Ridskoleryttare

Jag red igår på fina lilla farbror irländare ❤️
Vi fick välja med att rida ut, rida i ridhus eller ute på ridbanan. Blev ute i det fina vädret och det skummade ganska snabbt sedan mot andra halvan av lektionen så det blir nog inte så mycket mer rida ute i år 😔 skritta fram kan vi iofs göra ett litet tag till :)

Utebanan som sagt, red lite skänkelvikningar i framridningen i skritt och sedan även i trav. Sidoförflyttningar i galopp och avslut med att trava av fritt på hela ridbanan.
Det är det där med mina händer som motarbetar mig på lektionerna, jag bromsar oftast med innerhanden istället för att leda. Genom större del av lektionen fick jag typ härdsmälta för jag måste tänka om och göra rätt och sedan lullar ju den här farbrorn mest runt på övriga lektioner i veckorna så att jobba är ju inte hans paradgren utan springer helst bara iväg. Sa det till min ridlärare också som gav mig tips hur jag skulle tänka och agera.
Men lektionen var ändå nyttig för både mig och hästen, fick honom så fin och lösgjord när jag travade av och fick beröm av ridläraren. Fick faktiskt beröm under lektionen också så det kanske hjälper att beklaga sig i tråden ibland 😅

Idag var ordinarie ridlärare tillbaka. Vi jobbade med att vända för yttersidan och det främsta jobbet var fattningar på hörnlinjen följt av galopp på stora mittvolten. Jag fick instruktion att strunta i om det blev en massa avbrott, utan det viktiga var att hästen fattade galopp. Blev en mycket trevligare lektion än sist och vi fick både till flera bra fattningar och några galoppvolter också. :)

Nu känns det nästan lite jobbigt att byta häst nästa gång. Jag vet ju hur jag ska rida den här nu… Men det blir säkert toppenbra!

Jag fick fortsätta med samma häst i torsdags som jag haft tidigare lektioner under höstterminen.

Vi red lite volter och övergångar och jobbade lite med två upphöjda bommar på linje. Vi skulle trava in på första, landa i galopp, sakta av till trav emellan och landa i galopp efter det andra med. Det gick bra. Han kan bli lite pigg och vara lite svår att hinna få tillbaka men det gick fint. En gång skulle vi ta galipo hela vägen. Det gick också bra. Blev väldigt lagom med tempot och takten satt både inban, under och efter linjen. Det kändes rätt mjukt och trevligt hela passet. Nu gick han visserligen passet innan och tjejen som red honom då rider väldigt bra, så han var förstås väl uppvärmd.

Skönt att skitpassen från före sommaruppehållet inte hållit i sig 🙃

Lektion i går på fina Bullen.

Borstade och masserade honom länge. Hittade ett ställe att massera på som gjorde att han blev helt lealös och bara hängde över mig 😅 Gulle!

Han var väldigt trött och stod och sov redan när jag gick in till honom och riktigt trött även när jag ledde honom ut från stallet. I efterhand kanske det inte var det smartaste att massera så att han slappnade av så himla mycket innan ridpasset? :angel:
Mister energiknippe segade sig fram till paddocken.

Satt upp och skulle skritta iväg. Seeeg skritt. Jag behövde inte testa så mycket att bromsen var installerad där i början utan snarare peppa på honom lite. Vi red ut en minislinga och sedan in i stora hagen där vi red fram i skritt och trav. Börjar bli riktigt mörkt nu men hästarna skötte sig (men var något nervigare än vanligt) trots att några av ryttarna var lite skraja för mörkret. Själv har jag aldrig brytt mig om mörker och det gjorde inte Bullen heller. De andra hästarna höll sig lite nära varandra, Bullen och jag höll oss på vårt egna lilla hörn. Till och med ridläraren kommenterade "Så roliga ni är. "Jaaa ja, vi kommer... vad jagar ni upp er för" Hur gulligt som helst!"

Jag skrittade och travade Bullen och övade lite rakriktning där ute i hagen, och lite pepp så han vaknade till. Till slut hade han vaknat ganska bra och jag tyckte faktiskt det gick toppen med rakriktningen. Det är ju något jag är rätt bra på - på alla hästar. Ingen aning om varför. Bullen är ganska lätt att rakrikta, så inte konstigt att det gick som en dans. Rätt kul att börja med något man är riktigt bra på!
Fick tillsägelse någon gång att dra ner på tempot i traven då ridläraren tyckte han liksom rann iväg ifrån mig. Det hade hon helt rätt i för när jag drog ner litegrann fick vi ett bättre flow.
Vi skrittade tillbaka till paddocken, någon hoppade till vid några höbalar. Jag och Bullen bara traskade förbi.

Vi började övningen rätt snabbt när vi kom in i paddocken. Skänkelvikning stod på schemat.
Från kvartslinjen ut på långsidan, men en väldigt svag skänkelvikning med fokus på korrekthet och försöka att inte ge för mycket hjälper. Vi skulle försöka komma ut strax innan andra kortsidan, och se till att vi verkligen rakriktade ordentligt på kvartslinjen innan vi påbörjade skänkelvikningen.
Det gick så där för mig och Bullen första och andra varvet. Jag tappade lite yttersida och han blev lite väl böjd. Ridläraren tyckte att på honom kan jag rätta till det direkt egentligen men eftersom det var mycket fokus på att inte ge för mycket hjälper sa hon att hon föredrog att jag rakriktade när det blev fel och började om i stället.
Sagt och gjort. Efter de två sådär varven hade jag bättre koll på ytter och fick därför till fina tvärningar. Inte så jättejämna och i bland med lite sämre flow, men de var korrekta och han var parallell med staketet. Duktig Bulle!

Efter en stund med skänkelvikningar i skritt och trav gick vi in på tre serpentiner ett varv, sedan red vi innanför spåret, skänkelvikte ut och fattade galopp när vi kom till spåret. Fick inte riktigt igång Bullen först, jag hade nog inte förberett ordentligt. Men sedan fick vi ordning på oss. In på volterna några varv, saktade ner till skritt, red innanför volten, skänkelvikte ut och sedan galopp igen. Bullen skötte sig fint och jag tyckte att jag framförallt i skritt och trav fick en väldigt fin känsla i handen här.

Efter det bytte vi om volt, sedan följde vi fyrkantsspåret och red in på skänkelvikningarna på kvartslinjen i andra varvet. Här var Bullen och jag fint synkade redan från början och jag fick flera skänkelvikningar som var korrekta, med jämnt flow och fin mjukhet från Bullen. Så himla kul. Jag tror inte jag ridit så pass jämna och korrekta skänkelvikningar förut. Det kändes både lätt och rätt på en helt annan nivå än jag tidigare känt.

Sedan red vi innanför igen och skänkelvikte ut för att fatta galopp. Fina Bullen bjöd på en rätt märklig galopp som var gunghäst blandat med gigantiskt skepp och jag tänkte att detta kan jag rätta till kanske? Lyckades efter ett tag. Jag behövde ha foten med mer tryck i stigbygeln, luta framåt en aning och stilla mina händer tydligen. Då fick jag en nöjd Bulle som gick bättre. Trist nog tappade jag det efter ett varv men skam den som ger sig. Jag hittade något där kände jag!

Efter det travade vi av dem. Bullen gick som en klocka och var väldigt lagom framåt och lyssnade jättefint.

Bra lektion. Fin Bulle (som vanligt). Jag vill verkligen få ordning på galoppen snart. :)

Lektion igår med hästbyte. Fick enligt de andra en supersnäll häst. Tyckte den var rätt reaktiv redan i boxen (irriterad på flugor och dylikt) och ännu mer när vi skrittade fram ute. Väl på ridbanan var allt utanför livsfarligt och den kastade sig flertalet gånger in mot mitten. Sen efter lektionen fick jag höra att den brukade göra så. En liten förvarning hade varit trevligt. :meh: Nu är jag rätt sadelfast efter alla år med unghäst, men det visste ju inte ridläraren.

Vi (försökte) jobba med bakdelsvändning och förberedde genom volt tillbaka samt öka och minska volten. Fick en liten aha-upplevelse kring hur mycket sämre min blick är när jag rider ren dressyr jämfört med markarbete eller hoppning. Så det tar jag med mig!

Vi hade hörsnäckor på oss och det blev lättare att höra instruktioner. Nackdelen är såklart att man hör allas instruktioner och det är lite förvirrande innan man vet vem som kritiken riktas mot.

Lite nedsittning trav blev det och mina höftböjare undrade varför i hela friden de skulle jobba. ;)

Hästen var för övrigt rätt okänslig, totalt skänkeldöv och galet långsam i steget. Jag har fått ge upp tanken på att kunna rida ridskolehäst, jag är för van vid mer känsliga hästar tyvärr. Sen förstår jag absolut varför de kan bli så avstängda, men det är inte roligt för nån av oss. :(

Tre gånger till med denna häst och kanske blir det bättre ju mer jag rider den.

Jag red i måndags på samma mysfarbror som innan. Hade förhoppningar på att rida utomhus men det blev bara en skritt ute och sedan ridhuset med serpentinbågar med bommar.
Tycker faktiskt att det gick bra, han kopplar av ibland och spänner sig ibland. Ridläraren ville ha en mer aktiv/snabbare trav men det fick inte gå fortare. Jag fattade nästan ingenting av det men hon var nöjd, hon förklarade att även om jag gjorde 100% rätt så skulle jag kanske max få ut 20% av hästen jag red för att han inte orkar mer än så.
Avslutningen blev nästan lika bra som förra veckan och det känns så fint att kunna få honom lösgjord, egoboostigt liksom :up:

Men nästa vecka är det hoppning, inte starka sidan hos mysfarbrorn men något skutt ska väl vi lyckas få till :D ska rida för vikarie nu också två tillfällen framåt.

Hästen var för övrigt rätt okänslig, totalt skänkeldöv och galet långsam i steget. Jag har fått ge upp tanken på att kunna rida ridskolehäst, jag är för van vid mer känsliga hästar tyvärr. Sen förstår jag absolut varför de kan bli så avstängda, men det är inte roligt för nån av oss. :(
Det här kämpar jag jättemycket med, och hade faktiskt tänkt skriva något om. Min ridskola har bra hästhantering, de verkar genuint verkar bry sig om sina hästar och deras mående. De är tydliga med vad olika hästar gillar/ogillar, anpassar utrustning/plats i stallet/hantering efter hästarnas önskemål, har ordentliga hagar, rehabbar ordentligt och länge osv. Så sådana parametrar finns på plats. Men...

Det är någonting som inte känns helt hundra, just när hästen känns avstängd eller - tvärtom - faktiskt berättar att den inte vill. Efter min senaste lektion så visade min häst otroligt tydligt att den inte ville bli borstad. Jag kunde svampa av den, men efter det sa den nej (vände på huvudet och "blockade" mig upprepade gånger). Det är klart att jag skulle ha kunnat binda upp den och borsta, men jag lät bli. I det här fallet gick det att hantera, men det går ju inte att t.ex. låta bli att sadla. Eller att trava. Eller vad det nu må vara. Och där börjar det kännas jobbigt för mig. Så jag landar lite i samma slutsats som du gör.

Lektion igår med hästbyte. Fick enligt de andra en supersnäll häst. Tyckte den var rätt reaktiv redan i boxen (irriterad på flugor och dylikt) och ännu mer när vi skrittade fram ute. Väl på ridbanan var allt utanför livsfarligt och den kastade sig flertalet gånger in mot mitten. Sen efter lektionen fick jag höra att den brukade göra så. En liten förvarning hade varit trevligt. :meh: Nu är jag rätt sadelfast efter alla år med unghäst, men det visste ju inte ridläraren.

Vi (försökte) jobba med bakdelsvändning och förberedde genom volt tillbaka samt öka och minska volten. Fick en liten aha-upplevelse kring hur mycket sämre min blick är när jag rider ren dressyr jämfört med markarbete eller hoppning. Så det tar jag med mig!

Vi hade hörsnäckor på oss och det blev lättare att höra instruktioner. Nackdelen är såklart att man hör allas instruktioner och det är lite förvirrande innan man vet vem som kritiken riktas mot.

Lite nedsittning trav blev det och mina höftböjare undrade varför i hela friden de skulle jobba. ;)

Tre gånger till med denna häst och kanske blir det bättre ju mer jag rider den.

Det här kämpar jag jättemycket med, och hade faktiskt tänkt skriva något om. Min ridskola har bra hästhantering, de verkar genuint verkar bry sig om sina hästar och deras mående. De är tydliga med vad olika hästar gillar/ogillar, anpassar utrustning/plats i stallet/hantering efter hästarnas önskemål, har ordentliga hagar, rehabbar ordentligt och länge osv. Så sådana parametrar finns på plats. Men...

Det är någonting som inte känns helt hundra, just när hästen känns avstängd eller - tvärtom - faktiskt berättar att den inte vill. Efter min senaste lektion så visade min häst otroligt tydligt att den inte ville bli borstad. Jag kunde svampa av den, men efter det sa den nej (vände på huvudet och "blockade" mig upprepade gånger). Det är klart att jag skulle ha kunnat binda upp den och borsta, men jag lät bli. I det här fallet gick det att hantera, men det går ju inte att t.ex. låta bli att sadla. Eller att trava. Eller vad det nu må vara. Och där börjar det kännas jobbigt för mig. Så jag landar lite i samma slutsats som du gör.

Jag kände precis som ni. Tog upp ridningen efter några års uppehåll och började då på ridskola. De allra flesta hästarna var sega och omotiverade, jag som var van känsliga hästar med egen motor tyckte att det var både svårt och inte särskilt kul. Hittade dock två favoriter som var roliga och mer framåt att rida, men de tyckte inte om att bli borstade/sadlade så det var väl egentligen samma visa där…. Jag hängde i ca 1,5-2 år.

Jag sa upp min plats efter förra terminen, tyckte inte det gav mig något längre tyvärr. Det kostar dessutom alldeles för mycket pengar och jag kan inte motivera att göra något som varken jag eller hästen känner är 100% rätt.

Var och red igår. Det var hoppning och vi jobbade med tre hinder. Eller ja mest två, men vi hoppade det tredje en gång.

Jag fick byta häst eftersom en ryttare var avbokad. Så jag red den gode gule 🙃 .

På grund av vattentung utebana och kraftig blåst behövde vi vara inne. Under framskrittningen så var det en av stallkatterna som dök upp utanför/ovanför ridhusporten. Hästen som var närmast blev rejält skrämd och for iväg. Min häst såg nog aldrig katten men reagerade ytterst hästigt med att även han vända åt andra hållet och fara iväg i galopp. Hann tänka att "nu blir det kaos", men det lugnade ner sig ganska direkt. Hann inte reflektera över om de tre övriga hästarna gjorde något, men jag hade problem med att rida ut i "katthörnet" en bra bit in i lektionen. Var ju eventuellt ett monster där.

Den gule är ganska olik hästen jag haft innan. Jag skulle egentligen inte säga att han har direkt dålig bjudning, men det krävs ändå rätt mycket drivning. Och så får man försöka "rida upp" huvudet på honom. Han är liksom byggd... jaa, med ganska lågt ansatt hals och kanske inte med den mest perfekta ridhästexteriören, men han är fin ändå 🧡.

Hoppningen gick fint. Finns några saker att tänka på till en annan gång bara.

Vi hoppade en linje med ett litet räcke och en oxer, ungefär 7 galoppsprång emellan. Vi gjorde några anridningar i trav (på första, sedan galopp mot andra). Sedan när vi skulle rida in på linjen i galopp så drev jag på ganska tydligt då hoppningen går mycket lättare om vi har lite gas. Det var bara det att jag nog hade behövt stämma av också för han hoppade över markbommen också 😅. Det blev ett stort språng och tyglarna for ur händerna, men det gick bra att fortsätta och oxern kom vi över lite mera lagom 🙂. När vi kom igen på linjen så påminde ridläraren om att be honom vänta, vi kom lite nära räcket kanske, men lyckades i alla fall använda markbommen lite mer som det var tänkt. Vi kom nog lite stort på oxern sedan, men ändå helt okej.

Jag känner mig väldigt trygg vad gäller sits och balans vid hoppning. Just när det blir mycket större än språng än väntat så tappar jag lätt tyglarna, skulle behöva bli kvickare med att lägga fram handen extra istället. Så jag ska försöka tänka på det. Men oftast blir det bara små språng över små hinder 😁. Kanske får överdriva bara för att träna. Det har varit lättast när jag hoppat c-ponny för där var halsen så kort 🙃.

Så alltså, komma ihåg att stämma av lite så häst förstår när häst ska hoppa. Ge mer eftergift genom att lägga fram handen ordentligt snarare än att tappa tyglarna.

Nu är det teori nästa vecka men jag ska rida på lördagen. Banhoppningsträning inför ridskolemästerskap helgen efter det. Skönt att det inte blir hela två veckor till nästa ridning.

Flera som skrivit i den här tråden undviker att skriva hästarnas riktiga namn. Är det för er anonymitets skull? 🙂 Eller är det av flera anledningar? Jag har skrivit de riktiga namnen ibland, men inte så ofta.

Min aversion till ridskolehästar är ju baserad på enbart två individer, så det säger såklart inte så mycket. Men ingen av hästarna på min förra ridskola var avstängda, därav att det märks så tydligt nu (red totalt elva olika där).

Jag anonymiserar så gott jag kan då jag inte vill hänga ut ridskolor eller specifika hästar, men de flesta vet nog var jag bor, så helt lyckas jag såklart inte.

Jag känner likt @Sirap inte alls igen det där med avstängda ridskolehästar som inte vill bli borstade.
Visst att det finns vissa hästar som man känner är i vad jag kallar "nybörjar-jobb-mode". Där de "stängt av" litegrann och bara jobbar på för att lära minipiloter att rida. Går ju inte toppen att vara superkänslig för varenda litet gram som avviker eller varenda svajiga tygeltag då. De är sjyssta och snälltolkar och går lite som tåget. Skulle inte riktigt säga att det är avstängt dock.

De hästarna får man presentera sig lite för. Säga Hejhej jag är ny pilot och jag vill gärna att du är såhär känslig tack! De brukar fatta ganska fort, när man känner hästen går det fortare. Kanske går de inte att kalibrera in för att bli superduperkänsliga, men känsliga och bra med fart och taggad och glad häst kan man få!

Gällande hästar som inte vill bli borstade så har vi en sådan som helt enkelt bara inte gillar det. Då borstar jag det nödvändigaste och lyssnar på hästen helt enkelt. Några blir lite så när de sätter/fäller päls. Då lyssnar jag också, gör det nödvändigaste och backar när det blir för mycket för dem.

Jag har nog aldrig ridit en privathäst som varit nämnvärt mer känslig än ridskolehästarna (när man väl etablerat vem man är för dem). Eller varit nämnvärt mer gosiga än ridskolehästarna i hanteringen. Medryttarhästen jag hade allra längst ville inte alls veta av borstning till exempel. Det var inte hans grej.

Jag anonymiserar nog för att alla andra gjorde det så det kändes trevligt och lite som @Habina skrev också att jag är ju inte här för att hänga ut någon. Jag är så fräck så jag använder tråden mer lite som en riddagbok jag delar med mig av till er.
Jag är inte jätteanonym på forumet så jag misstänker att någon som läser säkert vet precis vem jag är, vart jag rider och vilken häst.

På min ridskola har vi många olika hästar, de snälla som gör precis det man ber om och de som lunkar snällt runt med nybörjare. De hästarna som är ganska på med mycket spring finns det också gott om och sedan de hästar som har en del åsikter och tycker en hel del under lektionen.
Men ingen är nog helt avstängd 🤔

Idag hade vi iaf hoppning för vikarie, aldrig ridit för henne men fick höra att hon var sträng. Blev lite nervös men det var helt onödigt. Väldigt fin ridlärare, lugnare än min ordinarie men antagligen minst lika petig och hade riktiga hökögon. Ställde frågor till en som tex att hon undrade om jag var medveten om att jag även drev med sitsen bara för att jag så gärna ville få min häst lite mer framåt. Nej det var jag inte helt medveten om men samtidigt inte helt omedveten heller.
Iaf skulle bara hoppa en liten rak linje på långsidan mellan två hinder. Först var det travbommar in och sedan ett travhinder ut där hästarna skulle landa i galopp och mina lilla gubbe gjorde precis det han skulle 😍
Sedan blev travbommarna ett travhinder och andra hindret skulle tas i galopp. Min häst började svaja lite på linjen och jag blev ombedd att byta spöhand för att han inte skulle tendera att dra sig ut mot spåret.
Efter det gjorde vi båda hinderna i galopp och det var roligt att känna bjudningen i farbrorn. Han brukar vara lite sömnig men idag var det tydligen kul att hoppa troligen för att vi hoppade lite högre än vanligt. Oftast ligger ju inte skållorna mycket högre än 50 men idag låg de på 70 cm även om det bara var små kryss vi skuttade över.
Sista linjen var hon, jag och hästen (säger vi) väldigt nöjda med. Blev toppen bra och han var superfin!

Ingen ”lösgjordhet” alls idag. Jag var lite nervös som sagt för den nya instruktören så jag fokuserade mer på mig själv och ville ha bjudning från farbror. Men hoppningen blev ju kanoners!
Hästbyte nästa vecka.

Lektion i går på Skäcken.

Hon var på någon form av humör i boxen. Jättegullig och skulle gosa 90% av tiden och andra 10% blev hon en drake som ville bita ihjäl mig. Det var intressant... Jag försökte förstå vad hon ville säga mig men lyckades aldrig. Fick morra lite åt henne en gång, men annars ignorerade jag mest det konstiga beteendet samtidigt som jag försökte förstå vad hon ville.

Satt upp i ridhuset. Det var halv storm ute så det var skönt att smyga in där. Skrittade iväg på en väldigt stel och trött Skäck.
Började tidigt med att marschera på fram fram fram, för kände riktigt hur hon var stel i hela kroppen. Lite värme och rörelse tänkte jag borde göra susen. Hon kändes lite lätt ovillig men efter en liten stund kändes hon mycket mer mjuk i kroppen och lite mer taggad på vad vi skulle göra. Kände dock även medan jag jobbade med henne att hon var stel i båda sidorna, inte bara i ena som hon brukar. Hon svarade inte heller riktigt så som hon brukar på ledande tygeltag och ställning etc, men jag tänkte att det kanske lossnar snart.

Vi gick in på övningen ganska fort. Rakriktning och lydnad. Vi red korta diagonaler (M > E > F) och skulle varje gång vi korsade medellinjen ta ett steg skritt och sedan komma iväg i trav igen. Skäcken var inte riktigt med på noterna utan det blev alldeles för många skrittsteg för oss. Till slut fick jag peta henne lite på rumpan så att hon förstod att jag ville ha reaktion direkt inte om hundra år tack. Då blev det mycket bättre ganska direkt och efter ett tag blev det så att hon i bland till och med tog ett halvt galoppsprång i stället för att bara komma iväg i trav. Hon fick beröm i alla fall, för jag hade ju bett om mer reaktivitet och hon gav mig exakt det :)
Efter en stund lade vi även till galopp där på sista medellinjen, sedan fick vi själva bestämma hur långt vi ville galoppera på kortsidan och långsidan. Jag valde att i bland bara ta halva kortsidan och i stället göra två sådana där övergångar på långsidan också utöver de vi gjorde på medellinjen, och i bland galoppera till ungefär halva långsidan och sedan göra en sådan övergång. Eftersom skäcken redan var lite halvtaggad var det inte heller särskilt svårt att fatta den där galoppen.
Dock märkte jag att om jag slappnade av och slutade rida lite, blev det slarviga flera skrittsteg direkt. Hon höll mig på tårna Skäcken.

Efter det rullade vi vidare i galopp, in på volterna och fokuserade då på lite böjning och ställning. Det gick sådär för mig och Skäcken. Vi fick fel galopp hela tiden och korsgalopp flera gånger som vi fick rätta till. Konstigt för jag brukar inte ha några problem med att få rätt galopp på henne även om hon brukar ha lite svårt att fatta rätt. Nåja man kan inte lyckas alltid.

Över i andra varvet efter det och samma övning igen med korta diagonaler. Nu var Skäcken lite väl taggad och jag hade i stället lite svårt att få ner henne i någon form av skritt. När jag väl fick ner henne i skritt tog det fler än ett steg att komma igång igen. Vet inte riktigt vad som blev fel där men jag kände helt ärligt själv där att jag av någon anledning hade lite svårt att fokusera både psykiskt och fysiskt ett tag där. Nåja vi fick till någon bra övergång i alla fall.
Jag hade hoppats att Skäcken skulle blivit mjuk i kroppen nu men det ville sig inte riktigt, fortfarande var hon stel i sidorna.

Vi gjorde samma galoppövning igen. Det gick bättre förutom att vi fick några avbrott vilket kanske inte var jättekonstigt för jag fick henne inte riktigt ihop i kroppen där. Gjorde inget, vi fattade bara om. Men jag hade önskat att jag kunnat rida ihop henne...

Efter det lade vi ner hästarna självständigt ganska länge. Först här kände jag att jag började ha något att jobba med. Hon började mjukna någorlunda och var mer lagom framåt.

Inte den bästa lektionen på Skäcken, men jag red inte heller så bra som jag brukar kände jag. Vet inte varför men lite irriterande är det :cautious: Nu vill jag bara att det ska bli måndag igen så att jag kan få revanch!

Den här veckan har vi teori. Jag är anmäld till två pass. Imorgon är det en föreläsning om smärta och smärtbedömning av hästar av en forskare på SLU. Via Teams. Tycker det ska bli riktigt intressant.

På torsdag ska jag eventuellt också på teori men det beror på vad hunden får göra hos veterinären under eftermiddagen.

Lektion i går på Skäcken. Hon gick innan och de red ute i paddocken. Så jag klädde på mig rejält för att kika en stund. Skäcken var rädd för massor med saker utanför banan 😅
Som tur är har hon en ganska trevlig "bli rädd reaktion" när hon bara blir lite rädd. Det är ett ganska mjukt stopp,hon lutar bak kroppen och sträcker ut huvudet eller hur man ska förklara.
När hon blev väldigt rädd för en fågel blev det ett ganska snällt hopp åt sidan med tillhörande drakblås.
Inget som inte går att hantera mao.

När det var min tur satte jag upp ganska fort. Det börjar bli kallt nu på kvällarna. Skrittade iväg på en ganska seg och stel Skäck med minimalt med fokus på mig. Jag började med att skifta hennes fokus till mig genom lite tempoväxlingar och mjuka svängningar, sedan några stycken rätt fula bakdels och framdelsvändningar. Jag ville bara få hennes fokus och att få henne att prata med fram och bakbenen, sedan red jag nära alla de saker hon skyggat och backat för innan.
Noll reaktion förutom för en dressyrbokstav... vilket jag inte hade förväntat mig men ja ja 🤷‍♀️ De sitter ju där hela tiden liksom? Knasbollehäst.

Vi red fram dem självständigt i skritt och trav, enda guidningen från ridläraren var typ att vi skulle jobba mjuka bågar och mjuka ställningar. Så det var vad vi gjorde jag och Skäcken. Hon hade en riktigt usel gaspedal så jag fick kämpa på rätt mycket för att hålla flytet i våra bågar. Dessutom var hon stel som ett kylskåp i vänster och stel som ett något böjligare kylskåp i höger :angel: Jag försökte bara vara stadig och försöka hjälpa och guida henne till ställning/böjning och se till att hon fick ett flyt i bågarna. Själva planen gick bra, jag tyckte jag var stadig tydlig och guidade henne rätt bra - men det lossnade inget direkt. Var inte heller nöjd med hur hon svarade för skänkeln för det var väldigt slentrianmässigt. Skulle ha jobbat lite mer med den, gjort mer täta övergångar osv.

Vi började övningen som var två mjuka bågar där vi mjukt böjde och ställde hästarna på ena långsidan, och en båge på andra långsidan där vi skulle rida spikrakt. Det gick sådär för mig och Skäcken iom att jag inte riktigt hade någon bra respons för skänkeln samtidigt som hon inte var loss i kroppen än. Jag kämpade ganska mycket med henne men upplevde bara pyttesmå förbättringar. Hon var dock helt ok fokuserad på mig och försökte följa med på pilotens instruktioner, så jag tänkte att det nog var så att hon ville men kanske bara behövde lossna lite - och då gäller det ju bara att nöta.

Vi lade till på övningen att vi skänkelvikte ut de sista stegen till kortsidorna, där vi skulle fatta galopp och sedan sakta av innan nästa långsida kom. Det var katastrof. Först lyssnade hon inte alls på fattning, upptäckte att jag hade fattat, reagerade med typ "jaha..." och gav mig två slentrian galopp/passgång/korsgalopp innan det var dags att bryta av.
Inte riktigt vad jag hade velat ha, men ok, rid bättre helt enkelt.
Så jag förberedde henne som en tok inför nästa fattning som gick marginellt bättre 🙈
Insåg där att det är nog inte min fattning som är felet eller förberedelserna... det är att hon inte är framme alls för skänkeln. Så jag struntade i galopp och bågar något varv och gjorde istället en miljard övergångar i stället.
Då gick det bättre att få galoppen sen. Men hon gjorde fortfarande en märklig pass/korsgalopp i början. Två tre steg sån och sedan galopp... Jag red bättre men inte bra nog uppenbarligen.

Efter det rullade vi på i galopp på volterna en stund. Det blev några avbrott och då försökte jag koncentera mig på att fattningen blev bra efter. Fick till slut rulla på helt okej på volten. Hon behövde dock ganska mycket uppmuntring.

Vi gjorde övningen igen efter galoppen. Upplevde att Skäcken hade taggat till en aning men var fortfarande ganska seg i responsen på skänkeln. Annars gick det lite lättare vad gäller kylskåpskänslan.

Även här rullade vi på i galopp på volterna en stund. Efter lite om och men fick jag känslan av att Skäcken galopperade på av sig själv och inte behövde konstanta påminnelser om att fortsätta. Hon fick lite klapp och beröm så klart.

Efter det skulle vi självständigt trava av dem och NU först hade allting lossnat för Skäcken. Hon var rätt så mjuk i sidorna, letade sig efter bettet och tog fint stöd där och jag kände hur ryggen reste sig en aning när hon började jobba på med bakbenen. Hon kändes faktiskt rätt fin och hade dessutom plötsligt fått en väldigt trevlig motor som skötte sig själv. Jag behövde bara påminna lite då och då om att fortsätta jobba med bakbenen så gick hon fint där och var helt okej böjlig.

Det är alltid lite surt när det braiga händer så där på slutet-slutet. Men jag har mig själv att skylla lite. Jag hade behövt få igång motorn mycket mycket tidigare och inte fokuserat på kylskåpsdelen så mycket till en början.
Tar med det till nästa vecka. Mer wroom wroom, mindre kylskåpsfokus. 😅

Jag var också och red i måndags men vi hade hästbyte och jag fick en som jag inte ridit sedan jag började på ridskolan förra året. En stor (167 cm) fuxherre på 20 år. Han är så fin men tycker han har blivit väldigt gammal på det här året i kroppen 😔
Hittade ett sår på hans bakkota som jag inte tyckte verkade så fräscht men fick klartecken av ridläraren att rida ändå. Och han var ju ren så det var nog inte så farligt men det såg svullet ut och såret vätskade lite.

På lektionen hade vi samma vikarie som förra veckan och hon är galet bra. Vi skulle rida lösgörande övning på volterna och jag tyckte inte alls det kändes bra i uppvärmningen. Svajigt och lite tjurigt och motigt, superstark i galoppen. Jag ville få honom att söka sig lite neråt och lite rundare men det slutade med att jag accepterade mitt öde att jag fick inse mig besegrad av gubbe som vill göra på sitt sätt. Däremot fick jag jobba på min egna sits väldigt mycket och har hört förr det här med att jag ska sätta mig på ”svansen”. Ja rent mentalt förstår ju jag men jag har aldrig fått till det för jag är ganska svankig i mig själv med lite framåttippat bäcken (efter graviditeter). Men så förklarade hon så bra och illustrativt hur jag även skulle jobba med magmuskulaturen för att behålla det ”bakåtriktade bäckenet” och raka ryggen att jag faktiskt fick (flera gånger!) jättemycket beröm för min sits! Äntligen känner jag att jag börjar komma tillbaka till min fina ridning från förr 😍 och sedan i avslutningen bara genom att sitta korrekt så lyckades jag rama in och få min fuxgubbe i en löjligt fin form! Alltså vilka grejer! Ska ta med mig allt från de här två lektionerna. Tänk vilken skillnad det gör att få rida för någon som ser en och korrigerar. Utvecklingskurva spikrakt uppåt! Älskar’t!! ❤️

Var med på en banhoppningsträning förra veckan. Det gick bra, men hade väl ingen superkänsla. Herr häst hoppade snällt och det var kul att få hoppa lite extra.

I torsdags fick jag tillbaka den gula ångvälten. Han var lika snäll som vanligt att rida men vi fick inte många steg rätt. Huvudövningen var skänkelvikning och det var knappt att vi fick till det alls. Hade också lite klent med framåtbjudning, men vi fick till ett par fina fattningar (även om galoppen "dog" nästan direkt). Vet inte riktigt vad jag ska säga om passet. Det var svårt för oss tillsammans bara i torsdags.

Den här helgen har jag ridit ridskolemästerskap, med samma häst som jag hoppade förra helgen. En stor brun valack som jag tror varit många år på ridskolan. Tror han var tänkt som polishäst, men inte modig nog. Är dock en mycket fin skolhäst.

Det var bedömning A: Inverkan på hoppningen igår. Själva hoppningen var inget problem, men känslan var lite sådär och vi landade i fel galopp efter typ alla hinder. Så jag måste verkligen ha varit slarvig med blicken igår, och då är just det ändå något jag brukar klara bra vid hoppning 🙈. Dessutom hade jag lite svårt att få tillbaka honom för att rätta galoppen så tror vi gjorde flera vändningar i fel galopp. Men kul ändå med en ändå rätt positiv häst 🙂. Och tydligen har han haft scenskräck vissa gånger och vägrat hoppa, så på det viset var det ju bra att vi utan besvär alla hoppade de åtta hindren. Vi var bara fyra deltagare med på storhäst. (Jag vann inte 😁.)

Idag var det dressyr. Vi var fyra ryttare på storhäst även idag och i alla fall två vuxna 😅. Jag hade samma häst som på hoppningen. Han var kanske lite seg i uppvärmningen men kändes mjuk och fin och jag hade riktigt bra känsla både under uppvärmningen, stor del av programmet och under avtravningen. Så fastän jag egentligen föredrar hoppning framför dressyr var det roligare idag. Har nog inte haft någon riktigt bra ridkänsla sedan jag var på ridläger så det var extra roligt.

Kom ihåg programmet men råkade komma ut vid fel bokstav ändå vid ett par tillfällen, och vid sista momentet, efter mellangalopp på diagonalen, så fick jag ingen ordning så vår uppridning och halthälsning var lite kaosiga. Var ändå riktigt nöjd då känslan var så bra. Sedan vann vi också 😅. Och det kändes kul fastän vi bara var fyra ekipage, och fastän jag möjligen red den mest tacksamma hästen att göra detta med.

Till råga på allt (kan man säga det om det handlar om något positivt?) så har det dessutom varit strålande vackert väder i helgen, igår dessutom vindstilla och inte mycket vind idag heller!

Lektion i går på fina Bullen.

Redan när jag satt upp kände jag att det kanske skulle bli lite av en utmaning, kan inte ens sätta fingret på varför, han gjorde inget underligt men fick någon vibb.

Vi red ut en väldigt kort runda. Det var kolsvart inne i skogen😅 De i gruppen var lite rädda så de sjöng och grejade. Jag red längst bak några meter efter och tittade på stjärnhimlen :p Den var otroligt fin, och Bullen bar mig tryggt och fint över stock och sten.

När vi kom in i paddocken testade jag gas och broms igen - hade gjort det ute, men i bland upplever jag att hästarna blir som nollade när man väl byter område. Samma om man går mellan ridhus och paddock.
Det fanns nonchalans. Väldigt mycket nonchalans. (Ja jag fattar att hästar inte medvetet kan vara nonchalanta)
Ingen vettig respons på varken gas, broms, eller sväng och lite en känsla av att "sluta tjata jag går ju här på fyrkanten vad mer kan du begära?!" 😅
Så jag började med lite travövergångar. Hann inte med så mycket innan vi började övningen dock.

Första övningen var att självständigt i skitt rida böjda spår alltså bågar och volter. Fokusera på att stretcha hästarna lite mjukt och successivt jobba fram mer och mer stretch, inte tappa ytter och rent allmänt rida välplanerade och välavvägda slingervägar som hjälpte hästarna att mjuka upp sidorna. Inte direkt det jag och Bullen behövde göra för att komma till ridning men okej då. Jag gjorde det bästa av situationen genom att försöka rida mina slingervägar samtidigt som jag även gjorde några små igångsättningar i trav här och där. Det satt väldigt långt inne för Bullen att liksom vakna till och lyssna på hjälper och jag upplevde att jag nästan inte fick någon bättring alls. Gällande stretchandet gick det faktiskt helt ok, tyckte vi kunde mjuka upp och fick bättre och bättre försök till stretch hela tiden.

Vi skulle sedan fortsätta med samma självständiga arbete men lägga in trav, det hade jag ju redan börjat med men nu gjorde jag det oftare och mer travigt i stället för bara små duttanden av trav. Ridläraren ville att vi skulle planera och göra travövergångarna så ofta att det började kännas "frustrerat" från hästens håll. Typ "Men nu då? ska vi trava nu eller? Eller vad vill du?" Så nu var det verkligen bättre anpassat efter mina och Bullens behov för dagen. Jag jobbade på och först nu började jag få lite bättring, Bullen var lite mer med på noterna. Tyckte dock att det var lite mellanmjölk hela tiden så jag bestämde mig för att helt släppa tanken på att inte rida honom för taggad så han riskerar att bli stark. Blir han stark blir han stark, blir han som en ångvält på crack och bara går går går så blir han det.
Så har jag aldrig ridit honom, så det kändes lite som att nu går det åt fanders, men det kändes också som att det var det han behövde.

I samma veva som jag bestämde det, skulle vi också lägga till galopper. Så alltså rida slingervägar, övergångar i skritt, trav och galopp. Nu när jag var i tuta och köra mode, blev det där med vakenheten mycket bättre på Bullen mycket snabbare.
Han lyssnade finare och finare och jag kände även att han vinklade bakbenen lite extra här och där. Han fick beröm givetvis. Jag tänkte flera gånger att jag borde lugna mig och att jag skulle få sota för min tuta och köra strategi men han blev faktiskt aldrig springig eller stark.

Vi började första övningen. Tre serpentiner i trav. Vid medellinjen en väl förberedd avsaktning till skritt och sedan iväg i trav. På långsidan ökad trav. Perfekt för mig och Bullen! Jag fick till fina vägar i serpentinerna från början, faktiskt ganska stolt över hur bra jag kunde fokusera och verkligen hjälpa honom med ytter. Vilket gjorde att vi kom runt fint i serpentinerna och kunde rida bra avsaktningar till skritt. Jag märkte dock stora skillnader på hur han kom iväg i trav igen beroende på hur bra jag hade förberett och hur min sits och timing var. I bland var det helt magiska travigångsättningar, i bland blev det lite blaha. Det blev dock fler och fler superbra!

Vi lade efter ett tag till fattning från skritten på sista medellinjen. Skulle galoppera genom kortsidan och om vi ville och det fanns plats även på långsidan. De första två blev inte bra. Fick en flängig fattning med tillhörande flack galopp som var svår att hålla igång. Men efter dessa tror jag han taggade till litegrann, och jag fick bättre och bättre fattningar. Efter några gånger var det verkligen bara att förbereda, och sedan föra ena sittbenet liiite bakåt så fick jag en fin fattning med fin och bärig galopp. Älskar sånt, jag känner mig så mäktig då 😅
Enda problemet var att jag av någon anledning inte kunde hålla den superfina galoppen så länge utan det blev avbrott efter halva eller hela kortsidan, även om jag själv tänkte att okej då kan vi rulla på så här en bit på långsidan också.
Det var hundra procent mitt fel för när jag sedan bestämde mig och kom ihåg att jag skulle tuta och köra försvann det problemet.
Han blev lite springig efter traven och kanske pyttelite stark, men trots att jag tutade och körde var han ändå lätt att reglera ner till en vettig trav.

Vi gjorde det i båda varven och jag tyckte vi gick från klarhet till klarhet.

Efter det skulle vi självständigt trava hästarna och känna på dem. Nu jäklar hade Bullen l o s s n a t. Fick finfin känsla i händerna, blixtsnabb och sugen respons på gas och broms, han kändes mjuk och fin och typ 1m högre eftersom han jobbade på fint med sin rygg.
Fick massor med fint beröm från ridläraren. Ville aldrig sluta.

Fin lektion och jag var hög som en örn efteråt. Berättade för ridläraren att jag hade upplevt honom som nonchalant i början och bestämt mig för att våga bara köra och skita i om han blev springig eller stark.
Ridläraren tyckte det var helt rätt och sa att han behöver det. Det är ofta ryttare bara sitter och inte skänklar så mycket på honom så då blir han liksom lite döv på det örat. Hon trodde även att jag inte behövde oroa mig för att han skulle bli stark längre, hon tyckte jag hade timingen och verktygen för att motverka det hos honom.

Detta ska jag ta med mig till nästa lektion med Bullen. Mer tuta och köra och lita på att jag faktiskt kan hantera om han blir stark eller springig. Bättre att få honom att vinkla under benen så han kan jobba där och förebygga det starka på det sättet.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Träns - hur många har ni?