Ridskoleryttare

Bukefalos 30 år!

Lektion i går på Krullen!

Älskade älskade Krullen! Har saknat honom massor. Var tvungen att trippelkolla att det var sant typ 😅
Han har ju haft någon form av krångel i bogen, sedan har andra ridit honom. Det måste vara lite över ett år sedan sist?

Satt upp utan Krullen-knussel efter lite gos. Sitter så bra där uppe på Krullen :D
Red iväg på hans sedvanliga symaskinsben med handbromsen i och tillhörande sänkt rygg och stjärnkikande sköldpaddehals som var helt intryckt. Alltså som vanligt med Krullen.

Skrittade fram fram fram, och han släppte lite på ryggen uppåt ganska snabbt och släppte ut halsen litegrann. Vi red i båda varv så jag kände lite på böjda spår och kom genast ihåg varför jag verkligen gillar den här hästen. Jag hamnar fel = Vill inte gå. Jag knuffas = Vill inte gå. Jag möter inte upp på ett bra sätt = Vill inte gå.
Så jag löste inte handbromsen där i början, jag har ett minne av att jag brukade lösa det snabbt men inte nu när jag inte ridit honom på länge. Jag gjorde helt enkelt fel och då kom inte bjudningen. Kvitto direkt!

Vi gjorde en övning i början i skritt med framdelsvändningar. Vi skulle rida taggiga bågar på långsidorna och anpassa efter hästen vi satt på hur mycket krav vi ställde och hur många bågar. Jag började med fyra. Men tji fick jag för jag gjorde något som knuffade till honom i framdelsvändningen och det blev tvärstopp en-två gånger innan ridläraren sa att jag skulle anpassa neråt lite och fundera lite mer på min kropp och att få till ett flow - i stället för att det skulle bli perfekta framdelsvändningar. Så vi gjorde två. De blev okej men inte helt korrekta och jag fokuserade på att sitta rätt och aldrig knuffas. Då blev det mer harmoniskt och jag kände att han slappnade av lite och trampade lite bättre under sig. Bra så!
Hade det varit när jag red honom som mest hade fyra bra framdelsvändningar varit rätt enkelt, men jag var inte kalibrerad tillräckligt bra helt enkelt. Bättre han får en trevlig upplevelse än att jag ska krångla för mycket med honom.

Vi gick sedan över och gjorde det i trav, med framdelsvändning som inspiration. Jag började med två men kände att jag kroppsligen inte gjorde ett bra jobb och gick över till att göra en i stället, och sedan fokus på att trava på framåt och locka till bjudning och att sträcka ut lite i traven i stället för att gå som en symaskin. Vi gick inte vackert eller snyggt just då, men jag tyckte att han hela tiden blev positivare och att även jag hittade rätt i balansen.

Efter det lade vi till galopp och skulle fatta ur den sista bågen, och galoppera upp en liten bit på första bågen på nästa långsida. Det gick så där första två gångerna men sedan fick jag ordning på kroppen. Ingen superbra fattning men jag satt nog inte så där perfekt heller. Fick i alla fall till fattningarna alla andra gånger, så något gjorde jag rätt!
Tyckte inte heller han var helt framåt ännu, letade efter den där lilla känslan jag vet att han kan bjuda på, men hittade den inte riktigt här. Annars brukar den lockas fram när man gör en del fattningar så här. Säkert jag som satt fel...

Vi fortsatte sedan med att när vi fattat galoppen ur sista bågen rulla in på volten. Fick tvärstopp. Jag knuffades. Försökte igen och fick fattning och sedan tvärstopp. Något i balansen var helt klart off så jag valde att ställa mig upp och att verkligen fatta från en lagom trav men nix. Använde spöt för att peta på bakbenet i rätt steg men nix. Ridläraren kom och vi justerade lite hur jag stod i lättsits men Krullen var som inåtvänd och spänd. Ridläraren tyckte jag satt så att han borde komma igång utan problem men hon trodde det satt lite mentalt, så hon bad mig bestämma mig och vara tydlig.
Fick då galopp. Tycker dock att det kan vara svårt i bland att vara tydlig med skänklarna när man står upp men han kom i gång i alla fall, fick beröm, bröt av igen av någon anledning. Men nu var det där inåtvända och spända borta så jag fick en fin fattning direkt efter och kunde fortsätta.

Vi gjorde samma övning i trav igen i andra varvet. Nu kröp bjudningen äntligen fram och vi fick faktiskt några riktigt fina fattningar där jag kände mig stadig och "rätt" och han bjöd på framåt och fattade på minimalt med skänkelhjälp och mest vikthjälp. Duktig Krull!
I samband med att bjudningen kom kunde jag även rida honom fram till bettet bättre och han gick superfint stundtals, och fint det mesta av tiden. I bland tappade jag bort "det" men hittade oftast tillbaka rätt fort.

Vi galopperade på volterna även i det andra varvet och det gick finfint. Jag hade definitivt kunnat sitta mer bekvämt för honom för jag kände då och då hur han var nära att avbryta men jag kunde rätta till det innan avbrott. Dock vet jag att jag kan sitta bättre och ge honom bättre förutsättningar för att han ska kunna slappna av.

Vi travade som vanligt av dem självständigt men tyvärr lite kortare nu för nu hade Krullen släppt i alla sina problemområden. Han kändes så där superfin verkligen.

Pratade med ridläraren efter och hon tyckte jag gjorde det bra med tanke på hur länge sedan det var jag red honom och det värmde. Jag gav honom som vanligt beröm för att vara så fin och så tacksam att rida, man får kvitto direkt och det är så himla nyttigt!
Hörde prat om att det nu pågår någon form av "rockad" och att alla fått lite nya hästar att rida och utvecklas på nu... Jag hoppas hoppas att jag får fortsätta rida Krullen mer!

Lektion i går på Krullen igen :love:

Han gick innan och såg spänd och obekväm i kroppen ut.

Satte upp och han var verkligen spänd. Ryggen, halsen, rumpan, och även mentalt.

Började redan i skritten med lite små små igångsättningar i trav där han bara fick dutta igång något steg och så skrittade vi igen. Det var väldigt lite bjudning och väldigt mycket stjärnkikare med ostbågerygg, så jag tänkte att här gäller det nog att få fram honom för skänkeln ordentligt. Annars kommer vi inte komma någonstans. Jobbade lite bågar och volter från början men jag övergav dem när jag märkte att Krullen bara krullade ihop halsen och tittade på stjärnorna i stället. Tappade flyt och bjudning gjorde vi också. Så det fick bli raka linjer, någon enstaka fram och bakdelsvändning, några halvfula skänkelvikningar. Då fick vi lite mer flyt framåt och mer bjud.

Vi började med övningen innan jag hade landat med Krullen.
Från kortsidan upp på kvartslinjen och skänkelvikning till långsidan. Ur den skänkelvikningen in på 10-15 meters volt och ut på långsidan igen. Från långsidan skänkelvikning till kvartslinjen.
Från andra kortsidan noga hörnpassering, och sedan skänkelvikning in innanför spåret ca 3-5 meter, öka traven där innanför på långsidan, sedan skänkelvikning ut till hörnet igen.
Det tog mig någon sekund att hänga med på vad sjutton vi skulle göra för att vara helt ärlig 😅 Men sen var det lätt när vi kommit igång. Eller ja en lätt övning, inte lätt att rida den :o
Krullen var som vanligt en fena på att fuska i skänkelvikningarna - fick verkligen rama in och hålla i ytter. Vet inte om vi fick någon superbra faktiskt. Han var fortfarande i handbroms mode och spänd. Jag tror jag generellt försökte göra lite för mycket uppe på hand rygg och att jag knuffades lite då. Skulle ha skalat ner min ridning mer.
Volten blev inte heller bra, vi tappade all bjudning framåt där. I efterhand skulle jag nog ha skippat den och i stället hittat lite flyt så Krullen kunde vara mer bekväm.
Generellt blev det dumt hela övningen. Krullen spänd och obekväm, jag försöker göra för mycket vilket gör att jag blir mer obekväm för Krullen och det blev bara pannkaka tycker jag.

Efter ett tag lade vi till fattning och tog bort delen där vi skulle skänkelvika in innanför spåret och öka längsmed långsidan. I stället fattning när vi kom ut på kortsidan, och sedan fick man själv bestämma hur långt man galopperade, och om man kanske i stället för att galoppera hela långsidan gjorde flera fattningar eller vad. Jag valde fel sak först. Jag gjorde många fattningar. Positivt var att fattningarna kändes okomplicerade för både mig och Krullen. Han spände sig inte eller var obekväm, och inte jag heller. Kändes finfina! Negativt var att vi helt tappade momentum och flyt framåt.
Jag rättade dock till det tredje galoppen och gjorde i stället så att jag brassade på längs med långsidan. Då fick jag upp lite energi i honom och vi fick bättre flyt i övningen.

Efter det fick vi rida självständigt i trav och galopp. Målet var att arbeta med övergångar och att sätta energi i dem. Perfekt för mig och Krullen. Är stolt över våra fattningar i går. Jag hittade verkligen rätt i balans och knuffade aldrig, och då var det så himla enkelt och okomplicerat att bara fatta när vi ville. Efter bara en liten stund hade jag en ponny som liksom inte ville göra annat än att galoppera 😅 Han fick beröm för sin fina bjudning men jag fick verkligen lugna honom några hekton - det blev lite stressat till slut med fattningarna då han slängde sig in i dem, men jag lyckades tillslut få honom att sansa sig och fatta fint igen.
Jag fick täten att i galopp vända rätt upp och jadå där kom vi på diagonalen och Krullen tyckte att tjoho och drog igenom den. Sedan skulle vi ha saktat av innan kortsidan så det inte blev "fel galopp" men Krullen lyssnade ganska dåligt och vi hamnade i en mycket märklig tralopp med vispande symaskinben överallt.
Han fick återigen beröm för sin energi men jag tycker nog han kunde ha lyssnat lite där och sluppit den märkliga spända traloppen som blev efteråt :angel:

Sedan övade vi på lättridning. Alla fick sin egen typ av lättridning att bara liksom rida runt på en stund. Jag skulle tänka pingisboll typ. Lätt lätt lätt, väldigt poppigt och peppigt. Knappt nudda sadeln innan jag var på väg upp igen.
Först blev det bara... snabbt? Sen hittade jag den där poppiga känslan ridläraren försökte förklara. Klick sa det så var min kropp i full balans, spänd men avslappnad, alla byggstenar på rätt plats. Åh vad skönt sa Krullen och klickade in i en avslappnad, bärig, energisk trav. Då sa det klick i mina händer och de hamnade i precis exakt rätt position för Krullen som genast klickade in i en fin uppförsbacke och blev så lätt lätt och samtidigt maffig att rida.
En verklig aha upplevelse!

Efter en skrittpaus gjorde vi övningen åt andra hållet men vi hoppade över fattningarna, för att i stället rida självständigt i trav och galopp det varvet också. Försökte verkligen få till det där poppiga igen men det ville sig inte riktigt lika magiskt som innan skittpausen. Däremot var Krullen positiv glad och framåt. Mjuk och fin (om jag inte råkade knuffas) och bara så där underbar som han kan vara :)

En bra lektion. Men lite bergochdalbana, med några dåliga partier och några superduperbra. En gigantisk aha upplevelse. Den ska jag hålla hårt i och befästa i hur jag rider så fort jag bara kan!

Jag fick byta häst i torsdags, till ett sto jag red fyra gånger för 1,5 år sedan. Kom i alla fall ihåg vad jag kom fram till då 🙂 Damen kan vara lite... bekväm och börja stanna och inte vilja gå fram. Hon gjorde väl ett par försök till det men kändes generellt positiv och 😊. Vi red mycket utan stigbyglar och tränade nedsittning i traven, vilket vi sällan gör, men jag drog nog vinstlotten för den här hästen har väldigt mjuk trav!

I torsdags så hade min hundvakt fått nåt strul så hon kunde inte ta Frej som hon brukar när jag åker och rider. Därför fick han följa med i bilen den här gången.

Nu hade hästen jag skulle rida tydligen uppfört sig som en ridskolehäst inte ska (egentligen/helst ingen annan häst heller) 🙄 på lektionen som just tagit slut när vi kom till stallet. Inklusive avkastning av ryttaren.

Så jag fick säga till mina ridkompisar att "snälla, förbarma er över min hund om det händer något, så han slipper sitta och frysa ihjäl i bilen inatt" (han hade nog överlevt kylan i och för sig, var nog nollgradigt...).

Men damen betedde sig väl, kändes trevlig som förra veckan. Hon ruskade lite på huvudet en gång, men inget mer än så.

Vi hade markarbete/hoppning. Hon hoppar mjukt och trevligt.

Krullen i går igen.

Herr Krull gick med handbromsen i deluxe. Jag fick kämpa för att han skulle gå i normal arbetsskritt överhuvudtaget, var som att sitta på en sengångare med förstoppning. Spänd i ryggen, spänd i halsen, och långsamt symaskinsstuk på benen.
Jag förstod genast att han skulle behöva ganska mycket hjälp från mig så jag var noga noga med att inte klämma eller knuffas, att vara lätt och tydlig. Så gjorde typ tusen övergångar till trav i början och verkligen gav honom både beröm och eftergift så fort han lyssnade framåt. Själva spändheten i halsen och ryggen lossnade faktiskt rätt fort, tror jag hjälpe honom fint genom att vara så där lätt och o-knuffig där - ska tänka på det även nästa gång.
Det gick också rätt fort att få helt okej svar vad gällde övergångarna till trav, men trots det var det aldrig särskilt framåt för så fort vi skrittade igen blev det superlångsamt och inte heller i traven tyckte jag att vi hade så mycket bjud.

Vi började med övningen ganska snabbt. Jag hade gärna velat typ galoppera en långsida innan men det funkade inte toppen så jag släppte det ganska fort. Vi hade i alla fall bommar. De låg på två stora bågar från kortsidorna längs långsidan. Bara tre stycken per båge så en vid hörnet, en i mitten toppen av bågen, och så en till i andra hörnet. Fokus på att få flyt och ställa noggrant hela vägen på bågen, samt hamna verkligen mitt i bommarna. Herr Krull som redan hade handbromsen i fick inte alls ur den över bommarna utan det gick bara segt över. Både i skritt och trav. Jag testade lite allt möjligt och ställde mig upp i lättsits osv men det var lite som förgjort. Vi gjorde det, och i rätt gångart, men det var inte snyggt eller flytigt alls.
Han hade i alla fall slappnat av i halsen och ryggen, och svävade precis där där de är nära kanske 85% på vägen till att formen börjar komma. Men pga den dåliga bjudningen kom det aldrig. Lite frustrerande är det ändå när man hamnar där i ingenmansland och inte riktigt kommer loss. När man vet hur nära det är och hur gott det hade gjort hästen också om den där pyttelilla extra grejen kunde komma till.

Vi lade till fattningar efter sista bommen och att galoppera kortsidan. Jag ignorerade det några gånger och fortsatte på långsidan för att försöka brassa på ordentligt där och få lite energi i Krullen så vi kunde få den där lilla bjudningen som var så behövlig. Det blev bättre och bättre men ändå fortsatt lite segt och även om bjudning kom var den i bland lite oärlig, och försvann i bland. Men iom att det ändå var bättre fortsatte jag på den vägen. Lätt i sitsen, oklämmig, framåt.
Mot slutet av övningen fick jag faktiskt hålla in honom litegrann när vi skulle fatta, och fick vissa fina flyt över bommarna utan att jag behövde kämpa för mycket över dem.

Vi travade sedan en stund på spåret. Jag fortsatte oklämmigt och framåt och poppig lättridning och vips fick jag bjudning och superduperform. Hela Krullen bara slappnade av och matade på framåt jättefint. Tyvärr varade det inte superlänge för sen fick vi skrittpausa :arghh:

Efter det galopperade vi på volterna med en bom på kortsidan. Krullen har ju alltid haft svårt att galoppera på volt och så även nu. Jag tror jag råkade klämma till ibland, och samtidigt hade jag tappat det fina bjudet jag hade haft. Fick ställa mig i lättsits och mata på lite till en början, men sen kunde jag tillslut sitta och galoppera på volten. Inte i perfekt form eller med perfekt bjudning men vi var i rätt gångart på rätt ridväg. I bland när jag tyckte det kändes bra gick vi över bommen, annars inte - viktigare att han får gå framåt och flyta på lite än att det blir sjuttioåtta stopp eller knackiga partier.

Vi travade sedan vidare och gjorde övningen från andra hållet. Mycket mycket bättre, men jag fortsatte ändå med att skita i någon båge här och där och i stället brassa på framåt i galopp längs långsidan.

Övning nummer två var två volter med solfjädrar med bommar. Ena volten med travbommar och andra med galoppbommar. Vi skulle självständigt rida den volten vi kände för, och se till att vi kom på båda volterna. Men jag hoppade faktiskt över galoppvolten över bommar helt. I stället satte jag målet att få en riktigt bra trav över travbommarna.
Jag gjorde så att jag kom på travbommarna en eller två gånger och sedan tog jag en repa galopp bort till andra volten men gick aldrig in i den utan fortsatte runt och tillbaka till travbommarna. Det funkade rätt bra. Krullen började få i sig lite energi och var stundtals till och med taggad. Bra så, det var det jag ville.
När jag kom över bommarna var det dock som att han bara kröp ihop och tappade bjudning. Antingen knuffades jag omedvetet eller så förväntade han sig att jag skulle knuffas. Så jag kom över den 3-4 gånger i lättsits.
Sedan så! Då kunde jag komma över bommarna med honom fint inramad och avslappnad och med tillräckligt bjudning för att få fint flyt över.

Vi skrittade och travade av dem sedan och han var faktiskt rätt fin då. Duktig Krull.

Svår lektion, Krullen hade en knepig dag tror jag. Jag kände hela tiden att jag hade verktyg jag visste skulle funka dock, och även om det satt en bit in för Krullen och mig så tycker jag att vi löste det hyfsat tillsammans. Kanske kunde jag varit lite mer bestämd och fått fram honom lite mer tidigt - det hade nog gynnat oss båda mer än när jag är så där "förstående". Det ska jag tänka på till nästa gång.
Jag övade också hela tiden på den där poppiga lättridningen. Jag hittade den finfint flera gånger och alla gånger fick jag en Krull som gick toppen, så den ska jag fortsätta med tills den sitter i ryggmärgen!

Länge sedan jag skrev här. Vi har hunnit hoppa, och oj så kul det var! Det var läänge sedan jag hoppade sist (på nivån 20+ år), så visst var t.ex. min tajming inte den bästa, men det gick ändå helt okej. Fick rida en riktig liten piggelin, och förutom att jag gillar det tycker jag generellt att jag rider bättre på pigga hästar.

Jag klagar ofta på att min kropp inte gör som jag vill (jag vrider mig/viker mig/hamnar på fel sittben), men fick feedback av ridläraren att jag mer kommer till min rätt i hoppningen. Trots att det var så länge sedan jag hoppade sist sa hon att min ridkänsla märks (mer), tror kanske att det har att göra med så tydligt fokus på en uppgift där man inte kan tänka för mycket. I dressyr går det att övertänka både sin egen och hästens position ganska mycket, vilket jag nog också gör...

Senaste lektionen (vanlig dressyrlektion) fick jag också en pigg häst, men en mycket större och stadigare sådan. Trodde inte riktigt att det skulle vara min typ av häst, men jag hade riktigt roligt. Fick jobba ordentligt med att rama in och hitta rätt takt. Upplever det som rätt kul att omsätta fart/potentiell springighet till rätt typ av energi. Fick fina kommentarer av ridläraren också, och fick särskilt en bra galopp som kändes som den pågick hur länge som helst och var dunderhärlig. Så det var en bra lektion!

Vet inte när jag skrev senast men jag haft samma häst 8ggr i rad men igår var det byte och jag fick rida lilla C igen 😍 alltså han är nog den finaste lilla bruna hästen som finns (jag är ju egentligen svag för fuxar) och så himla fin i boxen om än känslig och kittlig så den mjukaste borsten används på honom 🤎 känns som ett väldigt bra beslut att köpa en egen mjuk borste att ha med till de här hästarna som är lite känsligare i huden.

Red med sporrarna igår men ändå så var han tvungen att protestera lite när det var dags för trav men lätta i handen och lite smackningar och mycket beröm när han visade att han ville framåt så flöt allt på fint ändå. Tills vi skulle galoppera för gud bevars det fanns ju andra hästar som skrittade 😱😅 alltså han är så himla rolig. Galopperar de andra hästarna då kan han motvilligt börja galoppera första gången man ber honom men ser han att det finns någon annan som arbetsvägrar så gör han likadant 😅 mycket motiverande och övertalning verbalt från mig varför han ska galoppera och löjligt mycket beröm när han gör det. Sedan är det bara lite mantag också eftersom han behöver små bocka lite när han väl galopperar.

Älskar den här hästen, klar favorit i stallet 😍

Jag hann aldrig skriva om förra veckans ridlektion så nu blir det dubbelt.

Förra veckan:
Krullen igen :) Jag kan inte hjälpa att bli superglad varenda gång jag får honom.
Jag märkte när jag kom in till honom att han var superdupermegaspänd i halsen och ryggen, så jag borstade ganska snabbt och lade mer tid på massage i stället. Först spände han sig mer och steppade runt lite (jag backade givetvis när han gick ifrån - massage är självklart frivilligt och vill hästen inte vara med slipper den) Så jag flyttade hela tiden till nästa ställe för att se om han ville ha massage där i stället. Till slut stod han och dreglade med mulen en centimeter från golvet och underhalsen (som var stenhård innan) var alldeles slapp och sladdrig. Han behövde nog en liten massage just då. Gulle!

Satt upp på en jättepigg Krull. Bommar på marken på schemat och jag märkte när vi skrittade förbi dem att han ostbågade sig och nästan kröp ur skinnet. Då fattade jag äntligen! Att han var så mycket handbromsen i förra veckan berodde ju på att han är rädd för bommarna! I bland är vi människor bra tröga.
Då var han jättepigg och lite mer utåtagerande och därför visade han det tydligare än när han bara gick in i sig själv som sist.

Så jag skrittade lite runt bommarna och försökte få honom att slappna av lite kring dem men det var inte det lättaste.
Fick honom att slappna av lite men hann inte riktigt innan vi skulle börja övningen.
Vi hade en bom på kortsidan, och en solfjäder i toppen på stora bågen på långsidan. Vi började med att rida över solfjädern på långsidan i trav och tja... det blev tvärstopp. Ridläraren sa att jag kunde komma i skritt nästa varv så han fick kliva över dem en gång, det brukar hjälpa att ta den största udden av skräcken.
Kom i skritt och fick tvärstopp igen. Ramade in och manade på honom för att gå över men han panikade och ville hoppa åt sidan (jag höll dock kvar honom där vänd mot bommen) Ridläraren var på väg då och sa att hon skulle komma och leda honom över men jag lättade lite mer på tygeln och gjorde ett till försök och han snubblade över alla bommarna på ett icke exemplariskt och mycket klumpigt sätt. Jag gav genast all tygel när jag kände att han var på väg över, ställde mig i lättsits för att ge ryggen fri och klappade och berömde.

Efter det kom vi över bommarna i trav och fick nog något stopp till när jag "övergav" honom och inte riktigt ramade in lika noga. Men varje gång på ett stressat sätt och han ville gärna galoppera efter. Jag försökte bara vara lugn, stadig, inte i vägen och inte knuffas över. Men det blev ändå mycket klonk eftersom han tvekade så mycket inför och över och spände sig. Det blir för mycket symaskinsben för honom då och han liksom stressar in fler steg än vad som får plats. Sen tycker han klonket är obehagligt och cirkeln bara går runt. Det var så jag uppfattade det i alla fall.

Nästa bomövning var att rida spikrakt över två bommar på långsidan på andra sidan från solfjädern i galopp. Vi kom över två gånger och jag kände på Krullen att nu blir det mer och mer stressat och spänt här. När jag skulle komma tredje gången halvskenade han över bommarna och var extremt obekväm. Sedan blev han svårpåverkad och svårstyrd i galoppen så den fjärde red jag faktiskt på sidan och bara försökte komma ner i skritt för att ge honom en paus.
Ridläraren sa att han blir så där ibland och att det nog var klokt att låta honom slippa för nu. Hon tyckte jag kunde galoppera, trava på sidan av bommarna, och bara fokusera på att lugna ett tag.
Sagt och gjort och Krullen lugnade sig en aning.

Tredje bomövningen var solfjäders galoppbommar på volt. Ridläraren sa att jag kunde göra som med de andra galoppbommarna om jag ville men jag bad om att få en egen volt med travbommar 😅 (vi var bara 4 stycken så det funkade bra att ha tre som rullade över solfjädern på ena volten och mig som jobbade vidare med travbommar på andra volten tänkte jag) Ridläraren tyckte det var en toppenidé, så jag fick min volt med travbommar.
Vi kämpade oss över några gånger och sedan blev det bara bättre och bättre. Då och då, när han började spänna sig lite, fattade jag galopp och red längs fyrkantsspåret och sedan tillbaka till våra travbommar. Tyckte det blev ganska bra till slut även om han var spänd så gick han över utan att det kändes som jordens undergång.

Vi travade sedan av dem. Krullen var så taggad och tyvärr lite stressad att han i bland smög in i galopp eller bara blev svårpåverkad.

Så ingen toppenlektion men jag lärde mig nog mycket om hur Krullen funkar. Jag försökte bara lösa uppgiften tillsammans med honom, stötta honom och anpassa efter honom och till slut blev det nog lagom bra ändå.

Denna veckan:

Krullen igen! Bommar igen!

Satt upp på en handbromskrull som inte alls gillade bommarna. Den här gången hade jag dock en bättre plan så jag skrittade runt runt bommarna och över enstaka bommar först och sedan över serier av bommar. Berömde och klappade och försökte rida på honom framåt lite så att han inte skulle råka klonka i.

Vi travade igång så smått lite självständigt och här gjorde jag samma sak och försökte se till att han aldrig behövde hamna i läget när han spänner rumpan och bogen så jäkligt. Tyckte det gick ganska bra men mycket handbroms i.

Första bomövningen kom ganska snabbt och vi skulle rida över den klassiska solfjädern på bågen i trav. Den här gången fanns också bommar precis i hörnet när man kommer ut i bågen. Jag fick täten och tänkte bara att jag skulle vara lätt, oknuffig och framåt. Blev det avbrott blev det och då får vi väl skritta över första gången.
Men det gick bra. Jag fick verkligen r i d a, men vi kom över ganska smidigt och utan att Krullen hade klonkat i eller spänt sig så där mycket.
Vi fortsatte att komma på bommarna och jag var så otroligt noga jag bara kunde med att det skulel bli rätt fart och steglängd, och perfekt väg. Fick beröm flera gånger av ridläraren att det såg väldigt bra ut, bra väg och välridet. Att jag gjorde helt rätt och gav honom 200% så att han kunde få komma över bommarna och få lite självförtroende.
Det kändes bra men jag fick verkligen driva mig gul och blå. Till slut ruttnade jag lite på att vara en millimeter från att inte lyckas driva honom tillräckligt för att få honom över på ett smidigt sätt och bestämde mig. Supertydlig och inget utrymme föratt backa av längre.
Ridläraren såg och sa att det var helt rätt att inte ge honom tillfälle att backa av, att nu kan jag definitivt kräva det.
Tog typ en långsida sen hade jag en Krull som var väldigt med framåt 😅 Varför hade jag inte gjort det tidigare...

Efter det var han finfin och vi flöt över bommarna. Fick fortfarande r i d a, men jag kände att han liksom på riktigt slappnade av och överlämnade till mig att ta honom över på ett bra sätt. Jätteduktig Krull!

Sedan gjorde vi självständiga galoppfattningar på fyrkanten. Jag fokuserade mycket på att hitta rätt i min egen kropp så jag inte blev knuffig och sedan bara fatta, utan alternativ för Krullen att tveka in i galoppen eller så. Som resultat fick jag jättefina galopper och fattningar så det kändes toppen.

Efter det gick vi in på volterna för att rida över en bom som låg på kortsidan i galopp. Det var jätteknepigt i höger varv, han backade av och spände sig, jag tappade balansen lite och klämde och sedan blev det knackigt och dåligt. Vi kom över bommen alla gångerna men det var inte vackert. Några av galopperna över bommen blev dock mellanmjölk och det var helt ärligt bra nog just då kände jag.

Sedan i vänster varv hade han slappnat av lite ytterligare. Då kunde vi rulla över helt okej, men jag fick driva mycket över. De två sista galopperna över var dock superfina. Den tredje sista kände jag en liten liten tendens till att bjuda över så jag överlät kanske 10% av de 200% jag gav honom till honom. Berömde massor efter, hade jag gjort det tidigare hade han backat av eller brytit av.
De två sista bjöd han lite och jag gav lite och sa "okej, sköt det själv, testa!" och han galopperade över supersnyggt, balanserat och fint. Han fick tusen klappar och beröm efter!

Travade av och Krullen kändes lite mallig och "bouncig" jag lät honom hållar och klappade och berömde.

Bra lektion! Nu har jag nog fattat hur jag ska hjälpa Krullen när det är bommar på G. Ridläraren tyckte också att jag hade löst det fint och trodde att vändpunkten var när jag började kräva mer. Hon sa att hon brukar låta honom vara osäker 2-3 gånger, men sedan fjärde börja kräva mer på honom. Jag ska nog kräva mer lite tidigare nästa gång.
Fina Krullen! Vill ha honom på min balkong förevigt :love:

Hade kakan idag, på schemat stod miljöträning, fanns lite olika stationer, en med pappkartonger som var staplade, kakan älskade och ha ner de hela tiden, nästa station glittrande prasselsnören, innga problem, dock inte lika road kakan, soptunnan var nog en favorit, den skulle vältas hela tiden och snosas på. paraply inga problem, stor boll och rulla på inga problem, spö med fladdrande saker på, inga problem, Bubbelmaskinen var dock läskig, där krävdes lite övertalning och massor av beröm samt lite muta av ridläraren, gick nästan ända fram. så duktig kakan. :)

Var övertygad om att jag skulle fortsätta med grova fuxstoet terminen ut men kom till stallet i torsdags och stod uppskriven på en häst som jag inte ridit förut. Det är en ganska nätt och söt häst men med världens kulmage 😅 som får honom att se lite lustig ut.

Övningen för lektionen var bogen in och tagen bakdel. Det gick okej i Övningen men kanske inte så mycket mer än så 😅.

Han kändes i alla fall vänlig och trevlig, åt det pigga hållet. Hittade inte riktigt takten men tänker att det blir bättre med det nästa gång. Det var som att vi hela tiden låg på gränsen till att springa lite för fort, även om det inte var som att vi rusade runt.

Sista lektionen nu är det juluppehåll, Fick välja häst, så valde min favorit Einar. Idag skulle vi träna på T8 och V5, fick värma upp rätt självständigt i alla gångarter, ställa och sånt. Vi var bara 3 idag, så hästarna fick sträcka ut. i V5 red vi 1 och 1 då ridhuset är rätt litet. Gick över förväntan med tanke på att jag inte galopperat på vad är de 2-3 år. :nailbiting:

Jag kommer att fortsätta rida nästa termin (är mycket för sent att avboka abonnemang vid det här laget), men nu är jag nog bra less på att rida krumelurer i det där ridhuset. Ge mig en snötäckt väg, upplyst av fullmånen och en härlig galopp rakt fram på en pigg häst :rolleyes:.

Sista lektionen nu är det juluppehåll, Fick välja häst, så valde min favorit Einar. Idag skulle vi träna på T8 och V5, fick värma upp rätt självständigt i alla gångarter, ställa och sånt. Vi var bara 3 idag, så hästarna fick sträcka ut. i V5 red vi 1 och 1 då ridhuset är rätt litet. Gick över förväntan med tanke på att jag inte galopperat på vad är de 2-3 år. :nailbiting:
Vad är T8 och V5?

Efter en veckas uppehåll pga influensa var det dags igen för ridlektion i går på älskade älskade Krullen.

Har dessutom en lektion kvar på måndag, och bokade in mig på igenridning på tisdagen också, så nästa vecka blir hur nice som helst med ridning x2 och sen julafton. Myyyys! Önskade mig Krullen båda dagarna.

Tittade lektionen innan och ryttaren han hade lyckades aldrig riktigt få honom att slappna av. Väldigt spänd Krull. Det kom några få ljusglimtar, och under små perioder var det så så nära men något räckte inte till hela vägen.

När jag satt upp sa ridläraren att jag gärna får vara precis så där bestämd som sist när jag inte gav honom några alternativ, eftersom han varit så spänd hela förra lektionen och nu måste han sträcka på sig och slappna av så han kan få vara lite bekvämare i kroppen.
Jag som redan sett höll bara med och sen red jag. Oj vad jag red. Mycket fram fram fram inget annat alternativ än fram. Massa beröm. Lång tygel så han inte krullade ihop sig av något tryck i tyglarna utan jag ville ha hans hals så låååång som möjligt.

Han var väldigt svår att hålla i skritt när han fattade att det var framåt som var enda alternativet. Han ville bara trava iväg i symaskinstrav hela tiden, så det var mycket ridning för det med. När det blev fel satt jag bara lugnt och stadigt och backade bak honom tills det blev skritt igen. Klappade massor när han tog i för att skritta framåt med längre kliv och då automatiskt fick en bättre hals.
Det satt långt långt inne dock och jag fick verkligen kämpa hela lektionen, även om det blev bättre och bättre ju mer han blev stretchad och avslappnad.

Efter framskrittningen red vi lite trav självständigt. Båda varven och mycket bågar och skänkelvikningar ville ridläraren att vi skulle göra. Så det gjorde vi. Den här gången var jag så där supertydlig och korrekt med att när jag säger trav är det trav och jag säger hur fort vi går. Det gjorde honom gott för jag kände verkligen att hans kliv blev längre hela tiden, att han slappnade av i underhalsen till slut och att han började lyfta på ryggen och bära avslappnat i stället för ostbågsstilen han hade innan.
Då och då kände jag att han började få svårt att slappna av och länga sig och då gjorde jag så att jag avbröt volten eller skänkelvikningen och tog en eller två långsidor där jag bara satt stilla och obökigt och bad om längd trav rakt framåt så han fick små pauser.
Han blev jättefin ganska fort där faktisk, och det bara blev bättre och bättre.

Vi galopperade själjvständigt sedan, men inte i båda varven och inte riktigt hur vi ville utan alternativen var de 3 volterna eller fyrkanten, så fick man ta det lite som man ville. Jag fick hela tiden urfina fattningar och den fina galoppen som följde var väldigt trevlig men räckte bara någon långsida ungefär.
Sen ville han inte mer och så fick jag kämpa på. Då och då bröt jag av för att samla ihop lite och fixa bättre galopp, men annars var jag tydlig med honom att alternativet är galopp inget annat. han blev rätt pigg och bra av det och verkade tycka det var skönt till slut.
Dock inte alltid. Då och då speciellt på böjda spår var det som att han spände höger bak på något vis och då blev det någon märklig tralopp som han inte kunde hålla. Det var ändå okej tyckte jag, han bröt ju av av anledningen att något spände och att benen inte gick att hålla koll på. Fattade bara lugnt om och beröm när han lyssnade på fattningen och gjorde fina fattningar.

Vi gjorde samma sak i båda varven, så mycket självständig ridning. Krullen gick från klarhet till klarhet och vi fick en mer vettig galopp i vänster varv, men kanske lite mindre i form än den hade varit i höger.

När vi travade och skrittade av var jag så otroligt stolt över honom. Vet inte hur många gånger jag klappade och berömde under passet. Han var så himla mjuk (för att vara honom iaf), följsam, och nöjd i kroppen kändes det som. Dessutom extremt lyhörd och minsta lilla jag gjorde fick jag respons direkt på.

Finfina Krullen! Han är inte lätt och jag vet inte ens vad det är som gör det, men jag känner mig så himla glad varenda gång jag får hänga med honom. Själv är jag nu helt slut efter gårdagens lektion 😅

Sista två lektionerna för året!

Måndag:

Krullen. Avslutningsritt med ordinarie gruppen.

När jag gjorde i ordning Krullen var han hur lerig och stissig som helst. Visade sig att han hade varit ute i hagen hela helgen 😅 Han hade fått sig en liten vila några dagar med unghästarna. Ryktade som en tok och utanför gick ryttare runt med tomteluvor på sina hjälmar. Helt fruktansvärt! tyckte Krullen och klämde in sig i ett hörn för att kunna titta ordentligt på de där fruktansvärda tomteluvorna.

Väl inne i ridhuset var det givetvis ännu mer tomteluvor. Hästar och ryttare i diverse julutstyrsel, och dessutom två sockerbitar med en bom på (om man ville rida barbacka). Den var jätteläskig, allt var jätteläskigt!
Kom som ett resultat av det givetvis inte upp på Krullen som var spänd och bara gick i väg. Fick hjälp upp och ridläraren fnissade lite åt Krullen och sa att jag får helt enkelt hålla mig till rätt så kort tygel även i framskrittningen.

Skrittade iväg på en Krull som lyssnade framåt på 0.00001 sekunder. Pigg som en lärka, läskiga grejer och dessutom pratade en förälder i speakersystemet för att fråga exakt hur man sätter igång julmusiken. Kanske är det tävling? Tänkte nog Krullen.
Bonus var att jag knappt behövde skänklar alls utan bara behövde ändra min vikt för att få honom framåt. Dock behövde jag lite mer för att bromsa. Kul ändå med framåt Krull, behövde inte kämpa alls med frambjudningen ju utan fokuserade på att få kliven att bli längre vilket var väldigt mycket enklare när han var så framåt och reaktiv. Skönt också att han trots allt lyssnade bra på mig.

Vi började med att skritta fram lite lätt, jag red lite bågar osv. Hittade en ganska trevlig skritt och han gick urfint där redan från början, om än lite spänd. Fokuserade bara på att länga steg och hitta lite avspändhet.
Vi fortsatte med att trava ganska fort efter det och förutom att Krullen ibland hamnade i lite handbroms travade han på toppenfint och stundtals slappnade han av lite.
Sedan strax efter gjorde vi några fattningar. De funkade toppen de med, fina fattningar men lite spänd Krull. Jag fattade och ställde mig direkt i lättsits bara för att inte störa när han var så spänd men han gjorde ändå en eller två bockar (väldigt snälla sådana).

Sedan påbörjade vi traditionsenlig kadrilj. Tyvärr förstörde jag och Krullen kadriljen lite :angel:
Han blev urspänd av situationen, och vi hamnade brevid ett sto som är ganska tjurig när hästar är nära så han ballade ur lite och började skygga för allt möjligt. Så sista ledet blev väldigt omaka men vi hängde på där bakom och även om han var spänd funkade det ok och han spände av lite när han fattade att jag inte skulle klämma in honom där igen. Han skyggade fortfarande och sprang iväg lite när föräldrarna skrattade åt vår... mycket vackra kadrilj 😅 Men jag känner mig trygg på Krullen och att jag känner honom bra nog att lotsa honom genom allt detta fruktansvärda så ingen skada skedd.

Under kadriljen, som var i trav och galopp, red vi bland annat vänd rätt upp med volt tillbaka, vänd rätt upp och vända höger och vänster vid kortsidan, snett igenom, volta från långsidan, snett igenom med splittrat led, med mera.
Vi gjorde galopperna på volterna. Krullen bockade igång samtliga galopper och kändes som ett ånglok som aldrig skulle stanna😅 Han var verkligen urpigg då. Jag skrattade mest och stod i lättsits så han fick galoppera ordentligt.

Efter det fick de som ville rida barbacka. Det gjorde inte jag :angel: Inte på ett ånglok med hoppeliskuttpartaj.
Vi red en liten övning där vi skulle skänkelvika in från hörnet på kortsidan till medellinjen, rakrikta, göra en volt mot fyrkantspåret, rakrikta, fatta vid kortsidan och sedan galoppera längs långsidan.
Krullen fick lite backa av tankar här och drog i handbromsen flera gånger, men han var så uppe i varv att det räckte med en liten skänkel eller smackning för att han skulle gå på igen. Lyxigt!
Någon gång tyckte jag han lyssnade lite dåligt och petade lite med spöt på rumpan och fick x antal bockar på stället som belöning :cautious: Jag sa till Krullen att ja ok jag fattar hinten och noterade att spö=nogo.

Fick några fina galopper på Krullen där han var väldigt framåt och tog för sig framåt i steglängd. Vi var nog bara 70% i form då men ändå. Han fick stor beröm.

En bra lektion med Krullen. Det gör inget att han var speedad och hispig, han är fortfarande bäst. :love:

Tisdag:

Igenridning på Nasse. Först skulle jag ha Bullen men det blev någon rockad och blev Nasse i stället.
Inte min favorit men jag har ju lovat att ge henne en chans och inte bara ge upp, så jag tänkte att det nog skulle bli bra och puttade bort alla lite trista minnen om hur hon är att rida.

Vi var väldigt många, och vi red för en annan ridlärare (en av mina första ridlärare, har alltid haft så mycket respekt för henne!) så jag var lite nervös över att rida för henne. Lute extra nervös över att jag skulle rida Nasse för henne.
Men jag puttade bort de tankarna också.

Vi började med att skritta lite innanför spåret, variera ökad skritt, mellanskritt, och skritt med olika tygellängder. Jag hade mest sjå med att få Nasse att lyssna framåt, så jag kanske inte varierade så mycket utan kalibrerade mest in skänkel = framåt.
Som vanligt med Nasse var det ett mysterium när hon faktiskt lyssnade på skänkeln och när skänkeln snarare fick henne att backa av, dra i handbromsen eller tvärstanna. Jag valde att använda spöt lite mer än vad jag brukar på henne, dels för att hon lyssnade väldigt fint när jag bara duttade lite på henne, och dels för att inte hamna i läget jag brukar hamna i på henne när jag bara sitter och driver i varenda steg, slutar rida och stänger av hjärnan.
Det var lite av ett vinnande koncept för ganska snart tyckte jag ändå att vi var ganska synkade och hon var rätt framåt och lyssnade ganska bra!

Vi travade sedan små bågar från spåret till kvartslinjen, och fick anpassa lite hur många. Nasse hade nog kunnat göra 10 stycken, hon är så himla vändbar, men jag är inte kompatibel med Nasse så jag gjorde kanske 3 eller 4 och fokuserade på att vi skulle vara positiva och framåt i stället. Det gick rätt bra faktiskt. Här någonstans tänkte jag att jag kanske ändå kan knäcka nöten med den här lilla ponnyn ändå.

Vi skrittade en stund och gick sedan in på volterna för att galoppera. Vi skulle först ha en volt per nivå (det var blandat två nivåer) men jag fick gå till nivån unders volt iom att Nasse har så otroligt kort galopp och det hade blivit omaka på det viset. Inte mig emot, jag är hellre i en passande voltgrupp än bara att det är uppdelat på nivå.

Jag är som sagt inte superkompatibel med Nasse och det märktes nog mest i galoppen. Det blev mycket avbrott och många fattningar som inte tog. Igen så förstår jag inte alls vad det är jag gör när hon tar fattningen direkt superfint och villigt helt klockrent, och vad jag gör när hon tvärstannar i stället.
Det finns inga mellanting heller 😅 Någon gång kanske jag knäcker den nöten också.
Men. En av fattningarna blev jättefin och jag och Nasse rullade på hela två varv på volten utan att jag behövde skänkla på framåt eller så utan hon bara gick. Det kanske är första gången det hänt med Nasse så den är jag lite stolt över!

Sedan skrittade vi av dem.

Ingen superduperlektion, och inga superroliga övningar. Till ridlärarens försvar var det en ganska väl överlagd lektion med tanke på hur blandat duktiga elever vi var.
Bästa av allt och en sak jag kommer ta med mig som julklapp är att den här ridläraren som är så kunnig, duktig på dressyr, coachar ekipage hööögt upp i klasserna, svensk fellow och dessutom doktorand sa till mig "Du har otroligt fina händer. Såna där som man ser på ryttare med bra händer väldigt långt upp i klasserna. Jag är väldigt imponerad! Sen är svårigheterna med den här ponnyn att hitta flytet framåt, men jag såg att hon verkligen gillade dina händer."
Sedan sa hon också att jag verkar ge en lite lugnande och glad känsla till Nasse. Frågade vad hon menade för jag fattade inte alls. Men tydligen är Nasse en sådan som skyggar och hoppar till för minsta lilla när hon inte är nöjd med ryttaren, och ridläraren hade sett massa situationer där hon tänkt att oj nu kommer Nasse hoppa iväg men Nasse hade bara stadigt gått vidare.
Fin beröm! Som jag sagt förut, jag skulle kanske vilja lära Nasse lite till. Tror vi kan bli ett bra par om jag bara kan hitta kompabiliteten och flytet framåt med henne :)

Liknande trådar

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka