Ridskoleryttare 2020

Beror på hur stort ridhuset är. Vi har ridit 12 stycken när hästarna skulle sättas igång efter vintern. Vi fick inte byta platser och skulle behålla vår plats i ledet. Rätt bra övning det också.
Ridhuset är 20x40, normalt är det helst max 7 men max max 8 på en vanlig lektion.

Ridhuset är 20*60. Och 10 är egentligen Max på lektion. Ibland rider man i lilla ridhuset (18*36) och då är det fullt tillräckligt med 10.
När det är hoppning/markarbete så tycker jag det blir trångt. Vi fick stå och vänta längs långsidan nu vilket vi inte gör annars
 
Ridhuset är 20*60. Och 10 är egentligen Max på lektion. Ibland rider man i lilla ridhuset (18*36) och då är det fullt tillräckligt med 10.
När det är hoppning/markarbete så tycker jag det blir trångt. Vi fick stå och vänta längs långsidan nu vilket vi inte gör annars
Det där får mig att tänka tillbaka när man var nybörjare och stod på led t ex första galoppen på andra långsidan typ. 😅
 
Ridhuset är 20*60. Och 10 är egentligen Max på lektion. Ibland rider man i lilla ridhuset (18*36) och då är det fullt tillräckligt med 10.
När det är hoppning/markarbete så tycker jag det blir trångt. Vi fick stå och vänta längs långsidan nu vilket vi inte gör annars


Vi är max sex stycken på en lektion, det är lagom tycker jag. Men vi har paddock som inte riktigt är ridhusmått i storlek. Är det kurs brukar vi delas upp på mellan 3-5 ryttare per grupp beroende på hur många som går kursen.

Det där får mig att tänka tillbaka när man var nybörjare och stod på led t ex första galoppen på andra långsidan typ. 😅

Sådär gör vi ibland med islandshästarna när vi t.ex. ska träna galoppfattningar. En del har ju lite svårt med galoppen och det är enklare för ridläraren att ge indviduell hjälp. Men vi har andra galoppövningar också, sist skulle vi vända upp och galoppera på medellinjen och ibland galopperar vi tre och tre eller två och två på fyrkantsspåret. Sen rider vi mycket övergångar också, t.ex. fyra gångarter per varv med.
 
Hopplektion idag med skäckstoet, det har regnat här idag så när jag borstade henne kom "kosparken" igen, hade mina misstankar när jag borstade vänstersida och var uppe vid ryggen innan virveln vid bakbenen, hade slutat borsta när jag såg att hon höjde bakbenet och kickade i luften.

Aktiverade henne redan vid framskrittningen och i uppvärmningstraven.
Uppvärmningensövningen bestod av bommar på hörnen och sen red man i en båge ut mot fyrkantsspåret och vid mitten av långsidan lägga en volt och sen tillbaka på bågen och rida över nästa bomserie, sen följa fyrkantsspåret igen och fatta galopp på den andra långsidan.

Tanken var att vi skulle rida lätt i traven och och sitta ner när vi red volten. Försökte få till sitsen i den nedsuttna traven, lyckades hitta magmusklerna och gjorde mig det bästa. Det kändes som om hon ministegrade, hon är lite känslig. Ridläraren trodde först att jag var för hård i handen, men det var jag inte höll knappt i tyglarna, sen såg hon en gång och då sa hon att det var någon balansgrej hästen gjorde. Det hände bara i vänster varv, sen i höger hände ingenting.

Efter det fick vi värma upp lite självständigt i galopp och det fanns 4 hinder att välja på, bomserierna hade blivit låga räcken och på den andra långsidan fanns två hinder innanför spåret (4 galoppsprång mellan de två), antingen hoppade vi ena hindret på bågen skippade det andra, de på andra långsidan skulle vi komma på hörnlinjerna och hoppa de snett.
Var lite trångt mellan varven när alla hade samma idé att hoppa samma hinder och ibland rev någon häst så då fick man ta andra hinder.
Fick lite bra och dåliga språng.

Efter det hoppade vi bågen utan någon volt på mitten, och sen skulle vi komma på en oxer, när jag red an på oxern tänkte jag bara på att låta henne bestämma tempot själv och försöka att inte störa henne något, vi flög över utan minsta tvekan tre gånger, vi red bågen och oxer slingan 2 gånger, sen hoppade vi enbart långside hindren med 4 galoppsprång mellan en gång, fick jättebra galopp på henne och vi fick 4 språng mellan hindren, väcker man inte henne kan man få mellan 5 och 6 språng, så det kändes bra att jag lyckades hitta knapparna.

Sen la vi ihop första slingan med långside hindren, vi flög fortfarande över oxern som ingenting.
Sen skulle vi avsluta med att hoppa hela banan, som bestod av bågen, rida genom kortsidan och snett igenom kommer på oxern vi hoppat tidigare, sen kortsidan och komma på långside hindren igen med 4 galoppsprång mellan, sen rida genom andra kortsidan igen och sen vända in efter ett av båge-hindren och komma snett igenom på ett räcke, sen följa nästa kortsida igen och sen vända snett igenom igen och hoppa en oxer som efter den blev en väldigt snävig sväng till båge-hindren igen och sen var banan slut.

Allt gick jättebra, sen kom vi mot den andra oxern för första gången, gjorde likadant som jag gjorde vid första oxern, hon var nästan på väg att hoppa men så tog det tvärstopp, såpass att hon rev ner alla bommarna, jag satt kvar. Ridläraren la upp alla bommarna igen och så fick jag komma igen och då flög vi över som ingenting och hoppade sista linjen.

Ridläraren sa att jag är målmedveten och tyckte att jag inte störde hästen det minsta när vi red an oxern. Känns kul att vi lyckats göra framsteg från 4-5 stopp på oxrar till endast ett stopp idag, börjar hitta knapparna på henne och det kändes riktigt bra.
 
Det är inte höjden som är det väsentligaste när man hoppar, även låga hinder är jättebra träning. Vi hoppar jättemycket låga hinder, dels för att spara hästarna och dels för att inte alla är redo för högre höjder.

I det läget med en häst som inte landar i galopp och är det bättre att avbryta och komma igen om hästen inte är med på noterna (själv fått göra det flera gånger), för att undvika det som hände. Har sett det hända så många gånger (inte så allvarliga avramlingar men de har åkt av).
Får hoppas hon inte får några men av det utan blir helt återställd. ❤
Ja, man såg ju innan avsprånget att det skulle gå åt skogen eftersom hon redan där var ur balans. Jag tror inte det gick så fort egentligen, bara en olycklig avramling precis vid sargen när hästen svängde och hon fortsatta rakt in i sargen. Vet inget mer om hur det är med henne nu.
 
Beror på hur stort ridhuset är. Vi har ridit 12 stycken när hästarna skulle sättas igång efter vintern. Vi fick inte byta platser och skulle behålla vår plats i ledet. Rätt bra övning det också.
Ridhuset är 20x40, normalt är det helst max 7 men max max 8 på en vanlig lektion.
OJ, när jag red på 80-talet var vi alltid 12 stycken i varje grupp i ridhus som var 20x40. Det funkade alldeles utmärkt.
 
Fick den bruna valacken, hade han bra fart idag så fick jobba rejält för att samla ihop energi.
Han galopperade på rätt friskt när vi red fram och fick verkligen jobba för att samla ihop honom. Han trampade på fint.

Vi red dressyr idag och red mycket utan stigbyglar, själva övningen var lite som serpentiner med en volt innan det var en "serpentin båge" igen, vi red mycket hörnpasseringar också, låg mjuka bommar i alla hörn, och sen stod det koner på "serpentin bågarna" där vi också skulle rida som hörnpasseringar, det var skritt i alla hörnpasseringar, var bara på långsidan (som var som en transportsträcka) där det var trav och i volten.
I och med att vi red utan stigbyglar skulle vi sitta ner, på volten fick jag inte riktigt till det de första gångerna, dels pga min gamla rädsla då jag blev rädd när jag red barbacka och hästen började trava, så knep lite med låren och då blev det inte alls bra och dels att det var mycket att tänka på.
Långsidan gick lite bättre då jag kunde fokusera enbart på att få till sitsen.

På slutet fick jag till en bra sits i traven även på volten och typiskt nog just då var lektionen slut.
Ridläraren tyckte jag passade bättre ihop med den bruna valacken än skimmeln, så kanske får rida honom igen. Är nöjd över lektionen och det är skönt att kunna fokusera på min egen ridning också, med skimmeln var det mycket fokus på hästen istället.

Har även anmält mig till klubbtävlingen nästa fredag, så får se vilken häst jag får då, har önskat skäckstoet 60 cm (det är inga oxrar då) eller skimmeln 80, i nödfall då det är många som önskat både skäckstoet och skimmeln skulle jag kunna ta den bruna valacken jag red idag på antingen 60 eller 70. Så får se helt enkelt va som händer. :)
 
Gårdagens ridlektion var lite medioker.

Innan ridlektionen satt jag och tittade en stund på lektionen innan. När de kom ner och in i ridhuset var det en häst som var uppenbart irriterad på något bak. Ryttarinnan sa till ridläraren att hästen varit bockig och sparkig hela vägen ner till ridhuset. Så ridläraren tog tillfället i akt att visa hur man på ett säkert sätt kan närma sig bakdelen och hjälpa hästen (det var alltså stooora bockar upp över huvudet med tillhörande irriterade sparkar med bakbenen åt alla håll). Det var lärorikt, ska definitivt försöka lägga alla saker hon gjorde och förklarade på minnet.

Hade lilla bulldozern igen. Kom ihåg hur bra det gått sist och de olika sakerna jag tänkt på efteråt som kanske skulle hjälpa mig rida honom bättre. Så jag började från början med att göra massor halter. Men jag fick liksom ingen ordning på dem? Vissa gånger behövde jag bara ta lätt i tygeln och ändra lite på sitsen så gjorde han halt. Andra gånger fick jag till slut ta tag i honom riktigt ordentligt. Försökte hitta sambandet i vad jag gjorde när det gick lätt att göra halt som jag inte gjorde när jag fick ta tag men hittade inget direkt samband.

Vi gjorde samma övning som sist med att gå innanför fyrkantspåret och öka och minska skritt och trav, det gick absolut inte riktigt lika bra som sist och jag upplevde att bulldozern liksom stretade emot så fort jag bad honom korta sig. Han blev stark och liksom la sig emot hackamoret och stretade. Tror han stretade typ hälften av gångerna jag bad honom korta sig och var mjuk och följsam hälften. Hittade inget samband där heller. Vi flyttade ut dem på stora spåret emellanåt och fattade galopp, in på volterna något varv, ut på fyrkanten och sedan saktade vi av och flyttade in igen. Han var alldeles för taggad där och flyttade ut, och travade snabbt som satan efter den andra hästen och fattade galopp själv :banghead: Jag hade inte en chans att hålla kvar honom i trav, än mindre minska traven lite så vi kunde fatta galopp på ett vettigt sätt. Jag hade mer eller mindre okontroll över galenpannan men det var inte så att han stack med mig, han var bara supertaggad. Han lyssnade ju sen när han fått fatta galopp på förhållningar. Tror jag fick till lite bättre kontroll efter några fattningar - höger varv gick lättare för han var stel som en planka i vänster sida.
Varenda gång vi gick i vänster varv fick jag kämpa för att få honom att försöka lossa lite i sidan, han stretade emot och taggade och var stark. Höger varv gick han fint och var som smör i sidan, stretade inte emot alls och kunde korta sig och lugna sig (nåja - litegrann i alla fall). Lite Jekyll och Mr Hyde ridning :D

Vi red även mycket volt tillbaka för att få koll på yttertygeln, och ett par serpentinbågar där vi skulle öka och minska traven. Som tur var blev minska traven delen i en högerbåge :p

Känner lite meh om ridlektionen. Det gick bra och inte bra. Vet inte om jag lärde mig så mycket eller kom på några knappar för nästa gång. En grej som vad bra var att jag kände att jag hade bättre stöd i stigbygeln än jag brukar ha :up:

På torsdag ska jag på Dressyr och WE läger :nailbiting: Två ridpass varje dag till på söndagen och massa nytt folk. Ska rida lusitanos :D det är inte på ridskolan men kan hända att jag skriver lite om det här ändå :)
 
Har hyrt två hästar denna veckan så kan ju berätta lite om det. Igår red jag den ena i paddocken och jobbade mycket med lång och låg på långa tyglar, få han att trampa under sig på böjda spår och få han att bära sig själv. Vi jobbade med detta på lektionen förra måndagen så bra att jobba vidare på det. Gick ganska bra faktiskt kul och inspirerande att lära sig något nytt. Har jobbat med det lite innan men inte så uttalat som vi gjorde på lektionen förra måndagen. Gick sen över igår till övergångar mellan alla fyra gångarterna. Gick ganska bra mellan tölt, trav och skritt, fick till ganska lugna övergångar och så. Till galoppen blev det bra ibland och lite sämre andra gånger.

Idag red jag denna hästen på ovalbanan. Gick bra, började med att mjuka upp honom, ställa, lite, öppna och sluta tills jag kände att han började bära sig själv och var mjuk i båda sidorna och formade sig efter skänkeln. Jag gick sen över till tölt och trav där jag växlade. Fördelen på ovalbanan är långa raksträckor och att jag verkligen hinner jobba med gångarterna samt mindre kurvor i hörnen jämfört med paddocken då blir det enklare även för en islandshäst med lite svagare gångarter att hålla ihop gångarten. SEn i galoppen fick jag inte riktigt ordning på honom, han var ganska pigg och jag hade svårt att få ner i honom i trav eller tölt igen. Så nöjde mig med ganska lite galopp i båda varven och avslutade sen med ett varv i skritt och en lugn övergång till tölt så jag kände att han lysnnade på mig igen.

Den andra hästen tömkörde jag igår och det gick bra. när jag tömkörde honom igår så fick jag en ahaupplevelse. Jag har haft en annan häst på tömkörningslektionerna som är lite svårare häst att tömköra. Nu när jag tömkörde denna så känner jag att det verkligen gått framåt och det kändes så enkelt. Jag satsade. Idag tömkörde jag honom också Har båda dagarna jobbat med att få honom att bära sig, trampa korrekt i hörnen och att jag ska vara mjuk och följsam i handen .

Och nu försvann alla tankar jag hade tänkt skriva för nu har vi klart med köp av en lägenhet som vi har bjudit på idag. :bump::banana::bump::banana:
 
Har hyrt två hästar denna veckan så kan ju berätta lite om det. Igår red jag den ena i paddocken och jobbade mycket med lång och låg på långa tyglar, få han att trampa under sig på böjda spår och få han att bära sig själv. Vi jobbade med detta på lektionen förra måndagen så bra att jobba vidare på det. Gick ganska bra faktiskt kul och inspirerande att lära sig något nytt. Har jobbat med det lite innan men inte så uttalat som vi gjorde på lektionen förra måndagen. Gick sen över igår till övergångar mellan alla fyra gångarterna. Gick ganska bra mellan tölt, trav och skritt, fick till ganska lugna övergångar och så. Till galoppen blev det bra ibland och lite sämre andra gånger.

Idag red jag denna hästen på ovalbanan. Gick bra, började med att mjuka upp honom, ställa, lite, öppna och sluta tills jag kände att han började bära sig själv och var mjuk i båda sidorna och formade sig efter skänkeln. Jag gick sen över till tölt och trav där jag växlade. Fördelen på ovalbanan är långa raksträckor och att jag verkligen hinner jobba med gångarterna samt mindre kurvor i hörnen jämfört med paddocken då blir det enklare även för en islandshäst med lite svagare gångarter att hålla ihop gångarten. SEn i galoppen fick jag inte riktigt ordning på honom, han var ganska pigg och jag hade svårt att få ner i honom i trav eller tölt igen. Så nöjde mig med ganska lite galopp i båda varven och avslutade sen med ett varv i skritt och en lugn övergång till tölt så jag kände att han lysnnade på mig igen.

Den andra hästen tömkörde jag igår och det gick bra. när jag tömkörde honom igår så fick jag en ahaupplevelse. Jag har haft en annan häst på tömkörningslektionerna som är lite svårare häst att tömköra. Nu när jag tömkörde denna så känner jag att det verkligen gått framåt och det kändes så enkelt. Jag satsade. Idag tömkörde jag honom också Har båda dagarna jobbat med att få honom att bära sig, trampa korrekt i hörnen och att jag ska vara mjuk och följsam i handen .

Och nu försvann alla tankar jag hade tänkt skriva för nu har vi klart med köp av en lägenhet som vi har bjudit på idag. :bump::banana::bump::banana:
Grattis till lägenhet!
 
Dressyrlektion igår. Jag fick hästen som tjejen som ramlade av i hoppningen hade. Han var lite trög och stel i början men det kändes som om han tog älgkliv i skritt. Vi fortsatte framdelsvändningsövningen från förra gången och han kändes lite långsam i kontakten mellan hjälpgivning och processande i hjärnan liksom. Men efter några gånger flöt det på riktigt bra, men jag var tvungen att hela tiden vara aktiv med samtliga hjälper för att det skulle bli rätt. Sedan gick vi över till skänkelvikningar från ena hörnet till mitten, rakrikting och skänkelvikning tillbaka till nästa hörn. Jag tycker jag fick till det riktigt bra och fick även beröm av ridläraren. Sedan fick vi fatta galopp och galoppera på volter och motsatta långsida. Här var han fortfarande lite trög att fatta galoppen, men efter några fattningar gick det bättre och bättre. Men det krävdes mycket drivning för att hålla igång galoppen i volterna. Gjorde övningen i båda varven för att sedan trava av dem i lång och låg form. Fick även här beröm av ridläraren. Känns som om jag nog kan bli kompis med den hästen med trots mycket arbete med drivning och lirkande med tyglarna.
 
Hade varit jättekul att höra lite om ditt läger @Hoarfrost särskilt vad ni gjorde i WE!

Uteritt idag med ena hästen, red med en kompis som har egen häst, en annan tjej som har hyrt häst och vår ridlärare red också med. Vår ridlärare red en häst och hade sin unghäst som handhäst. Var intressant och lärorikt att se hur hon hanterade det med handhästen och den hästen som hon red som också är hennes en häst är ganska komplicerad och svår att rida. En sån häst skulle jag aldrig ens fundera på att sätta mig på. Men alltid lika kul och intressant att se hur duktiga hästmänniskor hanterar svårare hästar.

Med den andra hästen tog jag ett ridpass idag. Han har alltid bråttom framåt så jag red mycket lång och låg på honom på långa tyglar och i tölten så red jag mycket på böjda spår som volter och serpentiner t.ex. Fick honom ganska avslappnad till slut så kände mig nöjd. I början av passet så dundrade ett stridsflygplan på ganska låg höjd över oss det lät ju betydligt mer än ett vanligt plan så det reagerade han på lite så kände mig nöjd att jag kunde få honom avslappnad.
 
Jag har ju också blivit ridskoleryttare igen på "ålderns höst". Rider just nu på två olika ridskolor men ska sluta på den ena. De är verkligen som natt och dag, både vad gäller hästmaterial och pedagogik. Så glad jag mitt i terminen fick plats på nr 2, jag var nära bara lägga ner och skita I allt liksom

Iaf så vi är 7 på ena stället och 9 på andra, båda på 20x40 (halva ridhuset). Första är der trångt och kaos (dessutom ska man hålla koll och akta sig bakåt så man inte hindrar en snabbare häst som kommer bakifrån), andra är det aldrig problem. Så det spelar ju inte bara roll storleken utan också hur ekipagen är sas.
 
Jag har ju också blivit ridskoleryttare igen på "ålderns höst". Rider just nu på två olika ridskolor men ska sluta på den ena. De är verkligen som natt och dag, både vad gäller hästmaterial och pedagogik. Så glad jag mitt i terminen fick plats på nr 2, jag var nära bara lägga ner och skita I allt liksom

Iaf så vi är 7 på ena stället och 9 på andra, båda på 20x40 (halva ridhuset). Första är der trångt och kaos (dessutom ska man hålla koll och akta sig bakåt så man inte hindrar en snabbare häst som kommer bakifrån), andra är det aldrig problem. Så det spelar ju inte bara roll storleken utan också hur ekipagen är sas.
Välkommen till tråden! :)
 
Jag har ju också blivit ridskoleryttare igen på "ålderns höst". Rider just nu på två olika ridskolor men ska sluta på den ena. De är verkligen som natt och dag, både vad gäller hästmaterial och pedagogik. Så glad jag mitt i terminen fick plats på nr 2, jag var nära bara lägga ner och skita I allt liksom

Iaf så vi är 7 på ena stället och 9 på andra, båda på 20x40 (halva ridhuset). Första är der trångt och kaos (dessutom ska man hålla koll och akta sig bakåt så man inte hindrar en snabbare häst som kommer bakifrån), andra är det aldrig problem. Så det spelar ju inte bara roll storleken utan också hur ekipagen är sas.


Välkommen till tråden! Ja det kan verkligen vara skillnad som natt och dag på två ridskolor beroende på upplägg, ekipage och hästmaterial. Kul att höra att du känner att du har hittat rätt. :)
 
Hade lektion igår och valde favorithästen.
Vi jobbade hela lektionen med att ha hästen ställd utåt.
På hästen jag red så är det svårt åt vänster men väldigt lätt åt höger. Så det var en del att försöka jobba med.
Vi red på fyrkanten i skritt först och skulle rida in på kortsidor eller långsidor och rida en stund rakt där och sen tillbaka till spåret och vi skulle inte flytta hästarna åt sidan utan svänga in dom och det hade vi alla lite svårt för eftersom hästen fortfarande skulle vara ställd utåt. Gjorde det i skritt och trav. Sen gick vi över på volt och då vägrade min häst att gå. Hon tvärstannade och vägrade gå framåt. Hon gör så ibland. Speciellt om man tar för mycket i vänster tygel vilket jag troligen gjorde för hon skulle vara ställd åt vänster... men fick igång henne när jag fick ett spö (hade det bara i handen) och vi red på volt i trav och galopp.
Så en helt okej lektion. Kunde gått bättre men även sämre.

Fick en massa frågor om ridskolehästen som flyttat hem till mig också. Ridskolechefen tycker att det känns så bra så det är skönt.
 
Har nu fyra gånger i rad ridit en underbar connemara (maxad d-ponny). En känslig kille som dock svarar väldigt fint på hjälperna. Vi har både haft dressyr, markarbete och hoppning.
Han är en rädd liten herre som är tittig och ser spöken lite överallt när det är hinder och bommar uppe, när vi hade hoppning första gången ramlade en i min ridgrupp av när hon hade honom.
Men ett problem är att han är rädd och spänd när vi rider på ena kortsidan i ridhuset, där läktaren och cafeterian är. Så fort någon rör sig där uppe blir han stissig, trampar runt och vägrar gå ut i hörnen på den sidan. Enligt ridläraren blev han en gång otroligt skrämd av en porslinstallrik som föll i marken och hade skenat runt i ridhuset ett bra tag.

Jag är inte jättevan med stissiga hästar, jag är dock inte rädd och försöker sitta stadigt och djupt i sadeln samt prata med honom när vi kommer till kortsidan. Har ni andra som är lite mer vana vid liknande hästar några bra tips på hur jag bör rida och bete mig? Något jag kan göra för att underlätta?
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
52 794
Senast: Takire
·
  • Artikel
Hästnyheter På Färingsö ridskola rider eleverna lektioner och tävlar med ridskolehästarna utan sporrar. Så har det varit sedan ridskolan startades...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Gunnar
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 484
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp