Ridskoleryttare

Bukefalos 30 år!

Andra har ju haft uppehåll under senaste 1,5 månad och också tappat det. Ditt uppehåll är bara lite längre.

Huvudsaken är att man inte rider ivägen för varandra, annars har man ju fullt upp med sin egen ridning, så man observerar ju inte andras ridning.

Nä, vad andra tycker bryr jag mig inte om. Det är mer att jag kommer bli frustrerad över mig själv när orken tryter. Ska säga till ridläraren att påminna mig att ta paus, för kommer jag upp på hästryggen slutar jag känna efter…

Haha varför är alla hästar så stora 😅 han kändes faktiskt stor att sitta på men var väldigt snäll åt det lite tröga hållet. Vi red ut och jag hade därför lämnat spöet i bilen och det ångrade jag lite men det gick bra. Han var mysig ❤️
Känner samma där jag rider 😅. De har nog ingen som är runt 150 cm.

Känner samma där jag rider 😅. De har nog ingen som är runt 150 cm.
Det finns faktiskt två runt 150 men det går oftast med nybörjarna och jag är förtjust i båda men kommer väl inte få rida dem så mycket nu när jag har bytt dag. Sedan finns det ett par kanske tre till som ligger under 165, lilla C som jag har ridit senaste gångerna är runt 163 skulle jag gissa, max någon cm till eller kanske mindre i mkh så svårt att gissa. Men annars är ju alla över 165 och hästen igår var nog närmare 170 eller kanske till och med över det 😳

Ja dagens hästar är giganter allihopa det är en sak som är säker! 😅

Jag var så nervös i morse! Främst var det två saker jag var nervös över; hämta in (rätt) häst från hagen och lyckas ta mig upp på jättehästen. Dessutom minns jag fortfarande utskällningen jag fick när jag började på förra ridskolan och råkade gå in i fel stall.

Men jag hade inte behövt oroa mig. :) När jag stod och tog på mig ridskorna kom det fram två tanter och frågade om jag var Habina. Sa att det stämde och då sa de att de tänkte hämta in hästarna nu. Den häst jag skulle ha stod i samma hage som en av de andra hästarna. De var dessutom så snälla att de tagit med grimman åt mig. :heart

Så vi gick och hämtade hästarna. Hade skämtat igår i stallet där min ponny står att om jag ska ha en stor häst så ska den vara som hennes hagkompis (som är irländsk sportponny) fast såklart större. Snäll, lite försiktig och med lagom energi. Det var precis vad jag fick idag också!

Vi gjorde iordning hästarna innan vi gick ut på stallplanen för uppsittning. Det var en stor (fyra trappsteg) pall som användes och ridläraren stod bredvid och höll i motsatta stigbygel. Så det blev inte ens nåt kravlande, bara en mjuk uppsittning och jag kände att nu har jag nåt alla mål för dagen, nu kan jag bara njuta.

Lyxigt nog var vi bara fyra i gruppen idag (normalt sex) och det märks att det är en avancerad grupp, då vi fick skritta fram och av ute. Själva lektionen var mer en igångsättningslektion för hästarna, men såklart även för oss. Jag var inte alls så slut efteråt som jag trodde att jag skulle vara, så det blir nog bra det här. Vi inledde med serpentiner på långsidan i skritt, halter och volter på kortsidorna och trav på bortre långsidan. Jag som är van vid Ariels stora skritt stressade upp min häst lite, då den naturligt hade väldigt kort skritt och blev spänd av mitt drivande. Men när ridläraren förklarat vilket tempo den skulle ha gick det mycket bättre. Även om jag fick kämpa med att inte driva då jag tyckte det var snigeltempo. ;)

Därefter fick vi skippa halterna och istället minska volterna på kortsidorna. Rida snett igenom och göra övergångar mellan skritt och trav på diagonalerna. Här fick jag lite stressig häst första övergångarna, innan jag hittade balansen i hur mjuk jag behövde vara i sitsen när vi gjorde övergång till skritt.

Sen ändrade vi till att göra fattning på volterna och trava halvt över ridbanan istället. Tog några gånger innan jag fick in snitsen med att få hästen tillräckligt på bakdelen för att kunna fatta bra från skritt, men sen blev det riktigt bra. Jag är helt klart ovan vid att galoppera… Avslutade med att jogga av dem över stora serpentiner över hela ridbanan.

Jag är så himla nöjd med lektionen! Ännu nöjdare blev jag när jag hörde att vi har samma häst fyra pass på raken. Det gör att jag (som tycker det är så svårt att byta hästar hela tiden) får gott om tid på mig att känna in varje häst.

Jag har redan börjat dividera med mig själv om jag inte ska fortsätta nästa termin ändå.

Jaha idag var jag tillbaka på lilla C och vi hade lite markarbete.
Han var väldigt fin idag men min insats går nog att diskutera 😅 jag är varken nöjd eller missnöjd men jag kommer få träningsvärk i vaderna imorgon för vi har stått i lätt sits i princip hela lektionen varv på varv.
På ena långsidan avslutade vi lektionen med att vända upp och trava två bommar, bryta av till skritt efter bommarna och för att sedan komma fram och ta ett litet skutt. Jag fick inte till det med skritten så jag satte mig i sadeln och dödade kattungarna 😱 jag fick göra om och tredje gången gillt brukar man ju säga och det stämde idag!

Men nästa vecka blir det hästbyte. Tror inte jag får behålla C (även om jag önskade mig honom) utan hamnar säkert på någon gigant.

Lektion i går. Äntligen är allt jag kan säga :love: Fick dessuton Skäcken. Kul!
Började med att som sig bör gå runt och hälsa på alla fina hästarna. Min häst skulle gå så jag hade rätt mycket tid på mig att pyssla och prata med dem, mys.

Det var en väldigt fin kväll men tyvärr hade ridläraren skadat sig och haltade som en skadeskjuten kråka och kunde inte rida. Så det blev ingen uteritt i den bemärkelsen, men vi skrittade ut på egen hand och red sedan i den gigantiska sommarhagen vilket ändå är en av mina favoritgrejer.

Satt upp på Skäcken och skrittade iväg. Kändes toppen att vara på hästryggen igen och vi svängde mest runt en liten stund medan vi väntade på att de andra skulle bli klara. Hon kändes fin men kanske lite seg, så jag ångrade lite att jag inte tog med mig spö men tänkte att det löser sig när vi kommer ut kanske.

Skrittade ut den backiga slingan, hade en helt ny ponny med oss som fick gå sist. Han verkar dock ta det här med att gå från tävlas (och placeras fint) i både dressyr, hoppning och fälttävlan, till att hamna i ridskolegrupp. Fin connemara också -alltid varit svag för dem.
Skäcken traskade som vanligt på, hon är en ganska så trevlig uterittshäst som tar rätt mycket med en klackspark men man får passa sig litegrann för när hon faktiskt reagerar kan det gå snabbt.

Skrittade in i sommarhagen och hon tände till lite när det blev att det inte längre var ett led utan den flöt ut litegrann.
Inget som inte gick att hantera dock, men huvudet for upp i himlen så jag tappade lite kontakt med tyglarna där ett tag.
Vi red in på en halvvettig fyrkant runt ridläraren som hade haltat sig dit. Red lite åttor självständigt och fokus var att skritta på eftersom vi ändå kunde göra stora fina åttor och hade hur mycket plats som helst att rida på. Skäcken kändes kantig och ojämn men det vet jag ju att hon är så och att man får hjälpa henne att komma igång och bli liksidig. Var dock lite så att hon spände till lite och fjongade upp huvudet så fort vi vände mot stallet 😅

Efter åttorna red vi samma grej men i trav en stund. Nu började Skäcken slappna av lite i sidorna och gick bättre att rama in och därmed hjälpa att rakrikta. Efter åttorna red vi just exakt rakriktning vilket jag verkligen gillar att göra ute på fält. Går inte att fuska någonstans - och ingen hjälp från väggar att få. Skäcken är pga slingrig, knasig exteriör och oliksidighet lite knepig att rakrikta men vi lyckades ändå helt ok. Gick ännu bättre när ridläraren tipsade om att korta tygeln någon cm och att be om lite mer aktiv trav. Då lossnade det ordentligt och jag hade en väldigt fin Skäck att rida på. Var dock tvungen att verkligen rida ordentligt hela tiden annars tappade hon något ben åt höger eller någon hals åt vänster.

Sedan gick vi in på volter och galopperade på dem. Riktigt stora volter - vi hade inga gräsbroddar så ville inte att hästarna skulle halka. Skäcken var väldigt knackig i vänstervarvet men jag tyckte jag lyckades med att rama in någorlunda efter ett tag. I högervarvet var hon magiskt fin när jag gjorde rätt och faktiskt red och knackig som fan när jag inte red :p
Fick i högervarvet smacka fram henne litegrann, hon blev lite för koncentrerad då och då på sin egen kropp? (kändes det som) och tappade fart.

Efter galoppen red vi serpentiner i trav på led i hagen. Vi gör den övningen då och då när det är unghästar och/eller nya hästar med. Den är ganska bra för man kan se hur de reagerar på att vara på en öppen plats och vad som händer när det blir svängar etc. Alla hästar skötte sig toppen, min blev lite taggad då och då men lätt att luugna ner och be henne arbeta i stället.

En trevlig och fin första lektion. Jag gillar verkligen Skäcken mer och mer. Det känns som att vi skulle kunna bli ett bra team och som att jag fortfarande kan klämma ur henne lite mer potential :)

Är detta ett vedertaget uttryck? 😁 tvivlar på att du dödat några kattungar på riktigt
Haha förlåt! Nej det tror jag inte men hon sa att vi skulle föreställa oss kattungar i sadeln och sätter vi oss ner i sadeln så dör kattungarna 😱 jag som är kattmänniska djupt in i själen råkade ju sätta mig på de små inbillade kattungarna 😅

Haha förlåt! Nej det tror jag inte men hon sa att vi skulle föreställa oss kattungar i sadeln och sätter vi oss ner i sadeln så dör kattungarna 😱 jag som är kattmänniska djupt in i själen råkade ju sätta mig på de små inbillade kattungarna 😅
Vilken otroligt märklig sak att säga? :eek:

Ja kanske det. Låter kanske mer dramatiskt i text än det är i verkligheten för jag förstår ju där i situationen vad hon menar. Att vi ska motivera oss att stå hela tiden och inte sätta oss i sadeln :)
Aha! Vänta nu fattar jag bättre. Ni ska alltså INTE ha ihjäl kattungarna. Då är det ett bättre uttryck.
Jag tänkte typ att ni skulle klämma ihjäl kattungarna mellan rumpan och sadeln :rofl:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka