Ridskoleryttare

Bukefalos 30 år!

Jag rider på!
Ridskolan har fått en ny ridlärare, hoppas hon kommer vara kvar i höst!
Fortfarande inte ordinarie, utom att jag alltid rider "öppen" grupp på onsdagar. Annars inhoppare på lite olika lektioner.
Väldigt kul egentligen, får rida för olika ridlärare då och då vilket är super.

Men nu är det sommarlov för ridskolehästarna. :heart
"Min" ridskolehäst ska dock vara hemma och jobbas, var funderingar på att sälja honom tror jag men får se om det blir av eller ej. Hoppas han blir kvar, fast han skulle nog trivas rätt bra som privathäst med.

Själv ska jag, apropå frieserhästar, ta hand om ett friesersto i sommar :love:
Ridit henne en gång förra sommaren bara, men då var hon såå fin. Nu ska hon först sättas igång och sen kör vi på.
Ska bli SÅ kul och spännande!!
Det låter så himla roligt :love:
Sedan du skrev om det i vgv tråden har jag typ fantiserat om vad jag skulle göra om jag fick vara i samma sits 😅

Det låter så himla roligt :love:
Sedan du skrev om det i vgv tråden har jag typ fantiserat om vad jag skulle göra om jag fick vara i samma sits 😅
Alltså jaaa, jag har typ inte fattat ännu inser jag 😅
Liksom ska jag ta hand om en häst hela sommaren? EN FRISER dessutom? Hade inte jag exakt det här som barndomsdröm?? :love:

Hoppas det börjar lända när vi hämtar henne åtminstone, på måndag :rofl:
Hon har varit "avställd" ett år efter föl, så det blir iaf börja lugnt. Väldigt oklart slutdatum också haha, så får väl se.

Men det ska bli så härligt :heart

Alltså jaaa, jag har typ inte fattat ännu inser jag 😅
Liksom ska jag ta hand om en häst hela sommaren? EN FRISER dessutom? Hade inte jag exakt det här som barndomsdröm?? :love:

Hoppas det börjar lända när vi hämtar henne åtminstone, på måndag :rofl:
Hon har varit "avställd" ett år efter föl, så det blir iaf börja lugnt. Väldigt oklart slutdatum också haha, så får väl se.

Men det ska bli så härligt :heart
Ska hon stå på ridskolan då eller? :)

Hade lektion igar nar vi ovade mycket balans. Sa nar det var dags att galoppera utan stigbyglar sa gick det lite sadar.... ett halvt varv gick bra, tappade balansen i hornet forsokte rata upp mig, knep om lite hart med benen varpa hon okade steget och jag flog av. Tyckte inte det var hela varlden. Borstade av mig, hoppa upp och forstatte lektionen.

nagra timmar efter borjade jag bli illamande och lite yr. typ som aksjuk. Nar kl borjade narma sig 17 och jag fortfarande madde daligt (lektionen borjade 09.00) sa insag jag att jag borde kolla upp mig. Sa det hela slutade med rontgen och ct scan och en natt pa sjukhuset... Var inte varre an lite uttojda ligament i nacken och ordination att ta det lugnt over helgen. Sa nu sitter jag och letar ny hjalm.

Bra att du kollade upp @alex.ha ! Och kul att du är tillbaka :)

Tror jag glömde skriva om sista lektionen?
Jag red "min" stora fux, han är så otroligt fin just nu. Värme och kvavt passar honom bra, då blir han mjuk i kroppen och lugn i knoppen 😅

Värmde upp först, sedan var det avslutningsbana!
Vi hade tre hinder på banan, som vi hoppade - sedan en cavaletti mitt på långsidan "i staketet", där vi hoppade ut från banan. Upp för en backe med 3 små stockar i skogen, svänga vänster efter och rida ner och in på banan igen. Hoppa 1-2 hinder när man kom tillbaka.

Jag var DÖDSNERVÖS innan. Senast jag och fuxen gjorde något annat än skrittade i skogen bockade han av mig med buller och bång. Men alltså han var en sån stjärna. Vi red först bara stockarna i trav en och en som uppvärmning. Han har inte varit så sugen på att gå in på banan när man sitter på - jag brukar hoppa av och leda in och hoppa upp igen för orkar inte att han håller på och ställer sig.

Men nu fick jag eld i röven eftersom det kom en till bakom, så chockade oss båda genom att kicka på lite och helt enkelt inte acceptera att han inte ville. Så han gick så snällt tillbaka in på banan så :angel: Helt odramatiskt blev det.

Sedan red vi banan två gånger, några travade i skogen men vi galoppera hela (eller ja, trav i nedförsbacken tillbaka in på banan). Han hoppade perfekt! Och ut från banan iväg från sina kompisar helt utan problem. Både han och jag tyckte nog det här var det roligaste någonsin! Och så bra för självförtroendet :love: Var så JÄVLA GLAD efter!

Hade lektion igar nar vi ovade mycket balans. Sa nar det var dags att galoppera utan stigbyglar sa gick det lite sadar.... ett halvt varv gick bra, tappade balansen i hornet forsokte rata upp mig, knep om lite hart med benen varpa hon okade steget och jag flog av. Tyckte inte det var hela varlden. Borstade av mig, hoppa upp och forstatte lektionen.

nagra timmar efter borjade jag bli illamande och lite yr. typ som aksjuk. Nar kl borjade narma sig 17 och jag fortfarande madde daligt (lektionen borjade 09.00) sa insag jag att jag borde kolla upp mig. Sa det hela slutade med rontgen och ct scan och en natt pa sjukhuset... Var inte varre an lite uttojda ligament i nacken och ordination att ta det lugnt over helgen. Sa nu sitter jag och letar ny hjalm.
Hur känns det nu?

Hur känns det nu?
inte toppen 😕 ordentligt illamande hela formiddagen och krakts lite. inte ont nagonstans men mar riktigt piss sa fort jag rorpa mig (och ibland aven nar jag ligger still). Har tursom har valdigt gulliga manniskor runt mig som passar upp pa mig valdigt mycket :heart men jag tror nog jag staller in lektionen pa mandag sa jag far vila lite till. Sa kan jag forthoppningsvis vara tillbaka i sadeln pa onsdag.

Idag var det terminens sista lektion.
Jag har inte skrivit så mycket här under våren för det har egentligen inte hänt så mycket.
Ridskolan fick dra i nödbromsen under våren då det blev akut hästbrist och det var inte rimligt att överbelasta de hästar som fortfarande var i funktion.

Det har därmed blivit lite annat såsom att vi jobbat med tömkörning, haft mysiga lugna uteritter osv. Jag har alternerat mellan mina 2 favoriter; terapihästen och racer-ponnyn. Lite annat arbete och lugn har gjort hästarna gott, de har varit mer avslappnade och mjuka.

Idag hade jag racer-ponnyn. Hon var förhållandevis lugn och vi hade en trevlig form och höll stabilt tempo genom uppvärmningen. Sedan när vi väl påbörjade övningen var bortre tredjedelen av ridbanan kantad av stora, livfarliga, hästätande monster då dit kom vi inte. Och kom vi dit så blev det spänt och lite hoppigt.
Jag valde därför att jobba avslappnande på de tryggare delarna och få till ett bra arbete i det som fungerade.
Jag är glad att vår ridlärare inte pushar på för mycket där utan kan se hur man väljer att anpassa övningarna.
Som tack för att vi kunde jobba avslappnat och fint kunde vi galoppera och komma ner till trav utan spring och kaos som annars kännetecknar racer-ponnyn.

Helt klart ett fint avslut på terminen.

13 km med bil så det tar ca 15-20 minuter att åka beroende på vilken väg vi väljer.
Dottern åker ibland kollektivt och då tar det 45-60 minuter med ett bussbyte.

Anledningen till att jag frågade var för att jag de senaste 11 åren har haft lyxiga 10 min körväg till min ridskola, men nu ska den börja trappa ner på undervisningen så det är väldigt osäkert i nuläget om jag kommer kunna rida vidare där till hösten. Och alla andra ridskolor ligger betydligt längre bort. Nu har jag nog lyckats hitta en plats på ett nytt ställe som det tar 35 min att köra till och det känns för mig extremt långt bort haha, men jag hoppas att det ska gå bra.

Anledningen till att jag frågade var för att jag de senaste 11 åren har haft lyxiga 10 min körväg till min ridskola, men nu ska den börja trappa ner på undervisningen så det är väldigt osäkert i nuläget om jag kommer kunna rida vidare där till hösten. Och alla andra ridskolor ligger betydligt längre bort. Nu har jag nog lyckats hitta en plats på ett nytt ställe som det tar 35 min att köra till och det känns för mig extremt långt bort haha, men jag hoppas att det ska gå bra.
Jag som släpade mig 2 timmar kollektivt med tung väska ombyte och väst och hjälm och annat i ur och skur tycker 35 minuter låter perfekt 😅
Det går nog bra, man vänjer sig nog :)

Det kommer att gå bra 😊 jag skulle kunna tänka mig att köra den sträckan om ridskolan är bra. Jag och dottern kör tom förbi en annan ridskola när vi åker till stallet. En ridskola vi skulle kunna cykla till på 15 minuter 😅

Det kommer att gå bra 😊 jag skulle kunna tänka mig att köra den sträckan om ridskolan är bra. Jag och dottern kör tom förbi en annan ridskola när vi åker till stallet. En ridskola vi skulle kunna cykla till på 15 minuter 😅
Google Maps säger att det skulle ta oss 11 minuter att cykla till den andra ridskolan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar