Ridskoleryttare

Bukefalos 30 år!

@Hoarfrost hur långa lektioner har ni? Det känns som att ni hinner med så mycket på alla lektioner :)
En timme :)
Ja det är ganska mycket vi hinner med har jag märkt. Det är nog min ridlärares stil lite att det händer mycket och är mycket förändringar, utan att det blir för "hattigt", det finns alltid ett flow i det hela. Andra ridlärare är lite mer strikta och övningarna håller ofta på under längre tid.
Gillar båda typerna, men föredrar nog den stilen min nuvarande ridlärare har.

En timme :)
Ja det är ganska mycket vi hinner med har jag märkt. Det är nog min ridlärares stil lite att det händer mycket och är mycket förändringar, utan att det blir för "hattigt", det finns alltid ett flow i det hela. Andra ridlärare är lite mer strikta och övningarna håller ofta på under längre tid.
Gillar båda typerna, men föredrar nog den stilen min nuvarande ridlärare har.
Ja vi gör ju bara en övning eller det är väl flera som faller in i varandra om man tänker evighetsövningar där flera moment bakas samman.
Men vi har ju sällan flow och jag är anarkisten i gruppen som kör min egna väg :o

Lektion, igenridning i går.

Gosmotorn igen. Kul! :) Ny ridlärare och vikarie för nya ridläraren som inte kände hästarna superbra så jag fick be henne hålla i när jag satt upp. Jag ville inte riskera något för han kändes rätt spänd när jag drog ner stiglädren när vi kom in. Gick bra och han var inte spänd alls när jag satt upp men, tar gärna det säkra före det osäkra.

Vi började med att skritta ut en liten sväng och red sedan bort till en liten äng där det finns ministockar och som ett fyrkantsspår. Först red vi bara skritt i nerförsbacken och trav i uppförsbacken. Ganska trist övning men jag roade mig med att göra så precisa övergångar som jag kunde. Gosmotorn var ganska seg och jag fick kämpa lite för att få till det på ett bra sätt.
Sedan kom vi en och en på en ministock i trav, efter skulle vi fatta galopp typ 3-4 steg innan vi kom upp till fyrkantsspåret igen. Gick helt ok och jag tänkte att det var bra för nu kunde Gosmotorn tagga till lite men nepp. Efter första skuttet fattade jag och fick noll reaktion men fick igenom fattningen någon sekund efter när jag högt sa "Eh? Hallå?" 😅

Sedan red vi ner till ridbanan och skrittade en stund på lång tygel medan ridläraren förklarade övningen. Först noggrann hörnpassering i trav, sedan på långsidan flytta hästarna in mot en kon, rida rakt en bit, flytta ut på fyrkanten igen och sedan fatta i hörnet. På andra sidan långsidan fanns två koner och dessa skulle vi galoppera runt och försöka få till så rund och jämn volt vi kunde.
Det gick okej för mig och Gosmotorn, han var inte riktigt igång i kroppen och blev därför mest stel i skänkelvikningarna och volterna blev oerhört kantiga först.
Fick igång honom helt okej efter ett tag, inte riktigt nöjd men funkade. Då lossnade det i kroppen på honom och skänkelvikningarna blev mycket bättre men inte avslappnade. Fattningarna var guld! Sedan rullade vi in på de där volterna och han var jättelätt att forma och göra fina runda volter med. Det var kul! Jag kunde bestämma mig för stor, medel eller liten volt och sen rida dem superfina. Är så himla lätt och kul att rida när det är så.

Efteråt när vi pratade tyckte ridläraren att jag hade ridit superfina volter, och att jag var duktig och konsekvent i min ridning och att det var bra att jag var noga med att få igenom allt jag ber hästen om.
Kul att höra.
Hade jag ridit för ordinarie ridlärare hade jag nog typ skitit i volterna något varv eller två för att få fram lite mer framåtanda i Gosmotorn. Men det är lite mer "strikt" på dessa lektioner.

Ska snart åka och rida. Tänker att jag nog får min gula kompis, men det är eventuellt många avbokningar idag p.g.a. studentmottagningar/-firanden så kan nog bli lite vilken häst som helst med.

Sista lektionen för terminen. Ridläraren hade inte delat ut någon häst till mig (förståeligt eftersom jag inte varit där de senaste tre gångerna). Det har också varit röda dagar så det var jättelängesen jag var där. Men fick en häst till slut. Han hade redan gått två lektioner och var trött och svettig. Lektionen blev en lite av varje lektion där ridläraren sa vad vi skulle göra när vi skulle göra det. Så det blev lite av varje. Skritt, trav, halt, ryggning, flytta innanför spåret, framdelsvändningar, bakdelsvändningar, på volter, länga och korta traven, galoppfattningar, avsaktningar, skänkelvikning, trava över bommar, öppna och sluta i trav, förvänd galopp och enkla byten. Superkul! Synd bara att hästen var trött och inte riktigt ville vara med på kortare galopp på volterna. Han taggade till på förvänd galopp och enkla byten dock.
Tyvärr sista lektionen på storhäst eftersom jag har sagt upp platsen till höstterminen. Måste lägga tiden på att utbilda min lilla Isis istället. Vi har galopperat uppsuttet nu och han är så duktig!

Fick som jag trodde rida gula kompisen Roland idag. Med bara två gånger kvar gissar jag att jag får honom terminen ut nu.

Vi hoppade idag. Värmde först upp förstås och jag tyckte det kändes riktigt bra. Min känsla var att han hade bättre trav (mer energi liksom) redan från början samtidigt som takten ändå kändes riktigt bra.

Vi jobbade med kontroll och timing kan man säga. Vi skulle travhoppa, galoppera en bit efter hindret, bryta av och fatta ny galopp och sedan bryta av till trav igen.

Vi red en bana på 5 hinder. Bara ett skulle vi galoppera emot men det var samma hela tiden med att bryta av till trav för att fatta ny galopp efter.

Det gick över förväntan att travhoppa faktiskt
Gick också bra med övergångarna.

Vi avslutade med att ta de 3 första hindren i galopp, fortfarande med övergång till trav emellan.

När jag skulle hoppa den här sista omgången så snubblade Roland till ganska ordentligt över första hindret, så i landningen var vi på väg att göra en kullerbytta och skrämde visst dom som satt på läktaren 😅. Det gick dock bra, han återfick balansen och vi började om. Sedan gick det hyfsat smärtfritt ☺️.

Överlag gick det bra idag
Och det var roligt 😇. Är väl det viktigaste det.

Ja precis våran tränare tycker att det är ok och om man rider egen häst får man göra som man vill😊
Ja har man egen så gör man ju naturligtvis som man själv vill men annars kan de ju vara svårt för en vanlig lektionsryttare att göra så.
Hos oss är 60 min lektionstid och då ingår upp- och avsittning i den tiden så då finns det ju inga extra 10 minuter, sedan ska hästen kanske gå en lektion till efter.

Idag hade jag iallafall ridning! Fick Titus, och det var första gången på en hoppning jag hade honom! Superkul;)

Var ändå lite nervös innan, han är ganska pigg och känslig och har en tendens att vara het på hoppningen. Det blåste också väldigt mycket och till råga på allt var Titus ägare där och kollade på😬 Ingen press alls😅

När vi skrittade igång var han lite tittig på hindrerna. Jag var noga med att visa honom planket och vattenmattan för att vara säker på att han inte skulle stanna på dem sedan.
Hursomhelst började vi trava fram dem litegrann och travade över några bommar. Titus gick faktisk väldigt bra och var förvånansvärt lugn:D

Efter det samlades vi på två volter, tre på en volt och två på den andra. På A-volten var det skritt på lång tygel, men på C-volten (där jag började) skulle vi hoppa fram på ett litet räcke på 50 cm. Titus var så himla lugn och samlad, hoppade där jag styrde honom och bedömde avståndet bra. Vi fick snabbt vila för att min ridlärare var nöjd med oss och skrittade ett tag på C-volten.
Sen hoppade vi grinden till en av oxarna. Det gick också superbra:up:

Men eftersom att det var sista gången för terminen hade vi poänghoppning, vilket går till såhär:
- Det är 6 stycken hinder utspridda lite random (ett räcke, en grind, en vattenmatta, ett plank och två oxar)
- Alla hinder har en vit nummerskylt med en siffra mellan 1-6
- Varje ryttare ska själv komma på en egen bana med 6 hinder, och numret på nummerskylten berättar hur många poäng man får för att hoppa det hindret
Poängen var: Oxer 1=1p, oxer 2 = 2p, räcke = 3p, plank = 4p, grind 5p och vattenmattan gav 6p.

Största hästen började, och det var racermasinen Älli. Hennes ryttare hoppade planket, grinden och vattenmattan (två gånger på varje hinder) för att det gav mest poäng. Man fick inte hoppa varje hinder mer än två gånger.

Sen var det två hästar till och så var det min tur. Jag hade fokuserat på att göra en rolig bana mer än att fokusera på poängen vilket kändes som ett bättre beslut enligt mig. Jag hoppade planket, oxer 1, räcket, grinden, planket igen och slutligen vattenmattan. På rundan var Titus så himla fin, min nervositet försvann helt och han hoppade hela banan med öronen framåt:love:
Jag höll en hyfsat låg takt runt banan för att ha bra vägar, men nu i efterhand inser jag att jag hade kunnat gasa på i alla fall lite mer då han på grinden och räcket fick lite kort avsprång. Duktig som han är hoppade han ändå och när jag var klar var jag SÅ himla nöjd. Han var verkligen fantastisk!

Men tre av ryttarna hade valt att hoppa för 30 poäng och för att få fram en vinnare avslutade vi med tidshoppning! För mig spelade det egentligen ingen roll, men jag bestämde mig för att köra lite snabbare eftersom att det gick så himla bra sist:heart

Nu hoppade vi vattenmattan - planket - oxer 2. Jag lät honom galoppera på i en hög takt och han har en så himla rolig energi. När jag "kom i mål" var jag supernöjd🥳 Såklart vann Älli, men jag var nästan lika snabb som det ekipaget, och trots att jag inte tävlade om vinsten var jag ändå sjukt glad🙃

Tog en skrittur runt sommarhagarna och sedan var vi klara för dagen! Titus vill jag så gärna hoppa igen, och det lär bli så, för det visade sig att Bono var såld:cry: Fick reda på det när jag kom tillbaka till stallet vilket såklart var jättesynd, men han har det förhoppningsvis jättebra hos en privatägare nu:heart

Igår var jag och red på ”terrängbanan” aka lite stockar och hinder i en gräshage :D
Gick bra, hade lilla C som bara testade mig genom att vägra att galoppera i framridningen. Viljornas kamp som vanligt men jag gick segrande ur det.

De små skutten gick bra. C har inte jättemycket egen bjudning samtidigt som han var lite tittig på hinderna, dålig kombo men det gick! 😅
Det var roligt. C gjorde det roligt men det är typiskt mig att gilla alla hästarna jag har suttit upp på.
På söndag är det hoppning igen och avslutning inför sommarlov.

Till hösten ska vi tydligen byta instruktör så nu tog jag tillfälle i akt och skrev till ridskolan att jag vill byta grupp (samt att min dotter vill byta men där är problemet mer att hon rider stora hästar bland små ponnysar).
Jag har iaf skrivit ett första mejl och tänker att jag får ta det utifrån det när jag har fått svar om eventuella möjligheter att få byta.

Red kombinationstävling på ridskolan på nationaldagen!
Som vanligt, eftersom det var hoppning & dressyr, så var det jag och barnen/tonåringarna 🫠

Den rena dressyrklassen efteråt hade några vuxna startande iaf.. Men men!
Vi vann :bump:

Hoppning 80cm, var HELT övertygad om att jag rivit två hinder, men det var bara islag (fick en åskådare berätta för mig i efteråt). Sjukt roligt! Så sällan vi får öva på att hoppa hel bana, så är med på alla klubbtävlingar jag kan.
Dressyren var LB:1, första halvan gick bra. Men både jag och hästen höll på att säga upp oss efter första galoppdelen 😅 Höll på att drypa av... Funderar faktiskt på att ha ett par små, snälla sporrar till program, tydligen tappar jag 50% av min ridning så fort jag kommer innanför vita staket :cautious: Nåja.

Men vi fick ihop 69,82%! STOLT

Sen har jag ridit en stor valpig fux, trevlig bekantskap. Hoppas få prova fler gånger.
Sista ridveckan för terminen nu, så har passat på att boka in mig mån-tis-ons :D

Nästa termin kör jag utan ordinarie plats, det ska bli spännande!

Red kombinationstävling på ridskolan på nationaldagen!
Som vanligt, eftersom det var hoppning & dressyr, så var det jag och barnen/tonåringarna 🫠

Den rena dressyrklassen efteråt hade några vuxna startande iaf.. Men men!
Vi vann :bump:

Hoppning 80cm, var HELT övertygad om att jag rivit två hinder, men det var bara islag (fick en åskådare berätta för mig i efteråt). Sjukt roligt! Så sällan vi får öva på att hoppa hel bana, så är med på alla klubbtävlingar jag kan.
Dressyren var LB:1, första halvan gick bra. Men både jag och hästen höll på att säga upp oss efter första galoppdelen 😅 Höll på att drypa av... Funderar faktiskt på att ha ett par små, snälla sporrar till program, tydligen tappar jag 50% av min ridning så fort jag kommer innanför vita staket :cautious: Nåja.

Men vi fick ihop 69,82%! STOLT

Sen har jag ridit en stor valpig fux, trevlig bekantskap. Hoppas få prova fler gånger.
Sista ridveckan för terminen nu, så har passat på att boka in mig mån-tis-ons :D

Nästa termin kör jag utan ordinarie plats, det ska bli spännande!
Grattis!

Smyger in i tråden då jag ska börja rida på ny ridskola i höst. :) Vi fick ny ridlärare på gamla ridskolan som förespråkade att såga hästen bakom hand samt var rätt otrevlig i sina kommentarer, så jag valde att sälja mina lektioner och tänkte sluta med ridskola helt.

Men sen fick jag ta bort min ridhäst och då blev det tydligt hur mycket min kropp behöver ridningen… Så nu blir det stora bruna hästar istället, dessutom dressyrgrupp med bara sex ekipage. :love: Gissa om jag längtar!

Smyger in i tråden då jag ska börja rida på ny ridskola i höst. :) Vi fick ny ridlärare på gamla ridskolan som förespråkade att såga hästen bakom hand samt var rätt otrevlig i sina kommentarer, så jag valde att sälja mina lektioner och tänkte sluta med ridskola helt.

Men sen fick jag ta bort min ridhäst och då blev det tydligt hur mycket min kropp behöver ridningen… Så nu blir det stora bruna hästar istället, dessutom dressyrgrupp med bara sex ekipage. :love: Gissa om jag längtar!
Hoppas du kommer att trivas på din nya ridskola :)

Tack! :love:

Vad spännande! Hoppas det blir bra 😍

I går var sista lektionen innan sommarlov.
Det är alltid så himla ledsamt :(

Fick skäcken. Hon ville inte bli borstad först men sedan blev hon som en helt vanlig gosig häst. Men så var jag noga med att borsta snällt och på hennes villkor. Antingen gjorde det susen eller så är det så att hon kommit på att man kan vara ifred om man skrämmer barnen lite - eller så ogillar hon barnens klumpighet. Finns många scenarior.
Eftersom det verkade som att vi skulle rida ut och jag aldrig ridit ut på henne valde jag att ta på martingalen. Hon har den vid hoppning, och jag har sett förut att vissa brukar ha den vid uteritt så jag tänkte att det ju inte kan skada.

Vi skrittade iväg mot skogen med alla backarna, men den här gången travade vi inte bara en liten bit utan typ så fort det inte var branta backar. Så det blev rätt mycket (och stundtals väldigt energisk och snabb) trav. När vi kom till stället där de släpat fram små stockar/tjocka grenar tyckte Skäcken att "Åh! Det måste ju vara galoppbommar?" och satte iväg i en himla fart så att jag knappt hann med på hennes lite halvdana avståndsbedömning över grenarna :D Liite hela havet stormar blev det där uppe i sadeln, hjälpte inte att hon inte tyckte det var kul alls att lyssna på mig. Jag tyckte att hon kunde sakta in och trava över som alla andra men det tyckte inte hon, för det lät ju inte direkt roligt! Efter det tror jag att jag förstod vad hon var för typ på uteritter så jag kortade tyglarna betydligt :angel:

Nerför den sista branta backen och längsmed staketet till hagen där vi galopperade sist. Tänkte att jahopp nu ska vi nog korta lite tygel igen. Kanske även hålla i manen? Det brukar jag vilja göra första galoppen ute på en häst jag inte ridit ute förut.
Sagt och gjort. Vi travade nerför, Skäcken var väldigt väldigt taggad, så jag höll in henne ganska mycket. Svängde längst ner och sedan satte vi av.
Noll reaktion från skäcken? Hon travade långsammare och började snedda med bakbenen. Jag försökte rama in och fatta men hon var någon annan stans i huvudet. Sen exploderade hon framåt helt utan förvarning och tyvärr lyckades jag inte få stopp förrän vi redan passerat hästen framför. Jag ropade "Förlåt!" och lyckades sakta in och komma in bakom hästen framför där. När vi väl saktade av tänkte jag typ "Aha! Jag hittade araben i henne" (hon är halvarab) :rofl:
De två som kom efter mig frågade om det hade gått bra och undrade vad sjutton som hände. Det undrade jag med :p
Vi ordnade ledet där bak och så fortsatte vi.

Bort förbi utebanan, och igen i galopp där vi skulle galoppera uppför en backe i vad som för hundra år sedan varit en åker och nu är en gräsklädd äng snarare. Vi skulle hålla avstånd så att vi kunde komma på en liten bänk där och två stockar.
Skäcken fattade galopp fint och sansat den här gången men bröt sedan av till trav och taktade på sidan. Försökte få henne att tänka framåt men det var som innan att det var stillestånd i skallen på henne tills hon exploderade framåt igen. Den här gången var jag bättre förberedd på hur hon funkade och när vi drog fram i rasande fart och hästen framför som försvunnit bort ganska långt kom nära lyckades jag få henne att sakta in lite.
Då blev hon rädd för gräset. Det var faktiskt små fläckar gräs som hade annan färg än det andra gräset på vissa ställen :eek:
Så det blev lite slingriga hopp åt sidorna medan jag försökte hålla in henne.
Insåg ganska snabbt att jag hade för lite ordning och reda för att jag skulle vilja komma på bänken så den red jag brevid, samma med andra stocken, men sen hade jag kontroll och kunde hoppa andra stocken. Hon är ganska bra på att hoppa men lite slarvig med avstånd och språng. Jag var väl inte till supermycket hjälp över språnget där, förutom att jag hade hittat en trevligare galopp fram till den. Till mitt försvar var det första gången jag hoppar henne och vi hade precis haft någon form av vimsigt rädd-för-gräset-galopp. :grin:

Efter det vände vi tillbaka till utebanan där de som ville fick rida barbacka sista kvarten eller vad det nu var kvar. Jag valde att inte rida utan sadel pga en skada i ljumsken/höftböjaren som bråkat med mig rejält senaste tiden... och också för att Skäcken är rund som en tunna utan manke. Så jag försökte i stället rida henne fint.
Hon var superduktig! Gissar att hon hade lite bjudning från den lite knasiga uteritten, och att hon hade blivit lite uppmjukad, för att det var inte supermycket jag behövde göra för att hon skulle börja sätta in bakbenen under sig, sluta slingra i kroppen och mjukna i hennes stela högersida. Jag fokuserade på lite volter och bågar med några längre raksträckor där jag lät henne dundra på lite. Mest trav och galopp.
Hon blev jättefin, speciellt när jag var supernoga med att hålla ordentligt i yttertygeln så hon kände ett stöd där.

Det blev en kul sista lektion. Jag gillar när man rider ut halva och rider på bana lite också - det brukar vara så enkelt att få till bra ridning. Lite förvånad att jag hittade araben i henne också. Men också kul - jag har ridit en hel del araber under en period och den där explosiva reaktionen när man undrar vad sjutton som hände har jag saknat lite. Hon var ju också snäll och gjorde inga dumheter direkt, inga bockningar eller så och det kändes aldrig som att hon ville tappa mig.
Hon är en rätt fin och kul häst, den där Skäcken. Trots hennes lite underliga exteriör och hennes extremt stela högersida. :)

Nu väntar ett par månader av ledsamhet och ingen ridning 😢

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III