Ridskoleryttare 2020

Ridlektionen i går och jag fick lilla surkartet igen.

Gjorde precis som sist och försökte hitta något inre zen och plocka fram min inre diplomat. Ställde in mig på att det skulle bli diskussioner och att jag skulle vara lugn, rättvis och bestämd som sist.

Hon var lite surig redan i boxen, men mjuknade efter att jag hade ignorerat hennes tjurighet och gav henne uppmärksamhet när hon slappnade av lite och inte tjurade. Förstod dock redan då att nja, det blir nog lite svårare än sist att komma överrens i dag.

Vi började i skritten med att öva mycket på att länga och korta formen lite, och länga och korta stegen. Pållan var kalibrerad för nybörjarlektion och såsade mest efter svansen framför, och jag fick verkligen rida ordentligt för att få uppmärksamhet på mig. Även om det inte fanns särskilt mycket frambjudning där i början upplevde jag ändå att vi kom överrens om saker ganska fort.

Vi red in på volterna och övade "Klockan" någon meter innanför volten igen. Men denna gången kortare tid, för att sedan skänkelvika ut på stora voltspåret och fatta galopp, sen in igen och köra klockan. Lite rappare än sist.
Det gick inte bra. Surkartet tyckte de andra hästarna var skitdumma, de skulle hålla sig borta och sluta vara så nära etc. Jag hittade väl någon lucka då och då där det var värt att försöka sig på en galopp - men jag lyckades bara fatta galopp två gånger på hela lektionen. Ingen bra galopp heller, den var mer fyr än tretaktig och hästen var spänd som bara den och högg efter de andra hästarna.

Efter det var hon dock mer framåt och jag kunde plocka in och ut formen samt öka och länga steglängden utan för mycket ansträngning. Vi fick ibland soppatorsk när hästar kom för nära eller i fel vinkel :banghead: Tvärstopp och hugg i luften. Försökte ignorera det och bara berömma när hon gick fram igen, vilket gick helt ok. Någon gång låste hon sig och planterade fötterna och krökte på ryggen "Nej jag vill inte! Den där hästen kom in i min bubbla och jag är upprörd!" typ. Tros att det knappt var några hästar runtom. Fick peta till lite med spöt då och liksom "Hallå? Det är inga hästar här nu, du tjurar i onödan - nu går vi!" :D Fick då ett litet bocksprång som svar och sen gick hon vidare. 🙄

Men annars gick hon såååå fint. När man kan komma överrens med henne, är hon bannemig en dröm att rida. Så lätt i handen, följsam, med på noterna, glad, bjuder på sig själv. Vi red mycket tempoväxlingar, ändrade mycket i formen och red ungefär tusen volt tillbaka på andra delen av lektionen. Det var skritt, halt, skritt, volt tillbaka, trav, halt, ökad trav, kort skritt, volt tillbaka, halt... Gällde att lyssna på ridläraren :D
Eftersom surkartet just då var sockersöt var det jätteroligt att rida en sån övning. Pållan tyckte nog det var roligt hon med för hon lyckades till och med glömma av sig med att bli tjurig när hästar kom från fel vinklar. Så hon fick en klapp och ett "duuuktig" för varje gång hon glatt mötte andra hästar och i stället fokuserade på mig.

Nöjd ändå med lektionen. Hon gick superfint, men vi misslyckades med galoppen. Försöker tänka att galopp ju ändå inte är allt. Det andra gick ju riktigt fint ändå.
Eftersom hon började glömma bort att tjura i slutet av lektionen när vi gjorde övningen med massa tempoväxlingar osv tror jag att jag kanske har hittat en till liten knapp på surkartet. Nämligen att ändra på saker i ridningen hela hela tiden så att hon liksom inte kan fokusera på att det finns andra hästar osv. :up:
 
Markarbete idag, fick rida den svarta ferrarin som saknade broms. Fick inte alls en bra känsla, hon var väldigt obalanserad och väldigt korta steg, inte ens galoppen var speciellt bekväm. Försökte ändå va följsam men det blev inget bra.
Fick inte till någon bra känsla över hindren, det gick lite bättre när vi travhoppade, var jättesvårt att se avståndet och försöka få till det när hon hoppade av.

En av övningarna bestod av en studs på två hinder, sen komma i en båga, sakta av till trav och trava över travbommar. Det var knappt jag fick ner henne till trav fick rida utanför några gånger, även om jag fick ner henne i trav gick det alldeles för fort och hon var inte i balans för att ta travbommarna.

Sen efter travbommarna skulle vi lägga en väldigt snäv u-sväng och komma på en 5 å en halva i trav och sen landa i galopp, de första gångerna flöt hon ut väldigt i svängen, så det var inga snygga vägar, fick till vägen senare.

Det var svårt att få stopp på henne hon sprang gärna på, fick däremot till några hyffsade galoppfattningar åtminstone och hon var väldigt pigg, märkte det redan när vi skrittade fram och det var väldigt kallt.

När jag åkte hem kände jag att jag inte kan rida längre, förra gången hade jag en häst som inte gick fram hur mycket jag än drev å försökte, idag hade jag en häst som saknade broms. Frågan är hur det går nästa gång och vilken häst jag får.

Funderar på att anmäla mig på höstlovshoppningen som ska va fredag v44, funderar på att antingen skriva mig på 50 eller 60cm med skäckstoet eller 80 med skimmelvalacken, tänker 50 och 60 har inga oxrar och då borde det gå bra med skäckstoet.
 
Red igår för första gången efter flera veckors förkylning.
Fick samma häst som senast (minns inte om jag skrev om den lektionen, men den gick fruktansvärt dåligt).
tycker supermycket om hästen, för hon är en superfin individ, men jag kan bara inte få till ridningen på henne.

Har en tuff period just nu, så hade förvarnat min instruktör att jag kanske inte skulle rida alla övningar men försöka vara med på lektionen iaf.
Det var hoppning och jag har som sagt bara ridit ett par rätt kassa dressyrpass på henne. Efter uppvärmningen tänkte jag att jag skulle ta ett skutt och sen gå ut med hästen och vara med på marken istället. Men efter första skuttet så kändes det ganska bra, så lät min instruktör sänka alla hinder till små kryss och red faktiskt hela lektionen. Det såg ut som skräp, och är ingenting jag hade velat se i efterhand, men efter de förutsättningar jag hade igår så är jag ändå väldigt nöjd :)
 
Haft två underbara privatlektioner idag där båda gick jättebra. Den hästen jag brukar rida hade jag på första lektionen. Han är ju fortfarande på väg tillbaka efter sin skada så red mycket lösgörande först på volt med öppna och sluta. Sen jobbade jag en del med sitsen också. Sen blev det tölt på fyrkantsspåret. Gjorde mycket övergångar mellan skritt och tölt för att mer fokusera på att få en bra takt då det har varit lite svårt och blivit travtaktigt senn han sattes igång. Därefter gjorde jag en övning med övergångar skritt-tölt-galopp-tölt. Målet var att få så fina hjälper som möjligt i övergångarna. Det gick bättre och bättre och till slut kunde jag bara tänka galopp och andas ut så galopperade han. Underbar känsla! Kommer info om lektion 2 lite senare.
 
Glömde skriva om när vi skulle stå i lätt sits, jag försökte verkligen men det gick verkligen inte i traven. Först hette det att jag hade för långa läder, brukar alltid värma upp med längre läder och korta sedan när vi börjar hoppa och i och med att vi skulle sitta ner och rida kort trav funkade det bra.
Kortade lädren sen när vi bytte varv, lyckades stå upp lite bättre men nedsittningen funkade inte alls kom inte riktigt ner i sadeln.
Jag får fortfarande inte till den lätta sitsen, ridläraren pratade om att ta bak fötterna, provade det men fick ingen bra känsla, sen skulle jag slappna av i axlarna, men jag förstod inte hur då de redan kändes avslappnade och vad jag än provade så funkade det inte och jag kände hur det gjorde mer och mer ont i svanken.
Enda gången jag fick det någorlunda var när jag hade händerna mot mankammen, men det känns som ett sätt att fuska. Vill kunna hitta rätt utan att min rygg sparkar bakut och säger aj....
I galoppen är det inga problem alls, varför är traven så svår....
 
Min andra lektion idag så red jag en häst i stallet som jag inte ridit på ett tag. HBörjade på mittvolten som med den andra hästen och ställde både utåt och inåt och sen öppna och sluta. På den här hästen är det viktigt att vara väldigt mjuk när man ger och tar och ställer. Såklart ska man alltid vara mjuk i händerna på alla hästar i grunden men den här hästen är extra känslig för det och blir lätt stark och går fortare vid minsta lilla förhållning som är ett uns för hårt. Så det är en bra häst för mig att öva detta på då jag ibland blir lite stum i händerna och glömmer bort att ge och ta. Men även om man måste vara jättemjuk på honom så behöver man också våga ta förhållningarna ordentligt så det är en svår balansgång.

Öppna gick bra på honom, slutan hade jag lite svårare att få till, tog lite för lite först så det inte blev någon förhållning knappt alls och glappade en del i yttertygeln. Sen blev det bättre när ridläraren visade mig hur mycket jag skulle ta, det som var extra viktigt var att eftergiften kom vid exakt rätt tillfälle annars spänner han sig och går emot.

Sen fortsatte jag med tölt på fyrkantsspåret. Jag jobbade mycket med formen han har väldigt mycket energi framåt och vill gärna springa fort, fort. Får man inte honom att gå i form i tölten så kan han bli lite stjärnkikare och gå högt med huvudet och där blir han väldigt stark och sänker ryggen. Då går det bara fortare. Så fort jag kände att jag inte lyckades få till formen ordentligt och han bara blev stark och sänkte ryggen så saktade jag av till skritt och jobbade med honom, ställde honom, flyttade undan o.s.v. för att få honom i form och trampa på med bakbenen. Bättre det än att det bara blir någon slags dragkamp. Sen avslutade vi med lite trav och där gäller det att inte störa honom för mycket särskilt på kortsidorna för då tappar han traven och går över i tölten. Han är en 5-gångshäst och dem går det oftast inte att störa för mycket i traven för då tappar de den. Lyckades något sånär iallafall med detta, emellanåt gick han över i tölten.

Med tanke på att jag inte har ridit honom på ganska länge så är jag ändå supernöjd med lektionen och hur han gick för mig. Avstod galoppen på honom idag eftersom han är en häst som springer fortare om ryttaren är det minsta spänd. Att slappna av i galoppen är inte min starkaste gren efter min ridolycka och det är lätt att jag blir blockerad i hjärnan och blir hård i handen och inte rider med sitsen om det bara går fortare och fortare. Särskilt när det gäller hästar jag inte ridit på ett tag eller nya hästar. Med den hästen jag rider nästan jämt så går det faktiskt väldigt bra numera med galoppen så jag har kommit långt med detta ändå! :)
 
Glömde att skriva att jag hyrt två hästar vecka 44 när det är uppehåll på ridskolan och har tagit semester från jobbet. Det är de två hästarna jag red igår. :banana::bump: Ska både rida och tömköra så ville ha två hästar att jobba med.
 
Glömde skriva om när vi skulle stå i lätt sits, jag försökte verkligen men det gick verkligen inte i traven. Först hette det att jag hade för långa läder, brukar alltid värma upp med längre läder och korta sedan när vi börjar hoppa och i och med att vi skulle sitta ner och rida kort trav funkade det bra.
Kortade lädren sen när vi bytte varv, lyckades stå upp lite bättre men nedsittningen funkade inte alls kom inte riktigt ner i sadeln.
Jag får fortfarande inte till den lätta sitsen, ridläraren pratade om att ta bak fötterna, provade det men fick ingen bra känsla, sen skulle jag slappna av i axlarna, men jag förstod inte hur då de redan kändes avslappnade och vad jag än provade så funkade det inte och jag kände hur det gjorde mer och mer ont i svanken.
Enda gången jag fick det någorlunda var när jag hade händerna mot mankammen, men det känns som ett sätt att fuska. Vill kunna hitta rätt utan att min rygg sparkar bakut och säger aj....
I galoppen är det inga problem alls, varför är traven så svår....

Hoppas det inte gör något att jag hoppar in och svarar på en fråga, även om jag inte rider på ridskola.

Jag har haft liknande problem, fast tvärt om. Dvs, fått skitont i ländryggen/svanken när jag står i lätt sits i galopp. För mig var problemet att jag lutar mig lite för mycket frammåt. Inte mycket, bara lite lite gran. En tränare fick mig att räta upp mig den lilla biten som behövdes och det var första hoppasset på typ 7 år som jag inte hade ont i ryggen efter.

Sen behöver det inte vara samma problem för dig, men testa att räta lite mer på dig, eller luta lite mer. Det handlar om centimetrar men kan tydligen göra stor skillnad.
 
Hoppas det inte gör något att jag hoppar in och svarar på en fråga, även om jag inte rider på ridskola.

Jag har haft liknande problem, fast tvärt om. Dvs, fått skitont i ländryggen/svanken när jag står i lätt sits i galopp. För mig var problemet att jag lutar mig lite för mycket frammåt. Inte mycket, bara lite lite gran. En tränare fick mig att räta upp mig den lilla biten som behövdes och det var första hoppasset på typ 7 år som jag inte hade ont i ryggen efter.

Sen behöver det inte vara samma problem för dig, men testa att räta lite mer på dig, eller luta lite mer. Det handlar om centimetrar men kan tydligen göra stor skillnad.
Kanske kan vara så, idag red jag en annan häst och vi gjorde i princip samma övning som förra lektionen jag red. Fick till den lätta sitsen i traven mycket bättre, men är inte riktigt där att jag klarar det utan att ta stöd av mankammen, men gick mycket bättre än i torsdags.
Försöker åtminstone, lär säkert bli mer sådant i framtiden så sakta men säkert hittar jag dit.

Jag tror inte jag ska luta mig framåt mer för då tappar jag balansen, kanske testar nästa gång att räta lite på mig så får vi se.
 
Ridlektion idag fick skäckstoet, hon fäller fortfarande och surade lite när jag borstade henne, tror hon fäller lite fortfarande. Hon var på väg att sparka mig, bakbenet var uppe och under magen, borstade henne inte just då och enda jag gjorde var att "harkla" (eller hur man ska förklara det, ett speciellt ljud med munnen) och hon satte ner benet igen.
Sen när jag borstat klart henne så fjäskade ja lite med henne och masserade/kliade lite på några ställen jag vet att hon gillar.

Väckte henne redan när vi skrittade fram, så hon hade lite power, lyckades visst väcka henne såpass att minsta skänkel så valde hon högre gångart även om det inte var tanken, lyssnade fint på förhållningar så det var inga problem att få tillbaka henne i rätt gångart.
Ridläraren kommenterade även att jag hade fått fart på henne, hon brukar gå å såsa annars.

Vi gjorde nästan samma övning som på markarbetet, slalom mellan tre hinder på ena långsidan och bommar på hörnlinjerna på den andra och vi skulle sitta ner i slalomen och rida lätt till A/C och sen stå i lättsits och rida över bommarna på hörnlinjerna i en stor båge och sen rida lätt vid C/A igen.
Fick nästan till den lätta sitsen idag, försökte verkligen kanske kommer jag få till det och hitta känslan.

Sen hoppade vi fram, då las de ena bommarna upp till ett kryss (där det hade varit en studs när vi red markarbetet) sen las det två bommar vid sidan för att rama in, komma i trav på det landa i galopp och sen bryta av till trav och ta bommarna, rida slalomen i en djup lätt sits.
Gick hur bra som helst, kändes bra att få lite revansch sen i torsdags.

Sen hoppade vi 5 å halvan kom i trav, landa i galopp ett galoppsprång hopp. Fick jättebra känsla enda var i början att vi landade i fel galopp, men fick till det mot slutet och sista gången vi kom och travade skrattade jag när ja la till skänkeln för att hon skulle öka traven och hon började galoppera istället, men en snabb förhållning och tillbaka till trav.
Inte en enda tvekan och vi hoppade hur bra som helst, landade i rätt galopp de sista gångerna jag kom.
Ett hinder höjdes lite, sist låg det runt 80, själva hållarna var på 70 men bommarna gör att det blir högre.

Kändes jättebra och tjejen som red skimmel valacken hade lite problem med att få fram honom och fick hoppa om några gånger då han inte landade i galopp. Efter lektionen berättade hennes mamma att dottern var imponerad av mig för att jag fått skimmeln att se väldigt enkel ut att rida. Vilket det definitivt inte är, men kändes ändå bra att höra det när jag varit i en svacka och självförtroendet svek lite efter två sämre markarbeteslektioner.
 
Förra onsdagen så var jag på ridklubben två gånger. Först på förmiddagen tillsammans med min sambo. Han skulle ha en liten lektion och då fick jag också rida en häst.
Jag red min favorit och ridläraren har knappt sett mig rida förr och hon tyckte att vi passade riktigt bra ihop så de va kul. Min sambo gillade hästen han hade också.

sen på kvällen så var det vanliga lektioner och vi hade markarbete/mini hoppning. Jag red samma som jag hade sist på markarbete.
Vi hade travbommar på medellinjen och på kvartslinjen och snett igenom mellan dessa så det blev en hel långsida med 3 bomserier.
På andra långsidan var det en studs serie och den tog inte jag.
Vi värmde upp i mycket trav och galopp. Vi brukar annars mest galoppera på volt men nu var det runt på fyrkanten. Sen tog vi travbommarna vilket gick rätt okej. En av hästarna snubblade på sista serien och gick ner på knä så ryttaren åkte av i slowmotion men gick bra med båda.
Sen blev det bommar och sen studsserien och då red vi en och en.
Helt okej lektion men det blir liknande ikväll fast med hinder och det känns sådär.
 
Lektion igen igår i ny grupp (igen)! Fick ha Scudo igen, han börjar bli min favorit verkligen :love: rdläraren tycker vi passar så bra ihop och det tycker jag också - förutom att han bli alldeles fööör exhalterad av hinder och bommar!
Igår var det markarbete/minihoppning. Bommar snett över medellinjen dår man skulle kolla galoppen och byta när man bytte varv och två minihinder på öppna sidan av varje volt. Så det blev som en liten bana att träna vägar och hoppa på böjt spår. Jag tog det dock bara i trav, Scudo hade vart helt hysterisk på lektionen innan när han fick ta dom i galopp (har blir stark och nästan sticker för att han blir så ivrig) så jag fegade ur och vågade inte. Jag är ju väldigt harig med hinder och hoppning i största allmänhet så det känns som att jag måste lära känna honom bättre innan jag vågar.
Hade hoppsadeln på honom också och den är ju så kass! Smal, hård och fötterna åker fram för långt så man får dålig sits....blä. Så nästa gång kommer jag byta sadel på honom om han har den sadeln på lektionen innan. Hans dressyrsadel är mycket bättre och jag tror att jag hade känt mig säkrare och kanske vågat mig på det i galopp om jag hade haft den faktiskt. Han har en galopp som liksom skjutsar upp en ur sadeln, så för att kunna bromsa och verkligen rida honom i galoppen så måste man kunna komma ner ordentligt och det är svårt med hoppsadeln.
Galoppen på volt gick dock bra, där kändes han fin och gick i ganska bra tempo även om han var pigg som tusan.
Nästa vecka är det teorivecka :up:
Upptäckte efter lektionen att en av hans inkar hade börjar blöda och blivit skavd av martingalen. Han har massor med inkar på många ställen på kroppen och även kala fläckar med "elefanthud" på några ställen, stackarn.
 
Har ju glömt att skriva om min ridlektion i måndags.

Fick lilla bulldozern igen. Han hade blivit biten i mungipan av någon annan häst så fick ta hackamore.
Är ett tag sedan jag red på hackamore, det blir ju lite annorlunda mot bett.

Sist gick det ju inte jättebra med honom men jag tänkte att jag får väl rida bättre då 🙄
Började redan i framskrittningen med att köra mycket svängar och bågar där jag ville få honom att mjuka upp lite i sidan, samt så klart en hel del halter. Ville få honom att lyssna bra på förhållningar för det är där jag tappade honom mycket sist, han bara sprang då.

Vi gjorde väl två övningar kan man säga. Den ena var att skritta eller trava en-två meter innanför spåret och rakrikta och behålla hästarna raka både i kort trav/skritt och ökad trav/skritt. Det gick faktiskt oförskämt bra för mig och lilla bulldozern. Jag kunde parera honom och hålla honom rak, och han kändes redan bättre än sist. Han är riktigt riktigt svår att just rida i kort skritt/trav och där fick jag kämpa rejält. Han blir lite som en symaskin när man väl får till kort skritt eller trav, hade velat få honom att vila lite mer på steget och slappna av. Det är lite som att han blir stressad när man ber honom att gå långsamt, och slappnar av när han äntligen får gå fort. Jag tror jag lyckades stundtals med att få honom att slappna av litegrann i alla fall.

Emellanåt när vi gjorde övningen innanför spåret skulle vi skänkelvika ut till spåret och fatta galopp, och sen komma in på volterna i galopp. Sen på fyrkanten igen och två meter innanför och hålla på med alla tempoväxlingar. Det blev riktigt svårt efter några galopper att få lilla bulldozern att tagga ner, men sedan hände något. Någonting gjorde att han började slappna av och lyssna ännu mer och inte se minsta lilla skänkeltryck som fortare utan mer inramande eller flyttande :up: Där någonstans slappnade han av lite i kroppen och kunde gå i form och lugna sig lite. Vet inte om det berodde på att han fått blåsa av sig lite energi eller om jag red bättre.

Andra övningen var skänkelvikning. Vi skulle rida skänkelvikning genom hela långsidan, med lagom tvärning för den hästen vi satt på. Tvärningen skulle vara precis så att vi kunde behålla bjudningen framåt och att hästarna verkligen trampade på. På bulldozern var det ganska lite tvärning. Tror jag kunde fått lite mer tvärning på ett vanligt bett kanske.
Första skänkelvikningen blev underlig, så fort jag la på sidförande skänkel sköt han iväg i världens trav. Fick ta tag i honom flera gånger och sen helt plötsligt ramlade han på plats med världens snyggaste form och skänkelvikning - med massor bjud men rusade inte :love:
Fick jättefin känsla och han bjöd på den om och om igen och det var så skönt att det gick så bra jämfört med förra gången.

Vi red några diagonaler i ökad trav efteråt, där blev bulldozern superstark och jag fick kämpa för att inte fastna i dragkamp.

Överlag supernöjd. Jag hoppas på honom igen, skulle vilja testa att vara ännu lite mer noggrann med halterna i början och se om det inte kan bli ännu bättre då.
 
Idag var det hoppning.
Jag skulle välja häst sist men blev tilldelad häst.
Vi hade travbommar 2styck på kvartlinjena vid första bokstäverna (4 serier) och sen snett igenom. Så vi skulle rida rakt och sen snett och sen rakt. Och vitsen var att rida just rakt för vägen inbjuder till sväng. Men då blir det svårt.
Hästen jag red är rätt känslig så man får ha lätt hand men ändå rama in och driva på.
Det kändes som att det gick rätt bra för jag fick ingen negativ kritik.
Sen gick vi över till travbommar, kryss och galoppbom. Då red jag bara förbi hindret och fattade galopp. Men det gick sådär. Jag fick inte till bra fattningar alls så tog till slut bara övningen i trav och red på framåt.
Sen blev det travbommar, kryss, kryss. Men jag red ju förbi hindrerna så jag fick lite svårare väg men det gick rätt ok ändå.
En bra lektion på en trevlig häst (första gången jag red henne)

sen så flyttade en ridskolehäst hem till mig för pension idag. Hon ska lära min sambo att rida :)
 
Glömde skriva om förra veckans lektion, kanske pga chocken över vad som hände på slutet. Vi hade hoppning på schemat och jag hade samma friesersto som veckan innan. Hon var under igångsättning efter en skada så jag fick ta det lite lugnare än de andra och fick nöja mig med lite lägre hinder. Efter lite individuell uppvärmning och trav över bommar på diagonalerna började den egentliga hoppningen. Först ett travhinder på diagonalen följt av en övergång till skritt i mitten och en volt, övergång till trav och byte av riktning till andra diagonalen och ett nytt travhinder. Vi körde så i några varv och så varvbyte. Sedan lade vi till två hinder på motsatta långsidan. Till sist sattes allt ihop till en bana och volten togs bort. Då skulle man starta med ett travhopp på långsidan och fortsätta i galopp på nästa hinder och sedan ta diagonalhindret, landa i rätt galopp och byta riktning till sista diagonalhindret. Enkla vägar och låga hinder. Min häst som inte hoppat på ett tag tyckte det var jättekul, men har en lite lustig hoppteknik med höga skutt. Lite trist att inte få hoppa banan igen med lite högre hinder. På den absolut sista rundan med sista hästen hände det som inte får hända! Hästen kom in lite segt över första hindret och landade i trav. Tjejen försökte fatta galopp ända in till avsprånget på nästa hinder och var redan där ur balans. Språnget blev tvärt och rakt upp och följdes av ett extra skutt efteråt och tjejen tappade helt balansen och började glida av. Tyvärr höll hon sig kvar ända till hörnet där hon tjongade av rätt in i sargen med en ordentlig duns. Resultatet blev 4 brutna revben och bruten handled/arm.

Denna veckas lektion var lite lugnare. Samma häst och individuell uppvärmning, sedan framdelsvändningar i skritt i en fyrkant följt av galoppfattning, galopp på volt och längs med långsidan (så småningom ökad galopp) och avbrott till skritt innan nästa framdelsvändningsomgång, i båda varven. Sedan enskild nedvarvnin och nedläggning i lång och låg form. Det var ungefär det vi hann med.
 
Glömde skriva om förra veckans lektion, kanske pga chocken över vad som hände på slutet. Vi hade hoppning på schemat och jag hade samma friesersto som veckan innan. Hon var under igångsättning efter en skada så jag fick ta det lite lugnare än de andra och fick nöja mig med lite lägre hinder. Efter lite individuell uppvärmning och trav över bommar på diagonalerna började den egentliga hoppningen. Först ett travhinder på diagonalen följt av en övergång till skritt i mitten och en volt, övergång till trav och byte av riktning till andra diagonalen och ett nytt travhinder. Vi körde så i några varv och så varvbyte. Sedan lade vi till två hinder på motsatta långsidan. Till sist sattes allt ihop till en bana och volten togs bort. Då skulle man starta med ett travhopp på långsidan och fortsätta i galopp på nästa hinder och sedan ta diagonalhindret, landa i rätt galopp och byta riktning till sista diagonalhindret. Enkla vägar och låga hinder. Min häst som inte hoppat på ett tag tyckte det var jättekul, men har en lite lustig hoppteknik med höga skutt. Lite trist att inte få hoppa banan igen med lite högre hinder. På den absolut sista rundan med sista hästen hände det som inte får hända! Hästen kom in lite segt över första hindret och landade i trav. Tjejen försökte fatta galopp ända in till avsprånget på nästa hinder och var redan där ur balans. Språnget blev tvärt och rakt upp och följdes av ett extra skutt efteråt och tjejen tappade helt balansen och började glida av. Tyvärr höll hon sig kvar ända till hörnet där hon tjongade av rätt in i sargen med en ordentlig duns. Resultatet blev 4 brutna revben och bruten handled/arm.

Denna veckas lektion var lite lugnare. Samma häst och individuell uppvärmning, sedan framdelsvändningar i skritt i en fyrkant följt av galoppfattning, galopp på volt och längs med långsidan (så småningom ökad galopp) och avbrott till skritt innan nästa framdelsvändningsomgång, i båda varven. Sedan enskild nedvarvnin och nedläggning i lång och låg form. Det var ungefär det vi hann med.
Aj, det lät inte så skönt att ramla av så. Gick det fort när hon ramlade av eller landade hon bara olyckligt?
 
Idag var det hoppning.
Jag skulle välja häst sist men blev tilldelad häst.
Vi hade travbommar 2styck på kvartlinjena vid första bokstäverna (4 serier) och sen snett igenom. Så vi skulle rida rakt och sen snett och sen rakt. Och vitsen var att rida just rakt för vägen inbjuder till sväng. Men då blir det svårt.
Hästen jag red är rätt känslig så man får ha lätt hand men ändå rama in och driva på.
Det kändes som att det gick rätt bra för jag fick ingen negativ kritik.
Sen gick vi över till travbommar, kryss och galoppbom. Då red jag bara förbi hindret och fattade galopp. Men det gick sådär. Jag fick inte till bra fattningar alls så tog till slut bara övningen i trav och red på framåt.
Sen blev det travbommar, kryss, kryss. Men jag red ju förbi hindrerna så jag fick lite svårare väg men det gick rätt ok ändå.
En bra lektion på en trevlig häst (första gången jag red henne)

sen så flyttade en ridskolehäst hem till mig för pension idag. Hon ska lära min sambo att rida :)

glömde skriva att det var 12 som red på vår lektion.Vi är annars Max 10 men två red igen. 12 är många i ett ridhus men det funkade
 
Glömde skriva om förra veckans lektion, kanske pga chocken över vad som hände på slutet. Vi hade hoppning på schemat och jag hade samma friesersto som veckan innan. Hon var under igångsättning efter en skada så jag fick ta det lite lugnare än de andra och fick nöja mig med lite lägre hinder. Efter lite individuell uppvärmning och trav över bommar på diagonalerna började den egentliga hoppningen. Först ett travhinder på diagonalen följt av en övergång till skritt i mitten och en volt, övergång till trav och byte av riktning till andra diagonalen och ett nytt travhinder. Vi körde så i några varv och så varvbyte. Sedan lade vi till två hinder på motsatta långsidan. Till sist sattes allt ihop till en bana och volten togs bort. Då skulle man starta med ett travhopp på långsidan och fortsätta i galopp på nästa hinder och sedan ta diagonalhindret, landa i rätt galopp och byta riktning till sista diagonalhindret. Enkla vägar och låga hinder. Min häst som inte hoppat på ett tag tyckte det var jättekul, men har en lite lustig hoppteknik med höga skutt. Lite trist att inte få hoppa banan igen med lite högre hinder. På den absolut sista rundan med sista hästen hände det som inte får hända! Hästen kom in lite segt över första hindret och landade i trav. Tjejen försökte fatta galopp ända in till avsprånget på nästa hinder och var redan där ur balans. Språnget blev tvärt och rakt upp och följdes av ett extra skutt efteråt och tjejen tappade helt balansen och började glida av. Tyvärr höll hon sig kvar ända till hörnet där hon tjongade av rätt in i sargen med en ordentlig duns. Resultatet blev 4 brutna revben och bruten handled/arm.

Denna veckas lektion var lite lugnare. Samma häst och individuell uppvärmning, sedan framdelsvändningar i skritt i en fyrkant följt av galoppfattning, galopp på volt och längs med långsidan (så småningom ökad galopp) och avbrott till skritt innan nästa framdelsvändningsomgång, i båda varven. Sedan enskild nedvarvnin och nedläggning i lång och låg form. Det var ungefär det vi hann med.


Sånt här påminner mig om varför jag inte hoppar i någon större utsträckning längre. Stackars tjej, vet du något om hur det går för henne? Hoppas hon får ett bra tillfrisknande iallafall. Extrem otur när det händer på sista rundan med.
 
Lite trist att inte få hoppa banan igen med lite högre hinder. På den absolut sista rundan med sista hästen hände det som inte får hända! Hästen kom in lite segt över första hindret och landade i trav. Tjejen försökte fatta galopp ända in till avsprånget på nästa hinder och var redan där ur balans. Språnget blev tvärt och rakt upp och följdes av ett extra skutt efteråt och tjejen tappade helt balansen och började glida av. Tyvärr höll hon sig kvar ända till hörnet där hon tjongade av rätt in i sargen med en ordentlig duns. Resultatet blev 4 brutna revben och bruten handled/arm.
Det är inte höjden som är det väsentligaste när man hoppar, även låga hinder är jättebra träning. Vi hoppar jättemycket låga hinder, dels för att spara hästarna och dels för att inte alla är redo för högre höjder.

I det läget med en häst som inte landar i galopp och är det bättre att avbryta och komma igen om hästen inte är med på noterna (själv fått göra det flera gånger), för att undvika det som hände. Har sett det hända så många gånger (inte så allvarliga avramlingar men de har åkt av).
Får hoppas hon inte får några men av det utan blir helt återställd. ❤️
 
glömde skriva att det var 12 som red på vår lektion.Vi är annars Max 10 men två red igen. 12 är många i ett ridhus men det funkade
Beror på hur stort ridhuset är. Vi har ridit 12 stycken när hästarna skulle sättas igång efter vintern. Vi fick inte byta platser och skulle behålla vår plats i ledet. Rätt bra övning det också.
Ridhuset är 20x40, normalt är det helst max 7 men max max 8 på en vanlig lektion.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
20 21 22
Svar
424
· Visningar
50 270
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Gunnar
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 322
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 036
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp