Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dressyrlektion ikväll. Vi skulle ha varit i ridhuset, men efter önskemål från några i gruppen fick vi rida på utebanan, trots att det där stod en markarbetsbana uppställd. Många bommar och småhunder utspridda på hela banan. Uppvärmning gemensamt denna gång (efter ett antal varv i skritt). Trav runt hela fyrkantspåret med utåtställning ett tag, sedan inåtställning, och utåtställning igen. Jag hittade ett bra tempo och lyckades ganska bra, men på ena långsidan stod det en studsserie nära spåret och på utsidan satt det publik med hund så den sidan var ganska jobbig ett eftersom hästen blev springig och körde upp huvudet pga hindren och ville skutta åt sidan pga publiken. Jag brukar ställa honom ifrån sådant i vanliga fall. Blev samma grej i galoppen och då fick jag rida innanför studshindren istället. Lite svårställd då han gärna ville flytta in hela halsen istället för att bara böja lite i nacken. Sen till själva övningen då vi skulle lägga en tiometers volt direkt efter hörnet, gå in i en öppna, ny volt på mitten och ny öppna, i trav nedsittning. På andra sidan skänkelvikning till och från spåret. Vi fick till det hyfsat, trav nedsittning börjar fungera bra, men många förhållningar och halvhalter på yttertygeln krävs för att få ett bra tempo och mycket innerskänkel och spänna magmuskeln. Stundtals fick jag till allt på en gång och han gick riktigt bra på slutet. När han trampar under sig, lyfter lite i fram och jobbar med ryggen är han riktigt trevlig att sitta på. Sedan avtravning lång och låg. Han går gärna lång och låg men vill gärna smygöka farten så åttvolt funkar bäst. Det känns som om vi gör framsteg!
 
Jag vill vara med här :D har nyss plockat upp ridningen igen efter ett långt uppehåll och det är så kul att vara tillbaka i sadeln.

Första lektionen gjorde jag på den största ridskolan här i närheten. Fick en jättesnäll, stor skimmel. Förutom att han var väldigt seg så var han lätt att rida, trevlig mjuk mun och direkt jag gjorde rätt så gjorde han rätt. Största saken jag tog med mig från den lektionen var att försöka slappna av i skänkeln, blir lätt att jag spänner mig och nästan drar upp knäna när jag inte ridit på länge.

Andra lektionen gjorde jag på ett mycket mindre ställe som kör ett lite annorlunda upplägg än traditionella ridskolor. Det är mycket mindre grupper, mer stalljobb och mer möjlighet till att hyra häst osv. Tröttnade på att det första stället var så svårt att få tag i någon för att boka lektioner :p
Fick ett brunt halvblod, jättesnäll och ganska lat men absolut inte skänkeldöv. Han var dock stummare i munnen och vi jobbade på mycket lösgörande för att han skulle mjukna upp. Tänkte mer på min sits den här gången och fick mycket bättre känsla på den fronten.

På det stället rider man oftast samma häst eller varierar mellan två olika så nu har jag bokat in mig att hyra honom imorgon. Tror det blir ett pass på banan men ska försöka få till en uteritt med någon snart så att jag kan lära mig ridvägarna. Sen bokade jag också in mig på en lektion på ett tredje ställe på torsdag :o ska bli spännande.
 
Jag vill vara med här :D har nyss plockat upp ridningen igen efter ett långt uppehåll och det är så kul att vara tillbaka i sadeln.

Första lektionen gjorde jag på den största ridskolan här i närheten. Fick en jättesnäll, stor skimmel. Förutom att han var väldigt seg så var han lätt att rida, trevlig mjuk mun och direkt jag gjorde rätt så gjorde han rätt. Största saken jag tog med mig från den lektionen var att försöka slappna av i skänkeln, blir lätt att jag spänner mig och nästan drar upp knäna när jag inte ridit på länge.

Andra lektionen gjorde jag på ett mycket mindre ställe som kör ett lite annorlunda upplägg än traditionella ridskolor. Det är mycket mindre grupper, mer stalljobb och mer möjlighet till att hyra häst osv. Tröttnade på att det första stället var så svårt att få tag i någon för att boka lektioner :p
Fick ett brunt halvblod, jättesnäll och ganska lat men absolut inte skänkeldöv. Han var dock stummare i munnen och vi jobbade på mycket lösgörande för att han skulle mjukna upp. Tänkte mer på min sits den här gången och fick mycket bättre känsla på den fronten.

På det stället rider man oftast samma häst eller varierar mellan två olika så nu har jag bokat in mig att hyra honom imorgon. Tror det blir ett pass på banan men ska försöka få till en uteritt med någon snart så att jag kan lära mig ridvägarna. Sen bokade jag också in mig på en lektion på ett tredje ställe på torsdag :o ska bli spännande.
Välkommen! :)
 
Lektion i går på kära lilla Bullen. Vi gosade massor innan, jag behövde gos :p Han var lite förundrad över allt gos men gosade glatt tillbaka. Myspysig farbror Bulle :)
Han blev lite exhalterad av allt gullegullprat från mig om hur fin han var så han råkade skalla mig :rofl:

Satt upp, till min förvåning var det perfekta stigläder från början? Händer ju typ aldrig.
Skrittade iväg och testade bromsen ett par gånger. Helt okej broms, och sen skrittade vi på lite friskt på fyrkanten utan att göra någon större affär av det. Gjorde några nersaktningar osv för att testa bromsen igen, och bad honom om lite form i kortsidorna.
När vi kortade tyglarna gick han plötsligt som en dröm? Fattade ingenting, men han gick i superfin form med lagom stöd i tygeln utan att vara tung och springig. Började febrilt tänka efter kring vad jag gjorde för att han skulle gå så. Kom fram till att det kanske var någon kombination mellan händerna och ett lagom tempo i skritten, med stöd från skänklarna? Tror jag blivit lite trevligare i händerna sedan jag börjat rida Krullen.

Vi började med skänkelvikningar längs med väggen. Inte min och Bullens starka sida, jag hade helt glömt hur han brukar vilja att man gör (han vill ha mycket mer ställning höger i vänsterskänkelvikning än andra hästar jag träffat på tex) och så är han himla bra på att göra något med kroppen så det känns som att han går i en skänkelvikning men det gör han inte.
Vi skulle göra en svag skänkelvikning längs med hela långsidan. Jag fick inte riktigt till det och Bullen fejkade ganska mycket, dock vet jag att jag alltid tyckt att det är svårare längs med väggen. Mycket lättare när man är fri från väggar. Så det var nog en kombo av att jag glömt Bullens knappar, och att jag har svårare för skänkelvikning längs väggar. Iom att det blev lite bråkigt och fel från min sida här tappade han dessutom lite av den fina formen han bjudit på innan.

Vi bytte varv och gick in på volterna, som vi gjorde fyrkantiga. Skulle göra framdelsvändningar i hörnen. Det gick helt okej för oss och jag fick lite av formen tillbaka men här någonstans började han tycka det var jobbigt och började med headbangandet. Jättetrist för när han väl börjar har jag svårt att få honom att lägga ner med headbangandet. Spelar ingen roll om jag tightar upp tyglarna, länger de lite, eller bjuder på enklare övningar/mindre krav så han han känna att det går okej med orken igen. Vi lyckades dock hålla headbangandet till ett minimum. Gjorde övningen i båda varv.

Efter det fattade vi galopp några gånger på fyrkant och böjt spår och här tappade jag och Bullen formen helt. Men han gick fint på i galoppen utan att rusa något och lyssnade jättefint på avsaktningar osv :up: Trevlig galopp med bra driv fram helt enkelt. Tyvärr tappade jag kontrollen på headbangandet här så resten av lektionen var full av headbangande.

Efter galoppen gjorde vi några kortare och brantare skänkelvikningar från kvartslinjen till långsidan. Under skänkelvikningarna var han mestadels stilla med huvudet men när vi bara skulle rakt fram började han med huvudet igen.

När vi skulle trava av dem självständigt längde jag på tygeln och red mest på böjda spår i olika varv. Alltså väldigt lite krav och då slutade headbangandet lite.

Pratade med ridläraren efteråt och hon tycker precis som jag att det är trist att han blir så där när han blir trött. Det går inte riktigt att säga om han är trött i skallen eller i kroppen heller. Tydligen trivs han bättre på bett och grejar inte med huvudet lika mycket då, men med bett får han sår i munnen (de har testat olika). Lite tricky. Hursomhelst tyckte hon att jag trots det red honom fint och utan handbromsen i, samt att jag sitter stadigt och har stilla händer trots att han grejar med huvudet, och blir tung.
Så inte en superbra lektion, men det var Bullen och vi hade inte en superbra dag helt enkelt. Kanske nästa gång :)
 
Senaste lektionen fick jag rida fina lilla fuxstoet, ganska grön men med en otrolig framåtkänsla och lyhördhet. Så roligt! Bommar stod på schemat och det kändes bra i uppvärmning. Fick lite påpekanden om att jag tenderar att falla in med överkroppen i hörnpasseringarna och det veeeet jag ju att jag gör, fattar inte hur svårt det där ska vara att ändra på egentligen.

Så bommarna och vi skulle trava i lätt sits över, stoet tuffar på fint fram men tvärnitar precis innan. Jag hamnar ur balans fastän hon i princip står still, lägger mig över hals och glider långsamt ner fram över hennes bog och ställer mig på fötterna, en smula förvånad både hon och jag. Så oväntat och komiskt, jag skrattar nog till och med. Har inte ramlat av på hur länge som helst! Upp igen och resten av lektionen flöt på fint efter att vi fick skrittat över bommarna en gång.

Lite strul med galoppfattning i höger varv, jag tappar känslan lite och får göra ett par omtag. Sedan riktigt fin i galoppen i både höger och vänster. Jag har tidigare inte "ridit ordentlig galopp" särskilt mycket alls utan mest skogsrejsat med min tidigare medryttarhäst och hennes hästkompis, därav kanske brist på grundkunskaper vad gäller galoppfattningarna (räckte ju att tänka "galopp" där ute i skogen för att de skulle sätta fart!). Nu börjar jag hitta rätt i min egen kropp och det känns magiskt bra.

Nu en halv vecka senare inser jag att jag nog knäckte till ett revben där när jag gled av - så jäkla typiskt mig! Det är inte många gånger jag trillat av men skadestatistiken är på tok för hög. Dåligt skelett - hej kalciumtabletter.... :meh:
 
Nu en halv vecka senare inser jag att jag nog knäckte till ett revben där när jag gled av - så jäkla typiskt mig! Det är inte många gånger jag trillat av men skadestatistiken är på tok för hög. Dåligt skelett - hej kalciumtabletter.... :meh:
Men vilken otur :down: hoppas det läker fort
 
Red enskilt igår på den snälla bruna. Skrittade fram och av utomhus men var annars i ridhuset pga regn. Vi gjorde egentligen inget avancerat - red övergångar i början mellan skritt-halt för att få koll på gas och broms. Mjuka serpentinbågar åt båda hållen, ibland med en volt i bågen. Sen skänkelvikning längs med spåret innan jag gick in på en stor volt där jag först red honom utåtställd och efter det rättställd. Övergångar skritt-trav och skritt-galopp.

Det kändes mycket bättre den här gången. Försökte verkligen fokusera på min sits och att vinkla bäckenet mer under mig (är naturligt svankig) för att få bättre kontakt med magmusklerna. Märktes tydligt när jag fick till det och att det gjorde att jag liksom fick honom mer framför mig. Fick till fina galoppfattningar på köpet också. Behöver dock komma tillbaka ännu mer med överlivet (såg jag efteråt för jag hade satt upp telefonen på sargen för att filma, väldigt användbart 😅). Behöver också rida på mer framåt i traven överlag, känns som att han kliver på bättre än vad han egentligen gör.

Stjärnan var nöjd efteråt 🤩 har saknat den här utsikten!
IMG_20220927_111813-01.jpeg
 
Lokomotivet på lektionen igår. Det stod böjda spår på schemat, så det blev att vi red på volterna och skulle öka och minska volterna.

Lokomotivet är väldigt lätt att flytta i sidleds, nästan lite för lätt ibland. Han taggade till när galopp blev inblandat och då kändes det mer som vi driftade då han tvärade så och det var svårt att få honom att sluta.

Vet när vi travade och minskade volten fick jag vid några tillfällen sakta av då jag kunde rida på liten volt medan de andra på den volten inte red lika liten volt och hamnade i vägen för oss. Då fick jag påbackning att vi skulle trava, ja jag travar när jag inte håller på att rida in i ett annat ekipage. Sa även det.

I galoppen fick jag till samlad galopp innan avsaktning och det gjorde mig nöjd.
Får vi se vad nästa lektion bringar.

Lokomotivet är rätt pigg på att fatta galopp, lite som ”åh du vill vi ska galoppera nu” och skiner upp som en sol, i uppvärmningen tog han den ökade trav hjälperna som galopp skänkel. 😅
 
Kvällens hopplektion var precis vad jag behövde! Först uppvärmning i skritt och då då fick jag passa på att skritta över travbommar och ett pyttelitet kryss som stod på ena långsidan. Sedan trav med tempoväxlingar och volter och så fick vi trava över några bommar på böjt spår. Själva övningen då, jag fick börja och jag fick göra lite special med lägre höjder och trav i stället för galopp. Först bara trav över travbommarna och så rakt på det lilla krysset i trav några gånger. Sedan åt andra hållet med hindret först och ta ner tempot till trav ( om det blev galopp) och så bommarna i trav. Sedan byggde vi på, först bommarna, krysset, landa i galopp, kontrollerad hörnpassering, ned till trav, snett igenom över ett litet kryss med galoppbom, ned till trav och en mjuk sväng innanför travbommarna så man kom över på andra diagonalen där det var 4 travbommar, noggran hörnpassering och så första diagonalhindret, och travbommarna på andra diagonalen. Det gick riktigt bra och jag kände att jag fick igenom halvhalterna och jag hade kontroll efter hindren. Det var bara en gång när han rev krysset som det blev lite springigt efter. Sedan en runda till men nu var det ett kryss även på sista diagonalen. Jag fick rida på löjligt låga kryss men det kändes lugnt och kontrollerat och det var exakt vad jag behövde!
 
Lektion i går på kära lilla Bullen. Vi gosade massor innan, jag behövde gos :p Han var lite förundrad över allt gos men gosade glatt tillbaka. Myspysig farbror Bulle :)
Han blev lite exhalterad av allt gullegullprat från mig om hur fin han var så han råkade skalla mig :rofl:

Satt upp, till min förvåning var det perfekta stigläder från början? Händer ju typ aldrig.
Skrittade iväg och testade bromsen ett par gånger. Helt okej broms, och sen skrittade vi på lite friskt på fyrkanten utan att göra någon större affär av det. Gjorde några nersaktningar osv för att testa bromsen igen, och bad honom om lite form i kortsidorna.
När vi kortade tyglarna gick han plötsligt som en dröm? Fattade ingenting, men han gick i superfin form med lagom stöd i tygeln utan att vara tung och springig. Började febrilt tänka efter kring vad jag gjorde för att han skulle gå så. Kom fram till att det kanske var någon kombination mellan händerna och ett lagom tempo i skritten, med stöd från skänklarna? Tror jag blivit lite trevligare i händerna sedan jag börjat rida Krullen.

Vi började med skänkelvikningar längs med väggen. Inte min och Bullens starka sida, jag hade helt glömt hur han brukar vilja att man gör (han vill ha mycket mer ställning höger i vänsterskänkelvikning än andra hästar jag träffat på tex) och så är han himla bra på att göra något med kroppen så det känns som att han går i en skänkelvikning men det gör han inte.
Vi skulle göra en svag skänkelvikning längs med hela långsidan. Jag fick inte riktigt till det och Bullen fejkade ganska mycket, dock vet jag att jag alltid tyckt att det är svårare längs med väggen. Mycket lättare när man är fri från väggar. Så det var nog en kombo av att jag glömt Bullens knappar, och att jag har svårare för skänkelvikning längs väggar. Iom att det blev lite bråkigt och fel från min sida här tappade han dessutom lite av den fina formen han bjudit på innan.

Vi bytte varv och gick in på volterna, som vi gjorde fyrkantiga. Skulle göra framdelsvändningar i hörnen. Det gick helt okej för oss och jag fick lite av formen tillbaka men här någonstans började han tycka det var jobbigt och började med headbangandet. Jättetrist för när han väl börjar har jag svårt att få honom att lägga ner med headbangandet. Spelar ingen roll om jag tightar upp tyglarna, länger de lite, eller bjuder på enklare övningar/mindre krav så han han känna att det går okej med orken igen. Vi lyckades dock hålla headbangandet till ett minimum. Gjorde övningen i båda varv.

Efter det fattade vi galopp några gånger på fyrkant och böjt spår och här tappade jag och Bullen formen helt. Men han gick fint på i galoppen utan att rusa något och lyssnade jättefint på avsaktningar osv :up: Trevlig galopp med bra driv fram helt enkelt. Tyvärr tappade jag kontrollen på headbangandet här så resten av lektionen var full av headbangande.

Efter galoppen gjorde vi några kortare och brantare skänkelvikningar från kvartslinjen till långsidan. Under skänkelvikningarna var han mestadels stilla med huvudet men när vi bara skulle rakt fram började han med huvudet igen.

När vi skulle trava av dem självständigt längde jag på tygeln och red mest på böjda spår i olika varv. Alltså väldigt lite krav och då slutade headbangandet lite.

Pratade med ridläraren efteråt och hon tycker precis som jag att det är trist att han blir så där när han blir trött. Det går inte riktigt att säga om han är trött i skallen eller i kroppen heller. Tydligen trivs han bättre på bett och grejar inte med huvudet lika mycket då, men med bett får han sår i munnen (de har testat olika). Lite tricky. Hursomhelst tyckte hon att jag trots det red honom fint och utan handbromsen i, samt att jag sitter stadigt och har stilla händer trots att han grejar med huvudet, och blir tung.
Så inte en superbra lektion, men det var Bullen och vi hade inte en superbra dag helt enkelt. Kanske nästa gång :)
Rids han på hack eller sidepull? Det kan bli kliigt i nerverna på nosryggen av för mycket tryck. Och med för mycket tryck menar jag "normal ridskoleridning". Lättare hand behövs, mycket lättare.

Ett supermilt sidepull som det inte dras i kan funka bättre. Eller bett som man inte drar i så hårt. Svårt på ridskola dock...

Angående att det kändes så fint i början så kanske det hade med din kropp att göra :)? När vi mår bra och sitter bra, bär oss själva i form, så får hästen också möjlighet att göra det.
 
Lektion idag. Har funderat på det där ett tag om att man vet hur man ska göra men ändå gör man fel. Förra veckan fick jag även kritik om att jag är svag över axlarna och tappar fram dom, jag orkar inte hålla ihop positionen. (Jag är svag där, styrketränar flera dagar i veckan men axlarna är mina svagaste partier). Så idag gav jag men tusan på att jag ska inte vara svag och jag ska inte lalla runt och slarva.

Fick rida en ny häst för mig som stått i några veckor. Hästen var pigg och gud vad jag fick kämpa. Vi övade på övergångar mellan trav och galopp och helst skulle galoppen vara så få steg som möjligt. Han blev riktigt taggad och ville gärna fatta galopp hela tiden. Fick verkligen fokusera på att få igenom förhållandena innan jag gav galoppskänkeln. Är nog första gången jag faktiskt ens försökte kontrollera varenda steg, även om jag såklart inte lyckades.

Supergullig häst som inte tackade nej till mys och äpple efteråt.
 
Rids han på hack eller sidepull? Det kan bli kliigt i nerverna på nosryggen av för mycket tryck. Och med för mycket tryck menar jag "normal ridskoleridning". Lättare hand behövs, mycket lättare.

Ett supermilt sidepull som det inte dras i kan funka bättre. Eller bett som man inte drar i så hårt. Svårt på ridskola dock...

Angående att det kändes så fint i början så kanske det hade med din kropp att göra :)? När vi mår bra och sitter bra, bär oss själva i form, så får hästen också möjlighet att göra det.
Det är ett hack. Det sitter rätt jämfört med många andra jag ser rida med hack i alla fall:up:
Tycker inte att jag rider med så jättemycket tryck i handen men jag kan definitivt testa nästa gång jag rider honom att ge mer med händerna. Vet att jag när jag började rida honom hamnade i broms hela tiden :o (osäkerhet över att han var så springig samt oerfarenhet) men nu vet jag ju att han blir finare när man jobbar med halvhalter och sitsen mer än att rida runt med handbromsen i. Han blir bara snabbare om man inte lyckas men skulle inte sticka eller göra ngt dumt så ska testa med ännu mer giv i händerna.

Nu när jag tänker efter tror jag faktiskt att jag red med mer giv i händerna i början men jag kanske blev lite bromsig efter en liten stund 🤔
Ska fråga om jag kan låna ett sidepull någon gång, om det finns. Är ju bara att man har med hacket ner och hänger i ridhuset och byta om det inte funkar. Han är dundersnäll så det är nog noll problem :)

Tack för tips!:heart
 
Det är ett hack. Det sitter rätt jämfört med många andra jag ser rida med hack i alla fall:up:
Tycker inte att jag rider med så jättemycket tryck i handen men jag kan definitivt testa nästa gång jag rider honom att ge mer med händerna. Vet att jag när jag började rida honom hamnade i broms hela tiden :o (osäkerhet över att han var så springig samt oerfarenhet) men nu vet jag ju att han blir finare när man jobbar med halvhalter och sitsen mer än att rida runt med handbromsen i. Han blir bara snabbare om man inte lyckas men skulle inte sticka eller göra ngt dumt så ska testa med ännu mer giv i händerna.

Nu när jag tänker efter tror jag faktiskt att jag red med mer giv i händerna i början men jag kanske blev lite bromsig efter en liten stund 🤔
Ska fråga om jag kan låna ett sidepull någon gång, om det finns. Är ju bara att man har med hacket ner och hänger i ridhuset och byta om det inte funkar. Han är dundersnäll så det är nog noll problem :)

Tack för tips!:heart
Jag tycker själv det är svårt att rida i hackamore av den här anledningen, det är liksom stummare än bett?

Låter som en härlig häst att lära sig av 😍
 
Idag blev träning på tölt och olika takter. Hästen jag red är verkligen en häst man måste göra rätt på för och få tölt. Fick till bitvis riktig bra tölt, men gränsen är hårfin innan han går över i trav. Men vi kämpa på bra, fick till bättre tölt ur en böjning eller skänkelvikning, den andra hästen var tvärtom. Mycket nöjd över lektionen. :)
 
Rolig WE-lektion ikväll. Vi hade vikarie så det blev inte så mycket undervisning. Mer genomgång av banan och självständigt arbete. Först självständig uppvärmning i alla gångarter, fokus på lösgörande. Det gick jättebra och just nu känns det som om jag och hästen förstår varandra bra! Han är mjuk och följsam och svarar bra på alla hjälper. Banan började med slalom i trav längs ena långsidan, sedan två tunnor med åttvolt runt på kortsidan, sedan hörnpassering och halt över en bom ( frambenen över och bakbenen bakom), skritt fram till en trång passage där man skulle göra halt och flytta en mugg från en stolpe till en annan och tillbaka. Skritt in genom ett L, halt och rygga tillbaka, framdelsvändning för att komma runt hörnet och så framåt igen. Sedan började banan om. Vi tog den några gånger i varje varv. Det tog några försök att sätta halten över bommen och ryggning genom hörnet klarade vi bara på sista försöket. Slalom och tunnor gick lekande lätt. Sedan fick vi testa galopp runt tunnorna och genom slalomen. Första gången blev det galopp genom halva åttan men trav i högervarvet. Andra varvet satte vi galopperna men red utanför tunnan i höger varv. Galopp genom slalom gick utmärkt, men jag hade ingen koll på om vi bytte galopp eller om det blev förvänd galopp, tror han bytte någon gång för det blev något skutt mitt i. Det var superkul och jag tror hästen också tyckte det!
 
Ridlektion i går. Fick Gosmotorn :love:

Han var riktigt steppig när jag skulle sitta upp så jag försökte inte ens hoppa upp själv. När jag satt upp fick han någon form av superspänning så hela hästen blev typ 1 meter kortare med krökt rygg :o Så vansinnigt spänd? Jag skrittade ett litet varv direkt så han kunde slappna av lite innan jag började greja med stiglädren. Ridläraren fattade inte varför han var så pass spänd men han stod ganska lungt och steppade bara lite när jag fixade lädren så vi gissade på mkt energi där inne i lilla ponnykroppen :D

Märke av energin direkt när vi skrittade igång. Under mig durrade en motor på högvarv, benen gick som symaskiner och huvudet hölls högt. Rent allmänt lite hispig gosmotor :angel: Jag ändrade dock inte jättemycket på hur jag red, bara satt stadigt, förberedde honom i god tid för vad jag ville göra och försökte vara en trygg trevlig ryttare så han skulle varva ner lite. Red mest med långa tyglar och i bland blev det ett halvt galoppsprång eller något travsteg men tog bara tillbaka honom och fortsatte erbjuda att i stället jobba med mig.

Vi började övningen i skritt. Vi skulle göra volter på kortsidan och komma ut ur den i en bogen in, hålla bogen in till ungefär mitten av långsidan och sedan räta ut och skritta på. Det gick faktiskt rätt bra för mig och herr Gosmotor :up: Han var dock fortfarande väldigt energifylld i början av övningen men successivt kunde jag rikta om energin så jag kunde använda den i övningen i stället. Speciellt när vi skulle räta ut och skritta på tyckte jag att han kunde varva ner lite och rikta om energin till något mer konstruktivt. Vi gjorde övningen i båda varven och jag tyckte nog det var lite svårare i vänster varv.

Sedan gjorde vi samma sak i trav. Lite svårare och jag fick inte riktigt till samma snits som i skritten. Men med lite hjälp från ridläraren fick jag bra ordning på hur det skulle kännas. Gosmotorn blev lite spänd igen här här men jag klurade ut att om jag verkligen lät honom skjuta iväg (fortfarande på ett kontrollerat vis så klart) efter bogen in och sen i god tid tog tillbaka traven inför volten, nästan lite för mycket, och sen ökade lite lagom in i volten igen blev han rätt så avslappnad. Vi gjorde den övningen i båda varv och jag tyckte han slappnade av ganska mycket på slutet men jag fick inte riktigt ut stegen på honom, de var fortfarande så där symaskiniga.

Efter det red vi lite galopp. Ingenting märkvärdigt bara några varv på volten. Gosmotorn har en så himla härlig motor! Vet att jag skrivit det förut men jag blir lika lycklig av den varenda gång. Den morrar på där under och han känns så glad och bjuder framåt hela tiden. :love: Här försökte jag bara rida ut stegen så bra jag kunde, och efter den galoppen var han faktiskt både ganska avslappnad och hade ett mycket bättre steg. Jag kunde göra några halvhalter efter det och då kröp bakbenen under och han började forma sig ordentligt.

Efter det red vi skänkelvikningar på ett lite annorlunda sätt mot vad vi är vana. Vi skulle vända rätt upp och komma ut någonstans mellan mitten och längst bort på långsidorna, men i stället för att bara skänkelvika ut eller skänkelvika en trappa skulle vi ändra på riktningen av skänkelvikningen. Alltså då och då gå mycket åt sidan mot långsidan och då och då rida som att vi skulle rida längsmed medellinjen, och alla grader där emellan. Gosmotorn var en riktig stjärna på detta! Kan typ inte ta åt mig så mycket av äran, han hade superkul och frågade hela tiden hur mycket han skulle snedda 🤩 Han var dock inte jätteavslappnad där men han var så entusiastisk att han fick massa beröm ändå. Riktigt kul övning på honom. Riktigt kände hur han typ "Åh! jag är bra på det här! Kolla här! Hur mycket ska jag göra nudå? Jag kan och är störst och bäst!"

Efter det red vi galopper igen, vi skulle rulla på på fyrkanten, men ta tillbaka dem en aning på kortsidorna och rida bogen in i galopp halva långsidan, räta ut och galoppera på. Precis som i skritten och traven fast nu utan volten då. Gick okej tror jag? Var mitt fel att det bara gick okej. Men jag lär mig. Gosmotorn blev suuuperfin igen här och var superhärlig och lyhörd, så mysig! Jag behöver öva lite på bogen in i galopp :D å andra sidan har vi inte gjort det särskilt ofta.

Sedan travade vi av dem och skrittade av. Gosmotorn var så där underbart härlig att rida och durrade runt och var härligt lyhörd. Han är en så härlig häst!

Även efteråt när jag satt av och gick med honom var han lyhörd. Så jag släppte tyglarna och använde rösten för gå/gå fortare/stanna/backa och sväng. Lite frihetsdressyr light. Han gick med mulen nära min hand och sniffade på den och med öronen avslappnade men uppmärksamt vinklade mot mig. Så vansinnigt söt :love:

Bra lektion! Härlig häst! Väääldigt många övningar :angel: Pratade med ridläraren efteråt som tyckte jag gjort ett bra jobb med att bara vara där och vara trygg, inte gjorde så stor affär av när Gosmotorn gjorde "fel" utan bara mjukt gav honom andra uppgifter. Hon tyckte hon sett några jättefina bogen in i traven, och även 2-3 stycken i galoppen. Sen fick vi beröm för hur mycket flyt vi hade i skänkelvikningarna. Kul!
Vill ha Gosmotorn på balkongen.
 
Lokomotivet och markarbete igår på lektionen.

Ridläraren hade satt upp hinderstöd (som en kon, markerade med kryss på bilden nedan) och sen gjort en stor båge hela långsidan med smalt mellan koner vi skulle rida igenom och sen över bommar.

övning.jpg


Innan vi började med dagens övning var det uppvärming och vi fick börja i skritt med att göra tempoväxlingar, vilken även fortsatte i traven. Lokomotivet var pigg och på't. Jobbigt att försöka samla sig, men han skötte sig ändå fint. Vi fick sedan fatta två galopper, t ex. red vi i vänster varv så fick vi fatta en galopp precis innan hörnet där övningen slutade och sakta av på mitten av andra långsidan, nästa fattning fick man göra i hörnet efter avsaktningen, men du skulle ha hästen samlad först.

Lokomotivet blir pigg av galoppfattningar så han vaknade till, så när vi sedan drog igång med övningen, trav nedsutten där det var fokus på att rida mellan konerna och rakt på bommarna, på transport långsidan skulle vi fördela avstånden till den framför.
Lokomotivet var pigg så inte det lättaste att få honom att slappna av och börja jobba, jag la upp stigbyglarna och red utan, hittade inte riktigt magmusklerna men försökte fick i alla fall till en bra sits och kände mig avslappnad. Vi red i båda varven, och senare las det till att man fick galoppera kortsidan där man kom ut ur bågen, men man behövde inte och kunde även strunta i galoppen om man ville, vi skulle hålla sådana avstånd till varandra att det skulle gå att trava om man ville det osv.

Lokomotivet och jag satsade på galoppen och jag är så stolt över mig själv, lyckades få till bra fattningar och avsaktningar där han inte ångade iväg utan samlade sig i traven rätt direkt, samt fick till sitsen i avsaktningarna utan att studsa runt. Kändes som ett stort framsteg. Nästa vecka vankas det hoppning, det är mitt och Lokomotivets esse. :D
 
Dressyrlektion ikväll. Först uppvärmning i skritt trav och galopp. Hästen kändes riktigt fin, pigg och svarade bra på framåtdrivning och förhållningar. Flyttade lite för skänkeln och red lite bogen in och han kändes mjuk och lösgjord. Det gick snabbare än vanligt att få honom i en bra form utan att streta emot. Sedan övningen som bestod av bakdelsvändning i skritt, 1/4 varv runt en sockerbit en bit innanför spåret i ett kortsidehörn, skritt till nästa hörn och ny sockerbit och ny bakdelsvändning, skänkelvikning ut till spåret, galoppfattning och galopp, volt vid C, övergång till trav, skänkelvikning i trav till kvartslinjen och övergång till skritt och så börja på ny kula vid sockerbiten. Kul övning och bakdelsvändningar är hästens paradgren och han blir så fin i formen bara efter ett par stycken. Skänkelvikningarna i skritt blev superbra, men sedan verkade han ha glömt galoppfattningar så första varvet blev inte så bra. Fick fatta från en samlad trav istället. Volten och övergången till trav blev super. Även skänkelvikningen i trav och förstås nästa bakdelsvändningarna. Fokuserade på att få en ren och tydlig galoppfattning nästa varv och lyckades bra. Han har blivit så lyhörd nu så galopperna går i fint samlar tempo och övergångarna till trav känns så bra! Sedan bytte vi varv och i vänster varv fattar han galopp från skritt nästan bara jag tänker det. Däremot måste jag jobba lite mer i skänkelvikningen i trav, framförallt med ytterhjälperna. Efter några varv sedan nedvarvning i trav, och wow vilken trav han har då! Kanske spelar in också att han har ridits av min ”tillridare” några dagar nu när jag varit bortrest.
 
Har ridit två gånger sen sist :)

Först en privatlektion förra veckan på ett nytt ställe för mig. Fick ett stort brunt sto, väldig stabil och snäll, märktes att hon går mycket med nybörjare. Under uppvärmningen så fokuserade vi mycket på sitsen, stog i lätt sits i alla gångarter med bara lätt kontakt i munnen för att hitta rätt balans och skänkelläge. Red innanför spåret också hela tiden för att se till att ytterhjälperna var med. Så simpelt men nyttigt!

Sen fick jag rida på en fyrkant först i skritt och sen i trav. Skulle tänka på att forma och vända i hörnen och sedan rakrikta ordentligt på raksträckorna. Det utvecklades så småningom till en mindre och mindre fyrkant och efter det en volt där jag skulle tänka mig att volten hade 16 kanter så att jag vände, red rakt något steg, vände, red rakt osv. Gjorde samma jobb i galoppen.

Vid det här laget hade jag fått igång motorn ordentligt (hon var naturligt rätt seg) men då fick vi nästan motsatt problem att hon försökte springa ifrån arbetet. För att få ordning på det så fick jag rida skänkelvikning längs med volten. Fick tag i henne riktigt bra stundvis men direkt jag tappade tempokontrollen lite så dundrade hon iväg, det var hårt arbete 😅 Konstigt nog gick det som allra bäst i galoppen - generellt har jag lättare för galoppen än traven nu efter mitt uppehåll, så var det verkligen inte förut :p

Sen red jag enskilt på den snälla bruna valacken igen nu i veckan. Det var mer eller mindre storm så vill höll till i ridhuset förutom fram/avskrittningen (blev helt dyngsur under bara den stunden, måste köpa någon poncho eller något som täcker ben/sadel. Nån kanske har något förslag?).

Jag fokuserade redan från början på att han skulle kliva på framåt ordentligt och att jag skulle styra hans bogar (han har en tendens att skjuta ut höger och fastna i höger tygel). Tänkte även själv på att inte fastna i höger tygel utan han skulle flytta sig från lätt tryck och forma innersidan. Fastställde det i skritt först innan vi jobbade med traven och galoppen. Red även skänkelvikning i skritt några steg för att sedan fatta galopp ur skänkelvikningen, tyckte det gjorde att jag fick koll på yttersidan och bogarna och vi fick till fina fattningar. Igen red jag bättre i galoppen än i traven, måste verkligen tänka på min lättridning - att jag ska hålla tempot med den och inte låta honom rinna iväg i traven när vi fått igång framåtbjudningen. Men överlag var jag jättenöjd! Han är så trevlig och rolig att rida när man hittar knapparna.
 
Ridlektion idag i en för mig ny grupp. Jag har varit sjuk och velade länge om jag skulle avboka eller inte. (Är frisk och så, jobbade igår tex men trött). Bestämde mig iaf för att rida lektionen eftersom jag är ju mår bra och jag vill ju rida.

Markarbete och jag har inte sett bommar på typ 15år så jag var faktiskt lite nervös. Fick samma häst som sist. Förra gången var han jättepigg eftersom han hade vilat länge så jag struntade i spö.

Vi skulle galoppera på stora volterna över en bom så låg på sockerbit på ena sidan. Herregud så dåligt jag red. Hade noll framåtbjudning, häst som såg spöken och jag vetetusan vad jag pysslade med. Red inte alls. Fick en dressyrpisk och helt plötsligt fick jag lite energi att rida på. Red en liten bana med upphöjda bommar i galopp. Fick ändå ihop en helt okej känsla, speciellt på sista linjen med 5 galoppsprång. Hästen är ju superfin när man får ihop det.

Nästa vecka ska vi hoppa och det känns läskigt. Har inte hoppat sedan jag hade ponny och då älskade jag att hoppa så jag hoppas någon form av känsla finns kvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 580
Senast: Roheryn
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 518
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp