nog ordinarie ridlärare nästa gång. 😇
 
Det sista jag gjorde när de andra flockades på ena volten nära ridläraren för att prata om lektionen och skritta av var att smyga iväg mot den nu helt tomma volten, samla skritten, fatta en galopp. En helt magisk galopp där hon var avspänd, noll tjurig och flöt fram hur fint som helst. Ett varv av galoppglädje, sen skrittade jag också av. :)
Får ni rida fritt i slutet eller hur funkar det?
När jag rider ridskolelektion så skulle ridlärare säga till om jag gjorde något liknande, så lite nyfiken på erat upplägg.
 
Var lite svårt då jag redan satt på hästen, men annars hade jag gjort det. 😅
Har alltid fått lära mig två fingrar, förvisso var det vanliga nosgrimmor men tror inte remont borde skilja sig så.
Den satt inte jättelöst, ja tänker det måste va bättre för hästen att kunna röra sin mun, men men är nog ordinarie ridlärare nästa gång. 😇
Nä remont ska ju också vara minst två fingrar. Remonten trycker väl på alla superviktiga nerver och blodkärl om jag inte minns fel.
Är typ det första jag kontrollerar om jag ska rida en häst som gått lektion innan :) Jag upplever lite att när de inte blir ihopsnörpta i munnen kan de slappna av på ett annat sätt och går bättre. Det blir en onödig spänning över att de inte kan öppna munnen och röra käkarna osv.
 
Får ni rida fritt i slutet eller hur funkar det?
När jag rider ridskolelektion så skulle ridlärare säga till om jag gjorde något liknande, så lite nyfiken på erat upplägg.
Vi skrittade ju av hästarna, och egentligen ska man ju då skritta på lång tygel. Vilket vi gör i 90% av fallen men i min grupp är det okej att göra en kort kort test på något, och sedan skritta av så fort man är klar med den. Men det ska vara en genomtänkt sak som är till gagn för hästen.
Tex om man kämpat med att få bjudning hela lektionen, får bjudning 1 minut innan. Då är det ok att ta en diagonal i ökad trav, berömma massor för att tala om att Det gjorde du bra, hästen!
Då slutar man med en positiv sak :)

Eller som jag som vet att hästen jag satt på blir arg och trängd och spänd i galoppen med alla andra, smyga iväg och få ett varv på volten med en häst som är glad och avspänd, sen klappa och ösa över beröm. Hästen får sluta med att hon gjorde något superbra och man kan befästa det där superbraiga i stället för den spända lilla draken hon var i alla andra galopper.

Typ :) Det är dock bara min grupp som gör så. Och som sagt om ridläraren frågar "varför valde du att göra så?" ska man ha en bra anledning, och den får aldrig vara "För att jag ville känna på en härlig travökning". Det ska bara vara för att hästen behövde det.
 
@Hoarfrost låter som du hade en helt fantastisk lektion! Jag rider oftast bäst när jag inte sätter upp några förväntningar på mig själv. och kan släppa krav och prestation. Det blir oftast bäst när jag tänker att det får gå som det går när jag t.ex. . har missat några lektioner. Då har jag på något sätt släppt kraven på mig själv och bara rider.

Jag har inte riktigt haft ork och tid att att skriva här om kurs och ridlektioner det sista men jag återkommer när det lugnat sig lite i livet.
 
@Hoarfrost låter som du hade en helt fantastisk lektion! Jag rider oftast bäst när jag inte sätter upp några förväntningar på mig själv. och kan släppa krav och prestation. Det blir oftast bäst när jag tänker att det får gå som det går när jag t.ex. . har missat några lektioner. Då har jag på något sätt släppt kraven på mig själv och bara rider.

Jag har inte riktigt haft ork och tid att att skriva här om kurs och ridlektioner det sista men jag återkommer när det lugnat sig lite i livet.
Jag tror det beror lite på att man slappnar av både i kroppen och själsligt och liksom inte bråkar i onödan? När man så gärna vill åstadkomma något är det lätt att man gör för mycket. :)
Det är i alla fall min teori.
 
Har missat att skriva här på ett tag nu! Den här veckan har jag bytt ridgrupp, det funkade inte med torsdagar längre så nu bytte jag till måndagar, och det verkar ha blivit ett väldigt lyckat byte! :D

Ny ridlärare (ridskolechefen) som verkar väldigt rolig att rida för, lite annorlunda upplägg än med den förra, mer övergångar, mer aktiv ridning, mer fokus på lörgjordhet och ställning. Känns som att hon är mer aktiv i stilen liksom, och lite mer pedagogisk. Hon verkligen ser alla och ger mycket uppmuntran och bra konstuktiv kritik! (Nu ogillar jag inte min förra ridlärare, det är inte det jag säger, dom är bara olika)

Fick rida samma häst som i torsdags, Scudo! Halvblod av sportmodell, en riktig Ferrari! Mycket fart och energi, välriden och utbildad. Tävlad ganska högt i både dressyr och hoppning.
Energin har vart ett problem med honom, han blir så väldigt taggad speciellt i galopperna så han blir för svår för många och det förstår jag - för han är verkligen inte lätt att rida! Mycket säte och ben och mjuk i handen lär man vara, samtidigt som han är rätt tung i handen. Den kombinationen gör ju gärna att man blir för hård och då kan han sura ur och antingen sticka eller börja studsa (vilket jag fick erfara förra gången, enbart mitt fel).
Gick jättebra denna gång, han kändes superfin och vi gjorde t.o.m ett galoppombyte! :love: Så häftig häst! Hoppas jag får honom nästa gång också, då kommer det nog falla på plats ännu mer mellan oss känns det som!
Jag fick mycket beröm av ridläraren som tyckte jag red honom jättebra, så jag hoppas jag kan ha honom en gång till på rad iaf! :up:

Trevlig grupp verkar det vara också, 2 st som jag kände igen sen förut i andra sammanhang och 2 karlar! Jag har inte sett en enda karl på torsdagar men på måndagar rider 2 i min grupp och 2 i grupper före, så det är ju roligt =)
 
Har missat att skriva här på ett tag nu! Den här veckan har jag bytt ridgrupp, det funkade inte med torsdagar längre så nu bytte jag till måndagar, och det verkar ha blivit ett väldigt lyckat byte! :D

Ny ridlärare (ridskolechefen) som verkar väldigt rolig att rida för, lite annorlunda upplägg än med den förra, mer övergångar, mer aktiv ridning, mer fokus på lörgjordhet och ställning. Känns som att hon är mer aktiv i stilen liksom, och lite mer pedagogisk. Hon verkligen ser alla och ger mycket uppmuntran och bra konstuktiv kritik! (Nu ogillar jag inte min förra ridlärare, det är inte det jag säger, dom är bara olika)

Fick rida samma häst som i torsdags, Scudo! Halvblod av sportmodell, en riktig Ferrari! Mycket fart och energi, välriden och utbildad. Tävlad ganska högt i både dressyr och hoppning.
Energin har vart ett problem med honom, han blir så väldigt taggad speciellt i galopperna så han blir för svår för många och det förstår jag - för han är verkligen inte lätt att rida! Mycket säte och ben och mjuk i handen lär man vara, samtidigt som han är rätt tung i handen. Den kombinationen gör ju gärna att man blir för hård och då kan han sura ur och antingen sticka eller börja studsa (vilket jag fick erfara förra gången, enbart mitt fel).
Gick jättebra denna gång, han kändes superfin och vi gjorde t.o.m ett galoppombyte! :love: Så häftig häst! Hoppas jag får honom nästa gång också, då kommer det nog falla på plats ännu mer mellan oss känns det som!
Jag fick mycket beröm av ridläraren som tyckte jag red honom jättebra, så jag hoppas jag kan ha honom en gång till på rad iaf! :up:

Trevlig grupp verkar det vara också, 2 st som jag kände igen sen förut i andra sammanhang och 2 karlar! Jag har inte sett en enda karl på torsdagar men på måndagar rider 2 i min grupp och 2 i grupper före, så det är ju roligt =)
Kul att du hamnade i en bättre lite roligare grupp! :up:
Tycker såna hästar som du beskriver här är supersvåra att rida utan att själv bli stark/spänd 🙈
 
@Ms_Antrop kul med ny grupp och roligt när man är nöjd med ridläraren. Den hästen låter lite som en jag har ridit i paddocken är han bra men på ovalbanan kan han bli stark och man får rida honom så som du beskriver med den hästen du hade. Byter ni normalt sett häst varje vecka?
 
Hade lektion idag. Vi hade en annan ridlärare då ordinarie var iväg och hämtade en ny ridskolehäst.
Jag red tinkern jag ridit många gånger men efter sommaren har han inte varit rolig att rida alls. Och var hemsk idag. Tung, otroligt seg och trillade framåt hur jag än gjorde.
Det finns två ridhus på anläggningen och det stora är tillgänglig för privata 1 timme på kvällen och det är rullande schema och denna veckan var det 20-21 som stora ridhuset är för privata så vi red i lilla ridhuset. Det är ca 18*36meter så blir ganska litet och vi var full grupp (10 stycken).
Vi jobbade först på fyrkanten i skritt och trav och galopp på volter. Sen red vi skänkelvikning på halvt igenom så vi skar av hörnen helt enkelt. Det gick nästan inte alls med hästen jag hade. Han bara följer hästen före och var jättesvår att påverka. Vi gjorde övningen i skritt och trav.
Sen hade dom andra ridlärarna sagt att man kan rida på 3 volter i det ridhuset så vi fick testa och det gick men man fick rida lite omlott/kugghjul. Det gjorde vi i skritt och trav. Sen skrittade vi av.
Så inte nöjd över lektionen men jag kunde säkert ridit bättre men hästen är annorlunda nu mot före betet.
Så kommer inte välja han på ett bra tag nu.
 
Skäckstoet och jag idag igen på hoppningen, hon surade väldigt när jag gjorde i ordning henne, men så fäller hon mängder så misstänker att det hängde ihop.

Väl inne i ridhuset fick jag till en frisk skritt i framskrittningen och sen när vi travade fram valde jag att ha kort trav på kortsidorna och länga på långsidorna för att aktivera henne. Gick jättebra.

Sen samlades vi på en gemensam framridning med bommar, där vi på ena långsidan skulle sitta ner och ha kort trav, samt rida slalom mellan en serie på 3 hinder, sen när vi kom till kortsidan rida lätt och lägga en volt i andra hörnet och sen in på kvartslinjen och stå i lätt sits över en lång bomserie, sen rida lätt vid nästa kortsida och direkt lägga en volt (volterna las runt två låga krysshinder) och sen började det om när vi kom till andra långsidan.

I början hade jag lite problem med att hitta den korta traven, men fick till det senare. Hade jätteproblem med att stå i lättsits tappade balansen flertalet gånger. Jag vet med mig att jag har svårt för det i traven i galoppen går det mycket lättare. Försökte hitta balansen, fuskade lite och lutade ena handen mot manen mot slutet, det gick verkligen inte. Något jag får försöka öva mer på.

Efter det hoppade vi fram, vi behöll den långsamma traven och slalomen, men istället för att lägga en volt på kortsidan skulle vi komma på hörnlinjen i trav mot krysset vi hade lagt volt runt, travhoppa och landa i galopp sen sakta av till trav senast vid A/C (beroende på varv).
De första gångerna fick jag fatta galopp själv efter hindret då hon inte riktigt var med, när jag försökte ha en mer frisk trav innan så försökte hon börja galoppera, men vi fick till det några gånger i alla fall.
Har inte riktigt hittat alla hennes knappar än, men sakta men säkert.

Sen började vi hoppa, vi skulle nu skippa slalomen och istället bara komma på krysset i trav, landa i galopp efter skulle vi lägga som en halv volt över ridhusets mitt och komma snett på mitten hindret i serien.
Det gick lite blandat men vi kom över även om det kändes lite konstigt i svängen, vi landade i fel galopp och det tog lite tid med bytet bland annat, men känslan kändes ändå helt okej.

Efter att vi hoppat den övningen i båda varven så las det till en oxer efter att vi hoppat snett, den var där den där långa bomserien var på kvartslinjen i vid E. Jag fick en antal stopp när vi red an på den. Första gången var delvis mitt fel, jag försökte att inte titta på hindret och glömde helt av att hjälpa henne att se avståndet.
Andra stoppet råkade jag ta fjuttelite i tygeln och då stannade hon, tredje stoppet var inte mitt fel men hade jag tryckt på lite hade hon hoppat. Till slut kom vi över, ridläraren hade även lagt fram halva bakbommen på den främre.

För mig känns det bra att komma över det där med att hoppa oxrar med henne. Vi fick även ett stopp andra gången vi kom på övningen, men sen hoppade hon nästa gång.

Nästa övning bestod att lägga till serien efter oxern och den hoppade hon som en klocka.
Hon hoppade oxern bästa åt andra hållet (vänster varv, det var i höger hon hade stannat), så fick till några fina rundor de två sista gångerna vi kom på hela banan med en bra känsla.

Sist avslutade vi med att enbart hoppa oxern och serien, då fick vi verkligen till en kanon runda, ridläraren sa även att det såg ut som vi laddade, men jag drev inte speciellt mycket, men är ändå nöjd.

Nu är nästa lektion på lördag får vi se vilken häst jag får då. :)
 
Hade tänkt att jag skulle försöka vara med här i tråden och börja skriva om mina ridlektioner igår, men så blev lektionen inställd pga ösregn (vi har bara utebana). Så typiskt. Hoppas jag får vara med framöver istället :D Jag rider på ett litet ställe som har ca 10 hästar i sin verksamhet just nu. Lektionerna är lite annorlunda mot traditionell ridskola och är mer som när man är på träning med egen häst men man lånar häst av ridskolan och tränar i grupp :) Alltså mycket eget ansvar och utgår mycket efter varje individ. Vi är runt fyra i varje grupp, enstaka tillfällen är vi fem men aldrig fler. Återkommer när jag lyckats få till en lektion att berätta om :)
 
Fick den stora bruna valacken idag, markarbete stod på schemat.

Vi började med att skritta fram den korta rundan ute, som har en jättebrant och lång backe, sen när vi var på grusvägen tillbaka fick vi i uppgift att flytta hästarna från kant till kant (dvs skänkelvikning). Han är väldigt lyhörd och flyttade riktigt bra.

Väl i ridhuset travade vi fram en bra stund, blev ett litet avbrott då en av hästarna visade en hälta när vi började trava, så den fick gå upp till stallet. Sen fortsatte vi trava fram och vände snett igenom och bytte varv.

Övningen vi skulle göra bestod av 3 bågar på ena långsidan, där det låg bomserier med 3 bommar på böjt spår, sen på andra långsidan skulle vi stå i lättsits egentligen men det var ingen av oss som gjorde det, vi glömde av.
Jag personligen hade nog inte ens klarat det, har sån träningsvärk sen gårdagens jobb när jag fick bära 70st 7-8m långa balkar som vägde bly, så var inte helt i toppform.
Jag försökte istället jobba mycket med hästen och aktivera honom på långsidan och sen samla ihop energin så vi hann med bomserierna och bågarna, fick till några bra vägar över bommarna.

Fick tänka mycket på att göra halvhalter och bromsa upp honom så han inte bara sprang på och då gick det mycket bättre.

Vi avslutade med att rida utanför bomserierna i bågarna i trav nedsittning och när vi kom till A/C skulle vi fatta galopp och sen galoppera hela långsidan och sakta av senaste vid C/A. Han ville gärna springa in i galoppen så jobbade mycket med att samla ihop energin och få en bra fattning.
Fick till några riktigt bra fattningar där jag kände att han hade bakbenen under sig och inte en mil bakom sig.
Lyckades även jobba galoppen så det var en hyffsat samlad galopp och han inte rusade iväg.

Var rätt nöjd över lektionen, hittade honom lite och i nedsittningen jobbade jag med att försöka hitta mina magmuskler och verkligen tänka på min lodräta sits, fick till det stundtals men det kändes ändå bra överlag.

Satt och kollade på lektionen efteråt och då la jag märkte till att tjejen som red samma häst, som jag hade ridit skänklade väldigt mycket och hästen knappt lyssnade. Tänkte att antingen är jag mer bestämd/tydlig med mina hjälper eller så kommer jag åt hästen på ett annat sätt än va hon gjorde, han gick jättebra för mig.
Frågade efteråt va hon tyckte om honom, hon sa att han hade upplevts stel, jag tyckte själv inte att han kändes jättestel men ja lite stel men å andra sidan red vi inte så mycket lösgörande heller, har önskat honom nästa gång då är det hoppning. :)
 
Lektion igen igår, fick rida Ferrarin Scudo igen och han var pigg!! Han står ju inne på nätterna nu och han blir ju sjukt pigg av det, han är mer lätthanterlig när han går ute på nätterna :D
Det känns verkligen som att sitta direkt på en Ferrarimotor utan karossen som skydd runt :rofl:

Det gick jättebra ändå faktiskt, t.o.m i galoppen som brukar vara där han gasar iväg och blir lite crazy när han är pigg. Känns som att jag börjar komma på hur jag ska rida honom ordentligt med sätet, för det är det han lyssnar på. Fick till några riktigt fina bitar i galoppen när vi skulle förbereda för trav, så där har vi nått! Jag måste sitta till bättre i galoppen helt enkelt, samma sak med traven då såklart.
Detta är ju tredje gånger på raken jag rider honom och jag skulle nog behöva fortsätta ett par gånger till för att det ska bli perfekt. Han verkar trivas med mig iaf och jag tycker att han är fantastiskt rolig och utvecklande att rida :up: Han är även sjukt mysig att hålla på med i övrigt :love: , igår fick jag både göra iordning honom före och ta hand om honom efteråt, tidigare har han alltid gått lektionen innan.

Fick skapligt boost för självförtroendet också! Ridläraren (ny för mig, andra lektionen) stannade mig i slutet av lektioner och sa att hon tyckte jag skulle byta till en av hennes andra grupper för att jag rider för bra för denna grupp! Så nästa vecka byter jag till en mer avancerad grupp :up:
Hon berättade även att de som var på läktaren och tittade på lektionen hade undrat om det verkligen var Scudo - han såg så lugn ut! :D Så nånting rätt gör man iaf ;)
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
50 763
Senast: alex.ha
·
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 388
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp