Ridskoleryttare

Bukefalos 30 år!

Ikväll har jag ridit mitt sämsta pass på många år. Jag hade inte ens roligt. Hästen var såklart duktig, han är en riktigt fin skolhäst. Men det hjälpte inte ikväll. Känslan nu är att det kommer kännas lika dåligt alla ridpass jag någonsin gör framöver.

Nästa lektion är terminens sista. Då rider vi ett kortare pass och sedan fikar och utvärderar terminen.

Ikväll har jag ridit mitt sämsta pass på många år. Jag hade inte ens roligt. Hästen var såklart duktig, han är en riktigt fin skolhäst. Men det hjälpte inte ikväll. Känslan nu är att det kommer kännas lika dåligt alla ridpass jag någonsin gör framöver.

Nästa lektion är terminens sista. Då rider vi ett kortare pass och sedan fikar och utvärderar terminen.
Nämen? Inte roligt för att du kände att det var tråkigt, eller för att det inte gick bra med något?

Nämen? Inte roligt för att du kände att det var tråkigt, eller för att det inte gick bra med något?
Det gick såpass uselt att det inte kunde kännas roligt och att jag skäms över att det var folk som såg. (Som tur är ingen publik som skulle kolla specifikt på mig.)

Hästen och jag hade ungefär lika mycket kontakt som om vi varit tre kilometer ifrån varandra.

Det gick såpass uselt att det inte kunde kännas roligt och att jag skäms över att det var folk som såg. (Som tur är ingen publik som skulle kolla specifikt på mig.)

Hästen och jag hade ungefär lika mycket kontakt som om vi varit tre kilometer ifrån varandra.
Vad tråkigt att det blev så ❤️ men det kanske inte är någon tröst men vi alla, människor och djur, har bättre och sämre dagar och det råkade nog bara bli en sämre dag för er båda. Jag hoppas det och att det löser sig till nästa vecka ❤️

Jag har också såna ridtillfällen då det inte känns bra alls men jag har kommit till insikt med mig själv att det är okej. Man kan inte alltid vara på topp, ibland går det fel och jag måste hitta en plats i mig där det är okej att det känns så ibland, det kommer fler tillfällen.

Jag hoppas att det går galant för dig nästa vecka! Ta inte med dig känslan från detta tillfälle. Lämna det bakom dig, klappa dig på axeln, säg att det är okej och blicka framåt. Nästa gång är en ny gång och inte en upprepning av förra gången ❤️

Vad tråkigt att det blev så ❤️ men det kanske inte är någon tröst men vi alla, människor och djur, har bättre och sämre dagar och det råkade nog bara bli en sämre dag för er båda. Jag hoppas det och att det löser sig till nästa vecka ❤️

Jag har också såna ridtillfällen då det inte känns bra alls men jag har kommit till insikt med mig själv att det är okej. Man kan inte alltid vara på topp, ibland går det fel och jag måste hitta en plats i mig där det är okej att det känns så ibland, det kommer fler tillfällen.

Jag hoppas att det går galant för dig nästa vecka! Ta inte med dig känslan från detta tillfälle. Lämna det bakom dig, klappa dig på axeln, säg att det är okej och blicka framåt. Nästa gång är en ny gång och inte en upprepning av förra gången ❤️
Tack för omtanken.

Hästen hade nog inte en sämre dag. Han snubblade till bak flera gånger men kändes helt ren i övrigt så vet inte vad det berodde på. Kanske jag som gjorde något konstigt eller underlaget som var djupt eller något.

Som ungdom var jag ju redo att ge upp allt vad ridning och hästar var och varannan gång. Som vuxen har det varit mycket lättare att tycka det är okej när det inte går bra. Men inte igår, för det var så extremt. Gick t.o.m. mycket bättre i höstas när jag höll på att explodera huvudet av hosta men åkte och red ändå. Finns liksom inget att skylla på nu.

Ska rida redan imorgon, samma häst dessutom, så jag hoppas verkligen att det känns bättre då.

Tack för omtanken.

Hästen hade nog inte en sämre dag. Han snubblade till bak flera gånger men kändes helt ren i övrigt så vet inte vad det berodde på. Kanske jag som gjorde något konstigt eller underlaget som var djupt eller något.

Som ungdom var jag ju redo att ge upp allt vad ridning och hästar var och varannan gång. Som vuxen har det varit mycket lättare att tycka det är okej när det inte går bra. Men inte igår, för det var så extremt. Gick t.o.m. mycket bättre i höstas när jag höll på att explodera huvudet av hosta men åkte och red ändå. Finns liksom inget att skylla på nu.

Ska rida redan imorgon, samma häst dessutom, så jag hoppas verkligen att det känns bättre då.
Det är okej att det går riktigt jävla pissdåligt i bland :heart
Ibland är det båda som har en sämre dag, i bland är man som pilot helt bortkollrad av någon anledning.
Huvudsaken i de situationerna är att man aldrig blir arg och frustrerad och gör något dumt mot hästen - då är man en usel ryttare. Annars är man en bra ryttare med usel dag. stor skillnad.

Pepp, pepp! Det kommer säkert gå bättre i dag :)
Håller tummarna!

Tack för omtanken.

Jag håller tummarna för dig idag ❤️

Jag tror inte du gjorde något konstigt. Jag har ridit några hästar nu på ridskolan som snubblar med bakbenen. Oftast har det kommit efter uppvärmningen och när de har blivit lite avslappnade och sedan mot slutet när de är trötta. Ridskolehästar har ju ofta tyvärr inte så bra/mycket ryggmuskler och det tror jag bidrar till deras snubbleri.

Tack för omtanken.

Håller också tummarna för dig i dag!

Jag hade också en sådan lektion under våren, så otroligt dålig att jag kom hem och grät efteråt. Precis som du skämdes jag över hur dålig jag varit och att folk hade sett det. Jag kände mig i vägen för de andra i gruppen, vilket också kändes extra jobbigt för att jag inte känner dem. Så jag har full förståelse för känslan!

Idag är jag egentligen inte på topp utan har lite lite förhöjd temp och är trött men eftersom det var sist ridningen idag innan sommarlov samt hoppning så valde jag att rida ändå. Hoppning för oss innebär väldigt mycket stå och vänta så det blir inte så mycket ridning.

Jag red lilla C med sporrar idag så vi hade inte viljornas kamp i framridningen. Han provade en gång i traven att stanna som jag uppfattade som ett toabesök först men så behövde jag bara smacka lite så travade han igen och jag berömde honom extra mycket idag ❤️
Galoppen blev lite sisådär däremot. Första galoppfattningen tog inte, mycket slängtrav som jag försökte komma ifrån innan det blev galopp och sedan råkade ju någon annan häst skritta så då ville C också det. Sedan försökte jag komma ut på spåret och helt plötsligt efter typ tre varv så var det slut på galopp i framridningen och jag kanske red max ett varv i galopp 🤷‍♀️ så ja så kan det ju tydligen också gå.

Förra veckan tyckte jag att C inte hade så mycket bjudning på hinderna och kändes tittig. Men idag var han väldigt rolig att hoppa, bjöd på väldigt fina små skutt. Kändes fint ❤️ tänk vad han var rolig att rida när han inte ska testa en hela tiden. Nu blev det typ en bra känsla igenom hela ridpasset.

Var på fem dagars ridläger förra veckan. Så himla roligt. Hästen jag red kändes pigg och glad ☺️. Snäll att pyssla med också, utom när jag skulle förbereda för att sätta i den andra av åtta broddar. Vet inte vad jag gjorde, men han blev jättestressad och jag försökte hålla i för glatta livet för att han inte skulle ställa sig på gängtappen, men jag råkar ha självbevarelsedrift också 🙄. Det gick bra till slut ändå i alla fall 😅.

Tror inte jag ridit ett arabiskt fullblod tidigare, men trivdes riktigt bra på den här killen i alla fall 😃.

Ute på terrängbanan så bjöd han på några bocksprång och var ganska pigg. Skyggade för något hinder också (eller om han tittade efter monster på andra sidan 😉), men när vi väl var igång och hoppade så var det inget sånt. Verkligen en häst som gav ridglädje.

Han var rolig att rida på ridbana/i ridhus med förstås.

Nu är det ingen ridning här hemma förrän 7/8, vilket i och för sig är relativt kort uppehåll. (Sista lektionen var 19/6.) Kommer nog bli en lugn skrittur ute då. Minns att jag var lite besviken över det förra året, men nu när jag vet lite i förväg att det nog inte blir så mycket rida är det okej 🙂.

Åh så härligt! Jag är tillbaka i sadeln igen 😍
Rider en liten kvällskurs nu i tre dagar (mån-ons) och jag rider lilla C som jag red de sista gångerna innan sommaruppehållet. Rider för instruktören som jag vill rida för och jag ska faktiskt från och med denna termin börja rida på måndagar för henne. Hon har så fint fokus på hästarna och deras välmående, det förmedlar en sån fin känsla att det inte är maskiner utan djur. Men hon är tuff också, accepterar inget skit och talade om för en kvinna i gruppen efter mig att om hon skulle komma med undanflykter kunde hon rida käpphästar istället 😅 lite skoj för åhörare men säkert inte för kvinnan som fick det tillsagt.

Idag hade jag en superkänsla, red C med sporrar så skritt och trav gick jätte bra. Första galoppfattningen gick också bra men så gjorde han en tvärnit i ett hörn, blev sur, körde rodeo och höll på sparka en annan häst 😳🙄 hur är det möjligt när vi är fyra ekipage i ett stort ridhus och han lyckas korka upp ett helt ridhus så alla hamnade i närheten av hans bravader.
Slutet gott och allting gott, imorgon ska jag upp igen på lilla C 😍

Jag ska inte rida på ridskola den här terminen. Varken tid eller pengar räcker till! Har fullt upp med inridning och inkörning av islandshästen. Och så har vi två valpar utöver de två vuxna hundarna.

Snart börjar höstterminen :bump:.
Är det någon mer än jag som ser framemot det?
🙋‍♀️ Jag har fått ordinarie plats på den ridskola jag vill rida på, efter att ha köat och bara ridit där litegrann samtidigt som jag gått på en annan ridskola.

Kanske lite nervös, men som tur är har jag ridit i den grupp som jag ska börja i så det känns väldigt bra. Och så ser fram emot att ha en uppsättning utrustning i stället för två!

🙋‍♀️ Jag har fått ordinarie plats på den ridskola jag vill rida på, efter att ha köat och bara ridit där litegrann samtidigt som jag gått på en annan ridskola.

Kanske lite nervös, men som tur är har jag ridit i den grupp som jag ska börja i så det känns väldigt bra. Och så ser fram emot att ha en uppsättning utrustning i stället för två!

Känner med dig! Jag har just nu tre uppsättningar då jag har hästarna i två olika stall plus rider på ridskola. :cool: Men om några år hoppas jag att unghästen är inriden och har flyttat till samma stall som ponnyn, då slutar jag på ridskolan och har bara ett stall att vara i igen.

Känner med dig! Jag har just nu tre uppsättningar då jag har hästarna i två olika stall plus rider på ridskola. :cool: Men om några år hoppas jag att unghästen är inriden och har flyttat till samma stall som ponnyn, då slutar jag på ridskolan och har bara ett stall att vara i igen.
Jag har också gått från tre uppsättningar (två olika ridskolor och så egna hästen) till bara en. Superskönt att slippa hålla isär skor, stövlar, hjälmar och kläder! Och ridspön. Nu ska jag bara se till att jag har minst en uppsättning i stallet (ifall jag åker dit direkt efter jobbet) så jag slipper släpa på väskor hit och dit.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka